Innkjøringsfisk (side 2)

Kjetil Eriksen
Hadde 2 stk pumper i det gamle karet, den minste av dem står igjen. Så det skal vel gå bra for noen dager håper jeg.


Det tror jeg ikke du skal ta for gitt. Det blir fort nitritt dersom du lar et for lite filter stå igjen og ta hele belastningen alene i et kar med fisk og fôring...!

Det er typisk at dette skjer ved den minste overbelastning i akvarier der man har vært for gjerrig med pengene og kjøpt et filter som ikke har god kapasitet. En grei tommelfinger-regel er å nesten halvere det literantallet produsenten påstår filteret skal passe til, og bruke det i et kar som er ca halvparten så stort. F.eks. oppgir produsenten at det skal holde til et kar på 250 liter, bruk filteret til et kar på 120-150 liter.
Jeg har brukt filtergugge fra innkjørt kar for å sette i gang nye. Siden jeg skulle ha sandsnegler i akvariene har de flyttet inn først og blitt matet. Jeg puttet feks 15 kuhlii inn på en gang i en 63L. Ingen antydning til nitritt. Jeg kunne også mate kuhliiene godt (de var så tynne) uten problem i det hele tatt.

Men fra jeg satte opp karet til det kom fisk oppi gikk det vel 1,5 mnd. Det er jo ikke nødvendig når du tar filterguffe fra en annen pumpe, men tror den lange innkjøringa med snegler som ble matet hadde mye å si for at jeg kunne sette så mange som 15 sultne fisk inn på en gang

Tålmodighet er lurt!
Jeg har ikke sagt at jeg skulle sette inn fisk fra første dag.

Det jeg lurte på var om man kunne bruke Neontetra som "innkjøringsfisk"
etter at alt var klart (etter 4 uker).
Etter 4 uker kan du jo sette inn hvilken som helst fisk (kanskje med unntak av fisk som er spesielt følsomme for vannverdier, f.eks discus og otto).

Cluet er å ikke sette inn veldig mange fisk på en gang (med mindre du har fóret det tomme akvariet raust i innkjøringsperioden og slik sett tilpasset filteret til en tilsvarende mengde avfall).

Det er vel heller ikke noe poeng å sette inn neontetra etter 4 uker dersom du egentlig ikke planlegger å ha neontetra. Men er neontetra en av fiskene du skal ha i karet, er det ingen hindringer. Ville kanskje ha kjøpt 5 stykk først og kjøpt 5 til uka etter, om det er 10 stykk du vil ha til slutt

Ellers er det ikke rart det misforståes, ordet "innkjøringsfisk" brukes som regel om fisk som settes inn med en gang det er vann i karet. Venter du 4 uker er jo innkjøringen ferdig
siden jeg er nybegynner tar jeg meg muligheten til å spør i denne tråden:

Jeg ventet ikke 4-5 uker.. før jeg fikk fisk i mitt akvarie.
Men jeg overtok akvariet fra en kamerat som har hatt dette i bruk over lenger tid.. Jeg har det samme utstyr som han brukte i dette akvariet.
Pumpa og resten har jo jobbet lenge og må jo si det er godt innkjørt.

Trenger jeg da så lang innkjøingstid??
Vannverdiene er topp og alt ser ut til å gå smertefritt.
har jo til og med fått yngel etter 2 dager med kampfisk i.

Er morro bare "enn så lenge"??
(med tanke på forgiftning??)
Det kommer helt an på hvor lenge filteret var avslått. Var det bare avslått en liten stund (og ikke ble skrubbet rent) er det ingen fare.

Men var filteret avslått i timesvis, eller vasket gullende rent, så må du nok regne med å få nitritt (som er giftig).

I filteret bor det bakterier som bryter ned avfallsstoffer og omgjør det til nitrat (so er plantenæring). Finnes ikke disse bakteriene, brytes avfallsstoffene ned til nitritt istedet.

Har du et helt nytt filter, eller har skylt det gullende rent i springen tar det 4 uker før en ny bakteriekoloni er dannet. I denne perioden kan det (vil det) oppstå nitritt. Eneste medisinen er vannbytter på minst 30% hver eneste dag frem til nitritt er på null. Du får kjøpt dråpetest på dyrebutikken til å måle nitritt med

Er du fersk i gamet er det en del gode artikler her på AF du vil ha nytte av:

Oppstart av akvarium

Vannverdier

Fór og fóringsrutiner

Under "artikler" øverst på siden her finnes drøssevis med andre også
toppers.. da har jeg litt å lese på

Pumpen var av i et par uker.. men var pakket i pose med litt vann. og ikke rengjort.
Tok en vannprøve til butikken før jeg kjøpte fisk.. og prøvene var helt fine.

Men skal følge med fremover. og kjøre flere tester.

Takk for hurtig svar!!!
Etter 2 uker er nok alle filterbakterier døde. Det er ikke nok at de har vann, de trenger oksygen og gjennomstrømning også. Det får de ikke i en lukket plastpose.

2 dager er ikke all verden, men siden du både hadde et filter fullt av døde bakterier (nitrittbombe i seg selv), samt fisk i karet er det nok ikke langt igjen før du får nitritt.

Anbefaler en tur til butikken i morra for å kjøpe nitritt test (dråper - ikke strips!) og daglige målinger. Får du utslag, må 30% av vannet byttes daglig til situasjonen er under kontroll.

Filterbakterier begynner så smått å dø allerede etter en time eller to fra da filteret blir avslått, så to uker er nok langt i overkant av hva som er mulig.
Jeg hadde 2 stk overdimensjonerte pumper for å få skikkelig fart på vannet i karet slik botiaene digger det. Den ene bør være mer enn nok, har testa vannet og ingen utslag på nitritt. Uansett er det bare for et par dager max, da det nye 450 liters karet er klart.

Ehh..... ser ut som det blir mer enn et par dager.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap