Palettciklide spørsmål (side 2)

Palettciklidene hadde nok satt pris på fin sand, da de siler sanden gjennom gjellene på jakt etter mat Og sanden stikker ikke av opp i slamsugingen din. Jeg har helt fin brun sandstrand-sand. Denne virvler litt, men minimalt som blir med opp slangen ja

Palettene er veldig fine fisker, fine farger og artige å se på. Men superagressive når de har yngel. Ville vært forsiktig med andre fisker i 54 liter, hos meg var det mye som forsvannt da palettene ynglet i mine 50 liter. En stim med glødebåndstetra (8stk) mistet alle halefinnen over fra kvelden og til morgenen. Alle var helt skambitt. Samt sverddrage hannen min mistet sverdet sitt (ble brutalt nappet bort). Guppy hakke sjans, og alle andre fisker ble jaget bort i et hjørne!!! :// Så hos meg røk palettciklidene ut en uke etterpå. Nå har jeg kakadueciklider i stedet, mye fredeligere virker det som. Men har ikke ynglet enda disse heller da
Stianmannen
Hei. Jeg skal kjøpe et par palettciklider og har derfor noen spørsmål: 1. Går det ann å ha palettciklider sammen med ancistrus og corydoras? 2. Jeg har en sverddrage fra før. Blir jeg nødt til å bli kvitt den? 3. Grusen jeg nå har er [URLBLOCK1]. Er det lurt å bytte ut denne for ciklidene og coryene? Eller går det bare bra? Mvh Stian

Erm... Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å bytte til sand grunnet at Paletter graver mye i sanden spesielt om de skal yngle. Da vil de prøve å forminske åpningen på f.eks. kokosnøtthulen de har lagt egg i. Da blir en står haug av sand liggende utenfor.

Jeg merket egg hos mine Paletter for første gang for en uke siden. For et par dager siden skulle jeg se til eggene før jeg la meg. Det var mørkt i akvariet grunnet timeren hadde slått seg av. Da jeg lyste inn med lommelykt så jeg ikke lenger ett eneste egg, bar en trist og fortvilet Palettciklide og en større Ancistrus-hunn som hadde fått egg til kvelds.. Dagen etter var haugen med sanden borte. :O

MAO så vil jeg ikke anbefale deg å ha Ancistrus med Paletter, men så lenge det ikke er egg/lek på gang så går det fint. Om det blir lek og egg, så bør du kanskje vurdere å flytte ancistrusene så Palettene kan få fostre opp en gjeng med nydelige små yngler

Og ja - Du bør virkelig bytte til sand om du har Coryer. Coryene blir skadet at grus grunnet at de finner mat o.l i sanden. De graver også mye i sanden og flytter på ting. Med grus kan bartene dems bli skadede, ødelagte og tom. borte.
ja, så må jeg bare si at Palettciklider er ikke født gode foreldre. Ganske vanlig at de prøver 5 ganger før de får frem et kull... Men når de først får dte til så håper du nok at de skal slutte snart :p he heh
Shlush
Palettciklidene hadde nok satt pris på fin sand, da de siler sanden gjennom gjellene på jakt etter mat ;) Og sanden stikker ikke av opp i slamsugingen din. Jeg har helt fin brun sandstrand-sand. Denne virvler litt, men minimalt som blir med opp slangen ja ;) Palettene er veldig fine fisker, fine farger og artige å se på. Men superagressive når de har yngel. Ville vært forsiktig med andre fisker i 54 liter, hos meg var det mye som forsvannt da palettene ynglet i mine 50 liter. En stim med glødebåndstetra (8stk) mistet alle halefinnen over fra kvelden og til morgenen. Alle var helt skambitt. Samt sverddrage hannen min mistet sverdet sitt (ble brutalt nappet bort). Guppy hakke sjans, og alle andre fisker ble jaget bort i et hjørne!!! :// Så hos meg røk palettciklidene ut en uke etterpå. Nå har jeg kakadueciklider i stedet, mye fredeligere virker det som. Men har ikke ynglet enda disse heller da :)

Ja du ahr ett poeng. Jeg leste ikke før nå at det var en 54 liter du hadde og da blir det fort litt trangt om plassen. Hos meg gikk det fint med andre fisker som tetraer, coryer og litt anna småfisk bare de ikke kom for nærme.

Mine paletter var jo forholdsvis rolige men dette varier fra individ til individ. Mange vil kanskje jage alt og alle som i det hele tatt rører seg men hos meg var det 5 cm og nærmere som var grensa. Før det stod hun bare å bøyde kroppen og viste fram fargene sine som varsel. Når de kom nærme kom hun som skutt ut av en kanon og jaget dem bort på null komma svisj.
Stianmannen
Ja litt, så den ikke blir sugd opp når jeg slamsuger...

Med blåsesand fra Biltema slamsuger du ikke :P Det hender av og til at du bør suge opp bæsj og overflødige ting fra sanden, men det er svært svært lite dritt som kommer ned i så fin sand

Det blir mange kommentarer og svar her på rad nå men det får gå!

Jo - en ting til. Ang. det med oppdrett av paletter med grus kan bli vanskelig. Som tidligere nevnt så finner jo Paletter føden sin på bunn og de siler sanden gjennom gjellene side. For eksempel når Hunnen skal ut på tur med ynglene så gir hun på ett eller anna vis et varsel til ynglene som da bare detter ned på bunn til faren er over. Etter det svømmer de videre som on iingen ting har skjedd!
Shlush
ja, så må jeg bare si at Palettciklider er ikke født gode foreldre. Ganske vanlig at de prøver 5 ganger før de får frem et kull... Men når de først får dte til så håper du nok at de skal slutte snart :p he heh :)

Det visste jeg ikke! Takk for det Jeg tenkte jo at huff for noen håpløse Paletter jeg har! -_-

Nå er det ikke lenger noen sak
Akva-Math
[QUOTE=Shlush]ja, så må jeg bare si at Palettciklider er ikke født gode foreldre. Ganske vanlig at de prøver 5 ganger før de får frem et kull... Men når de først får dte til så håper du nok at de skal slutte snart :p he heh :)

Det visste jeg ikke! Takk for det Jeg tenkte jo at huff for noen håpløse Paletter jeg har! -_-

Nå er det ikke lenger noen sak

he heh Ikke uvanlig det nei at det blir mange mange misslykka forsøk. Tenkte selv også at mine var skikkelig dårlige foreldre, men fikk høre her inne at det var vanlig ) De blir bedre med erfaring :p
Takk for svar! ;D

Jeg tror jeg kjøper ganske grov sand fra dyrebutikken imorgen. Damen i butikken sa at grusen inneholder mye kalk. Høres det bra ut?

Mvh Stian
Veldig grov sand kan bli for stor for palettene til å filtrere. I tillegg er sand fra dyrebutikker ett par lapper dyrere.

Kalken øker kalkholdigheten i vannet.
Den er ikke veldig dyr, men gjør det noe for palettene at sanden inneholder kalk?
Nei, det vil jeg ikke tro.

For ditt vedkommende i dette tilfellet er ikke kalkholdig grus noe bra. Da vil du få høy ph og hardhet. Det du burde/skal ha er den fineste rådasanden eller Biltema Blåsesand. Jeg bruker den grove blåsesanden og den fine rådasanden.

Vet ikke om du gadd å lese alle innleggene mine men jeg skrev at med biltemablåsesand og fineste rådasanden så eksisterer ikke slamsuging lengre.

Men du skrev jo at karet ditt var 54 liter og da er det ikke lurt å ha andre fisk enn ett par p1aletter om du skal ha det.

EDIT: Jo - Siden du skal ha Paletter må du nok a finkornet sand siden de siler sanden gjennom gjellene sine og du kan tenkte deg at sanden må være fin nok til at de kan sile den gjennom sine små gjeller som unge, mellomstore og voksne individer.

Jeg ville ikke hatt paletter i en 54 liter.
De trenger gjerne "jagefisk", noe som er umulig i ett så lite kar. Uten dette risikerer du at de vender aggresiviteten mot hverandre.
Jada- sikkert folk som har hatt paletter i årevis i 50 L og fått yngel og alt var bare velstand.. men jeg ville aldri gjort det.
Anf fin sand;
ja, de liker det. Men ikke en nødvendighet. Engelsk elvegrus er så rund at den skader ikke "gravende fisk".
Str på karet er ett større problem.
Enig med MC,det er litt i minste laget med 54l.

Ang. engelske elvegrusen har jeg ikke sagt at den er skadelig for gravende fisk, men at de ikke får silt substratet igjennom gjellene.
Nå har jeg vært på en dyrebutikk og bestilt fin sand Når jeg har fått sanden, kjøper jeg ett par med palettciklider. Håper de legger egg i kokosnøtthulen min. Hehe.

Takk for alle svar! ;D
Skal du ha andre fisk med palettene da?
Blir spennende dette her
Du burde lage deg en personlig akvarietråd så du kan fortelle om ting som skjer

Mvh: PK
Har ikke planer om det. Nå er det bare en liten ancistrus som svømmer rundt der....
God idè! Kanskje jeg lager en personlig akvarietråd....
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap