Kan jeg ha en kampfisk i dette akvariet?:) (side 2)

Inaktiv bruker
Lisbeth
[QUOTE=Kampfisk]Jeg mener at man fint kan få en kampfisk til å trives i 25 liter [I]hvis man har noen års erfaring med akvariefisk fra før[/I]. Jeg er kanskje frekk og/eller streng nå, men jeg mener at nybegynnere vil slite med å få [I]noe som helst[/I] til å trives i 25 liter.


Lurer egentlig på hvordan litervolum er regnet ut på et sånt hjerte? Hvis det er regnet ut fra hele volumet er det jo bare ca halvparten som kan fylles opp med vann. Litervolum ender vel da på ca det halve av 25 liter?

Jeg har jo hatt flere akvarier før, har et akvarium med to gullfisk i også nu:p De gullfiskene har levd i snart 4år eller noe sånt, så har litt erfaring Men har ikke mye erfaring med kampfisk..
Men søker å leser om dem på nett
Neida, 25 liter er ikke så ille for en kampfisk (men regelen om jo større jo bedre gjelder for kampfisk som for alle andre fisker).

Problemet er vel mer at et kar på bare 25 liter vil ha svært ustabile vannverdier, med mindre du leser mye på nettet og tilegner deg kunnskap om innkjøring av filter og annet som har med akvarie å gjøre.

Jeg hadde en 15 liter da jeg var nybegynner, og det gikk helt fint, men kun fordi jeg hadde lest her inne i 2 måneder på forhånd, og visste forskjellige ting om foring, planter, vannverdier, innkjøring osv. Det er et must for å få til små kar.

I store kar har man litt mer slingringsmonn og kan gjøre feil uten at det nødvendigvis ødelegger alle vannverdier. Men med små kar er det altså svært lite rom for feil. Bare så du er klar over det
Inaktiv bruker
Mvjnz
Neida, 25 liter er ikke så ille for en kampfisk (men regelen om jo større jo bedre gjelder for kampfisk som for alle andre fisker). Problemet er vel mer at et kar på bare 25 liter vil ha svært ustabile vannverdier, med mindre du leser mye på nettet og tilegner deg kunnskap om innkjøring av filter og annet som har med akvarie å gjøre. Jeg hadde en 15 liter da jeg var nybegynner, og det gikk helt fint, men kun fordi jeg hadde lest her inne i 2 måneder på forhånd, og visste forskjellige ting om foring, planter, vannverdier, innkjøring osv. Det er et must for å få til små kar. I store kar har man litt mer slingringsmonn og kan gjøre feil uten at det nødvendigvis ødelegger alle vannverdier. Men med små kar er det altså svært lite rom for feil. Bare så du er klar over det:)


Jeg har lest en stund på nettet om alt som må vites, skal ikke kjøpe fisk til akvariet før den 6. mars uansett, så jeg har god tid til å forbrede meg
Inaktiv bruker
Joanna
Det er jo faktisk fakta. Har du kampfisken i ett sånt kar vil den ikke leve lenge (Kan også nevne at kampfisker er mye mer sårbare enn andre fisker). Fisker er faktisk levende vesner, og trenger plass å svømme på, i det karet du har er det ikke akkurat så masse plass å boltre seg på..


Har lest litt, å kampfisk tåler mer en vanlige akvariefisk og de trenger ikke så mye plass.. Men at de kan ha det beder, det kan de altids ha. Men jeg er bare 14år, har lite penger og lite rom. Kjøpe fisk for dekorasjonens skyld og det er koselig å ha en liten krabat på rommet sitt..
men vil du ikke ha ordentlig grus og ekte planter oppi der?
da er det bedre sjangse for trivsel iallefall, og mindre sjangse for alger.
som algespiser er det lite å velge i, kunne hatt otto men de vil jo gjerne være i grupper. men kan innrømme at etter dødsfall har jeg et akvarie nå hvor det bare er to i lag, og det går jo fint det.
men de er jo igjen veldig følsom for vannkvalitet..
hadde en pittbullpleco en gang som aldri ble større enn 4-5 cm, men også de trives best i grupper. snegler går vel, men vil ikke de krype ut av hullet på topp?
Inaktiv bruker
sunikol
men vil du ikke ha ordentlig grus og ekte planter oppi der? da er det bedre sjangse for trivsel iallefall, og mindre sjangse for alger. som algespiser er det lite å velge i, kunne hatt otto men de vil jo gjerne være i grupper. men kan innrømme at etter dødsfall har jeg et akvarie nå hvor det bare er to i lag, og det går jo fint det. men de er jo igjen veldig følsom for vannkvalitet.. hadde en pittbullpleco en gang som aldri ble større enn 4-5 cm, men også de trives best i grupper. snegler går vel, men vil ikke de krype ut av hullet på topp?


Snegler kryper nokk ut, men jeg kunne altids lage ett lokk Jeg bor på et tettsted med 2timers kjøring til nærmeste dyrebutikk, så blir litt vanskelig for meg å komme meg dit for å kjøpe planter. Men jeg kan jo kjøpe med en ekte plante når jeg drar dit den 6. Mars, skal også kjøpe fisk da. Men må planten være i akvariet en stund før fisken kan komme dit eller noe slikt?:p
Tiril Olaussen
[QUOTE=S_Dreams]Du kan jo prøve en trio med dvergtannkarper eller guppyer, og en liten gruppe kirsebærreker som algespisere. Går det ikke an å fylle karet helt opp med vann? Ser at det bare er halvfullt på bildene.


Det går ikke ant å ha mere vann, da renner det igjennom en sprekk som lysrøret er over:p mye søl, har prøvd:p men det er 25,3 liter i vannet nu

Bra! Da er det faktisk 25L du har å gå på
Tiril Olaussen
[QUOTE=sunikol]men vil du ikke ha ordentlig grus og ekte planter oppi der? da er det bedre sjangse for trivsel iallefall, og mindre sjangse for alger. som algespiser er det lite å velge i, kunne hatt otto men de vil jo gjerne være i grupper. men kan innrømme at etter dødsfall har jeg et akvarie nå hvor det bare er to i lag, og det går jo fint det. men de er jo igjen veldig følsom for vannkvalitet.. hadde en pittbullpleco en gang som aldri ble større enn 4-5 cm, men også de trives best i grupper. snegler går vel, men vil ikke de krype ut av hullet på topp?


Snegler kryper nokk ut, men jeg kunne altids lage ett lokk Jeg bor på et tettsted med 2timers kjøring til nærmeste dyrebutikk, så blir litt vanskelig for meg å komme meg dit for å kjøpe planter. Men jeg kan jo kjøpe med en ekte plante når jeg drar dit den 6. Mars, skal også kjøpe fisk da. Men må planten være i akvariet en stund før fisken kan komme dit eller noe slikt?:p

Planter kan du kjøpe her og få sendt i posten. Mye billigere enn i butikk Sand kan du hente fra ei elv eller strand, bare vask godt først.
Tiril Olaussen
[QUOTE=mona o]Nå må du skjerpe deg. Du skriker ut skjellsord fordi du får et svar som er sannheten, men som du ikke [I]likte[/I]?


''GLEDES DREPER'' er ikke noe sjels ord?:p

Man skal være litt forsiktig med å bruke STORE bokstaver når man vil kommunisere skriftlig. Blir lett oppfattet som sint og SKRIKENDE!
Noe jeg også oppfattet ditt innlegg som.

Jeg lurer litt på hvor mye du har lest (og forstått) egentlig, selv om du påstår det.

Hvis du har planer om å sette inn kampfisken i akvariet 6. mars, hvordan står det til med filteret i det bling-akvariet ditt på det tidspunktet? Har du sørget for at det er innkjørt, slik at kampfisken din ikke blir svømmende i en giftig nitrittsuppe?

Tiril Olaussen
''GLEDES DREPER'' er ikke noe sjels ord?:p

Det er direkte frekt å skrike til folk (store bokstaver er SKRIKING på nettet) på den måten du gjorde, når man forsøker å hjelpe deg med det du ber om hjelp til. Er du like frekk og nesevis når du ber folk om hjelp i det virkelige liv også?

Lær deg det først som sist hvis du skal bruke internett: store bokstaver er skriking, og regnes som veldig uhøflig og frekt!
"Gledesdreper" er riktignok ikke noe skjellsord etter nordnorske standarder (er nordnorsking sjøl så jeg vet men det er vel det vi kaller for "kalling" (å kalle noen for noe). Og det er jo heller ikke så positivt.

Når det gjelder innkjøring av filteret i litt over en måned, så tror jeg at det skal funke bra.
Inaktiv bruker
Kampfisk
"Gledesdreper" er riktignok ikke noe skjellsord etter nordnorske standarder (er nordnorsking sjøl så jeg vet;) men det er vel det vi kaller for "kalling" (å kalle noen for noe). Og det er jo heller ikke så positivt. Når det gjelder innkjøring av filteret i litt over en måned, så tror jeg at det skal funke bra.


Har klemt ''grums'' fra det andre filteret mitt i dette akvariet og så holder jeg på å slippe litt fiskefor i akvariet en gang i uke, så trur det blir bra
Tiril Olaussen
[QUOTE=Kampfisk]"Gledesdreper" er riktignok ikke noe skjellsord etter nordnorske standarder (er nordnorsking sjøl så jeg vet;) men det er vel det vi kaller for "kalling" (å kalle noen for noe). Og det er jo heller ikke så positivt. Når det gjelder innkjøring av filteret i litt over en måned, så tror jeg at det skal funke bra.


Har klemt ''grums'' fra det andre filteret mitt i dette akvariet og så holder jeg på å slippe litt fiskefor i akvariet en gang i uke, så trur det blir bra

I mine ører høres dette bra ut
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap