Hvilke planter skal jeg bruke til et kar med apistogramma, otto, ildtetra? (side 2)

Tante Astrid
En kvart tablett eller samme mengde med flak kan jeg tenke meg er passe. Er ikke så glad i merket nutron så jeg kjenner ikke til akkurat det fôret. Tabimin er et godt fôr til enkelte typer maller og bunnfisker, men de andre fiskene vil nok også forsyne seg om de får.

Da har jeg matet "fiskene" mine, tihi Landet forresten på bladet, men det ordner seg vel selv.

Tok en kvart tablett. Tror du jeg kan få byttet det andre foret? Hadde forresten tenkt å lage en tråd på for og foring snart siden tiden for fiskene begynner å komme. Men jeg fortsetter annen hver dag med 1/4 tabelett!
Ikke putt oppi om det fremdeles er igjen noe fra sist. Da spørs det om det er litt i meste laget, men dette finner du sikkert ut av

Jeg brukte Nutron-fôr helt i starten da jeg ikke visste bedre, men syntes mye av det griset forferdelig og fiskene var heller ikke så overbegeistret. Har riktignok ikke prøvd ut alle typene. Det eneste som var greit var biograin, men bruker nå stort sett bare fôr fra Tetra, Jbl og Hikari. Bra merker alle de. Ja, og så må jeg ikke glemme frossenfôret.

Om du får byttet må du nesten høre om der du har kjøpt det.
Tørrfisk
Hvilken rekkefølge bør jeg velge når fiskene skal oppi? 1. Ildtetra 10stk 2. Ildtetra 20stk 3 kakkadueciklidene 2stk 4 Ottoer 5stk


Ildtetra er en flott fisk, de passer veldig fint sammen med Apistogramma, og ikke forsyner de seg nevneverdig av eventuell yngel heller.

[External Image]

MEN: De ildtetraene man oftest får kjøpt, er ikke utvokst, og ofte ganske små. Når disse kommer hjem, og settes i karet, er de ofte stressa og redde, og det tar en stund før de er helt "seg selv" etter å ha blitt sluppet ut i karet (du bruker selvsagt god tid til gradvis å tilvenne dem vannet i karet ditt!).

Finnes det allerede husvarme Apistogramma cacatuoides (Kakadueciklide) i karet, vil de nye tetraene i sin forvirring de første minuttene være et lett bytte for en fisk som har STOOOOR munn. Jeg har dessverre erfart akkurat dette selv.
Anbefaler derfor at du setter tetraene i karet noen dager før cicklidene, så rekker de å gjøre seg kjent med omgivelsene også. Da vil samboerskapet ganske sikkert gå veldig bra.

Jeg må si jeg er imponert over hvor grundig du forbereder deg ved å spørre og å planlegge! Dette vil nok gå veldig bra.

Lykke til !


Tusen takk for komplimentet! Føler jeg driver og maser noe fryktelig:/
Heldigvis er det en del medlemmer her (er selv medlem nr 20416!!!), så det er jeg kan takke for å ha kommet dit jeg er i dag!

Jeg har ventet i 4 uker nå på å få satt noen fisker i karet, men nå har det blitt litt "skummelt" Håper at ting går bra, litt rart å være så redd for å slippe en fisk oppi nå etter å ha ventet i 4 uker!! Men med hjelp håper og tror jeg dette kak gå bra...

Takk for tipset med tetraen forresten! Så inmari flott bilde du tok med også! Jeg har ikke fått sett noen bilder utenom fiskebasen, så det er litt begrenset der. Blir derfor ekstra spennende når de kommer!
Tror ikke jeg har sett noen i butikken heller, og ingen har solgt noe på rubikken... mulig det ikke er så vanlig tetra å ha i karet? Synes jeg altid ser den vanlige neontetra. Men det er jo lite yngel på de, så kansje ikke rart jeg ikke har sett noen annonser her.

Jeg skal legge inn bestilling på TAM når jeg får filteret og dråpetesteren. Tenkte å ta to omganger på 10stk. Høres det greit ut eller skal jeg ta alle samtidig? Hvor lenge bør jeg vente mellom hver fisk/fiskegrupper?

Ser at denne tråden har glidd litt ut, men siden det er en "plante-tråd" så må jeg bare ta med at det er utrolig lite sør-trønderske akvarister her skal jeg tolke rubrukkken!
Må nok kjøpe alt via TAM:/ Tenkte litt java-mose, fiskene og foret + uforutsette ting.
Inaktiv bruker
har du eikeløv det seter å fart pa bakteriekulturen i akvariumet dit =
david g
har du eikeløv det seter å fart pa bakteriekulturen i akvariumet dit =:-D


sånn løv som finnes ute i det fri?
Det er veldig mye snø her, men om du har noen tips?
Inaktiv bruker
det er jo bare å grave opp noen fra snøen =
Eikeløv plukkes fra bakken (i områder uten forurensning fra f.eks bilveg) om høsten når det er tørt, og bladene har falt av treet av seg selv og er helt brune.

Tas med hjem, skylles gjerne nøye, og spres utover for å tørke. Når de er HELT tørre, pakkes de i pappeske og varer så lenge som helst så lenge de står tørt.

Ikke pakk i plastpose da evt fuktighet ikke klarer å fordampe. Er ikke bladene helt tørre kan de også mugne og skape mer problemer enn godt i et akvarie.

Å grave frem blader fra snøen synes jeg ikke var et godt forslag. De har ligget fuktig/bløtt i månedsvis og kan ha startet å mugne for alt du vet. Jeg hadde ikke tatt sjansen.

Det bør også absolutt være eikeløv. Andre typer løv råtner mye fortere i akvariet, og jeg er usikker på om det vil ha uheldig effekt på vannkvaliteten.

Om du vil ha tak i eikeløv kan det hende noen selger litt om du legger ut en annonsen
Inaktiv bruker
ja jeg ment kun di tøre =
David, da... blader som ligger begravet i snøen kan aldri være tørre Når snøen smelter blir de jo våte uansett. Pluss at de da allerede har ligget hele høsten i regn, vær og vind, og har de ligget tett kan de jo ha begynt å mugne allerede da.

Det er ikke sikkert at det er noe problem, men vannkvalitet er alfe og omega i et akvarium, og slikt tar jeg aldri lett på. Ingen sjanser. Better safe than sorry, rett og slett
Inaktiv bruker
ja men det kommer å and på on snøen er våt eller tør
Jeg bruker elektrisk rullestol, så mye skogsturer uten vei blir nok ikke...Tror kanskje det ikke er så mye på denne årstiden heller...
Tror jeg må legge ut annonse, men skal man bruke løv i tillegg til flyteplanter?
Løvet synker og legger seg på bunn når det blir vasstrukkent nok. Det tar gjerne en dag eller to i akvariet.

I mange fiskers naturlige biotoper er det langt mer løv på bunn enn planter, så veldig mange fisk setter stor pris på blader på bunn. De skaper flotte gjemmeplasser, og siden det er naturlig der de kommer fra, får det karet til å se veldig naturlig ut også

En annonse høres ikke dumt ut om dette er noe du tror du vil like
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap