Hva synes du om rakett-forbudet? (side 2)

Kan vi ikke totalforby biler, motorsykler og ikke minst våpen også med det samme....

Fyrverkeri er vel ikke farligere enn noe annet, det er alle idiotene som bruker det, som er problemet.

Plussmedlem
Biler, motorsykler og, ikke minst, våpen krever at man har en offentlig godkjennelse før bruk.
Og heldigvis er det mindretallet som bruker disse i fylla.

Fyrverkeri kan hvem som helst (over 18 år) kjøpe og bruke. (Ja, de er ofte yngre også.)
Og dette blir som regel brukt i fylla...
Som relativt aktiv aktiv skytter, jeger og hjemmelader er jeg opplært til en stor respekt for krutt og eksplosiver. Når jeg som yngre også jobbet med utsprengning av fjell på med hjelp av dynamitt har jeg sett hvor galt det kan gå når det går galt.

Har også vært brannmann og har hatt utrykninger på nyttårsaften pga uhell med fyrverkeri. De skadene som jeg da har sett unner jeg ikke noen som bakgrunnsteppe i forbindelse med avslutning av året eller som start på det nye året. Dette gjelder da både personskader og materiell skade.

Har nok undret meg over hva som var grunnen til at det nesten hele året er meget strengt regulert hvem som får kjøpe eksplosiver og krutt, mens på denne tiden av året er det fritt frem for hvem som helst å kjøpe "bomber" med flere kg krutt + div andre kjemikalier.

For å kunne gå på jakt med våpen skal du ha avlagt jegerprøve og vist at du kan behandle våpenet ditt. Du mister retten til å bære våpen vist f eks skulle finne på å bruke det i påvirket tilstand. Og ikke missforstå meg, dette er helt korrekt mener jeg.

Når det er romjul og nyttårsaften ser du derimot store menneskeforsamlinger med store mengder eksplosiver, prosjektiler og andre "morsomheter" blandet med barn, unge og berusede mennesker.

Konsekvensen av dette er da årvisse dødsfall og boligbranner i forbindelse med det som skulle være en feiring.

Jeg tar mine forhåndsregler for at dette ikke skal ramme mine nærmeste og kjære. Forsøker å late som alt er veldig bra og ser på fyrverkeri sammen med mine barn, men har samtidig øynene i nakken for å sjekket at det ikke kommer en inkompetent og gjerne beruset og korttenkt morroklump som uforvarende kunne komme til å forårsake alvorlige personskader eller materielle skader med sine bomber og prosjektiler.

Så vist dette forbudet betyr at et barn for beholde sin far, eller at et foreldrepar ikke mister sitt barn, etter at en familie ikke mister alt de eier i en boligbrann i natt pga fyrverkeri, ønsker jeg dette forbudet velkommet.

Vil med dette ønske alle er riktig god nyttårsfeiring og et godt nytt år.

Støtter forbudet, skulle vært utvidet til all privat bruk.
Hadde kommunene stått for fyrverkeri kunne man fått kontroll, større/ flottere fyrverkeri og det hele ville vært mer sosialt.
Folk kunne samlet seg på f eks torget.
I større byer kunne det vært fordelt i div bydeler.
Er selv aktiv jeger og skytter, og driver også aktivt med bilsport.
Har også god kjennskap til eksplosiver fra anleggsbransjen.
Poenget mitt var at det blir tåpelig å komme med et generellt forbud.
Men man kan godt innføre et kurs/sertifikat for oppsending av fyrverkeri, og at man da må vise dette sertifikatet/beviset ved kjøp av fyrverkeri.

Så slipper man at alle fulle festdeltakere sender fyrverkeri i alle retninger. Men at de med sertifikat tar ansvaret for dette.
Men det vil jo alltid være de som "kjører" i fylla.
Så å unngå ulykker helt,er nok ganske vanskelig.

Om det skulle bli et totalforbud, så vil det nok bli enda mer hjemmelagde bomber o.l. Og det er jo disse som er farlige...

Jeg støtter forbudet mot fyrverkeri. Men.. da må det være kontrollert oppskyting fra kommunen sin side. Det har de IKKE fått til her på Os i år. Blir spennede om det blir noe å se i kveld.
Inaktiv bruker
mona o
Problemet her til lands er at nordmenn [B]ikke[/B] har vett og forstand når de har tyllet i seg alkohol noen timer, før de raver ut for å tenne fyrverkeriet sitt!

Alkohol er årsaken til det meste av ulykker, skader og tragedier for uskyldige mennesker både i norge og resten av verden.
Det sikreste hadde vært å forby alkohol hvis man skal sette ting i perspektiv.
Et forbud av alkohol vil aldri komme slik at skader, drap og tragedier der dette er involvert en en kalkulert risiko samfunnet vil leve med.
Enig med trådstarter jeg også. Har aldri brydd meg om fyrverkeri, bare litt når jeg var liten. Nå som vi er eldre og går ut og drikker og er fulle så er det siste man trenger der masse krutt. Bare tull hele greia, jeg er for kommunistmetoden med felles oppskytning i bydelene, noe vi forøvrig har litt av her
Vidar Alexander: Veldig enig i det du skriver.

Man kan ikke forby allt man ikke liker. Man kan ikke forby fulle folk som skråler, unger som griner, hunder som lukter en i skrittet, durende lastebiler og stygge klær.
kairo
Alkohol er årsaken til det meste av ulykker, skader og tragedier for uskyldige mennesker både i norge Det sikreste hadde vært å forby alkohol hvis man skal sette ting i perspektiv.

Må nok dessverre være helt enig med deg her! Staten Norge ville ihvertfall spart meget store summer av BNP hvis en hadde sluppet alle de utgifter som følger med alkoholbruken i Norge. Får noen år siden var det helt utenkelig med et offentlig røykeforbud, og se hva som er skjedd i dag.

Så kanskje om noen år er vi modne nok til å se konsekvensene av vårt alkoholforbud. Fagfolk stipuler f eks at det fødes 10 ganger flere barn med FAS syndrom (føtalt alkoholsyndrom) enn med Downs syndrom. FAS er den hyppigste årsaken til psykisk utviklingshemming i den vestlige verden.
Det verste av alt er det at jeg er sikker på at de fleste kjenner til fostervannsprøver og ultralyd for å kunne se om barnet har en skade, mens en lidelse som vi selv kan påføre våre barn knapt nok nevnes i denne sammenheng.

En ting er vel helt sikker, skulle rus politikken vært "nullstilt" og det skulle velges et nytt rusmiddel som skulle være "lovlig" ville det neppe blitt alkohol.
Plussmedlem
kairo
Alkohol er årsaken til det meste av ulykker, skader og tragedier for uskyldige mennesker både i norge og resten av verden.

Jeg er avholdsmann, men dette er jeg ikke enig i
Man kan ikke gi alkoholen skylden for det meste gale som skjer her i verden.

Men hvis du kun snakker om fyrverkeri, så er jeg enig.
Nils Vollstad
[En ting er vel helt sikker, skulle rus politikken vært "nullstilt" og det skulle velges et nytt rusmiddel som skulle være "lovlig" ville det neppe blitt alkohol.

Helt enig Nils! Rus har vært endel av menneskers kultur siden tidenes morgen, men alkohol er definitivt langt mere skadelig enn andre alternativer.

Er enig i at man ikke kan forby alt man ikke liker, men endel ting krever autorisasjon for å benyttes. Som f.eks bil etc... Eksplosiver er definitivt noe som faller inn under denne kategorien, etter min oppfatning. Selv er jeg autorisert til å benytte dette, men det har ikke forhindret at det har gått galt, og da mener jeg at dette ikke bør benyttes av gud og hvermann. De som ikke har opplevd skadene som kan oppstå, kan egentlig ikke forstå hvor farlig det er. Dengang jeg hadde et uhell var det med en pyroteknisk ladning som var beregnet for innendørs bruk i en barneforestilling. Dvs en meget svak ladning. Resultatet var 3 og 2 grads forbrenning.
Kjempe bra at det endelig kom et forbud mot det!
Blir så mye triste og unødvendige skader av det.
I tilegg så synes jeg utrolig synd på alle 4-beinte som må pine seg gjennom alt bråket. Dem har tross alt ikke noe valg.
Vidar-Alexander
Kan vi ikke totalforby biler, motorsykler og ikke minst våpen også med det samme....
Nei, men utslippskrav til biler er vel greit. Aldersgrense på motorsykkel har vel hatt en forebyggende effekt på antall ulykker med tunge sykler. Tror vel at det ikke er spesielt vanskelig å støtt opp om forbudet mot landminer og klasebomber når det gjelder våpen.

Vidar-Alexander
Fyrverkeri er vel ikke farligere enn noe annet, det er alle idiotene som bruker det, som er problemet.
Problemet er vel at det er vanskelig å forby "den vanlige borger" å oppføre seg seg som en idiot, Definisjonen av idiotisk vil vel også endre seg fra hvilken side du står på. Eksempler ser du i tråden om sau eller ulv.

Trygve Lillefosse
Man kan ikke forby allt man ikke liker.
Nei ikke alt man ikke liker, men det som man gjennom f eks empire kan fastslå ikke har en helsefremmende virkning på den norske folkehelse. Vil man ikke at den Norske stat skal regulere hva den enkelt innbygger kan / kan ikke gjøre, beveger vi oss vel mot et anarki. Følge vi denne retorikken ville det f eks ikke være mulig å ha en våpenlovgivning der vi setter forbud mot enkelte våpen. Automatvåpen på jakt ville være vanskelig å begrense fordi "jeg" som enkeltindivid må jo ha en rett til selv å ta ansvar for de valg jeg tar..?

Slik jeg ser det kan ikke samfunnet la være å ta ansvar når en ser at enkeltindivider ikke tar ansvar.
Kjøre er noe man gjør hele tiden, sende opp raketter gjør man den dagen de fleste i landet drikker en skvett. Noe som gjør at det går utover andre i større grad enn vanlig bilkjøring. Er idioter der også, men så lenge det ikke er fulle idioter så er det begrensa hvor mye galt som kan skje.
kairo
Alkohol er årsaken til det meste av ulykker, skader og tragedier for uskyldige mennesker både i norge Det sikreste hadde vært å forby alkohol hvis man skal sette ting i perspektiv.

Du sier: "Det sikreste hadde vært å forby alkohol hvis man skal sette ting i perspektiv.". Det er jeg ikke enig med deg i. Kanskje en kunne redusert det litt, men har dere tenkt på at da ville flere laget hjemmebrent og kanskje hadde det blitt store illegale markeder med uttynnet sprit. Denne ville mest sannsynlig inneholdt mye farlige stoff. Målgruppen hadde kanskje blitt ungdom som er nyskjerrige og vil prøve "alt" som er på kanten av loven.
De er hvertfall en lettere kundegruppe å selge til enn litt eldre personer.

Nils Vollstad
Må nok dessverre være helt enig med deg her! Staten Norge ville ihvertfall spart meget store summer av BNP hvis en hadde sluppet alle de utgifter som følger med alkoholbruken i Norge. Får noen år siden var det helt utenkelig med et offentlig røykeforbud, og se hva som er skjedd i dag.

Når en snakker om makroøkonomisk analyse av BNP (Brutto nasjonal produkt), så er det klart at denne hadde blitt mye mindre med et alkoholforbud, men hva hvis 1/4 av de som benytter alkohol i Norge hadde kjøpt f.eks illegal sprit?
Kanskje hadde det blitt mer illegal smugling osv...
Det er vel forskjell på å forby offentlig røyking og det å totalt forby alkohol?

Jeg skjønner frustrasjonen enkelte har når det gjelder alkoholbruk, men er den egentlig så ille som vi vil ha det til?

Nils Vollstad
Fagfolk stipuler f eks at det fødes 10 ganger flere barn med FAS syndrom (føtalt alkoholsyndrom) enn med Downs syndrom. FAS er den hyppigste årsaken til psykisk utviklingshemming i den vestlige verden. Det verste av alt er det at jeg er sikker på at de fleste kjenner til fostervannsprøver og ultralyd for å kunne se om barnet har en skade, mens en lidelse som vi selv kan påføre våre barn knapt nok nevnes i denne sammenheng.

Her er jeg enig med deg Nils, det er jo klart at det ligger et spesielt ansvar på kvinnen her når det gjelder å holde seg unna alkohol når hun går gravid... Men mennene har også et ansvar her... misforstå meg ikke...

Diskusjoner på dette området kan en diskutere til en blir grønn i trynet, så jeg stopper her. :p
Skjønner ikke at de ikke bare kunne forby all privat salg og bruk av raketter! jeg liker ikke å oppholde meg ute der de skyter opp raketter.

heldigvis bor jeg i 8 etg med god avstand til parkene de skyter opp i, har en fast gjeng som kommer og nyter synet på min balkong Liker å se på rakettene, men det er først i år at det har vært noe særlig å se på. Mye bedre at noen tar seg av dette på en trygg måte og sender opp proffe kule raketter.

Jeg har heldigvis en hund som ikke er redd for lyden av rakettene, men jeg sender mange tanker til de kjæledyra som er livredde og alle fugler og dyr som bor ute. Må være helt for jævlig for dem. Håper de skjønner hva som er på gang og søker tilflukt andre steder i god tid før midnatt...
SoVe
Jeg støtter forbudet mot fyrverkeri. Men.. da må det være kontrollert oppskyting fra kommunen sin side. Det har de IKKE fått til her på Os i år. Blir spennede om det blir noe å se i kveld.

Vi hadde perfekt utsikt til Oslo kommunes fyrverkeri fra Vigelandsparken. Det er det nydeligste og mest fantastiske jeg har sett!
Vi ble stående å måpe.
Og slike fyrverkeri kan man jo få hvis det holdes i regi av kommune- profesjonelt og fabelaktig
Og ikke minst tryggere.
forby alkohol = hjemmebrenning.... ? greit nok, men kan man ikke da si det samme om raketter?? tror ikke hjemme lagede raketter er særlig bra det heller.. jeg synes norge begynner å minne om et lite kommunistland jeg, men meg om det.. 8-) alt som er farlig må forbys, tror nå alkoholen tar vel så mange liv som raketter gjør.. så den er vel neste på lista, så private biler, også salt å sukker osvosv.. en skulle nok hatt det som med bil-kjøring en som får holde seg edru å kjøre bil, samme med raketter, en som får holde seg edru å skyte raketter.. eller?? men er jo ikke lett å håndheve slike lover ¨regler, burde i alle fall ikke være lov å være i nærheten av fyrverkeri når man er påvirket.. men derifra til å forby... nei, skeptisk 8-)
Å leve, det er farlig det. Livsfarlig faktisk.

Tilfeldig bekjentskap
© Thorleif Hovland
Reklame for plussmedlemskap