Nitritt - for mye (side 2)

Enig i siste, og jeg er takknemlig for at noen vil gi meg positive tilbakemeldinger på det jeg spør om her, Så takk Vannelement :O)

Hvis man er uenig i d som blir sagt, så kan man formidle dette på en diplomatisk måte. Kunsten å komunisere, er faktisk noe man kan lære seg hvis man er litt ydmyk og åpen for selvutvikling.

Hvis man opplever at en person har en oppfatning fjernt fra virkeligheten,
kan det faktisk være at vedkommende vil bli glad for en korrigering, hvis den kommer på en høflig og saklig måte.

Any way... :O)

Noen som kan gi meg et tips om hvor mye salt man skal ha oppi 190 L
eller er det natron, eller begge deler?

Jeg har stappet opp i en liten gjennomsiktig "stein" som jeg kjøpte på butikken på hjørnet.

Takknemlig for alle positive inspill :O)
Det skal ikke salt oppi, men GH+. Det står på boksen hvordan dette skal brukes. Veldig viktig å ha gode dråpetester når du justerer, og gjør det i bøtter, og ikke direkte i akvariet. Samme gjelder ved bruk av natron. Der står det ingen bruksanvisning, men du må prøve deg fra. I bøtte...

Salt til ferskvannsfisk skal bare brukes medisinsk...

Hvorfor vil du ha positive tilbakemeldinger, og ikke seriøse svar?

Det er lov å diskutere her på forumet, men å gjentatte ganger prøve å drite ut de som er uenige med deg; det er ikke greit. Har aldri opplevd at noen samler seg for å ta noen, selv om det kanskje kan oppleves sånn når alle de andre er uenige med deg. Det er enkelte som nekter å ta til seg ny kunnskap, og da blir det krangel. Håper alle får den hjelpen de trenger tilslutt.

Jeg er tydeligvis uønsket i denne tråden, så da blir dette mitt siste innlegg.

Lykke til uansett...

Rolig og fredelig
Dessverre har jeg ikke noe å bidra med når det gjelder trådens opprinnelige spørsmål, men jeg følte at jeg ønsket å bidra litt i diskusjonen som fulgte.

Vannelement
Nå melder jeg meg ut herfra. Jeg gidder rett og slett ikke mer av akvaforum. Uansett hva man skriver i dette debattforumet så skal det slås stort opp som storm i et vannglass. Og, så barnslig det er med dette "vi holder sammen mot deg" opplegget som er i mange tråder her...LOL...

Abboren
Hehe klarer ikke no annet enn å henge meg på den.Er helt enig med Vannelement. ...mye mer var på hva jeg skal feks spørre om i fare for å tråkke de "hellige" på tærne å og sånn bør det vel strengt tatt ikke være.

Sissimor
Jeg er tydeligvis uønsket i denne tråden, så da blir dette mitt siste innlegg. Lykke til uansett...

Foreløpig har jeg ikke lagt merke til så mange stormer i vannglass/gullfiskboller

Jeg har heller ikke vært gjennom så mange av forumene enda heller. Personlig så velger jeg å vise fullt navn når jeg skal diskutere noe, det gjør at jeg tenker meg om et par ganger før jeg skriver noe og det jeg skriver innestår jeg for !

De "erfarne" på forumet har nok hørt de fleste spørsmål før og er begynt å bli lei av å gjenta seg selv, de som har tips å komme med står fritt til å gjøre det...de som ber om tips bør også lytte før de tar en avgjørelse.

Jeg lytter gjerne, kommer gjerne med innspill hvis jeg har noe å bidra med, men - som ellers i livet - jeg prøver å være høflig og saklig når jeg svarer/spør. Erfaring har vist meg at dette oftest er den beste måten. Siden de fleste (alle ?) som er her ikke har dette som jobb, men bruker fritiden sin til å svare/diskutere synes jeg ikke det er mer enn rett og rimelig at jeg respekterer tiden de har brukt på å komme med meningene/rådene selv om jeg ikke nødvendigvis er enig med dem og jeg forventer det samme i retur.

Ser jeg noe som - selv jeg kan gjenkjenne - er totalt feil vil jeg si ifra. Hvis ikke vil jeg komme med mitt innspill og forvente at det blir behandlet på lik linje med andre som kommer inn.

Takk for svar jeg allerede har mottatt på de spørsmål jeg har stilt og takk for at vi alle er veloppdradde nok til å diskutere saklig og høflig

Lykke til med fiskene og pH-problematikken !
Dag
[B]Noen som kan gi meg et tips om hvor mye salt man skal ha oppi 190 L eller er det natron, eller begge deler? Jeg har stappet opp i en liten gjennomsiktig "stein" som jeg kjøpte på butikken på hjørnet. Takknemlig for alle positive inspill :O)[/B]

Det kommer an på hva du vil oppnå, om du skal bruke det ene eller det andre eller begge deler. For å øke hardheten, brukes GH/TH+. For å øke pH/KH brukes natron, eller PH/KH+. Kun bruk av GH/TH+ påvirker ikke pH, så dersom du skal øke både pH og GH brukes begge deler.

Mengden som må til er avhengig av utgangsverdiene på vannet, så det må du prøve deg fram til i en bøtte.

Hva den gjennomsiktige "steinen " din er, vet jeg ikke, og heller ikke hvordan den påvirker vannverdiene.

Synes bare det er flott at Mona O sier at det er feil jeg!
Å gi beskjed er bare bra, forstår ikke hva det skulle ha med dramaqueen å gjøre!?
Og for det noen støtter en så betyr ikke det at de rotter seg rundt en og rakker h*n ned. Faktisk så var jo dere tre mot to her i sted, så det er et dårlig argument.

Alle på akvaforum er like og alle har lov å si sine meninger så lenge man ikke rakker ned på hverandre og Mona rakket vel ikke ned på noen? Hun ga beskjed slik at folk ikke gjør feil, det er vel helt greit det

Og selvfølgelig er det greit å gjøre en feil, men da er det viktig at folk retter opp på det.

Og dette med "hellige" synes jeg var tåpelig. Alle på forumet er like, men det sier seg selv at noen vet mer en andre...

Mvh Emil

Noen som kan gi meg et tips om hvor mye salt man skal ha oppi 190 L
eller er det natron, eller begge deler?

Jeg har stappet opp i en liten gjennomsiktig "stein" som jeg kjøpte på butikken på hjørnet.

Takknemlig for alle positive inspill :O)

Salt trenger du ikke , men jeg bruker natron til å holde ph oppe, den gjennomsiktige steinen er vel ice den kan være litt skummel for den øker gh så etter hvert vil den bli borte. Så følg med på vannverdier, når jeg brukte ice så slo jeg av små deler av steinen og puttet små biter oppi karet isteden for hele steinen. Lurer på om den kan øke ph også men jeg husker ikke for jeg bruker ikke ice lenger.

Til mitt malawi kar bruker jeg natron for å høye ph , og kalk steiner for å få opp gh og gh+ pulver.
hvor mye natron du skal bruke må du bare måle deg til men bland det ut i en bøtte før du putter det i karet. Prøv med en halv pose natron å se hvor høy ph du får og juster etter det, i min 450 L bruker jeg en halv pose ved 30% vannbytte.
Vannelement
Mona, det betyr ikke at jeg oppfordrer folk til å BRUKE bakepulver. Du virker OFTE som en liten Dramaqueen på meg.

Hvor gammel er du egentlig?? "Dramaqueen"?

Nei, fortsett med å spre tull du. Det er jo det du vil.
Vi kan vel konkludere med at bakepulver ikke skal i et kar - hverken malawi eller annet, og at natron er et bedre alternativ for økning av Ph - bakepulver øker kun temperatur i akvaristens hode og muligens brødvarer

PS ! Klarte ikke å holde meg lenger
Kanskje det er sånn man lager ballongmollyer? Med bakepulver?

...
Du skal ikke se bort i fra det, hehe
Inaktiv bruker
cara79
Kanskje det er sånn man lager ballongmollyer? Med bakepulver? ...

hahah! Jeg fikk kaffen i halsen og utover hele skjærmen. AHAHAH! xD Det er dagens!
Kanskje de bruker Natron på Korallplaty? ;P
Vi kan vel konkludere med at bakepulver ikke skal i et kar - hverken malawi eller annet, og at natron er et bedre alternativ for økning av Ph - bakepulver øker kun temperatur i akvaristens hode og muligens brødvarer

PS ! Klarte ikke å holde meg lenger

veldig bra
Må da tåle litt humor her inne!

Den er blanke steinen som du nevner, er nok utah ice. Denne øker kun GH, altså totalhardheten på vannet. Om du eller dere lurte. I Tanganyika-kar og Malawi-kar bruker jeg denne i de utvendige filterne. Bruker en del, og som nevnt over, løser denne seg opp! Har enda ikke opplevd å brukt for mye av denne steinen!

Natron, bikarbonat eller pH/KH+ brukes som nevnt til pH og da KH økning!

Salt bruker jeg fast i Malawi- og Tanganyikakarene! Det er da havsalt jeg bruker, som inneholder mye mineraler, som også finnes i disse sjøene. Dosering ca 1 ss pr 30-50 liter. Muligens litt mer. Er også forebyggende på stress, og kan brukes ved for mye nitritt for å utsette at fisken tar skade av nitritten. Altså ikke måle NO2, også obs rød, kast i salt = null stress. Om du måler nitritt=oransje/rød, ha i litt salt, og bytt vann!!!

Brukes også salt i de andre tankene med Sør-Amerika. Husk at det er naturlige salter i disse elvene også. I enden er det mangroveskog, med salt/brakkvann og så renner de ut i havet! Her er doseringen noe svaker enn nevnt over!

Håper dette hjalp! Og at jeg ikke tråkke noen på tærne!!
Rita Olsen
Til mitt malawi kar bruker jeg natron for å høye ph , og kalk steiner for å få opp gh og gh+ pulver. hvor mye natron du skal bruke må du bare måle deg til men bland det ut i en bøtte før du putter det i karet. Prøv med en halv pose natron å se hvor høy ph du får og juster etter det, i min 450 L bruker jeg en halv pose ved 30% vannbytte.

Jeg har aldri brukt natron, men vil gjerne vite om det er Idun`s Mors hjemmebakte natron det er snakk om ?
Kjøpte et par poser, men har ikke hatt det i karet.
ja det er den Mors hjemmebakte Natron fra Idun som jeg bruker.
får også kjøpt bikarbonat på apoteket!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap