"Truende" salgsannonser - en uting!? (side 2)

Inaktiv bruker
mona o
Kairo, vi er visst ikke enige om hva som er god skikk når man annonserer noe levende vesen til salgs :) Men ok, det er bare sånn det er. Jeg har sett mange lignende annonser på Finn.no om katter og hunder også, med overskrifter som "Redd meg ellers dør jeg" og så et bilde av et kjæledyr... Synes ikke noe om den slags, rett og slett, sånn er det.

Det sikkert derfor vi diskuterer, fordi vi er uenige i enkelte ting

Men siden vi snakker om annonser og overskrifter som den du nevner her om dyr.
Jeg blir mere forbannet og opprørsk over alle oppslag, bønn og tigging fra alskens organisasjoner som skal hjelpe alt og alle med alt for å hindre hungersnød, hjelp mot flom, hjelp mot tørke osv.
Dette er mye mer direkte mot folks samvittighet enn hva som oppfattes i en annonse på finn.no
Det er litt annet tema det da... Det er snakk om annonser om fisk og dyr, som skal selges eller dø. Måten det blir skrevet på. Og hva folk synes om det, ikke hva du selv synes er værre...!

Du har jo et poeng også kairo. Men blir jo litt annen sak
Inaktiv bruker
Shlush
Folk som legger inn slike annonser har ikke like mye rett til å være der. Det mener jeg. Annonser skal være saklige *Dærmed basta!* Blir mer sjokkert jeg også enn irritert.

Siden det legges ut annonser på et nettforum eller et annonseforum har forhåpentligvis forumet en form for kvalitetsgodkjenning og retningslinjer å følge.
Hvis det legges inn noe som kan føles som støtende og upassende av andre må det være systemer som fanger opp slikt og får det fjernet.
Virker ikke som om filtreringen er god nok de fleste plasser.

Har selv lagt ut annonse på finn en gang, den ble lagt ut med en gang jeg trykket ok liksom...
Inaktiv bruker
Shlush
Det er litt annet tema det da... Det er snakk om annonser om fisk og dyr, som skal selges eller dø. Måten det blir skrevet på. Og hva folk synes om det, ikke hva du selv synes er værre...!

Du synes annonser om fisk og dyr som skal leve eller dø ikke er noe.
Jeg reagerer på tigging og bruk av folks samvittighet når de bruker bilder og film av syke og feilærnerte barn fra bla afrika.

Sånn er det bare.
Vi reagerer på forskjellige ting og det er lov er det ikke?
Inaktiv bruker
Shlush
Virker ikke som om filtreringen er god nok de fleste plasser. Har selv lagt ut annonse på finn en gang, den ble lagt ut med en gang jeg trykket ok liksom...

Det samme skjer her, men det er fullt mulig for andre å trykke på "klageknappen"
Slik er det på de fleste forum.
Det er fullt lov Kairo Skulle ikke skrive det så direkte egentlig shø...

Men det må da gå an å presentere ting på skikkelig vis?
Hvor er denne klageknappen på finn.no?

Bare lurer altså. Tok en rask titt, og fant ikke noe
Klageknapp/klagelink på finn.no
Shlush
Hvor er denne klageknappen på finn.no? Bare lurer altså. Tok en rask titt, og fant ikke noe :)

Nederst i annonsene på Finn står det:

Finn.no
Brukere og annonsører plikter å overholde reglene for FINN torget. Regelbrudd? Klikk her.
kairo
Jeg reagerer på tigging og bruk av folks samvittighet når de bruker bilder og film av syke og feilærnerte barn fra bla afrika. Sånn er det bare. Vi reagerer på forskjellige ting og det er lov er det ikke?

Ja, får vel håpe at at alle de som skal eller som har vært på et eller flere julebord ikke synes at det var en liten bismak av ribba og pinnekjøttet med disse kyniske underernærte og syke barna i den trede verden som er freidig nok til å la seg avbilde. .
Godt poeng
Godt poeng Nils

Kairo:
Dette er akkurat det samme, bare i to forskjellige skalaer.
Annonsemetoden er nøyaktig lik; kjøp eller la dø.
Selv tar ikke jeg anstøt av disse nødhjelpsannonsene, samvittigheten er jo min,
og om jeg lar meg ha dårlig samvittighet for andres problemer eller ikke, er jo opptil meg!

Har aldri blitt så sjokket av disse "kjøp ellers avliver jeg fisken"-annonsene,
men synes det er grundig dumt å ta betalt for å gi fra seg fisken uten betaling i disse tilfellene...

Inaktiv bruker
Nils Vollstad
[QUOTE=kairo]Jeg reagerer på tigging og bruk av folks samvittighet når de bruker bilder og film av syke og feilærnerte barn fra bla afrika. Sånn er det bare. Vi reagerer på forskjellige ting og det er lov er det ikke?

Ja, får vel håpe at at alle de som skal eller som har vært på et eller flere julebord ikke synes at det var en liten bismak av ribba og pinnekjøttet med disse kyniske underernærte og syke barna i den trede verden som er freidig nok til å la seg avbilde. .

Ikke vær spydig Nils.

De som svelter, er syke, flyktninger og uskyldige trenger all den hjelp de kan få. Det er alle de som skal score heder og ære på allskens kampanjer, filmer og bilder jeg reagerer på.
Det er også en kjennsgjerning at masse midler havner i lomma på organisasjonens administrasjon og masse havner i lomma på de som er skyldige i all elendigheten.

Dette sagnet kan i beste fall bare være en dårlig unnskyldning for å ikke gjøre noe!

Men nå beveger vi oss langt utenfor det tråden startet med, og dette utvikler seg til en politisk diskusjon. Jeg stopper her.
Enig med trådstarter her
For meg blir den store forskjellen her om man krever penger for å la være å koke eller kaste i do. For med en gang man krever penger for ikke å drepe, da får dette en bismak av løsepenger.
Nå var det rett før jeg nikkende slengte meg med "hylekoret" her, men så kom jeg på at jeg en eller annen gang annonserte noen fisker for salgs før de havna i fiskesuppen, hehe. Men nå er det ikke de tilfellene av dårlig svart humor som det snakkes om heller, men det er ikke sikkert alle forstår det heller når man leser en annonse.

Det er nok litt for mange som anser dyr som objekter som man bare kaster når man er lei av de. Man kan begynne å lure noen ganger.
kairo
[QUOTE=Nils Vollstad][QUOTE=kairo]Jeg reagerer på tigging og bruk av folks samvittighet når de bruker bilder og film av syke og feilærnerte barn fra bla afrika. Sånn er det bare. Vi reagerer på forskjellige ting og det er lov er det ikke?

Ikke vær spydig Nils.

De som svelter, er syke, flyktninger og uskyldige trenger all den hjelp de kan få. Det er alle de som skal score heder og ære på allskens kampanjer, filmer og bilder jeg reagerer på.
Det er også en kjennsgjerning at masse midler havner i lomma på organisasjonens administrasjon og masse havner i lomma på de som er skyldige i all elendigheten.

Da får du bruke noen hundrelapper på www.kiva.org
PS: du får til og med pengene igjen.
Jeg synes det er en uting at folk annonserer slik. Så ofte i lokalavisa da jeg bodde i Norge annonser som 'kattungene må bort innen onsdag, ellers avlives de' og gjerne et bilde av kattungene også.

Det er bare teit, fordi det er enkelte som får det for seg at de må redde disse dyrene, enten det er valper, kattunger eller fisker, og så ender de opp med et dyr de egentlig ikke skulle ha, og slik får man som oftest ikke godt dyrehold av.

Jeg synes man burde tie om hva som skjer dersom de ikke klarer å bli kvitt dem, det er ikke andre folk sitt problem eller ansvar.

Men at folk i det hele tatt klarer å få seg til å avlive et dyr bare fordi det ikke er ønsket lenger skjønner jeg ikke. En ting er å avlive dersom man ikke har plass eller hvis dyret er sykt, men å avlive kun fordi man ikke er interessert lenger er bare kaldhjertet, og man må være litt rar i hodet for å kunne gjøre det.

Hvis man ikke har plass til yngel, valper eller kattunger, tar man forhåndsregler slik at man ikke får dem. Man dumper/avliver ikke etter at har blitt født. De ba ikke om å bli født, og bør heller ikke straffes for det.
Vel, de satte jentunger ut i skogen i Kina også ganske lenge...
biXen
Vel, de satte jentunger ut i skogen i Kina også ganske lenge...
I norge også... ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap