Haster!!! fiskene dør! (side 2)

Så på tråden min nå. Jeg må bare si at jeg ikke har tilført noe stoffer. Jeg har heller ikke matet de da jeg ikke vil gi dem den maten jeg har. Skal kjøpe nytt i morgen. Men de er ikke tynne, så det skal ikke være sult... Rart om de skulle dø så mange av det også da.

tender
Du bør simpelthen bytte vann daglig i en periode fremover. Frem til dødsfallene stopper opp. Om det er nitritt eller ammoniakk som tar knekken på dem er egentlig uvesentlig. Begge deler løses kun ved hyppige vannbytter :)

Men er du sikker på at det er det som er årsaken? Tviler ikke på den tanken altså, men verdiene tilsvarer jo ikke det og da synes jeg det er litt merkelig...
Tørrfisk
[QUOTE=tender]Du bør simpelthen bytte vann daglig i en periode fremover. Frem til dødsfallene stopper opp. Om det er nitritt eller ammoniakk som tar knekken på dem er egentlig uvesentlig. Begge deler løses kun ved hyppige vannbytter :)

Men er du sikker på at det er det som er årsaken? Tviler ikke på den tanken altså, men verdiene tilsvarer jo ikke det og da synes jeg det er litt merkelig...

Om det er stress så lurer jeg på om det kan gjøre det værre med vannbytte hver dag?
Sikker kan man aldri være. Men når så mange fisk dør over en så kort periode som noen timer, så er det garantert forgiftet vann som er synderen. Med tanke på at karet er relativt nytt og du har økt belastningen ganske hardt over kort tid, så er det veldig nærliggende å tro at det er nitritt eller ammoniakk. Vannbytter er da eneste løsning.

Jeg kan også garantere deg 150% at de ikke har dødd av sult.
Forutsatt at vannet du bytter ikke er "helt på trynet" mtp temp eller verdier, så kan du sammenligne friskt vann med paracet. Det gir midlertidig lindring, men løser ikke det grunnleggende problemet. I dette tilfellet: antagelig for stor belastning på filteret i forhold til den økte fiskebestanden. Da må du bytte vann helt frem til filteret kan håndtere avfallsstoffene
OK. Tusen takk for gode råd!
5 fisker har strøket med i kveld. Utrolig trist... må nesten legge meg nå. håper jeg ikke finner nye døde fisker i morgentidlig! Får forresten muligens ei pumpe som er ferdiginnkjørt til helga og da kan jeg sette inn den.
Tørrfisk
[QUOTE=tender][QUOTE=Tørrfisk]fiskene er helt rolig nå


....og du har akkuratt foretatt delvannsbytte?

nå er jeg ferdig med vannbytte. Verdiene var før jeg skiftet vannet var NO-2 under 0,3mg/L

Det du trenger å teste nå, er NH3/NH4
Tetra
er absolutt ikke mitt felt, men hvis det er amoniak eller nitrittforgiftning kan 0,5% salt i vannet hjelpe. Men ikke prøv dette uten at noen tetra folk sier at det er ok.
Og du må tilsette den samme mengden salt i vannet du heller i karet (ved vannbytte) for å vedlikeholde mengden. Salt virker som motgift mot Nitritt og amoniak forgiftning. Hvis fisk er stresset og syke vil veldig mange arter ha veldig godt av 0,2-0,3% salt i vannet. Dette gjør 2 ting, det nedsetter bakteriabelastningen i vannet og 0,25% salt er den saltprosenten fisk har i kroppen, så det letter på den mekanismen som sørger for å opprettholde saltmengden i kroppen. Dette gjelder ikke alle arter, så ikke tilsett salt før du vet om de tåler dette.
Fiske_Arne
Dette gjelder ikke alle arter, så ikke tilsett salt før du vet om de tåler dette.


Særlig maller tror jeg tåler salt veldig dårlig...
Trygve Lillefosse
[QUOTE=Tørrfisk][QUOTE=tender][QUOTE=Tørrfisk]fiskene er helt rolig nå


....og du har akkuratt foretatt delvannsbytte?

nå er jeg ferdig med vannbytte. Verdiene var før jeg skiftet vannet var NO-2 under 0,3mg/L

Det du trenger å teste nå, er NH3/NH4

Jeg har ikke disse testene. Har du en link til et test-sett?

5 fisker lå døde når jeg fikk sjekket det nå....
Dette er helt grusomt!!
Skal jeg skifte vann flere ganger om dagen? Hvor mye? skal jeg ta slamsugeren og grave ned i sanda også?

Please help!
Tørrfisk
[QUOTE=Trygve Lillefosse] Det du trenger å teste nå, er NH3/NH4


Jeg har ikke disse testene. Har du en link til et test-sett?


Du finner de blant annet på Webzoo
JohnC
[QUOTE=Tørrfisk][QUOTE=Trygve Lillefosse] Det du trenger å teste nå, er NH3/NH4


Jeg har ikke disse testene. Har du en link til et test-sett?


Du finner de blant annet på Webzoo
Vet du om tropehagen selger det? Tar jo litt tid å kjøpe på nettet!
Tørrfisk
Vet du om tropehagen selger det? Tar jo litt tid å kjøpe på nettet!


Tja. Det kan jo hende. Ville tatt en rask telefon for å sjekke. Ofte har jeg inntrykk av at dyrebutikkene ikke gidder å ta inn noen andre enn de mest vanlige som KH/dh, ph og NO3
JohnC
[QUOTE=Tørrfisk]Vet du om tropehagen selger det? Tar jo litt tid å kjøpe på nettet!


Tja. Det kan jo hende. Ville tatt en rask telefon for å sjekke. Ofte har jeg inntrykk av at dyrebutikkene ikke gidder å ta inn noen andre enn de mest vanlige som KH/dh, ph og NO3

Har ringt rundt og TAM har det heldigvis Skal jeg ta vannskifte før jeg drar ut nå (se litt opp i tråden)?
Du
har vel snart mistet alle fiskene dine.. Det er trist. Håper ikke det tar helt lysten fra deg.
Synes det virker litt rart. Nesten så man misstenker at fiskene enten kommer fra et akvarium med høyt innhold av salt (hos butikken) eller har blitt solgt deg med en gang de kom inn butikkdøre fra importør. I begge disse tilfeller vil man ofte oppleve slik massedød av fisk.
Synes ikke det virker som forgiftning av nitritt eller aminiak, da vil ofte vannet lukte vondt. Og det har du ikke skrevet noe om. En annen ting er at det vanligvis skjer etter en uke eller mer..Ikke etter en dag.
Fiske_Arne
har vel snart mistet alle fiskene dine.. Det er trist. Håper ikke det tar helt lysten fra deg. Synes det virker litt rart. Nesten så man misstenker at fiskene enten kommer fra et akvarium med høyt innhold av salt (hos butikken) eller har blitt solgt deg med en gang de kom inn butikkdøre fra importør. I begge disse tilfeller vil man ofte oppleve slik massedød av fisk. Synes ikke det virker som forgiftning av nitritt eller aminiak, da vil ofte vannet lukte vondt. Og det har du ikke skrevet noe om. En annen ting er at det vanligvis skjer etter en uke eller mer..Ikke etter en dag.


Endelig noen som tenker alternativt
Har 5 fisker igjen, men de dør nok snart... Ikke noe gøy dette! Fiskene var i butikken i en liten uke. Om det kan være salt, vil de da dø så plutselig? Jeg synes det er veldig rart at det skjer når verdiene er så fine! Men skal kjøpe nytt testsett nå.
Hva med andre forgiftningskilder som såpe, håndkrem o.l. ? Kan dette føre til såpass rask fiskedød?
Det finnes jo nesten ikke møkk nedi der...!
Tenkte ikke på møkk. Mer må at man ufrivillig kan ha vasket hendene, men ikke skyllt av alle såperester eller hatt fuktighetskrem på hendene like før man har holdt på i akvariet.

Er mange måter slike ting kan komme i akvariet uten at man tenker på det. Men om en slik forgiftning fører til så rask død er jeg mer usikker på
JohnC
Tenkte ikke på møkk. Mer må at man ufrivillig kan ha vasket hendene, men ikke skyllt av alle såperester eller hatt fuktighetskrem på hendene like før man har holdt på i akvariet. Er mange måter slike ting kan komme i akvariet uten at man tenker på det. Men om en slik forgiftning fører til så rask død er jeg mer usikker på


Kan godt hende det. Man vet aldri. Jeg har assistenter til å hjelpe meg med akvariearbeidet da jeg selv er har en muskelsykdom og ikke klarer å gjøre fysisk alt sev. Må være mer nøye der, har lært det no! Kansje fullstendig vannbytte er tingen da, om alle nå dør. Men nå har jeg hatt delvansskifte igjen, så da har jeg hatt 2 på under et halvt døgn.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap