Oh skrekk, gullfiskbolle på ....... (ingen navn nevnt) (side 2)

Inaktiv bruker
Nickname
Det er ikke dyreplageri å selge en "gullfiskbolle"! Det er ikke dyreplageri før du har plaget en fisk oppi der, så å gå berserk i butikken hjelper da ikke. De som trur at salg av slike boller kan stoppes må tru om igjen, da må jo vaser også forbys, og halvliterglass, og isbokser, og plastposer, og bøtter, og kanskje sølepytter. Det må vel bli de som selger fisk som har ansvaret for å informere om hvordan fisken skal trives, og til slutt "brukeren" som er ansvarlig for fiskens ved og vel, ikke de som selger beholderen. Eller? Man kan jo ha kaktus i en sånn bolle.

Hei.
Er det bilde av fisk på pakningen eller er det blomster? Så lenge det er avbildet fisk er jeg rimelig sikker på at det er en aktiv salgsgimmick mot kunder til å kjøpe denne saken for å putte fisk oppi.
Tror du ikke det?

Kommentaren om å forby vaser og halvlitersglass osv. faller på sin egen urimelighet.
Går jo an å bruke en bolle til noe annet enn fisk selv om det er bilde av en fisk på boksen. Skjønner jo at kundene blir lurt av bildet på kartongen. Men synes det er mye ansvar på de som selger fisken å fortelle at fisken trenger mer enn 2 liter vann!

Det er jo mange dyrebutikken som anbefaler å ha 2 slørhaler i en bolle. Hvis de på dyrebutikken hadde forklart kunden at det er for lite plass for en fisk i en slik bolle så hadde jo det hjulpet på.

Jeg fikk selv en bolle da jeg gikk i 10'ende klassen. Var da helt fersk akvarist og satt opp bollen med plante nedi i 3 uker før jeg lykkelig dro til dyrebutikken. Forklarte der at jeg hadde en bolle på ca 10 liter og spurte hva jeg kunne ha nedi der. Svaret fra selgeren kunne ikke missforstås "I en slik bolle kan du ha en kampfisk og en algespiser eller 2 slørhaler og en algespiser"
Jeg tok to slørhaler og drog lykkelig hjem med de nye fiskene mine og slapp de opp i bollen. Hvor de levde og vokste i nesten 2 år. Jeg var ikke inne på noe forum på internett pga ingen sykdommer og spørsmål. Jeg viste ikke bedre.

**Må legge til at jeg flyttet slørhalene i 50 liter hvor de vokste enormt og solgte de til en med større kar ganske fort etterpå**

Men hadde det ikke vært for at han i dyrebutikken så hadde jeg ikke hatt 3 fisker i en bolle. Da hadde jeg nok hørt på hva annet han hadde anbefalt )
Shlush
synes det er mye ansvar på de som selger fisken å fortelle at fisken trenger mer enn 2 liter vann!

Der er vi helt uenige. Jeg skjønner ikke hva annet de skulle ta ansvar for? Vi har en lov som sier at folk som selger dyr, skal ha kunnskap om dyret de selger. Loven sier også at kunden skal få informasjon om dyret de kjøper.

Hvis de ansatte i akvariebutikk ikke skal ta ansvar for hva de selger, hadde de i mine øyne passet mye bedre bak et kasseapparat på dagligvarebutikken. Til og med der er de nødt til å ta ansvar, men da forhåpentligvis ikke for noe levende.
Kampfisk
Hvis de ansatte i akvariebutikk ikke skal ta ansvar for hva de selger, hadde de i mine øyne passet mye bedre bak et kasseapparat på dagligvarebutikken. Til og med der er de nødt til å ta ansvar, men da forhåpentligvis ikke for noe levende.

Du får starte en dyrebutikk og se hvor lett det er å lære opp de deltidsansatte i fiskehold du da. Eller få tak i ansatte i det hele tatt.

Kjøperen har ansvaret for å tilegne seg kunnskap FØR de kjøper dyret. Om de blir blankt løyet til så er det dumt, men de som står i butikker er selgere, uavhengig av hva lovene sier så prøver de å selge deg noe. Det er ikke akvarieopplysningen AS. Det blir ikke noe lettere å vite alt om produktene sine i akvariebutikken enn det er på Elkjøp selv om produktene er levende.

Jeg er i mot all slik fraskrivning av ansvar.
biXen
de som står i butikker er selgere, uavhengig av hva lovene sier så prøver de å selge deg noe. Det er ikke akvarieopplysningen AS.

Greit nok.

biXen
Jeg er i mot all slik fraskrivning av ansvar.

Jeg syns det så ut som det var det du nettopp gjorde?
Jeg mener begge parter har et ansvar. Alle som holder dyr plikter å gi de tilholdsrom som er tilpasset arten i følge dyrevernloven. Og om man er mer interessert i å selge enn å gi god service så har man i det lange løp et problem. Å holde fisk i 2 liter vil være å forgifte fisken og kan kanskje sammenlignes med skrekkhistoriene om storfe som står i skit til oppunder magen. Men fisken dør fortere...

§4. Tilhaldsrom.
Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte skal syta for at dyret har fullt tenleg tilhaldsrom der det er stor nok plass, høveleg varmt, nok lys og tilgang på frisk luft m.v., alt etter trongen hjå det einskilde dyreslaget.
Kampfisk
[QUOTE=biXen]Jeg er i mot all slik fraskrivning av ansvar.

Jeg syns det så ut som det var det du nettopp gjorde?

Jeg snakker om for forbrukeren, noe du sikkert forsto, ikke gjør deg dummere enn du er.

Å skylde på andre for egen mangel på innsikt er visst det nye store. Når det er sagt så vet jeg tilfeller hvor butikken vet bedre enn de rådene de gir til noen kjøpere. Og det er frekt, men hva skal man gjøre med det.
Det er ikke alltid butikkene har så mye valg heller da. Kunder kan kreve det mest utrolige, og er ikke interessert i hverken råd eller å få vite noe som bare så mye som lukter litt komplisert. De vil ha det lett, kjøpe der og da, og ikke behøve å lære noe som helst på kjøpet...!
Men det er nyttig å vite at det faktisk finnes lovparagrafer som kan forby mange den dyremishandlingen de kunne tenke seg...

Eksempel jeg opplevde:

En mannlig kunde kommer strenende inn på zoobutikken i et kjøpesenter. Forkynner høylydt til førstemann av de ansatte han kommer til at han skal ha en gullfiskbolle ("Den der" og veiver med armene mot en stabel gullfiskboller i esker) og deretter sier han "Og så skal jeg ha en OSCAR !"

Det fikk iallefall meg til å stivne der jeg stod og kikket på nye lysrør til et akvarium... Jeg var faktisk beredt til å gripe inn og blande meg inn i samtalen.
Men den ansatte var sitt ansvar bevisst, og sa rett ut: "Du kan ikke ha Oscar i en bolle". Kunden ble frarådet det på diverse vis, men han var skikkelig furten og sta, fordi han kjente noen som hadde en Oscar i en bolle, tenk, og "DEN LEVDE, den"! Den ansatte pekte på gullfiskene, de kunne kunden få kjøpe til bollen, men ikke oscar.
Mannen var veldig gira på at det var helt fint å ha oscar i bolle, fordi han kjente noen som hadde det, og fisken hadde ikke dødd (ennå..)

Ok... så at fisken ikke har dødd... er det ensbetydende med godt kjæledyrhold og riktig pleie? Hvis noen hadde sperret meg inne i et dusjkabinett, hadde jeg sikkert levd der inne ganske lenge uten å DØ av det.... men hadde jeg hatt det noe bra? Nei. Ville jeg spist den maten som ble slengt inn til meg en gang daglig, siden jeg var nødt til å spise noe for å overleve? Sannsynligvis.

Jeg så denne idiotkunden, en mann, litt senere på samme kjøpesenter. Han gikk omkring UTEN en pose fra zoobutikken. Altså lot han være å kjøpe noe, fordi de ansatte ikke ville selge han den kombinasjonen han ba om. Men skal man dømme utifra hans nesevise væremåte, vil han sannsynligvis ha lært såpass av episoden at han neste gang kjøper fisk og bolle hver for seg, og ikke forteller betjeningen at han kun har en gullfiskbolle å tilby oscar-cikliden sin når han kjøper den.........

mona o
Tror Shiramor bare mente "sånne", som i altfor små gullfiskboller generelt, som man ofte ser i zoobutikker. Ikke samme butikk som trådstarter SoVe tenkte på.

Ja, jeg vet ikke merket på utstyret, og finner det ikke på nett heller.
De jeg så står i inngangspartiet til en dyrebutikk i et kjøpesenter så alle som går forbi ser dem tydelig. Med fisk oppi.
Også plakaten med "Fang fisken din selv" er lett leselig for de som går forbi.
De står ferdig montert, med lys i en bøyle / holder.
Ser ut som at bollene kan ta en liter vann, sånn ca. Koster under 200,- kr.

Skal prøve å ta det opp med de neste gang jeg er på de trakter. Hele greia er litt problematisk for meg så jeg kan ikke skrive så mye om det her.

biXen: Jeg er helt enig med deg i at både selger og kjøper har ansvar her, men jeg skjønner ikke hvorfor dyrebutikker vil ødelegge så mye for seg selv. De taper jo i lengden på misfornøyde kunder ++

Kampfisk
[QUOTE=Shlush]synes det er mye ansvar på de som selger fisken å fortelle at fisken trenger mer enn 2 liter vann!

Der er vi helt uenige. Jeg skjønner ikke hva annet de skulle ta ansvar for? Vi har en lov som sier at folk som selger dyr, skal ha kunnskap om dyret de selger. Loven sier også at kunden skal få informasjon om dyret de kjøper.

Tror du misfrostod meg litt Kampfisken. Med den setningen så mener jeg at mye av ansvaret ligger hos de på dyrebutikken. Altså at jeg mener de bør ha såpass mye info slik at de kan informere kundene sine. Altså, de i butikken skal vite at en slørhale trenger mer enn 2 liter vann...

OSCAR I EN BOLLE :-O :-O Selv om en fisk lever så betyr det ikke at den har det godt. Tenkt når/hvis Oscaren hadde klart å blitt voksen i bollen. Hadde ikke klart å røre seg en gang.
har ikkje noe med dette "vannglasset" å gjøre, men såg noen som hadde ein stend på lagunen sist søndag. Der dei solgte vegg akvarie med selgere som såg ut som dei prokka det på folk å som utstilling hadde dei nåken store gullbarber inni "torturkammeret". synest dette blir helt feil å stå på et kjøpesenter å lure folk til at dette er det ultimate karet. synest også å huske at det var ein plakat det stod noe som: siste innen designer (veit ikkje om eg skreiv det ordet rett da) akvarie(noe i denne duren).
Inaktiv bruker
Søker man på en av butikkene som det ligger link til her, så finner man kampfiskisolat på ca 2 liter.
Hvis de som er moderatorer her er sitt ansvar bevisst, fjerner de link til butikker som reklamerer for dette.
jamen her er det jo snakk om reklame penger og da sikkert og uten dei så hadde ikkje vi hatt en fantaastisk siden der vi kan diskutere både bra og dårlige ting. å dei som driver butikk prøver bare å tjene penger pluss at når det er noen små eller dikuterbare kar i en nett butikk så har du ikkje en selger som prøver å trakke dette langt ned i halsen på deg og en annen ting er jo det at dei som benytter seg av nettbutikkene er som oftast ikkje helt grønne på dette og dei styrer som oftest unna dette. med dette mener eg ikkje at butikker bør ha noe sånt og at det burde vært forbud mot det med det finnes så utrolig mye folk tjener penger på om dagene at det dei selger i en nettbutikk er i grunn ganske uskyldigt.(min mening i alle fall)
Trygve Lillefosse
Må ta en titt på den. Har litt mikrofauna som kan trives bra i en slik minibolle.

Og utstyr som passer dårlig for fisk kan jo brukes til andre ting
Regner med at ingen her har noe i mot glassboller i seg selv... Ha den på hodet og lek dykker om du vil, men ettersom fisken ikke har et valg så må både de som handler og de som selger ta ansvar for å behandle fisken med respekt.
Shiramor
biXen: Jeg er helt enig med deg i at både selger og kjøper har ansvar her, men jeg skjønner ikke hvorfor dyrebutikker vil ødelegge så mye for seg selv. De taper jo i lengden på misfornøyde kunder ++

Jeg er ikke sikker på om de faktisk ødelegger så mye for seg selv. Det er utrolig hva man slipper unna med i Norge av service og kundebehandling. Hvor lang tid gikk det før folk kjøpte Gilde produkter igjen etter det som skjedde der for noen år siden liksom

Litt sånn med butikker også, jeg har allerede gjort opp min mening om hvilke butikker som er bra, så for meg har det lite å bety hvilke råd de gir. Men for folk som ikke leser seg opp om ting selv så må de ta det de får av de i butikken uten å spørre, eller spørre og enten bry seg eller ikke om de rådene de får.

Som mona o sier så skal folk ha ting billig, fort, bra, og alt skal fungere i går, helst uten at de leser manualen eller vet hvordan det virker. Litt som å se for seg når folk kjøpte biler i 1898 :P
Dette er vel egentlig en sak for NAF. De burde ta kontakt med kjeden og si ifra.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap