Fiskesammensetning-scalare og slørhale? (side 2)

Takk for forskjellige erfaringer! Tenkte at jeg nå skulle prøve de sammen for en liten stund, og viser scalarene noen tegn til å plage de, er det rett ut med en gang Så får vi se.....men jeg vet at det egentlig ikke er den optimale sammensetningen, men har litt lyst til å prøve..
Da er slørhalene oppi, og det går faktisk bra! De virket litt nysgjerrige på hverandre, men scalarene viser ingen tegn til finnenapping. Heller omvendt vil jeg si, ene slørhalen lurte på hva de lange finnene(el hva det heter) på scalarene er for noe...
Sveinung
den er 15cm med slør, jeg syns den har vokst ut av akvarie mitt (160liter) men vet ikke hva jeg skal gjøre med den.

Veldig mange som har hagedammer etterhvert. Mulig du kan forhøre deg litt i nærmiljøet når våren kommer om det er noen som har plass til en ekstra fisk.
Inaktiv bruker
Shlush
Husk gullfisk er i utgangspunktet kaldvannsfisk.


feil shlush gullfisken kommer faktisk fra et tropiskelandet kina og der er det ganske varmt om sommeren og kalt om vinteren det er derfer gullfisken tåler så got norske vintere for det er sikkert kalere i kina om vinteren en i norge men tros allt så er den ekte vakre gullfisken ikke serlig glad i varme forhold til slørhalen =
Det går an å venne slørhalen til varmere vann.


Men slik jeg ser det trivest den best i kaldere vann...

Det anbefales 10-22 her i basen, men de kan sikkert holdes i varmere temperaturer i korte perioder. Men de blir mindre aktive/mer sløve hvor langt opp de klarer å være med (å tilstede) det vet jeg ikke. I asia så er det veldig varmt i noen dammer, men dette er bare i korte perioder. Så gullfisken klarer høyere temp i perioder.

Om sommeren i Norge så bruker noen å legge isposer i dammene sine slik at de ikke skal koke.

Så ja David den kan leve i varmere temperaturer. Men vil den trives i varme temperaturer permanent??? De er meningen at fisken skal trives å være frisk og rask.
Det er en kaltvannsfisk og trivest best i temperaturer under 20 grader.


Samtidig fraråder jeg deg scalare og gullfisk ilag. Det kan gå bra, men kan bli ofring av slørhalen også...

Hvorfor skal du absolutt ha slørhale nedi der?
Shlush
Det går an å venne slørhalen til varmere vann. Men slik jeg ser det trivest den best i kaldere vann... Det anbefales 10-22 her i basen, men de kan sikkert holdes i varmere temperaturer i korte perioder. Men de blir mindre aktive/mer sløve hvor langt opp de klarer å være med (å tilstede) det vet jeg ikke. I asia så er det veldig varmt i noen dammer, men dette er bare i korte perioder. Så gullfisken klarer høyere temp i perioder. Om sommeren i Norge så bruker noen å legge isposer i dammene sine slik at de ikke skal koke. Så ja David den kan leve i varmere temperaturer. Men vil den trives i varme temperaturer permanent??? De er meningen at fisken skal trives å være frisk og rask. Det er en kaltvannsfisk og trivest best i temperaturer under 20 grader. Samtidig fraråder jeg deg scalare og gullfisk ilag. Det kan gå bra, men kan bli ofring av slørhalen også... Hvorfor skal du absolutt ha slørhale nedi der? :)


Ja det kan du si... Vet ikke selv jeg. Men av en eller annen grunn er jeg blitt så fryktelig glad i slørhalene. Syns de er mye mer sosiale og koslige enn andre småfisk jeg har. Samboern liker også de best, så vi har bestemt oss for å ha kun det i 260 litern (de passer jo ikke med så mange andre arter). Scalarene er nå solgt til en dyrebutikk Krysser fingrene for at de raskt blir solgt og får det bra.
Oi dere bestemte dere for å ha gullfisk/slørhale-akvarium i stede altså Tror slørhalene vil trives mye bedre og ha det kjempebra hos dere nå... Du har rett i at det er noe særegent ved gullfiskene/slørhalene...


Tror faktisk det er noe annet dere kan ha nedi der som skal ha slik temperatur og ikke vil plage slørhalen. Men kommer ikke på hva :p Sikkert noen andre som vet det.

Hvis ikke får du legge ut spørsmål på forumet
Godt mulig noen andre må rette på meg her altså, men innbiller meg at Sebrafisk kunne gått ilag med gullfisk. Hvor jeg har hørt det, det kan jeg ikke svare deg på :p

Men de skal vell ha noe lavere temperaturer enn andre stimfisk. Så hvis dette stemmer så kunne det kanskje vært fint med en stim sebrafisk? )

Men noen må godkjenne det jeg sier her først, skal ikke garantere det. Siden jeg ikke vet:p


Kanskje noen fisken fra samme verdensdel/sted som skal ha samme temperatur?
Ja håper de har det bra nå, hadde to stk i 54 litern, men syns liksom det var litt lite....nå har de fått mye større plass!

Takk for tips, hadde jo vært gøy med noe i tillegg til gullfiskene og da:P Skal sjekke ut dette med sebrafisk, men det er bare å komme med innspill om noen har noen andre forslag
Har ikke hatt gullfisk/slørhale selv. Men utifra det jeg har lest fra erfarne akvarister som holder denne arten, så er det en ganske så stor myte at de trives best i kaldt vann. Jeg har faktisk sett dem beskrevet som varmesøkende fisk. De finnes jo bl.a i karibien, og der er vannet garantert langt høyere enn 20 grader
Jeg tror også egentlig at slørhalene liker litt varmere vann. Ihvertfall er oppdrettesvarianten av gullfisk vant med varmere vann, det sier ihvertfall dyrebutikken her jeg bor. (Vet at man ikke alltid stole på de men...) Jeg har ca. 24 grader, og det har aldri vært noe problem for meg
bra du ikke beholdt både skalare og gullfisk sammen, mest sannsyneligvis bare et ekkelt scenario som ventet på å skje, har hatt fisker som plutselig har begynt å slåss etter å ha gått sammen over et år, og stressfaktoren har sikkert vært der lengre.

Syntes slørhaler hadde noe eget ved seg selv når jeg begynte med akvarium, men endret seg da de skrøpelige stakkarne begynte å bli syke og smitte resten. For de som fortsetter den uendelige heksejakta etter hvor fælt det er å kjøpe slørhale så må man vel isåfall heller rette seg mot de som selger dem, og ikke de som kjøper dem med et ønske om å ta vare på dem.
Tenyrafar
bra du ikke beholdt både skalare og gullfisk sammen, mest sannsyneligvis bare et ekkelt scenario som ventet på å skje, har hatt fisker som plutselig har begynt å slåss etter å ha gått sammen over et år, og stressfaktoren har sikkert vært der lengre. Syntes slørhaler hadde noe eget ved seg selv når jeg begynte med akvarium, men endret seg da de skrøpelige stakkarne begynte å bli syke og smitte resten. For de som fortsetter den uendelige heksejakta etter hvor fælt det er å kjøpe slørhale så må man vel isåfall heller rette seg mot de som selger dem, og ikke de som kjøper dem med et ønske om å ta vare på dem. :)


Ja, hadde liksom på følelsen at det ikke var så bra å ha de sammen. Virker som om slørhalene stresset dem litt, ikke omvendt. Derfor prøvde jeg å skaffe de et nytt hjem fort

Er helt enig med deg i det siste. Veldig mange sier at de har det vondt, klarer ikke svømme ordentlig, avlet frem utstående øyne som gjør at de ikke ser osv. Jeg mener at man må ta vare på de som allerede er her i verden, og gjøre livet deres så godt som mulig, selv om de ideelt sett ikke skulle vært til

Så forresten 2 grå slørhaler i en pitte-liten firkant av et akvarium, 3-5 liter ell no i en dyrebutikk idag......det syns jeg var grusomt, de klarte vel såvidt å snu seg. Det syns jeg er ille Så også noen kampfisk idag i små glass i en annen butikk. De så ikke lykkelige ut akkurat. har så lyst til å kjøpe alle sammen, men jeg har jo ikke plass til det....
Tenyrafar
heller rette seg mot de som selger dem, og ikke de som kjøper dem med et ønske om å ta vare på dem. :)


Jeg er i prinsippet enig. Problemet med det er at ingen hadde solgt dem om ingen kjøpte dem... uten kjøpere, intet marked rett og slett.

Så sånn sett kan en si at de som kjøper disse for å "redde dem", egentlig forværrer situasjonen ved at flere blir pøst ut i butikkene for salg. Skal det bli slutt på at butikkene selges diverse misfoster og manipulerte fisk, må folk rett og slett slutte å kjøpe.
kampfisk kan du berolige deg med at de trives noelunde i små vannbeholdere, og tenderer til å MIStrives i større vannbeholdere, men det kan vel være noe med at de er holdt i små beholdere ganske lenge hm. Den jeg har trives ihvertfall, har bilde av hva den lever i på profilen min.
Tenyrafar
kampfisk kan du berolige deg med at de trives noelunde i små vannbeholdere, og tenderer til å MIStrives i større vannbeholdere, men det kan vel være noe med at de er holdt i små beholdere ganske lenge hm. Den jeg har trives ihvertfall, har bilde av hva den lever i på profilen min.


Jeg for min del synes 3 liter er alt for lite. Til og med for en kampfisk. Minmkampfisk er i en bollesak på 17liter, og jeg synes nesten synd på den... Å samtidig har jeg en kampfisk hann i 50 literen min, og ser ut til at han stooortrives altså

Hotell ble anmeldt pga kampfisk i lite sylinderakvarium

Så Tenyrafar; jeg synes det er for lite med 3 liter til din kampfisk. Mener 10 liter er minimum selv for kampfisk.
-men det er min mening da. De må jo få svømme litt de også. Har vært mange diskusjoner på dette tidligere også, men trenger kanskje ikke å starte den på nytt.
ElinH
[QUOTE=Tenyrafar]heller rette seg mot de som selger dem, og ikke de som kjøper dem med et ønske om å ta vare på dem. :)


Jeg er i prinsippet enig. Problemet med det er at ingen hadde solgt dem om ingen kjøpte dem... uten kjøpere, intet marked rett og slett.

Så sånn sett kan en si at de som kjøper disse for å "redde dem", egentlig forværrer situasjonen ved at flere blir pøst ut i butikkene for salg. Skal det bli slutt på at butikkene selges diverse misfoster og manipulerte fisk, må folk rett og slett slutte å kjøpe.

Er enig i det, det er jo sånn det fungerer. Men vil det virkelig hjelpe om jeg ikke skulle kjøpe de? Føler liksom det ikke har noen hensikt, noen vil alltid komme til å kjøpe de uansett.
Shlush
[QUOTE=Tenyrafar]kampfisk kan du berolige deg med at de trives noelunde i små vannbeholdere, og tenderer til å MIStrives i større vannbeholdere, men det kan vel være noe med at de er holdt i små beholdere ganske lenge hm. Den jeg har trives ihvertfall, har bilde av hva den lever i på profilen min.


Jeg for min del synes 3 liter er alt for lite. Til og med for en kampfisk. Minmkampfisk er i en bollesak på 17liter, og jeg synes nesten synd på den... Å samtidig har jeg en kampfisk hann i 50 literen min, og ser ut til at han stooortrives altså

Hotell ble anmeldt pga kampfisk i lite sylinderakvarium

Så Tenyrafar; jeg synes det er for lite med 3 liter til din kampfisk. Mener 10 liter er minimum selv for kampfisk.
-men det er min mening da. De må jo få svømme litt de også. Har vært mange diskusjoner på dette tidligere også, men trenger kanskje ikke å starte den på nytt.

Har lest litt om dette selv, har vært en del interessante diskusjoner her tidligere ja Jeg har en kampfisk i en 17 liter. Syns igrunn det er minimum. Men vet at de kan has i mindre akvarium, syns ikke det er ille om de fra naturens side ikke er vant til mye.
Legger ved link til en tidligere diskusjon om kampfisk i 1-2 liter



Ja tante astrid. Jeg tror nok kampfisken din trives stort Ser selv også jeg at kampfisken min i 50 literen er mer aktiv og finere enn den i 17 liter. Samtidig har jeg en kampfiskhunn i 110 liter. Hun er knallrød og superfin Og samtidig nysgjerrig og glad fisk. Får virkelig se deres sanne natur i grunn...

Bollen min er egentlig 20 liter, men regner med den blir mindre med litt grus også...
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap