Stueplante eller akvariumplante (side 2)

Jeg kjøpte dem hos Buddy på CC vest.

Er egentlig godt fornøyd med butikken. De har nogenlunde greie kar med frisk fisk selv om det ikke nødvendigvis er de mest spennende de har inne alltid. Det er vel stort sett de vanlige artene.

Og betjeningen er alltid hyggelig og behjelpelig både innenfor akvaristikk og andre områder. Men at de ikke informerer om at det er stueplanter eller sump planter syntes jeg ikke noe om.
JohnC
Tok nå opp en av de andre plantene jeg hadde kjøpt. Skulle ha en [URLBLOCK1] (ikke nødvendigvis den jeg linket til). De hadde ikke det i plantekaret, men det var en i ett diskuskar som de fisket opp for meg. Så ikke så mye på denne. Når jeg kom hjem så var jeg "imponert" over hvor stive bladene var. Når jeg også så roten så ble jeg igjen mistenksom. Syntes ikke bladene eller roten ligner på de jeg har fra før av... Så igjen er spørsmålet: Stue eller akvariumplante ?


Jeg hadde en sånn i karet mitt, etter en stund luktet det død og pest og gud vet hva! Det gikk faktisk 2 dager før lukta forsvant fra hendene mine. Aldri mer! Ble solgt i dyrebutikken.
Ikke for å ta over tråden eller noe slikt, men når det gjelder den planten, så ligner røttene litt på en jeg har. Har ikke vært så heldig med den, bladene har falt av og de nye vokser, men vokser sakte.
Det andre er et bilde fra rett etter jeg fikk den.

Vet ikke hvilken type det er eller skulle vært, men trodde det var en Vallisneria i alle fall.

Noen som har noen ny innsikt.
Garantert ingen vallisneria det der. Ser ut som noe slags ciklidegress... ikke vannplante det heller
Så utrolig teit. Hva er overhode poenget for akvariebutikker og selge planter som ikke er akvarieplanter? Er det billigere for dem på noen måte?

Nå får jeg ikke klaget på dette, har ikke kvittering, og det er veldig lenge siden.

Noen som har noen idè om hvilken plante jeg har, og hvordan jeg skal behandle den?
ElBarto
Så utrolig teit. Hva er overhode poenget for akvariebutikker og selge planter som ikke er akvarieplanter?


Grunnen er jo ganske åpenbar.

De tjener penger på det.... De selger noe som vil råtne hos kjøperen, så kommer kjøperen tilbake og kjøper nye. Dobbel fortjeneste altså.

Vet ikke hvilken plante dette er men, burde ha vært merket slik:


Min forhandler hadde merke på planten som viser.
Eks: fra en plante jeg kjøpte:

-Navn på planten (latin) ( Microsorum pteropus) art.008
-bilde
-Lys forhold min 25 til max 75%
-størrelse h:15-30 cm b: 12-20 + cm
-temperatur 18-30 C
-hvor planten kommer fra Asia
-GH 1-20dh
-ph 5-8

anm: slowly groth, verry easy.

samt faxnr. og www.tropica.com

Er ikke i tvil om at dette er en akvarieplante.

Denne info burde følge alle planter. slik at det ikke skal være tvil.

Mvh
Terje
Og da koster plantene mer... Disse plantemixene butikkene ofte kjøper er billigere enn tropica sine og har sjelden navnelapp. Selvfølgelig veldger butikken billigste. Disse stueplantene selger jo som hakka møkk også fordi de er så "fine"
ElBarto
Ikke for å ta over tråden eller noe slikt, men når det gjelder den planten, så ligner røttene litt på en jeg har. Har ikke vært så heldig med den, bladene har falt av og de nye vokser, men vokser sakte. Det andre er et bilde fra rett etter jeg fikk den. Vet ikke hvilken type det er eller skulle vært, men trodde det var en Vallisneria i alle fall. Noen som har noen ny innsikt.


Forresten har du sett bildet av planta i innlegg nr 13? Ligna på din
mona o
Grunnen er jo ganske åpenbar. De [I]tjener penger [/I]på det.... De selger noe som vil råtne hos kjøperen, så kommer kjøperen tilbake og kjøper nye. Dobbel fortjeneste altså.

Ja, det stemmer nok det. Har fått ett inntrykk av at mange er ganske kyniske i akvariebransjen. Ikke at jeg ønsker og dra alle under en kam, men det gjentar seg gang på gang. Både med fisker, og nå tyderligvis planter. Trist at det skal være sånn.

vannmannen
... Denne info burde følge alle planter. slik at det ikke skal være tvil. Mvh Terje

Helt klart, er det noen spesielle butikker/kjeder som konsekvent følger dette?

Lisbeth
Forresten har du sett bildet av planta i innlegg nr 13? Ligna på din

Ja, vet det. Derfor jeg postet i denne tråden. Så da er det kanskje en Ophiogon japonicus, eller i det minste en Ophiogon type.
Hva skal jeg gjøre med denne da, putte den i en potte å prøve og gi den ett bedre liv, eller bare kaste den?

Kan godt prøve den som potteplante hvis du ikke får byttet den. men problemet med planter som har hatt så ekstrem fuktighet rundt seg er at de kan tørke helt ut når de settes i vanlig tørr stueluft. Men prøv. Vet folk som har fått fine potteplanter av dem
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap