Småtteri og spekulasjoner (side 2)

Jeg kom over en interessant artikkel på bettysplendens.com om oppdrett av kampfisk der man lar faren bli boende i lekskaret. Interessant dette med at ungfisk underordner seg en alfa-hanne. Og at det alle bettabreeders er mest redd for "at han spiser opp yngelen sin" er utluking av svake individer.

Nå har jeg et kull som begynner å bli 6-7 uker på oppforing alene, men dette skal jeg helt klart forsøke neste gang.
Veldig bra kampfisk-side det der synes jeg. Det er interessant å se at det ikke nødvendigvis er bare en måte å gjøre ting på. Håper du kommer så langt at du får prøvd det ut. Er ikke så mye oppdrett her hos meg så jeg synes det er morro og lærerikt å følge med andres.
Var innom noen butikker i dag og så et par arter jeg ikke klarte å slå fra meg tanken på å ikke ha. Mangler noen kar som vanlig, men finner nok en løsning.

To be continued....
Bedre enn gaffel ved foring med agurk
Har sett at en gaffel i agurkskiva kan trekke ned litt av intrykket på "perfekte kar". Så derfor kan jeg fortelle hvordan jeg får agurkskivene til å ligge pent på bunnen uten masse ræl for å holde den nede.

Legger ved et bilde som viser hvordan en M4 4mm skrue, av A4 syrefast stål , skrues inn i agurkskiva. Skruene er helt flate i tuppen og er derfor helt safe for bløte skapninger.

"Eplisene" er på vei.

Plukker opp skruen etterpå med en magnet.

Bildet er som vanlig skikkelig dårlig, men holder for å illustrere.
Tanichthys albonubes yngler!
Har sett et og annet tidligere, men nå ser det definitivt ut til at det yngler i Venusfiskkaret.
Oppdaget samtidig som jeg foret "partiklene" med NovoTom at "Eplisene" også digget dette. Flyter i vannskorpen og slurper unna yngelstøvet.
Ny fisk: betta channoides
Fikk tak i et fint par Betta Channoides hos JanHolt i dag. (Fant ut at det er ca 30 år siden jeg handlet der første gang og hadde gleden av å bli vist rundt blant reolene av Jan Holt eller Fru Holt. Det var nesten alltid et skikkelig kick - Ble bombet av kunnskap og entusiasme, og inspirert. Men nok om det, og mer om fisk og sånt.

B. channoides blir første gang med noen form for munnruger for meg, så dette blir spennende. Og ekstra kult at det ble en Labyrintfisk.
De tok over for kampfisksplendensyngelen som nå var blitt så stor at det passet fint å få litt mer overflateareal.
Karet der Channoidesene nå skal holde til er et 25-Liter med hang-on-filter, luftdrevet patronfilter og varmekolbe.
Tror jeg setter inn en 5 eller 3watt sparepære, tror 8watt som sitter der nå kanskje er alt for sterk men må se det an i dagslys, nå er det kvelden for de nyankomne og jeg gidder ikke stresse dem med noe lys før ved middagstider i morgen.
I karet er det litt Singapormose som sliter litt og visner noen steder pga. av lite lys, men utvider seg sakte og er faktisk litt fin med sine "høstfarger" de stedene der den sliter som mest.
Pistia og Hydrocotyle leucocephala er ikke med på å gjøre forholdene for mosen noe bedre, men jeg holder i hovedsak fisk og når fisken vil ha det dunkelt får plantene enten være med på leken eller ta kvelden.
Har stilt et par små flate mangroverøtter opp mot hverandre midt i karet og en halv mini-terracottapotte og noen små lavasteiner for skjulesteder.
Satser på at de finner seg godt til rette og setter pris på det jeg kan tilby.
Vurderer å fortsette å holde bunnen uten mineralsk bunnsubstrat. Mosen, noen torvfiber, eike- og ketapangblader dekker nok av bunnen til at det ikke blir helt nakent.
B. channoidesene ble varsomt løftet ut fra posen etter en god aklimatisering i en leke-øse og kunne svømme ut av øsen ut i det nye karet.
Kan forresten fortelle litt mer om hvordan jeg flytter og setter ut småfisk som yngel, bettaer, boraras etc. (til/fra kar og poser)
Jeg bruker små stål-øser, de minste fant jeg i lekeavdelingen på Ikea. Jeg synes det blir brutalt med håv da fisken enten henger finnene i nettet eller at hele fisken sitter klistra inni en søm på hoven. Det funker fint på stillestående fisk (bare øsa er stor nok) og skaper mye mindre stress, da fisken aldri er ute av vannet og ofte ikke rekker å forstå stort av hva som skjer.

Spesielt voksne kampfiskhanner synes jeg det er fint å ta i en passende øse fremfor å risikere å skade finnene. Fisken ser også ut til å sette pris på denne for for "transfer". Bare "Woops hva skjer? Å ja, blitt flytta på, her var det jo fint. Jøss, Dame? Mon tro om det er riktig av meg å sjekke om hun synes boblene mine er fine?"

Kampfiskyngelen bor nå i en 11-liter fra Ikea og har like mye bunnareal som et 40-50 liters akvarie. Glemte selvfølgelig å telle dem når jeg øste dem over i det nye karet. De begynner å vise hvilke farger de kommer til å bære og det blir spennende å se hva som kommer ut av en rosa hunn (?T) og en rødblå hann (VT). Leste litt om at de store ynglene skilte ut veksthemmende hormoner for at de minste skal forbli de minste, så nå er det enten på tide å skille store og små eller la de små gå sammen med de store så lenge som mulig, for å få en "så liten kampfisk som mulig". Mangler dog en varmekolbe for å få kabalen til å gå opp i kveld.

Ellers så viser det seg at Betta persepone ikke er så umulig å få fatt på som tidligere, så nå krysser jeg fingrene for at det kanskje dukker opp et par "små røde", men uvisst når.
Tanker rundt betta channoides dag 1
Nå har B. channoides sagt "god natt" etter første dag i den nye heimen. Fruen stod en del fremme og tittet ut under bladene. Hannen så ut til å ha funnet seg godt til rette inne i rothulen. Teracottapotte så ut til å være helt uaktuelt, men lurer på om jeg skal la den være der i tilfelle noen trenger ly. Med slik adferd frister tanken på at han har hatt med seg noe. Han har ikke vært lett å få øye på, så derfor er det vanskelig å se etter tegn som kan indikere at han bærer yngel. I butikken gikk de i et kar med en stor fin semiflytende rot som de gjemte seg under. Det er er med på å gi meg "litt" grobunn for å tenke tanken, men det er sikkert bare han som synes det var fint og trygt inni rota og blir der til alt føles safe. Håper det blir i morgen. Og skulle de ha funnet på å leke i butikken, ville vel hannen blitt stresset av fangst eller transport og svelget yngel. Tiden vil vise...
Hei, gratulerer med spennende betta Håper vi kan utveksle litt erfaringer etter hvert. Har et par som jeg har hatt siden i høst. Utrolig spennende og nydelig fisk (PS! Hørt rykter fra Tante Astrid om at du også har planer om oppdrett på Klovnkilli, så jeg kommer nok til å sniklese tråden din fremover. Har akkurat kjøpt meg 8 stk av dem. 4 var så små at de går til oppforing i yngelkaret mitt)
Om b. channoides, og er den nye smerlingen en goby
Hei Liv,

Tråden din har dukket opp noen ganger når jeg har søkt på arter, så jeg har smuglest dine Channoides-postinger. Fortell gjerne i detalj hvordan du holder dine.

Mine erfaringer er så langt begrenset. Jeg har holdt noen gurami og macropoder for mange år siden, og klarte ikke å dy meg for å skaffe meg et par b.splendens mens jeg ventet på å komme over "gullkornene" i slekten. Så kun erfaring med skumredebyggere så langt.

Channoides-hannen er svært sky mens hunnen gjerne står fremme og lar seg beskue. Jeg har sett hannen noen korte øyeblikk en del ganger i dag og tror mest på at han bare er sky og trenger å bli vant til nye forhold. I tillegg er jeg flink til å gjøre det vanskelig for meg selv ved å lage gjemmesteder der jeg ikke ser fisken.
Er litt usikker på om han har spist eller om det var fruen som tok alle rød-myggisene. Fint med enda flere faktorer som kan skape grobunn for spekulasjoner. Jeg synes det er litt moro, men anser sjansen for at han har noe på gang som minimal. Hadde jeg sett han spise i dag ville jeg ha slått fra meg videre spekulasjoner.
Legger ut et bilde av et gyldent øyeblikk der de begge var fremme.

Jeg driver også å forer opp Klovnkillier, eller raketter som jeg liker å kalle dem. Hvor kjøpte du dine Liv?
Jeg tror jeg har en overvekt av hanner, men venter fremdeles på at de minste skal farge ut. Håper på noen fruer i flokken, ellers må jeg ut på jakt etter flere.

Sånn ellers viser det seg at det vi trodde var en smerling som jeg fikk med fra Dahls dyrerike, definitivt ikke er en Homaloptera. Det ser mer ut som en eller annen goby og må være bifangst fra Bangka. Skal se om det er mulig å få til noen bedre bilder. Fisken på bildet er ca 2-2,5 cm. Hvis noen kjenner igjen arten må de gjerne fortelle hva det kan være. Skal forsøke å få tatt bedre bilder til evt. identifisering.

Angående bildekvalitet: Det er smått og spretter rundt og jeg gidder ikke ødelegge farger med blitslys så derfor blir det sånn som det blir.
Humunukuapuaa
Bildet er som vanlig skikkelig dårlig, men holder for å illustrere.


He he, du er nesten like flink som meg til å ta bilder -velkommen i klubben!

Jeg har ikke sett denne tråden før i dag! (det er jo så mange) Jeg holder meg også til små fisk så denne skal jeg prøve å følge med på

Forresten har titta i profilen din, veldig sansen for titlene du har gitt akvariene dine

Må innrømme jeg ikke har gått vitenskapelig til verks med channoidesene. De har fått en 54 liter til rådighet hvor det ellers bare går noen pygmaeus og litt reker. Gjør ikke noe tilpasninger på vannet, fyller rett fra kranen - dog er karet ganske surt siden det er godt innkjørt. PH på ca 5,5 sist jeg målte. Skulle gjerne hatt den opp på 6 og økt KH så det ble mer stabilt. Hunnen flyttes frem og tilbake mellom dette karet og Asia karet mitt. Flytter henne sammen med hannen når han har fått 1-2 uker pause etter han har sluppet yngelen, og fjerner henne når jeg ser han er skikkelig bred i kjakan. Asia karet har samme vann som 54 literen, så da har jeg ikke brukt noe form for akklimatrisering heller.

Fikk mine i slutten av august, og har hittil 4 kull. Tok tid før jeg skjønte at de faktisk hadde fått yngel. Trodde en stund at han bare hadde tøffa seg med å blåse ut kjakene (de gjør det når de viser seg frem) Men... så en dag kom det halvvoksne yngel ut av mosen. Helt utrolig hvordan de kan holde seg skjult. De siste to kullene så har jeg tatt ut hannen av karet og plukka yngel før jeg har satt han tilbake. Vært mellom 5 og 8 yngel i hvert kull (Muligens flere, men det er de jeg har funnet og plukket) Hannen gjemmer seg hele tiden når han tygger, så kan være godt tegn at han har gått i skjul. De har en kokosnøtt i karet og forsvinner inn der mindre enn 5 minutter etter jeg har satt tilbake hunnen, så de er kjappe i vendigen

Gjør vel heller ikke noe spesielt med foring i dette karet, gjør som med de andre karene - varierer mye med frossent og tørket for.

Opplever dette som en robust fisk. Hatt nitritt i karet der en gang, men det så ikke ut til å ha affisert dem. Det var pumpa som hadde stoppet og jeg merket det ikke i tide til å rense den.

Yngelen kjører jeg over i yngelnett med en god mosedott, og forer med tørt og frossent. JBL baby 1 og 2, samt cyclops, bosmider og frossen artemia.

Kjøpte killiene mine hos Olso Zoo Senter. Var utrolig små, men ser ut som jeg får alle til å klare seg

Gleder meg til å høre hvordan det går med begge artene dine
Hei Lisbeth, Hang-onfilteret jeg kjøpte av deg er i bruk på channoideskaret. Når det gjelder titlene på karene så må man jo finne på noe og "19 liter småfisk" blir litt kjedelig.
Er du interessert i litt gaffelmose med damsnegler til kulene dine? Jeg tenkte at jeg skulle la damsneglene få gå i mosedotten slik at jeg hadde masse snegler i tilfelle det dukket opp noen dvergkuler, men har slått det fra meg så nå vurderer jeg å avvikle damsneglekolonien min.

Liv, takk for dine ord om ditt hold av channoides. Jeg satser først og fremst på å la de gå i karet de bor i nå, men har ekstra filter i beredskap i tilfelle det blir nødvendig for noen å flytte.

Bruker Oslovann (anno jan2009) men har lagt i et katapang-blad så ph vil sansynlig synke litt. Fisken gikk i kranvann hos JanHolt så det er et fint utgangspunkt. Hvis man skal tro på at pH kan ha noe å gjøre med kjønnsfordeling er vel Oslo-vannet, nå som vi får det fra det gamle anlegget, fint for en jevn kjønnsfordelig.

Mitt dillemma ang channoides er nå om jeg skal ha grus i karet eller la det være slik det er nå. Det er lettere å holde det rent uten grus og tror at fisken er fornøyd så lenge det finnes overheng/huler, men leste et sted om at det kunne være lurt med substrat da fisken kan bli skremt av refleksjoner i bunnglasset. Nå er det at løv, bøss og mose utover bunnen, men med synlig glass innimellom.

Oppdaget at hunnen stod inne i den lille terracottapotta i dag, så jeg lar den stå. Hannen er fremdeles sky og jeg er fremdeles usikker på om han har spist stort. Dette gir grobunn for ytterligere spekulasjoner, og jeg koser meg med det.
Har lenge lurt på hva hannen min lever av, har ennå til gode å se han komme frem for å spise. I tillegg tygger han jo store deler av tiden. Men... ikke tynn, så han smugspiser tydeligvis når jeg ikke ser han

Jeg har rådasand i karet til mine, eneste karet jeg ikke har biltemasand. Vurderer å bytte til biltema der og, syns den er mye finere. Tror ikke de har så mye preferanser siden de ikke graver. Eneste jeg ser et at yngelen i tillegg til javamosen liker å gjemme seg på bunnen i fordypninger i sanden. Et yndet sted er hulrom under små stener jeg har liggende. Men.. har de gjemmesteder nok så er det det viktigste. Hadde blader i en stund, men rekene spiser dem opp med en gang.
Åja, var det deg som kjøpte det filteret. Jeg solgte kulefiskene. Fyttirakkern for noen rare fisk. Utrolig sjarmerende, men de hang jo bare i et hjørne av akvariet og fulgte med på hva jeg foretok meg utenfor. Det ble for kjedelig for meg. jeg liker å se fisk snuse rundt i plantene osv og egentlig ikke bry seg noe særlig med meg eller det som skjer utenfor.. I kulekaret har det istedet flyttet inn Corydoras habrosus, ottoer, krystallreker og snart (håper jeg) Betta channoides fra kullene til Liv H!

Så takker for tilbudet, men snegler trenger jeg ikke (og etter at jeg kvittet meg med kulefisk blomstret det opp med snegler hos meg -typisk...)

Er du forresten fornøyd med hang-on filteret? jeg syns det var et vannvittig bra filter til små akvarier
Lisbeth, Filteret fungerer bra, men det er en utfordring å bruke det på noen typer kar, uten å måtte modde dekkglas/lyskasse. Måtte lage en slags avrenning da jeg bruke det på et lekskar til kampfisk med ca 50% vannstand.
Det fine er at det går å henge på de lave Ikeaboksene.
Angående dvergkuler så er det kanskje er like greit å la seg fascinere av disse når de går i andres kar, og på youtube.

Liv, Angående Channoides: Jeg har sett litt rundt for å finne ut hva som er egnet bunnsubstrat og at noen bruker mørk grus/sand. Lurer litt på å lage en slags mørk elvebunn med mørk grus/sand og mørke småsteiner. Tror jeg trenger å lage flere gjemmesteder hvis/når det dukker opp yngel.
Lurer fremdeles fælt på hva hannen har fore, usikker på alt annet enn at han er flink til å gjemme seg.
De er utroilig kjappe til å leke hvis de finner kjemien og de gjør det inne hulene så det er umulig å få sett noe. Jeg satte inn igjen hunnen min for et par dagen siden og mistenker at den tygger allerede. Har samme problem som deg at jeg nesten aldri vet sikkert fordi han bare gjemmer seg når han tygger.

Hvordan har du tenkt å gjøre det med oppdrett? Vil du la yngelen gå med begge foreldrene? Jeg har de siste gangene tatt ut hunnen når jeg har vært rimelig sikker på at han har tygget en stund og deretter rett og slett tømt karet og fiska ut yngel nå det ser ut som han har spyttet. Fra kull 1 og 2 hvor jeg ikke gjorde dette overlevde kun 3 totalt (På tross av store mender javamose og tett beplanting) Har sett hannen jakte både rekeyngel og egen yngel og de er lynkjappe!! Men... skulle gjerne hatt en enklere løsning, blir mye jobb med det for 5-8 yngel per kull. Yngelen vokser også relativt sakte. Men gled deg til å se de første småttingene - de er helt nydelige når de er ørsmå. Helt mørke i fargen og med lysende gult på øynene
Tanker rundt b. channoides
Angående Channoides: Jeg tenkte i første omgang å se hva som skjer og å la yngel gå i samme karet en stund. Det er alltid et bra utgangspunkt å vite hva som skjer hvis man ikke gjør noe. Grunner til at yngel blir fôr kan være svake/defekte individer eller for liten plass til antall yngel.
Det er uansett begrenset hvor mange som kan bli boende der så de må flyttes etterhvert til et oppforingskar, men kanskje når de har blitt noen uker og tåler litt mer. Vi får se hva det blir til, først må det bli yngel.
Hvis fantasien skal få slippe løs er det alltids mulig å kjøpe en hann til og holde en reverstrio i en 80-liter som nå er lånt ut til en Endlers-trio og en Gravid reke. Jeg synes konseptet med at en reverstrio (1 hunn 2 hanner) vil redusere belastningen som bare èn hann ville fått virker besnærende. Da rekker den ene hannen "kanskje" å ta seg inn mellom slagene.

Nå så jeg akkurat paret stå sammen under et blad. Så hannen har ikke gått i dekning alene, og jeg legger spekulasjoner rundt mulig ruging på hylla.
Spent å høre resultatet Ut fra hva jeg har lest så er nok disse slemme med å spise egen yngel, men det kan jo være en myte. Nyere beskrivelse av vanlig kampfisk er jo at de kun spiser svake individer. Gleder meg til å høre hvordan det går. Hadde de flere igjen på Jan Holt eller?
Lurer på om det var de siste eksemplarene på JH.

De "proffe" channoidesoppdretterne flytter foreldrene. Vannskifte og spesielt ved væromslag (lufttryksendringer) er sikre lekstriggere. Antall yngel er rerlatert til leksparets størrelse.

Når det gjelder kampfisk og yngelspising ser det ut til at størrelse på territoriet har litt å si. Hvis karet er veldig lite vil det bli tatt unna mer yngel og hvis karet er stort kun de svakeste.
Trenger ikke særlig trigging det paret mitt i alle fall Fra jeg satte hunnen tilbake denne gangen til de begge var i hula i full fargeprakt var snakk om en-sifret antall minutter

Kanskje kullene blir større etter hvert da Lagt ut noen channoides bilder i tråden min i dag, både de minste og største av yngelen min.
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap