Hvorfor døde alle mine corydoras (side 2)

mona o
[QUOTE=Christian80]Bare slik at du vet det, så tar nitrittsyklusen rundt fire uker..... ikke et par-tre dager.

Var det meg du sendte den til?

Neinei Mona, den var til han, som satte inn fisk etter et par dager
Jeg tar det for gitt at du vet det :P
Har jo uansett aldri vært noe problem å flytte fisk over så tidlig. Pleier å ta med vann fra det gamle karet over, blande med det nye.
Tror neppe en pH-forskjell på 0,5 til 1,0 var problemet.
Med god akklimatisering vil ikke dette være noen stor sak.

Soppen på røttene (redmoor?) tar neppe livet av corydoras heller.

Så lenge karet er nytt så tenker jeg forgiftning. (Ettersom vannverdiene ellers virker OK.)
Har du vasket det nye karet med noe?

Du setter inn fisken noe tidlig med tanke på filterbakterier.
Tetra anbefaler Baktozym sammen med Tetra SafeStart. Dette fordi selve bakteriene ikke finnes i Baktozym, men derimot i SafeStart.
Baktozym skal (visstnok) gjøre at koloniseringen av bakteriene går fortere.
(Dette er ikke en anbefaling om bruk av produktene. Jeg har testet det, og observerte ikke noen merkbar effekt.)
Høres mest fornuftig ut det du sier Loomis. Jeg sjekka fisken som døde i går, i stad, og de har noen hvite prikker på nese/munnpartiet. Det er ikke hvitprikk, men kan se ut som noe sopp. Noe råd eller
En fisk som døde i går vil nok se enda dårligere ut i dag...
De hvite "prikkene" kan ha oppstått etter at fisken døde.

Hvor har du hatt de døde fiskene i mellomtiden? I søpla?

Hvis sterbaiene ser OK ut så er det ikke noen grunn til bekymring (foreløpig).
Nei, de døde ble kastet med en gang. Men de som var døde hadde noe hvitt rundt nese/munn da jeg tok de opp. Maks verdt døde i 10min.-
Nå har jeg tatt et vannbytte på 99,9%. Håper dette skal gjøre underverker.

med eller uten fisk?

er det uten fisk, så bør du aldri bytte så mye vann....
Man bør ikke bytte 99,9 % med fisk i karet heller
Uten fisk selvfølgelig
Regnet med det
Så skal karet stå å godgjøre seg i jula. Er jo igjen bakterier og sånn i filteret. Så skal jeg måle vannverdiene og så skal en gruppe på 15-20 Aeneus flytte inn.
ZLIPPN
Nei, de døde ble kastet med en gang. Men de som var døde hadde noe hvitt rundt nese/munn da jeg tok de opp. Maks verdt døde i 10min.-

Har du hatt de lenge? La du merke til om de hadde hvitt rundt munnen før de døde?
problemet har løst seg. Nei, de hadde ikke noe hvitt rundt munnen da de døde.

Noen Coryer utsondrer jo stressgift, kan det ha vært det som knerta den gruppa du flyttet?
Ja, det er mulig det, høres mest fornuftig ut hittil-
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap