Discusene mine (side 2)

Så nyoppstartet kar altså.....Det er et problem..... Løp å få tak i filtergørr!!!

Ikke sår av krasse kommentarer jeg Ken, men så er det ofte litt hardere hud på "gamle skinn"

Godt å se at flere er i gang på morgenen
Inaktiv bruker
hei Ingebjørg har du prøvd med røde myglarver ? for det funket hos meg når jeg hade diskus og di spiste det opp i en fei =
Mygglarver er et godt råd for å trigge discusen til å spise, men dette bør gjøres med forsiktighet. Mygglarver er skjent for å inneholde mye virus/bakterier p.g.a. at de lever i stillestående vann hvor det blir mye av de ulumskhetene etter hvert. Jeg og flere andre har kuttet ut mygglarver p.g.a. av dette, men som sagt, en kan jo prøve forsiktig et par dager.

Jon
Ingebjørg: Du bør nok høre på det de fleste sier her i tråden, er folk med mange års erfaring på hold av discus. Som jeg skrev til deg på msn så kan det gå med 2 discuser, men du bør nok skaffe deg flere. Utfra den informasjonen du har gitt meg ang. filterløsning du har så er det ikke så veldig heldig å begynne med discus!

Du må ha skikkelig innkjørt filter for å ha discus under vekst, dvs. at når du forer med oksehjerte som innholder så mye næringsstoff som det gjør vil fiskene og restene gjøre til at du fort kan få ustabile verdier i vannet. Det er veldig uheldig for discusene siden de da kan dø pga de store svingningen du vil ha.

Innkjørt filter, stabile vannverdier og helst overdimensjonert filter i forhold til antall liter akvariet ditt er viktig for å holde discus under akseptable forhold.

Dersom du skulle bestemme deg for å utvide discus gruppen til 5-6 stk så vil nok akvariet du har bli alt for lite.

Var det en dyrebutikk som anbefalte deg å kjøpe 2 discus? Dersom dette er tilfelle syns jeg det er merkelig at de gir deg ukorrekt informasjon.

Forresten hvordan går det med discusene? er de begynt å spise?
Glugga
Så nyoppstartet kar altså.....Det er et problem..... Løp å få tak i filtergørr!!! Ikke sår av krasse kommentarer jeg Ken, men så er det ofte litt hardere hud på "gamle skinn" :) Godt å se at flere er i gang på morgenen:)

Hehe, sant det, vi "gamlinger har litt tjukk hud.
Tenkte å slette litt, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne uten å måtte slette halve tråden..

Håper ikke det blir mer erting og uvennlighet i denne tråden.

Desverre er det slik at det ofte blir opphetede diskusjoner når det blir snakk om diskus. Vet ikke hvorfor.

Ved hold av diskus er det viktig å få en viss gruppedynamikk. Dette oppnås lettere med et større antall og selvfølgelig et større akvarium. I teorien kan du ha flaks med to hvis det senere viser seg å være et par. Forøvrig er rådene i tråden gode hvis man ser bort fra tonen.
Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si til denne tråden. Det er nesten så jeg må spørre meg om hvorfor jeg i den seneste tid har svart færre og færre discustråder.

Når jeg leste gjennom denne tråden så får jeg vel egentlig en bekreftelse på hvorfor jeg ikke orker. Selv å rådene som gis er det som regnes for normalt discushold så er det mere det at de gis i en tone som jeg tar avstand fra. Sure sarkastiske innlegg fra siden er heller ikke spesielt hyggelig lesing.

Skal ikke si så mye mer, men enkelte her burde skjemmes.

Et lite tips for å trigge discus til å spise er å gi en liten del med mygglarver i lag med annet for. Discusen beiter på bunnen og når han holder på nipper han kanskje til noe av det andre foret og finner ut at dette ikke var så værst og dermed er han på gang.

God vannkvalitet er et must, så 30% vannbytter annenhver dag er et minimum. Det enkleste er å slamsuge opp det tunge(oksehjerte, rekemiks osv) foret og da kan man redusere på mengde da det ikke forurenser vannet over natten.

Når det gjelder antall og karstørrelse så er det sagt mye om dette tidligere i tråden og alt er dessverre sant. Legg til "krute" god filtrering så er man inne på nøkkelen for suksess med vellykket discushold.

En ting er sikkert og det er at man aldri blir utlært når det gjelder discus og en plass skal man starte. Det er en klar fordel om man leser seg litt frampå så slipper man de værste fallgruvene. Gjelder forøvrig på generell basis, men noen fiskearter har den egenskapen at de tåler få feil fra akvaristen før det hele blir bare trasig.

Ken Myrseth
En diskus bør og skal ha 29-30 grader, minimum 28.

Det virker som du har peiling på dette, så nå ble eg veldig usikker på om Dick Au (forfatteren av BtN Guide om Diskus) har greie på diskus...

Han hevder at typisk diskusvann i naturen holder rundt 27 grader. Vanntemperaturen for voksne diskus bør ligge på cirka 28 grader, men dersom ikke avl er målet er 26 grader en helt fin temperatur.
Han sier at ungfisk kan gis en temperatur på 29-30 grader, da høy temperatur gir større matlyst/vekst.
Men dønn uenig at diskuser kan og skal leve i temp på 27 grader, men at det enkelte dager er 27 grader i vannet, ja det stemmer nok.
Men for å ikke fortsette og krangle, så er du hjertelig velkommen Donald og se på diskusene mine, de holder gjennomgående HØY standard.

Og å påstå at 26 grader er ypperlig for diskus viss man ikke skal avle på de, ja den tror jeg ikke mange er enig i, så han virker ikke kjempe kunnskapsrik fordi om han har gitt ut en bok.

Når ble boken gitt ut?
Boka ble utgitt i 1998.

I følge omtalen har Dick Au holdt på med diskus i mer enn femti år, og er storprodusent av høykvalitetsdiskus. Videre står det at han har mottatt et stort antall utmerkelser for sine bidrag til akvariehobbyen, og han er æresmedlem i flere akvarieforeninger. Videre holder han foredrag, er dommer på akvarieutstillinger, og skriver artikler om diskus.

Som en kuriositet står det også at han var involvert i det første kommersielle oppdrettet av brun diskus (arbeidsplassen hans).

Men, men, nok om det...

Angående temperatur: hvorfor skal diskus ha så høy temperatur, når andre fisker som lever med diskus i naturen ikke trenger det?
Donald
Angående temperatur: hvorfor skal diskus ha så høy temperatur, når andre fisker som lever med diskus i naturen ikke trenger det?

Et interessant spørsmål. Jeg gjetter på at det er for å øke forbrenningen deres så de skal vokse maksimalt under de kunstige forholdene vi holder dem i.
Ingebjørg: hvordan går det med fiskene dine?
Hei!
Håper du ikke blir skremt vekk fra forumet Ingebjørg.

Du burde prøve å skaffe ett par discus til, på samme størrelse, og etterhvert som de vokser sørge for at de får ett litt større kar.
Du må huske å skifte vann ofte på dem og ha god men rolig filtrering.
I mitt Discuskar ligger temp på 28 grader å fiskene trives med det.
Sjekk så vannverdiene er noge lunde det samme som det de var vant med i butikken å prøv å skaff samme maten.
Er de vant med oksehjerte, så skaffer du det.
Som David sier liker de Røde mygglarver.
Min discus forguder røde mygglarver og spiser mye ivrigere det enn oksehjerte, sorte mygglarver eller spesialfòr for Discus.
Som mange andre sier her inne, du burde lese om fisken.
Likevel råder jeg deg til ikke å sluke alt som står rundt om rått.
Enhver idiot kan legge ut ting på internett å det står mye rart der ute.

Du får ha lykke til videre å informere oss om hvordan det går med fiskene!
Håper du ikke ble lei deg eller støtt av noe i denne tråden.
Som andre postere har skrevet, blir det fort mye krangling rundt Discus.
Det har vel å gjøre med at alle skal leke "eksperter" og fort blir uenige med hverandre.
Glugga
Ingebjørg: hvordan går det med fiskene dine?

Hei Hei =)
jo takk, ser ut til å ha det bra
men matlysten er ikkje på topp, skal prøve å gi de oksehjerte i kveld, når lyset har slått av.

ang diskus granen som eg ga de i går ( som de ikkje fanst intr i) er forsvunnet i løpet av natta, veit ikkje om det er discusen eller de andre som har spist det opp

kan ikkje levere tilbake fisken da de er kjøpt 3timer unna meg, og kan heller ikkje skaffe flere siden karet mitt er så pass lite.
så den statusen er ikkje noe nyere.
eg blir ikkje skremt vekk nei, gidder ikkje bruke tid/energi på uhøflige /krasse svar.
ja, eg er ny, og ja eg burde sikkert anskaffet meg meir info om discusen før eg kjøpte de
men gjort er gjort, og prøver bare å finne ut best mulig måte for de å leve på!
ps:

kan ikkje fòre med røde mygglarver siden sommerfugl cikliden min ikkje kan spise det.
Discus har en tendens til å spise lite når de har kommet i nye omgivelser. Dessverre gir det dem nok også en ekstra utrygghet at de er så få (som det er sagt tidligere i tråden). Det vil da ta lengre tid for dem å bli vant til sitt nye liv. Jeg opplevde det veldig sterkt selv da jeg begynte med discus. Jeg startet med 4 stk., og de var veldig nervøse. Senere anskaffet jeg 2 til. Fra det øyeblikket stimen gikk fra 4 til 6, skjedde det nesten et personlighetsskifte hos discusene mine. Jeg hadde på følelsen at det sa "svupp" da jeg slapp ut de to siste. De samlet seg alle sammen i en stim, og plutselig var de langt modigere også!

Discus er forøvrig ganske så pripne når det gjelder ny/uvant mat. Mine var vant med å bli fôret med mygglarver da jeg kjøpte dem. I tillegg var jeg drittnervøs som førstegangs discuseier, og turde ikke å fôre med noe annet enn det jeg visste de spiste: myggisene. Etter råd fra Geir her på forumet, mannet jeg meg omsider opp, og begynte å kun fôre med maten jeg ville de skulle spise. Det tok 3-4 dager før de begynte å nappe i maten de nå fikk. Og det var akkurat som Geir den gangen sa til meg: "Når først én bryter sammen og begynner å spise, så kommer de andre etter. De er nemlig livende redd for at naboen skal få mer mat enn dem selv." Det rare er at etter at de begynte å spise maten som jeg vente dem til, mistet de lysten på mygglarver. De kan fortsatt spise mygglarver, men foretrekker definitivt rekemiksen jeg lager. Og, de gjør forskjell på hvilket merke myggiser de får. De nekter å røre myggiser fra noe annet merke enn Fina Fisken. Discuser er rare...
biXen
Det er en myte.

myte eller ei
tørr ikkje ta sjangsen på at de dør

+ at det står i fiskebasen at de ikkje skal ha det
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap