Hvor stor varmekolbe til forskjellige antall liter? (side 2)

Jeg holder meg også til rundt en w pr liter eller litt mindre. En av grunnene til ikke å ha større varmekolbe enn behovet skulle tilsi er at skulle ting gå galt, og termostaten slutte å fungere, så har man litt mer tid på seg til å skjønne at noe er galt. Tempen vil jo rase raskere i været med flere watt pr liter. Mulig at jeg er overforsiktig, men slike uhell er det jo umulig å gardere seg mot. En annen ting er at mer watt betyr dyrere kolbe
En ting er optimal effekt i forhold til antall liter. Men i virkeligheten må vi forholde oss til de effektintervallene som er tilgjengelig fra produsentene.

Laveste effekt på kolber med termostat, som jeg vet om, er 25watt og dette passer til 20L og 33L. 50 eller 75watt passer til 60L. Og 75 eller 100watt til 90L.

Hvis du vil sikre deg mot at fisken kokes dersom noe går galt kan du fordele effekten på to kolber. F.eks. 2x25watt i et 60-Liter. Men det skjer vel oftere at varmekolber slutter å varme, enn at den overopphetes, så da løper du risikoen for at det kan bli kaldt om den ene ryker.
Jeg bruker også 1 watt per liter. Da jeg var ny på akvarier kjøpte jeg varmekolber fra Aqua One, og på pakken står det 25W til 25 l, 100W til 100 l osv, og de har alltid fungert helt utmerket, så det virker som en grei regel.

Ikke at de brukes i det hele tatt i sommerhalvåret, og stort sett kun om natten om vinteren. Til mindre følsomme fisk trenger jeg ikke varmekolbe i det hele tatt.
Kanskje det er litt forskellig der fra de forskjellige prodisentene?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap