- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Skal jeg kjøpe ildtetra i dag? er karet klar og sikker etter 38 dager med litt liten pumpe? (side 2)
Skal jeg kjøpe ildtetra i dag? er karet klar og sikker etter 38 dager med litt liten pumpe? (side 2)
Kai Roger BakkenEnig med deg Mona. Jeg har testsettt og enkelttestere samt en hel masse forskjellige medisiner i tilfelle utbrudd av noe jævelskap. Jeg mener selv at jeg forebygger så godt det lar seg gjøre med vannbytter to ganger i uka, slamsuging daglig og bevisst på hva jeg forer med og hvor mye. Tester vannet for nitritt, Ph, Gh og Kh ukentlig. Men skulle det skjedd et utbrudd i l134 karet mitt på onsdagen før påske og [B]ikke[/B] hatt noe medisin mot de vanligste sykdommer blandt akvarifisk, hadde jeg hatt mere penger enn vett og forstand.
Tror dere misforstår meg en liten smule:/
Mener ikke å være grådig, men som sagt vet jeg lite om mye som har med akvarie å gjøre. Jeg bruker selvfølgelig penger på utstyret prøver osv som trengs! Hadde vært veldig snilt av deg om du kunne fortalt meg litt om medisinene dine
Postet 22.01.09 kl 18:28
TørrfiskJeg har kjøpt "tetra loborett set" Har fått tips før om at jeg burde kjøpe denne både her og på nettakvariet. Håper jeg ikke har kjøpte et bom-kjøp:P
Da har du jo det du trenger hjemme? Da skjønner jeg ikke helt hva tråden dreier seg om? Har du kjøpt den "underveis" i tråden, f.eks. nå nettopp?
Det virket jo absolutt ikke som du hadde de nødvendige testene hjemme tidligere.
Postet 22.01.09 kl 18:30
Postet 22.01.09 kl 18:34
Postet 22.01.09 kl 18:38
Endret: 22.01.09 kl 18:40
For å være helt sikker så kan du jo be de holde av fiskene til du får testsettet i helga, eller betale de kronene de tar for å teste for deg.
Den nye pumpen du får kjører du pararellt med den innkjørte eller flytter over filtermaterialet om du synes det er greiere. Vil tro at filteret du har nå vil takle de få fiskene frem til den større er kommet i hus.
Den nye pumpen du får kjører du pararellt med den innkjørte eller flytter over filtermaterialet om du synes det er greiere. Vil tro at filteret du har nå vil takle de få fiskene frem til den større er kommet i hus.
Postet 22.01.09 kl 18:40
mona o[QUOTE=Tørrfisk]Jeg har kjøpt "tetra loborett set" Har fått tips før om at jeg burde kjøpe denne både her og på nettakvariet. Håper jeg ikke har kjøpte et bom-kjøp:P
Da har du jo det du trenger hjemme? Da skjønner jeg ikke helt hva tråden dreier seg om? Har du kjøpt den "underveis" i tråden, f.eks. nå nettopp?
Det virket jo absolutt ikke som du hadde de nødvendige testene hjemme tidligere.
Bestillinga gjorde jeg 19.januar, så det har ikke vært snakk om hva jeg skal kjøpe eller bestille. Jeg har kun spurt om jeg kan kjøpe Ildtetra, om karet er i rett stand (må ha dråpetester i butikken da jeg ikke har fått min enda) og om pumpa er grei nok.
Postet 22.01.09 kl 18:53
TørrfiskBestillinga gjorde jeg 19.januar, så det har ikke vært snakk om hva jeg skal kjøpe eller bestille.
Nei er da svaret på spørsmålet ditt i starten av tråden.
Du har for lite filter i et temmelig nystartet akvarium, ingen anelse om vannverdiene, og heller ingen sikker måte å teste det på.
Svaret kunne ikke gis i starten av tråden, rett og slett fordi du uten vanntester ikke har noen som helst anelse om vannet er bra nok. Og med den prisen det ble oppgitt at zoobutikken tok for å dråpeteste for deg før fiskekjøp, så antok jeg at det ikke ville bli aktuelt å gjøre det på den måten.
De resultatene du har fått med strips, kan du bare se bort fra. De gir deg ingen som helst sikker form for svar. De kan like godt være helt og fullstendig gale.
Du skriver "Jeg har kjøpt Tetra Laborett", og det er jo bare egnet til å forvirre. Du kunne skrevet "jeg har bestilt". HAR man kjøpt noe, så har man det i hånda, ikke i butikken....
Postet 22.01.09 kl 19:02
Endret: 22.01.09 kl 19:05
Tante AstridFor å være helt sikker så kan du jo be de holde av fiskene til du får testsettet i helga, eller betale de kronene de tar for å teste for deg. Den nye pumpen du får kjører du pararellt med den innkjørte eller flytter over filtermaterialet om du synes det er greiere. Vil tro at filteret du har nå vil takle de få fiskene frem til den større er kommet i hus.
Tror jeg skal be de holde av og håpe de har plass til over slik at de kan ha fiskene til over helga. Det virker som at det ikke så vanlig at butikkene tar inn ildtetra, så det passet jo egentlig bra v tanke på karet. Men jeg venter til jeg har både pumpa og testsettet. Da kan sette på pumpa først også så slipper fiskene det stresset=)
Men nå begynner jeg jo å tenke litt videre på medisiner o.l. som man bør ha stående. Hva er det vanlig å ha?
Tenkter å vente til testesettet har kommet slik at jeg er kan følge ekstra godt med på verdiene i startfasen. Men jeg bør jo kanskje få tak i de medisinene jeg trenger først for ev å kunne gjøre noe om verdiene går rett vest?!
Postet 22.01.09 kl 19:05
mona o[QUOTE=Tørrfisk]Bestillinga gjorde jeg 19.januar, så det har ikke vært snakk om hva jeg skal kjøpe eller bestille.
Nei er da svaret på spørsmålet ditt i starten av tråden.
Du har for lite filter i et temmelig nystartet akvarium, ingen anelse om vannverdiene, og heller ingen sikker måte å teste det på.
Svaret kunne ikke gis i starten av tråden, rett og slett fordi du uten vanntester ikke har noen som helst anelse om vannet er bra nok. Og med den prisen det ble oppgitt at zoobutikken tok for å dråpeteste for deg før fiskekjøp, så antok jeg at det ikke ville bli aktuelt å gjøre det på den måten.
De resultatene du har fått med strips, kan du bare se bort fra. De gir deg ingen som helst sikker form for svar. De kan like godt være helt og fullstendig gale.
Du skriver "Jeg har kjøpt Tetra Laborett", og det er jo bare egnet til å forvirre. Du kunne skrevet "jeg har bestilt". HAR man kjøpt noe, så har man det i hånda, ikke i butikken....
Jeg beklager om jeg har ordlagt meg feil! Jeg har jo både kjøpt og bestilt, skjønner ikke helt hva det er å hisse seg opp for... jeg er ikke på langt nær så drevet som deg, så min kunnskap er svært liten (og derfor spør jeg og håper på at noen kan hjelpe.)
Postet 22.01.09 kl 19:11
Ingen fare, jeg har ikke hisset meg opp altså
Ang. det du sier om medisiner; ja, et par typer medisin mot de mest vanlige fiskesykdommene er veldig lurt å ha i hus. Nybegynnere er de som sliter mest med sykdom i karene sine, og de har sjelden eller aldri medisin i hus.
Anbefaler Esha 2000 og Esha Exit. Den sistnevnte er mot hvitprikkparasitten, og det er den desidert mest vanlige fiskesykdommen. Spesielt i tilfeller der man har kjøpt ny fisk og har nytt akvarium. Du har jo begge deler, så risikoen er stor.
Uansett er det lang holdbarhet på disse medisinene (år), så de vil ikke bli ødelagte om de blir stående ubrukt en stund.
For hver ny fisk du kjøper til akvariet ditt, så oppstår det en risikosituasjon, risiko for at fisken har med seg smittestoffer hjem til deg.
Jeg unngår spredning av sykdommer når jeg kjøper nye fisk fordi jeg alltid har dem isolert i karantene først, før de overhodet får hilse på mine gamle fisker. Dette er imidlertid ikke noe man kan forvente at en nybegynner kan ha eller i det hele tatt vet om muligheten for. Men om du senere skulle føle at det er plass til et akvarium til, så kan du bruke det som karantene-kar Dermed skjermer du din faste fiskebestand mot stadig smitterisiko. Fisk bør gå i karantene i minst fire uker.
Ang. det du sier om medisiner; ja, et par typer medisin mot de mest vanlige fiskesykdommene er veldig lurt å ha i hus. Nybegynnere er de som sliter mest med sykdom i karene sine, og de har sjelden eller aldri medisin i hus.
Anbefaler Esha 2000 og Esha Exit. Den sistnevnte er mot hvitprikkparasitten, og det er den desidert mest vanlige fiskesykdommen. Spesielt i tilfeller der man har kjøpt ny fisk og har nytt akvarium. Du har jo begge deler, så risikoen er stor.
Uansett er det lang holdbarhet på disse medisinene (år), så de vil ikke bli ødelagte om de blir stående ubrukt en stund.
For hver ny fisk du kjøper til akvariet ditt, så oppstår det en risikosituasjon, risiko for at fisken har med seg smittestoffer hjem til deg.
Jeg unngår spredning av sykdommer når jeg kjøper nye fisk fordi jeg alltid har dem isolert i karantene først, før de overhodet får hilse på mine gamle fisker. Dette er imidlertid ikke noe man kan forvente at en nybegynner kan ha eller i det hele tatt vet om muligheten for. Men om du senere skulle føle at det er plass til et akvarium til, så kan du bruke det som karantene-kar Dermed skjermer du din faste fiskebestand mot stadig smitterisiko. Fisk bør gå i karantene i minst fire uker.
Postet 22.01.09 kl 19:18
Endret: 22.01.09 kl 19:20
mona oIngen fare, jeg har ikke hisset meg opp altså :) Ang. det du sier om medisiner; ja, et par typer medisin mot de mest vanlige fiskesykdommene er veldig lurt å ha i hus. Nybegynnere er de som sliter mest med sykdom i karene sine, og de har sjelden eller aldri medisin i hus. Anbefaler Esha 2000 og Esha Exit. Den sistnevnte er mot hvitprikkparasitten, og det er den desidert mest vanlige fiskesykdommen. Spesielt i tilfeller der man har kjøpt ny fisk og har nytt akvarium. Du har jo begge deler, så risikoen er stor. Uansett er det lang holdbarhet på disse medisinene (år), så de vil ikke bli ødelagte om de blir stående ubrukt en stund. For hver ny fisk du kjøper til akvariet ditt, så oppstår det en risikosituasjon, risiko for at fisken har med seg smittestoffer hjem til deg. Jeg unngår spredning av sykdommer når jeg kjøper nye fisk fordi jeg alltid har dem isolert i karantene først, før de overhodet får hilse på mine gamle fisker. Dette er imidlertid ikke noe man kan forvente at en nybegynner kan ha eller i det hele tatt vet om muligheten for. Men om du senere skulle føle at det er plass til et akvarium til, så kan du bruke det som karantene-kar :) Dermed skjermer du din faste fiskebestand mot stadig smitterisiko. Fisk bør gå i karantene i minst fire uker.
Takk for gode råd!
Jeg har et kar som jeg fikk ordnet glass-plate på i dag. Det er 33L, men uten pumpe, varmekolbe og lys. Men i mangel på noe annet heg har fått lånt meg et lys som festes på veggen på karet og står/henger over glasset. Tenkte jeg skulle bruke Rena 90 på dette karet, men som sagt så står det nå på 110Litern iom at det er ferdiginnkjørt.
Jeg skaffet meg dette karet v tanke på yngel og oppvekst. Da tenkte jeg lyset ville være bra nok og at jeg kun må kjøpe varmekolbe iom at jeg har filter etter hvert når jeg har fått kjørt inn tetratec 1200 på det andre karet (110L).
Hvor stort er karantenekaret ditt? Nå vet jeg ingen ting om slikt, men ser du da om fiskene utvikler sykdom eller er det noe annet? Hva er inntakskravet etter karantenetid?
Skal prøve å få tak i medisinene så fort som mulig! Vil ha minst mulig risiko vettu
Postet 22.01.09 kl 19:40
Inaktiv bruker

Jeg har de medisinene som Mona nevner, i tilegg til medisin jeg har kjøpt på nettet fra utlandet.
Dette er Sera sine pro- medisiner.
Sera: Tremazol
Sera: Protazol
Sera: Nematol
Dette er Sera sine pro- medisiner.
Sera: Tremazol
Sera: Protazol
Sera: Nematol
Postet 22.01.09 kl 20:12
Postet 22.01.09 kl 20:30
Inaktiv bruker

Sera medisin
Jeg har ikke sett de til salgs på norske nettbutikker, og finner ingen importører til de heller.
Du kan spørre på butikken om de har den eller kan skaffe den.
Du kan spørre på butikken om de har den eller kan skaffe den.
Postet 22.01.09 kl 21:32