Hvorfor burde man ikke ha gullfisk i bolle? (side 2)

Symbiosemannen
Fiskebasen virker som den går utifra størrelsen på fisken og kalkulerer vannmengde deretter... det er veldig mye vann for hver enkelt fisk der synes jeg da! det er klart at desto mer desto bedre, men trenger du virkelig 300l. for 2 piraja?


Bare det at du foreslår to piraya viser jo at du ikke vet hva den arten trenger... og hvordan den oppfører seg.


Det er ikke noen mekanikk som kalkulerer automatiske liter-anbefalinger i fiskebasen. Det er mennesker, brukere her på Akvaforum, som sitter og bruker av sin fritid for å hjelpe andre slik at de har en fiskebase å slå opp i! Og akvariestørrelsene som står, har aldri utgitt seg for å være noen fasit. Det er ANBEFALT....(for best trivsel)

Det er forbløffende mange som synes å tro at fiskebasen lager seg selv....? Helt utrolig. Det gjør den ikke! Den er resultatet av dugnadsarbeid fra medlemmer her på AF.

For å gjøre det helt klart:
Den er skapt av medlemmer som har brukt timer, dager og uker på å både hente inn info og å legge den inn. Jeg er for eksempel blant alle de som har bidratt. Jeg bidrar med alt jeg kan, bare på bildefronten har jeg bidratt med godt over 100 bilder! Knipset, redigert og sendt inn av meg personlig. De fiskeartene jeg er erfaren og dyktigst med, oppdaterer jeg også fiskeprofilene på kontinuerlig.

Hvorfor gidder man egentlig all den gratisjobben for andre som viser sin utakknemlighet ved å henge med geipen og surmule over at de anbefalte forholdene for diverse fisk passer fisken bedre enn dem selv?

Jeg ville aldri lagt inn noe i fiskebasen som passet brukerne bedre enn fiskene....

En bolle er kanskje billigere enn et kar i seg selv. Men hvis du vil ha fine fisker som trives og har det godt så bør du heller se på bruktmarkedet Skjønner at prisen har mye å si for deg som er så ung, og at du som meg selv ble lurt til at slørhale i bolle er supert.

Jeg startet selv med en bolle på ca 10 liter og denne med 2 slørhaler i. Jeg hadde ingen erfaring, og dyrebutikken stolte jeg blindt på. Det var her jeg fikk mine anbefalinger. I bollen hadde jeg grus, 2 planter og 2 stk slørhaler. Og luftpumpe. Hadde ikke filter i denne bollen da jeg fikk vite at dette gikk greit. Jeg var ikke inne på akvaforum på den tiden heller.

Jeg hadde de samme 2 slørhalene i denne bollen i 2 år, og byttet halvparten av vannet annenhver dag vasket grusen annenhver måned. Så begynte jeg å lese litt mer på internett og her inne på akvaforum. Og fant fort ut at dette ikke gikk. Så jeg kjøpte meg ganske straks større kar, og gidde bort mine to slørhaler som hadde vokst enormt til noen med større kar. Dette for å gi de bedre liv)

Jeg hadde ikke noe mye sykdom i bollen de 2 årene, men skal si det at jeg tror ikke fiskene hadde det 100% supert, slik som de kunne ha det. Det var noen ganger de svømte i overflaten å strevde, og da tok jeg vannbytter. Men skjønnte ikke hvorfor før jeg leste litt her på forumet.


Sååå, min anbefaling til deg. Søk her inne på rubrikk eller på finn.no og finn deg et bruktkar til en billig penge. Det er mye mer glede i et stort kar og mye enklere for deg som ny å holde stabile vannverdier ) På bruktmarkedet finner du alltids noe som passer til ditt budsjett. Jeg kjøpte også mitt første kar på bruktmarkedet. Og det er som oftest alt utstyr inkludert i prisen. Da får du en bra start innen akvaristikk og fiskene får det bedre hos deg) Og det er da andre fisker enn slørhaler du kan ha seff.

Råd 2. Les her inne på akvaforum. På kunnskap og rundt på forumet. Du lærer enormt mye her inne på forumet. Og ikke vær redd for å spørre spørsmål.


Håper kvasse svar her på forumet ikke skremmer deg bort. Men tror noen er litt lei av å forklare denne bollesaken bare. Ikke ta det personlig )


Så til slutt, velkommen inn i akvarieklubben Bare å stille spørsmål.
Når det gjelder fiskebasen så vil jeg nok si at det er ikke helt 100% det som står der, ta foreksempel Sølvhaien som er nert beslektet til gullfisken og har en max str. på 35 cm. Denne trenger feks, akvarium på 200cm/720 liter mens på gullfisk står det max str. 59cm med en akvariestørrelse på 80cm/100 liter?


Det står i beskrivelsen at 59 cm er an absolutt maksstørrelse på fisk i VILL tilstand, og at i akvarium blir de knapt halvparten.

Men jeg synes 100 liter for en fisk på 25-30 cm er litt for lite, burde nok forandres til 150-200 liter...
Velkommen til Akvaforum LilleGullfiskEier, ikke la deg knekke. Det er ingen som bør forvente at du som nybegynner skulle ha lest fiskebasen før du kjøpte fisk. 99% av norges befolkning leser aldri fiskebasen, de vet ikke at den finnes. Men nå som du har funnet den så har du mye større sjanse for å lykkes i en fin hobby. Følg rådene, til en viss grad, men husk at ikke alle her inne er vitenskapsmenn eller marinbiologer. I den grad diskusjonene er basert på følelser og personlige preferanser så er dine følelser vel så gode som noen annes. Kjøp noen bøker, eller lån på biblioteket, mye intressant å lese. Men kjøp deg et større, gjerne brukt kar, det er mye, mye kjekkere både for deg og fisken, det er mitt råd. Velkommen!
Tusen takk
Allright! Nå har dere overbevist meg om å kjøpe et større akvarium(60l) Ikke akkurat 100l da. men'e... Får no se hvordan det går. =)
Så flott!

Du skal se at den lille blir mye gladere og svømmer rundt når den får bedre plass, og bedre vannkvalitet.

Sånn for ordens skyld burde du lese artikkelen om "oppstart av akvarium" som du finner under artikler --> akvarieskolen. Kjøper du en 60 liter vil den ha en innkjøringstid før filteret er innkjørt og klarer å håndtere avfallet. Siden du allerede har en fisk, bør du nok forberede deg på å bytte en del vann ofte i begynnelsen. Men, belønningen blir en glad fisk som svømmer rundt og spiser mat
Om ikke bollen har filter, kan vel fiskene like gjerne gå i 60 literen med en gang, men med daglige vannbytter selvfølgelig.
Selv om filteret ikke er innkjørt, vil vannkvaliteten svinge mye mindre.

Men hvis du tenker å skaffe flere fisk i karet, bør du vente til karet er innkjørt om en 4-5 uker=)

Flott at du tenker på fiskene dine!
LilleGullfiskEier
Allright! Nå har dere overbevist meg om å kjøpe et større akvarium(60l) Ikke akkurat 100l da. men'e... Får no se hvordan det går. =)


Tjoho! Du kommer ikke til å angre.

God jul, forresten!
velkommen til akvaforum.
glad du valgte å kjøpe et større akvarie.
god jul og godt nytt år
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap