Hvilke apistogramma-arter kan være sammen i 110l og hvilke naboer? (side 2)

hva med denne;
-et par Kakadueciklide
-en stim ildtetra (men tar disse yngel?)virker som at disse er enklest om man skal velge mellom de og nannostomus eques og gullbåndstetra.
-otto (har ikke bestemt meg hvem enda, bare kom med forslag)
Tørrfisk
hva med denne; -et par Kakadueciklide -en stim ildtetra (men tar disse yngel?)virker som at disse er enklest om man skal velge mellom de og nannostomus eques og gullbåndstetra. -otto (har ikke bestemt meg hvem enda, bare kom med forslag)


men nannostomus eques (pennefisk, skråsvømmer) frister=D
Når det gjelder ildtetra og hissighet på yngel så kan du se hva Liv skriver om de i innlegg 1196 her i denne tråden.
Takk for link!
Da har jeg bestemt meg for de

Jeg ser du bruker otocindclus vestitus i det sør-amerika karet ditt. Noen speisell grunn til akkurat den varianten av otto eller er det mer tilfeldig?
Må bare si at du har et nyyydelig akvarium!!
Håper jeg klarer å få til noe sånt i fremtida
Takk skal du ha

Når det gjelder otto så tviler jeg på at butikkene fører annet enn Otocinlus affinis og Otocinclus cocama. Sistnevnte pleier å være svindyre. Når det gjelder affinisene som butikkene fører så skal du være utrolig heldig om det dukker opp en affinis der. Vanligvis er det en salig røre av forskjellige arter som selges under det navnet. Jeg har muligens sett både vestitus, vittatus, macrospilus og hoppei til salgs under navnet affinis, men ingen affinis altså

Er du heldig så finner du macrospilus i en forsendelse med affinis slik jeg gjorde. De er kanskje den vakreste av disse ottoene. Dessverre så strøk de med under et ph-fall i karet så nå har jeg bare de to som antagelig er vestitus igjen. De ble selvfølgelig også solgt som affinis

Uansett hvilke av disse ottoene du ender opp med så er de like flinke algespisere så det spiller egentlig ingen rolle. De trives forresten best i en større gruppe. Jeg har bare to for øyeblikket og har egentlig litt dårlig samvittighet for det, men har ikke lyst til å risikere flere liv før jeg har fått helt kontroll på ph i karet.
Så det gjør ingen ting at de ikke er helt av samme art? Hvor stor gruppe tror du jeg bør ha?
Når det gjelder ildtetra er jeg også litt usikker. Tror du 10 stk vil være riktig? Ser at Eialusa hadde 10 gullbåndstetra i et 75L kar.

I fiskebasen så står det at ildtetra bør ha torvfiltering, hva er det?
eialusa
[B]Eg har berre hatt Otocinclus Afinis, fordi det er berre det eg har klart å få tak i. Hold dei i ein stim på oppmot 10 stykker[/B]. Det har eg opplevd som bra. Tidvis ser eg ingen, tidvis ser eg par-tre og tidvis ser eg heile stimen på 10 stykker komme svømmande sammen, kjekt. Så korvidt du bør ha berre ein type, eller kan ha forskjellige, det kan eg ikkje svare på.


Hadde du stort kar når du hadde ca 10 ottoer?
Som Tante Astrid sier så finnes det ikke noen otocinclus affinis i Norge såvidt vi vet, det er bare feil navngiving.

10 er for mye i en 110 liter i min mening. Så lenge karet ikke står i sollys osv. så skal det mye til å ha nok riktige alger til så mange ottoer. Ville gått for 5-6. Og da ikke satt de inn i helt nytt algeløst kar, men venta en stund.

De er heller ikke stimfisker så stor gruppe er ikke et behov slik som med f.eks. coryer. Ottoene ser glade og fornøyde ut nesten uansett. Men er de flere så vil de ofte henge sammen, og noen mener det er vitenskapelige grunner til at det er bra å ha flere, så det anbefales. Men det er ikke noe jeg finner noe bevis på. Og man bør ikke ha flere enn at de kan livnære seg selv. Tror ikke agurker og squash er et komplett kosthold for dem :P
biXen
Som Tante Astrid sier så finnes det ikke noen otocinclus affinis i Norge såvidt vi vet, det er bare feil navngiving. 10 er for mye i en 110 liter i min mening. Så lenge karet ikke står i sollys osv. så skal det mye til å ha nok riktige alger til så mange ottoer. Ville gått for 5-6. Og da ikke satt de inn i helt nytt algeløst kar, men venta en stund.


Karet er absolutt full med alger etter nesten 4 uker uten fisker Ser rett og slett ikke ut inni der, så de er hjertelig velkommen!
Hehe, men husk at de ikke tar slike fastgrodde grønne alger. De må du ta selv med algeskrape/hvit filtervatt eller en stk. ancistrus :P
biXen
Hehe, men husk at de ikke tar slike fastgrodde grønne alger. De må du ta selv med algeskrape/hvit filtervatt eller en stk. ancistrus :P


Oi.. Jeg har mye alger, men de er mer grå/brun nå, mye med hår (ser ut som gammel ost med hår )..
Hadde sånn grønt før (en periode med tråder). Tihi, mulig det er de algene som har gått ut på dato og fått hår

Ancistrus ser jeg blir helt nødvendig ja :P
Det går vel bra det sammen med de andre fiskene? Tenkte kanskje en liten en.
må bare spørre igjen (har vel egentlig ikke fått noe godt svar på den enda om jeg husker riktig..?). Hva med 3 stk Endlers levendeføder? Ser det er veldig mange med midre akvarium og kakkadueciklider som har det...
Tørrfisk
må bare spørre igjen (har vel egentlig ikke fått noe godt svar på den enda om jeg husker riktig..?). Hva med 3 stk Endlers levendeføder? Ser det er veldig mange med midre akvarium og kakkadueciklider som har det...


endlers = stort sett det samme som guppy, glupske små krek som spiser alt som passer i munnen
Vil tro en ancistrus går bra ja.

Du bør sikkert advare gjestene om du serverer ost noen gang hvis osten ser sånn ut hos deg :P
Litt off-topic kanskje.. men kan man for eksempel ha bare en hann-cacadue for eksempel? Det står jo "nei" om de trenger å være i grupper.
Skjønner jo at det kan være kjekt å ha ei dame å svømme etter men, bare lurer.
Tin-Tin
Litt off-topic kanskje.. men kan man for eksempel ha bare en hann-cacadue for eksempel? Det står jo "nei" om de trenger å være i grupper. Skjønner jo at det kan være kjekt å ha ei dame å svømme etter men, bare lurer.


har vel ikke vært noe snakk om 2 hanner, men 2 huer, noe som ikke går. Tror jeg holder meg til 1 par for å unngå bråk
Tørrfisk
........Ancistrus ser jeg blir helt nødvendig ja.. Det går vel bra det sammen med de andre fiskene? Tenkte kanskje en liten en.


Masse alger tyder på en ubalanse i karet. Dette vil antakelig bedre seg etterhvert, særlig om man har en del hurtigvoksende planter i karet. Ceratopteris -, Hygrophila -, Ceratophyllum -, Hydrocotyle- og Limnophila-arter er hurtigvoksende og vil bruke opp mesteparten av næringen i karet etter hvert, og da sulter algene.

Å sette en Ancistrus sammen med dvergcichlider i en 110 liter kan etter min mening sammenlignes med å sperre seg selv inne i en liten leilighet sammen med en elefant, resten av livet.
Ancistrusen blir mye større enn cichlidene, den jager dem veggimellom om natten når dvergcichlidene har gått til ro på bunnen, den kan jage dem ut av huler den har lyst på, og den kan ta egg og nyfødt yngel.

Jeg har prøvd Ancistrus sammen med Apistogramma i en 135 liter en gang; aldri mer. Cichlidene virket utvilsomt stressa mesteparten av tiden, og om
natten, når Ancistrusen var ute på tur, så jeg de måtte flykte opp i de øvre delene av karet, blant flyteplantene.

Otocinclus er et mye bedre alternativ, om man ønsker å ha algespisende fisk i karet.
Men otocinclus vil ta mye mindre av algene. Jeg finner det ganske umulig å holde alger unna om jeg ikke tar stort vannskifte hver uke.

Er Ancistrus så vanskelig altså, da var det nok en blemme av meg å anbefale det Jeg har bare hatt en annen malletype, den er nok mye mer sky, for mine bolivianere kjeppjaga den lett hver gang den var i nærheten, selv om den var stor. Men så legger ikke de egg i huler heller, så det er nok en annen problemstilling med kakaduer.
Tom C
[QUOTE=Tørrfisk].... Otocinclus er et mye bedre alternativ, om man ønsker å ha algespisende fisk i karet.


Men det er jo den vi har tatt frem som algespiseren i akvariet fra før...!
Men den spiser ikke alle typer alger tydligvis, derfor trenger jeg noe annet som kan hjelpe der!

Ja, det er et nystartet akvarium som har stått 3,5 uker. Den har masse hurtigvoksne planter, mindre lys osv, men slike ting kommer uansett. Vannet virker bra (har bare strips, dråpetest kommer til uka) har hatt det med på tam også. Dette er alger som skal forsvinne når det kommer en algespiser og som ikke er farlig (har hatt tråd om det på forumet). Pumpa/filteret er også litt for liten, men ei større er på vei i posten

Om du kan komme med noe annet enn ottoer eller en otto som spiser (nesten) alle typer alger så er jeg veldig taknemlig=)
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Rune Bø
Reklame for plussmedlemskap