Lisbeth sine småfisk :) (side 2)

I 250 literen er det ganske dramatisk nå. Disse 6 knurreguramiene jeg satte inn for ca en uke siden har virkelig gått effektivt til verks på kirsebærrekene mine. Jeg har aldri i løpet av de 2+ åra jeg har hatt akvariet funnet halvdøde og halve reker liggende rundt... Først tenkte jeg at ja ja, dette får gå sin gang. Det er jo så mange reker og guramiene må jo bli mette en gang!

Men i går ble jeg bare lei meg. Det ligger ikke halve reker strødd over alt, men det har vært en her og en der. Også jakter de en ny reke (bevegelse) før de gidder spise den som allerede er drept

I går så jeg kun en levende reke og en halvdød. I dette karet har rekene spankulert rett foran nesa på fiskene og svømt rundt i vannet, helt trygg. Nå er de enten spist opp eller gjemmer seg i buskene med dødsangst? Herregud, hør på meg; dødsangst på reker?

Anyway! jeg er redd akvariet ikke skal holde seg like pent som før. Med så mange reker som forsvinner vil jeg vel merke det på alger og sånn. Jeg får vel tidsnok oppdage hvor effektive de har vært.

Guramiene har blitt kjempeflotte å se på etter at de kom i dette karet. Og de er -ehh, kraftige nå. Med så mye levendefor på menyen burde de belønne meg med litt lek!!

Men jeg har en plan for å redde rekene. Lage et rør av noe netting som har akkurat passe masker slik at rekene kommer inn i røret. Ca 1 cm store masker. Da kommer ikke guramiene lengre enn litt inn med snuta. Feste javamose oppover i røret så det blir trygt for rekene og ikke syns i akvariet.

Stapper røret ned i sanda og andre enden opp av vannet sånn at det ikke er mulig for fisk å bli fanget inni.

Smart jeg er! Men jeg må få tak i akkurat rette nettingen da. Helst plast tenker jeg. Noen som har et godt tips?

Jeg har allerede plastnetting fra hagesenter, men den er alt for småmasket. Den bruker jeg som rekesikring på innsuget til pumpa. Må være større masker enn det.
Jeg har et slags nett som blir brukt som embalasje på klinkekuler og dekorstein etc. som jeg ikke klarte å kaste da det lyste "kjekt å ha" lange veier. Tror maskene på nettet som Knast dekorstein fra Ikea ligger i er passe størrelse og kanskje det du trenger, men sjekk også klinkekuler hos Pytt & Panne (husker ikke helt om de var like finmasket).
Jeg har mer en nok liggende, så hvis du ikke finner noe og/eller det haster får vi arrangere en løsning.
Humunukuapuaa
Jeg har et slags nett som blir brukt som embalasje på klinkekuler og dekorstein etc. som jeg ikke klarte å kaste da det lyste "kjekt å ha" lange veier. Tror maskene på nettet som Knast dekorstein fra Ikea ligger i er passe størrelse og kanskje det du trenger, men sjekk også klinkekuler hos Pytt & Panne (husker ikke helt om de var like finmasket). Jeg har mer en nok liggende, så hvis du ikke finner noe og/eller det haster får vi arrangere en løsning.

Hei, takk for tilbudet! Jeg driver og søker i alle tenkelige butikker, men får ikke noe annet napp enn sauenetting osv. He he, det blir litt for grovt gitt.

Men den du har, er det "myk" netting? Det må det vel være hvis det har vært brukt som klinkekulepose. Jeg trenger stiv netting som jeg kan lage meg et rør som er 50 cm lang av. Må stå høyreist fra bunn til topp i akvariet hvis jeg skal klare å unngå fisk inni.
Ok, så du vil lage et rør av nettingen. Det jeg snakker om er mykt og kunne vært brukt i endene på et rør. Trodde det var noe slikt du skulle ha.
His du ikke finner noe, kan du kanskje ta et rør der du skjærer ut langsgående slisser som du legger den myke nettignen over.
Tegne og forklare

he he, kanskje ta patent -rekerør!
Tegninga kom ikke med, prøver på nytt!
I Kina får du mye å velge mellom og helt sikkert i enorme minimumskvanta, men kunststykket er å finne hvor en får tak i det her i Norge.
Humunukuapuaa
[URLBLOCK1] og helt sikkert i enorme minimumskvanta, men kunststykket er å finne hvor en får tak i det her i Norge.

Åååå, der har de jo akkurat sånt som kunne brukes til dette! Fader, hvor skal jeg klare å finne noe sånt i Oslo mon tro???
Du har kanskje en sourcing-jobb på gang, jeg ville begynt med å finne ut hvem sim leverer sånt til bygg og anlegg, der det blir brukt en del av noen av produktene kineserne hadde på lur til avsperring etc. Og så spørre seg frem nedover i leverandørkjeden, det pleier å gå, men krever sin innsats.
Humunukuapuaa
Du har kanskje en sourcing-jobb på gang, jeg ville begynt med å finne ut hvem sim leverer sånt til bygg og anlegg, der det blir brukt en del av noen av produktene kineserne hadde på lur til avsperring etc. Og så spørre seg frem nedover i leverandørkjeden, det pleier å gå, men krever sin innsats.

Ohh lord, ja jeg får bare sette i gang!
Hva med å kjøpe inn plastrør/slange med passende diameter
og finne fram drillen?
Eller binde sammen blomsterpinner til et slags gitter?

Om du vil ha klar, stiv slange med dim på 4-5 cm kan jeg sende deg et passende stykke.
Myrheksa
Hva med å kjøpe inn plastrør/slange med passende diameter og finne fram drillen? Eller binde sammen blomsterpinner til et slags gitter? Om du vil ha klar, stiv slange med dim på 4-5 cm kan jeg sende deg et passende stykke. :)

Kanskje et sånt plastrør kunne vært noe! men da må jeg bore maaange hull for å få vann til å strømme gjennom røret. Vil jo ikke det skal bli stillestående og tett inni der. Både reker og mose må trives inni der.

Hvor mye skal du for røret og frakt da? Må altså være 50 cm
Lisbeth
Har ikke du heller vært? To auksjons-jomfruer sammen på tur? Det kan jo bli spennende! Ender vel med at vi står der med flere akvarier, fisk og greier! Jammen kanskje vi burde sparke hverandre avgårde uansett? Har lenge lurt på hvordan det er og misunner folk hver gang når de forteller her inne om kule foredrag og selvfølgelig ting de har fått tak i.

Det hadde vært kjempegøy Klar jeg!! Også vært kjempemisunnelig når jeg hører hva jeg har gått glipp av!!
Lisbeth
Tegninga kom ikke med, prøver på nytt!

Hehe for en fantastisk tegning!! Må få deg noen rødnesereker som kan gjemme seg inni der og ordentlig peke nese til guramiene
Liv H
[QUOTE=Lisbeth]Tegninga kom ikke med, prøver på nytt!

Hehe for en fantastisk tegning!! Må få deg noen rødnesereker som kan gjemme seg inni der og ordentlig peke nese til guramiene

He he, ja det hadde vært kult. Har forresten sikla på rødneserekene men de formerer seg jo ikke i fangenskap. Veldig synd

Skal vi rett og slett si at vi har en auksjonsavtale da? Tørre oss avgårde .)
Lisbeth
Hvor mye skal du for røret og frakt da?

Ha og ha, du kan jo ha meg i tankene neste gang du luker,
får aldri nok planter...

Bare send meg adressen din og evt tlf.nr.
på mail om du vil ha en slangebit.
( Mulig datteren min skal forbi deg i morgen.)

Lisbeth
Åååå, der har de jo akkurat sånt som kunne brukes til dette! Fader, hvor skal jeg klare å finne noe sånt i Oslo mon tro???

Prøv å ta deg en tur til felleskjøpet og spør, eller ring dem... Det kan ofte være at nettbutikker har mer enn de viser på nettet.

Det er og noe som heter Husdyr Systemer i Kristiansand... Kan jo ringe der å høre.. Han skal vistnok ha det meste i netting...
http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/husdyr_systemer_as/1726405164.htm
Da gjør vi det Det blir kjempehyggelig!!

Ellers har de geniale papirkurver i netting på Ikea. Koster ikke stort heller.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60087236

Myrheksa
[QUOTE=Lisbeth]Hvor mye skal du for røret og frakt da?

Ha og ha, du kan jo ha meg i tankene neste gang du luker,
får aldri nok planter...

Bare send meg adressen din og evt tlf.nr.
på mail om du vil ha en slangebit.
( Mulig datteren min skal forbi deg i morgen.)

Hærlig, sender deg en mail. skal huske deg ang planter. Akkurat nå har jeg solgt unna det som var litt spennende, bare rotala og pistia igjen. Eller har du lyst på pelliamose skal jeg alltids klare å lure fram en dott til
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap