Da har jeg snakket med mattilsynet gitt. tok sin tid... (side 2)

Ifølge det jeg kan spore opp via Wikipedia, tilhører krabber gruppen tifotkreps, og tifotskreps igjen tilhører
Infraorden langhalekreps (Astacidea)

og siden Astacidea er spesifikt nevnt i lovteksten alle snakker om, kan jeg ikke skjønne annet enn at disse krabbene (som er importert levende) er forbudt.

Mulig jeg har misforstått noe kolossalt her, og at Wikipedia ikke har slekts- og betegnelsesforholdene riktig.

Nils Vollstad
Konklusjonen er vel så langt jeg kan lese slik: Det er forbudt å innføre levende ferskvannskrepsdyr, hummer- og krepselignende dyr som lever i ferskvann, herunder infraorden Astacidea; familiene [I]Astacidae[/I], Parastacidae og Cambaridae til akvarier. Selv om reker, krabber og eremittkreps absolutt er krepsdyr (Crustacea: Decapoda), så sier altså forskriftene IKKE at det er forbudt å importere disse artene så lenge de skal holdes i akvarier. Er det noen som ønsker å debattere dette er det viktig at påstander kan begrunnes slik at tråden omhandler kunnskap. Dermed blir det en oppfordring om at du / dere leser tråden før dere svarer.
Nå kjøpte jeg krabbene før jeg fikk svar fra mattilsynet uansett da, det tok jo mange uker fra jeg sendte mail til mattilsynet før jeg fikk svar. Og er godt fornøyd med de så langt. Det er Rød Mangrovekrabbe jeg har fått skaffet meg. Og jeg har bare hannkrabber så noe egg blir det ikke hos meg. Samtidig har jeg hørt at Mangrovekrabben bare formerer seg i saltvann (?). Men blir ikke egg uten hunnkrabber vettu) Og krabben har ikke mulighet til å stikke av.

det butikken kaller Svartkrabbe vet jeg rett og slett ikke hva er for noe, så derfor er det vanskelig for meg å komme med noe særlig latinske navn på det. Da jeg ikke har sett krabben selv så kan jeg ikke forklare hvordan den ser ut heller... Denne krabben tilbydde en annen butikk meg å bestille. Men valgte noe jeg viste hva var selg.

Men fikk forklart i tr.heim at det ikke var alle levradørene som leverte krabber. Men noen gjorde altså det. Fikk tilbud fra 3-4 dyrebutikker i tr.heim om å bestille krabbe til meg. Så litt rart om det skal være ulovlige da.

Men kan ikke eremittkreps og reker også ha med seg sykdommer??
*bare spør her altså*
mona o
[QUOTE=Nils Vollstad]Men dette er etter fattig evne gjort her av flere forums brukere.


Det gjelder vel din tolkning også, i likhet med andres?
Nå er det vel slik at når jeg henviser til forums brukere, er dette vel i flertall som i denne tråden og flere liknede tråder, som sier at kreps er det nei på , mens det er ja på krabber, reker og eremittkreps.

Du henviser til denne, Mona.

Orden Tifotkreps (Decapoda)

* Underorden Dendrobranchiata
o
+ Overfamilie Penaeoidea
+ Overfamilie Sergestoidea
* Underorden Pleocyemata
o Infraorden Anomura
o Infraorden langhalekreps (Astacidea)
o Infraorden krabber (Brachyura)
o Infraorden reker (Caridea)
o Infraorden languster (Palinura)
o Infraorden pussereker (Stenopodidea)
o Infraorden gravekreps (Thalassinidea)

Og ja det er slik at tifotkreps Decapoda har mange familier. I underorden Pleocyemata høre bla Infraordene langhalekreps (Astacidea), krabber (Brachyura)og reker (Caridea).

Og som du sier at er det et importforbud på langhalekreps (Astacidea), men dette er det ikke på de to andre infraordene krabber (Brachyura)og reker (Caridea).

Men du kan ikke argumentere for et importforbud fra anghalekreps (Astacidea), ned til underorden Pleocyemata og opp til infraordene krabber (Brachyura)og reker (Caridea).
Dette vil bli nesten som å si at siden pitbull er forbudt å ha i Norge, pitbull er en hund, så er det ulovlig å holde puddel fordi den også er en hund.

Sjekk denne siden, tror den forklarer dette bedre enn det jeg klarer.
Mattilsynet har flere ganger kommet med feilaktige svar på dette spørsmålet. Det er ganske godt gjordt å ikke kunne henvise og tolke sine egne regler... Men slik er det ofte hos store "skrivebord etater".
Det endelige svaret er altså at All ferskvannskreps er forbudt ved innførsel, salg o.l. i norge.
Reker og krabber er lovlig, da dette er fra en annen "familie"..

Nils V. har allerede gitt mange gode svar her.
Vidar-Alexander
Mattilsynet har flere ganger kommet med feilaktige svar på dette spørsmålet. Det er ganske godt gjordt å ikke kunne henvise og tolke sine egne regler... Men slik er det ofte hos store "skrivebord etater". Det endelige svaret er altså at All ferskvannskreps er forbudt ved innførsel, salg o.l. i norge. Reker og krabber er lovlig, da dette er fra en annen "familie".. Nils V. har allerede gitt mange gode svar her.


Jeg forstår ikke hvordan du kan konkludere med dette? Den forskriften dere viser til ble opphevet i sommer (Forskrift om dyrehelsemessige vilkår ved omsetning og innførsel av akvakulturdyr og akvakulturprodukter) og den nye forskriften (Forskrift om omsetning av akvakulturdyr og produkter av akvakulturdyr, forebygging og bekjempelse av smittsomme sykdommer hos akvatiske dyr) har ikke et forbud i teksten så langt jeg har klart å lese dette...

Derfor kommer vel "skrivebords byråkraten" fram til det som faktisk er rett, det er ikke et forbud i øyeblikket men man fraråder på det sterkeste at folk holder arter som kan formere seg i norsk fauna. Men at det jobbes med å komme fram til en lignende formulering i en annen sammenheng. Jeg vet ikke hvorfor denne formuleringen ikke har blitt tatt inn i den nye forskriften, men mistenker at det er på grunn av EØS samarbeid hvor vi må lage egne særregler på enkeltområder mens andre forskrifter mer eller mindre er en oversettelse av EU regelverket.
Syntes det så veldig fint ut det karet butikken i trondheim har satt opp til mangrovekrabbene hvertfall. De hadde 3-4 stk inne nå så det ut som.
Marit74
Den forskriften dere viser til ble opphevet i sommer (Forskrift om dyrehelsemessige vilkår ved omsetning og innførsel av akvakulturdyr og akvakulturprodukter)

Hvordan eller hvor kan jeg se at denne er opphevet. Jeg er ikke så flink på jussen at jeg umiddelbart kan lese dette ut av f eks lovdata.no.
nei er enig i at det kan være vanskelig å finne, selv for en som er innom der ganske ofte
Jeg søkte ganske enkelt på overskriften og den lå ikke under sentrale forskrifter lenger, og jeg visste at det hadde vært en stor omlegging av regelverket på dette området i sommer. Jeg gikk deretter inn på Mattilsynet.no og sjekket der under regelverk-> forskrifter og den fantes ikke der heller så da fant jeg den tilsvarende forskriften per dd... Kronglete til tusen!!!!!
Shlush
Nå lurer sikkert flere Hva sa mattilsynet? Mattilsynet sa det at i år så var det andre forskrifter slik at krabbe og kreps var lovlige i år. MEN de ønsket det ikke. Dette pga fare for sykdom i norsk fauna. Det at jeg ville ha krabbe i mitt akvarium, det ønsket de ikke. Men de hadde ikke lov til å si nei. De var usikre på om ferskvannskrabben kunne komme ut i norsk fauna og overleve der. Og det var en type sykdom som kunne følge med krabbe. Samtidig, selv om det var i et akvarium så var det ikke trygt. De mener krabbeegg kunne bli skyllt ned i vasken og andre avløp å så formere seg i vill tilstand i Norge. Så ja, krabbe var lovlig. MEN de ønsket det IKKE. Så han rådet meg å IKKE skaffe meg det... Samtidig sa han at det holdt på å bli skrevet nye forskrifter nå som kom til å forby kreps, og samtidig var det snakk om å føre alle ferskvannskrabber på den ullovliglisten. Så han trodde krabbe kom til å bli ulovlig til enten 09 eller 2010.


Uti fra den nye forskriften fra i sommer og utalelsen fra Mattilsynet kan det tolkes som om de er kommet i en situasjon der de har opphevet det dedikerte lovforbudet og laget en mer generell forskrift hvor detaljene ikke er med. Det henvises til mer detaljerte lister som kommer.

Mattilsynet står da i denne mellomsituasjonen hvor de ikke har et godt nok lovforbud (Noe de vet og derfor blir vage).

Dette kan tolkes slik at det ikke er konkret forbud for øyeblikket for hverken krabber, men heller ikke kreps. Noe som sikkert ikke har vært helt tilsiktet
Helt i tråd med hva jeg tror det PT!! Får bare håpe at alle akvarister er fornuftig til nytt regelverk er på plass
§ 3

"Forskriften omfatter akvariedyr med unntak av akvariedyr som er oppdrettet i og flyttes mellom ikke-kommersielle akvarier"

http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20080617-0819.html#2

Dette åpner jo for at man kan kjøpe kreps fra privatpersoner?





For øvrig er den nye forskriften noe av det mest intetsigende jeg har lest. Den forrige var i alle fall forståelig.
Bare kjøp
Er det ikke bare å kjøpe krabbene, sette opp et kar og så sette det ut.
Klarer krabbene seg ute i 10-3 graders vann i noen uker er det stor grunn til bekymring. Dør de kan man jo tryggt kjøpe nye, de vil da ikke kunne klare seg utendørs i Norge.
Trond Roti
Er det ikke bare å kjøpe krabbene, sette opp et kar og så sette det ut. Klarer krabbene seg ute i 10-3 graders vann i noen uker er det stor grunn til bekymring. Dør de kan man jo tryggt kjøpe nye, de vil da ikke kunne klare seg utendørs i Norge.


Er ikke helt for å ofre krabber heller jeg da. men det er da tropisk krabbe jeg har skaffet meg, så tviler sterkt på at de vil overleve villt i Norge. De vil ha 25 grader i luften over vannet liksom

Men uansett, har kjøpt krabbene. Og det ser ut til at de stortrives her hos meg. Både på land og i vann. De kliper ganske hardt når de får muligheten, så er ikke noe kosedyr nei :p )
Reker med klør er vist forbudt
snakket med dyrbutikken jeg handler i mest, å spurte om de kunne skaffe meg reker, joda, det kunne de, men bare viftereker, da kloreker er rammet av det nye regelverket, det samme gjelder for krabber,.
all import er forbudt,. Men, og der er et men, er de drettet i Norge.var vist saken en annen,. da kunne de skaffe?
forvirrende??? noen som vet svaret , det er tydlig vis mange tokninger av disse reglene,.
-har snakka med Mattilsynet også, de sier som nevnt over at det er lov å ta inn reker å krabber som lever i tropisk ferskvann enn så lenge, men det må bevises det ikke er fare for at de kan spres i naturen å ikke kunne leve i norsk fauna,. men de fraråder på det sterkeste å ta inn dyr fra tropene, han nevnte også at det vil komme et forbud mot import av tropiske fisker da det var fare for sykdommer som kunne spres i norsk fauna,. wtf?? hva blir lov tilslutt da,. vann på flaske???

Hjelp vil ha kloreker!!


Inaktiv bruker
med alle disse nye forskriftene er det snart best å bestille allt med engang, og bygge seg ett kjempe annlegg( er vell kanskje noe oppdrettsanlegg som legegr ned nå i krise tider), og starte oppdrett på alt. for om det skal bli forbud mot trope fisk, så vill jo så godt som all akvariefisk bli forbudt da. Kjønne seg på matlisynet de som kan.
Jeg synes det eneste det vise er at mattilsynet igjen vet ikke helt hva de snakke om. Ingen konkret svar igjen.
Tid de ansatt utdannet folk istedenfor gjette hele tiden.
Da tror jeg en populær hobby som går fyken altså!

Tror det blir STORE protester hvis de skal forby tropiske fisker.

Helt håpløst land vi bor i!!!
noen som har en oppdatering på dette, hørt noe mer og hvorfor er lovdata siden inaktiv?
jeh krabbelars er trygg
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap