Rar oppførsel på prinsesser? (side 2)

50 liter er for lite for dem. Du må huske at de yngler veldig også, så det blir fort lite plass for dem. Får du levert dem tilbake til butikken så gjør det! Hadde et par i 110 liter og det ble for lite etter meget kort tid pga all yngel.

Vedr. alternativene dine så blir nøkkelhullciklidene 15 cm, så de er for store for karet ditt. Blå acara er flott, men blir 20 cm - også ganske så territoriell når den har yngel. Så ingen av dem passer spesielt bra.

Kurvcikliden er en rolig og flott ciklide som passer fint i den str. akvarium. Rød kurvciklide kan du også gjerne sjekke ut. Nydelig ciklide, og veldig fredelig. Går godt overens med de andre fiskene du har. Lett å få yngel på.

Så fort du er kvitt prinsessene så reguler ph igjen med vannbytte, mye tryggere enn å begynne med ph minus på toppen av ph plus du har brukt. Hvis du går for f.eks. kurvciklide så passer det fint med ca. 6,5 i ph, det vil tetraene og scalarene dine også trives i. Da har du fisk fra samme geografiske biotop. Røttene dine kommer vel til nytte i så fall. Og kjøp deg skikkelige dråpetester - det koster noen kroner, men billigere enn å miste fisk pga dårlig eller feil vannkvalitet. Sjekk gjerne ut nettleverandører, der koster det gjerne en god del mindre enn i lokale dyrebutikker. F.eks. tropefisk, webzoo, aquamanias.
Takk liv_65 Var det jeg stusset på. Hadde blitt litt vell ommøblering hos meg hvis ikke. Har et par kakaduecikllider i 50 literen sin. De har tydeligvis ikke tenkt å yngle en gang :p

Prinsessene er i bedre form i dag igjen... Så de ryker ikke før jeg får byttet de, tror vannbyttet gjorde susen)

Må kjøpe meg nøyaktig PH-testing ja, driver å klør meg i hode hver gang jeg ser på stripsmåligen. Ikke noe å bli klok på akkurat )

Såg inne på profilen at rød kurvciklide er vanskeligere å holde enn vanlig kurvciklide. Så blir den vanlige i såfall...

Før prinsessene så har jeg prøvd med sommerfuglciklider, men disse var vanskelige å fikk de ikke til. Så gidde rett og slett opp å prøve. Var ikke noe å bruke mye penger på hvis de ikke ville trives her :p Kostet trossalt 150kr per fisk der :-O

Men må vente på svar fra dyrebutikken først før jeg begynner å håpe på noe )
Håper det ordner seg for deg Vent med prinsesser til du har eget stort nok kar til dem - helt fantastisk fisk! Fantastisk morsomt å se når de har flere kull gående i karet i alle størrelser. Ulempen jeg slet med var at det ikke var så lett å bli kvitt yngelen pga de ikke kan gå i selskapskar.
Hadde nok kommet til å slitt selv med det da sikkert :p )

Skal skrive inn her når jeg får dem bort jeg
Stikker bare innom med litt tilleggsinformasjon når det gjelder nøkkelhullciklidene. Disse har anbefalt minste akvariestørrelse på 100 liter i basen. Det høres kanskje lite ut når det står at selve fisken blir 15 centimeter. Dessverre så er det veldig sjelden at oppdrettede nøkkelhullciklider blir stort større enn 8-10 cm og de kan derfor fint gå i en 100 liter. Kjøper man derimot viltfangede eksemplarer så er det større sannsynligheter for at de når lengden som står oppgitt i basen. Nydelige, snille og rolige ciklider dette.
Har snakket med butikken nå Skulle få lov til å komme med prinsessene denne uken her. Og hvis jeg ikke fant noe jeg ville ha i bytte i butikken nå så skulle jeg få tilgodelape Så skulle de bestille det jeg vile ha over nyttår

Tante Astrid, mener du at jeg kan ha nøkkelhullciklide?

Er ikke bestemt enda hva jeg skal ha, synes bare de var så nydelige )
Så lenge du ikke kjøper viltfangede så blir de neppe mer enn 8-10 cm og det er ikke spesielt stort. Rolige er de også. Både basen her og en del andre kilder foreslår 100 liter som minstemål så jeg mener det må gå bra. Har mine i 180 liter, men ville faktisk ikke hatt noe dårlig samvittighet om jeg hadde holdt de i en 100 liter.

Kurvciklidene er også vakre og rolige ciklider og antagelig noe lettere å få yngel på enn nøkkelhullene. (En av grunnene til at jeg valgte sistnevte faktisk). Ønsker du yngel så bør du altså velge kurvciklidene istedenfor nøkkelhullciklidene.
Okei Hvis de ikke trivest 100% i 110 liter så skal jeg ikke skaffe meg Så da blir det nok kurvciklide eller noe annet lite )

kanskje jeg ender opp med gurami også for den del, men har mest lyst på ciklide da )

Takk Tante Astrid for bra svar...
Så i en annen tråd at du hadde tenkt å ha Apistogramma i 110 literen så da er det neppe plass til flere ciklider der. Apistoene vil nok ha hele karet for seg selv når de går i lek
Apistogramma er i et annet kar foreløbig vertfall Men får bare la være å flytte de i 110 literen da vettu

Vil foresten si at jeg fikk byttet prinsessene i dag, det se ut til at de stooooortrivest i karet på butikken Så da fikk jeg byttet de. Fikk tilbud om noen juvelciklider, men de tok jeg ikke da jeg tviler på at de passer inn hos meg ) Så da fikk jeg noe annet i bytte. Var ganske så stilige fisker...

Egyptisk munnruger Jeg fikk faktisk med meg 4 hjem i bytte mot 2 stk prinsesser. For at de skulle få danne par. Så var det bare å komme tilbake med de overflødige når det hadde blitt dannet par

I butikken var E.Munnrugerene helt fargeløse, men de fikk fram litt blåaktig farge med en gang de kom ned i karet mitt. Skikkelig fine.
Egyptisk munnruger er en fantastisk flott fisk, vær obs på at de kan bli veldig agressive i lek og yngelperioder. De trenger ganske mye plass, så har du dem i 110 liter så bør du ikke ha for mye annen fisk.
Får se når de vokser seg til er veldig små enda )
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell amundsen
Reklame for plussmedlemskap