Er du sikker på at du vil ha katt? (side 2)

H_vis man kastrerer tidlig nok, vil jeg ikke si at det blir noe særlig til problemer. Katten holder seg unna trøbbel med andre katter (katter holder seg gjerne unna selv om de er ukastrerte da, de velger ofte den letteste løsningen som er ignorering av andre katter) de markerer ikke, og risikoen for kjønnsykdommer (FIV etc) avtar.

Det er verre å bidra til flere løskatter ingen vil ha. Rart at dyrlegen din sier at det er en uting, dyrlegene jeg har snakket med synes det er synd med alle friske og fine kattunger som må avlives hvert år.
Ble kansje litt feil framstilt når jeg skrev det. Han mente ikke det var en uting og kastrere en hann katt, mente vel mere at de med hukatter måtte bli flinkere. Var vist større sjangse for at en hannkatt kunne få problemer en hukattene. Er kansje litt merkelig han Dyrlegen jeg bruker, men er veldig flink ogveldig opptatt av at dyrene har det bra. Han er blandt annet veldig streng på dette med avliving av dyr. Han avliver i utgangspunktet ikke katter som ikke er alvorlig syke. Vet at han fikk nabo bonden på nakken. Bonden fikk ikke solgt ca 10 griser til slakteriet grunnet noe smitteregler. Bonden ville da avlive disse, men dyrlegen nektet å avlive friske griser.
Alle hannkattene i nabolaget her bruker MIN hage som deres private toalett. Så akkurat , etter å ha funnet to illeluktende, oppgravde hauger med jord blant rosene mine, er jeg fristet til å sprøyte sennep oppi r.... på alle hannkatter jeg får tak i....!! GRR!
De kommer bare freidig spankulerende, trasker rolig over terrassen, og går for å gjøre sitt fornødne her. Så tusler de hjem igjen...!

Den dyrlegen du prater om, Skywalker, ser ut til å tenke på hannkatters "utstyr" som om det var hans egne familiejuveler.... Hehe Mange mannfolk ser ut til å tenke sånn når det gjelder kastrering av dyr.

Jeg forstår egentlig ikke at han kan si noe sånt?
Kastrering av en hannkatt er ingen big deal. Det krever ingen stor operasjon eller noe! Det er to sting i bakenden med tråd, *snipp*, så kuttes "kanalen". Mens med hunnkatter er det en stor operasjon. De må i narkose, buken skjæres opp og egglederne fjernes, så sys igjen, og deretter må katten gjennom flere uker med stell av såret mens det gror, med fare for infeksjoner og komplikasjoner.

Men jeg mener at alle katte-eiere, som ikke har planer om å drive noe oppdrett, bør sterilisere og kastrere huskattene sine. Vi ville fått et roligere nabolag og mere hjemmekjære katter om flere var flinke til det!
Tenk på alt det stresset en kastrert hannkatt slipper. Ingen store slåsskamper hver gang hukattene har løpetid osv.
Har en sterilisert hu katte. Gikk veldig fint og sterilisere den. Hannkaten skal steriliseres før August fikk jeg beskjed om, burde vist gjøres før den er en vis alder. Etter som jeg har skjønt så må hannkatten å i narkose for å kastreres. Vi kastrerer den av andre grunner en at vi vil ungå kattunger. Den er litt voldsom og slem mot hukatten vår, har også fått høre at de blir bedre musefangere av å bli kastrert å det er en av grunnene til at jeg har katter. Fryktelig mye Jordrotter og mus her på landet. Som sagt så vil jeg ikke ta noe standpunkt når det gjelder dette med kastrering, mye gode argumenter her inne og ellers. Er ikke sikkert jeg klarer å forklare hva dyrlegen min mente, men virket veldig saklig og fornuftig det han fortalte. Tror ikke en ikke kastrert katt har det vondt, problemet ligger vel i at det blir fryktelig mye kattunger. Dette med kastrering er forbudt på hund. !! Hvorfor? Er det fordi det er dyreplageri å kastrere en hund. Personlig klarer jeg ikke se forskjellen. I utgangspunktet mener jeg at man ikke skal tukle med naturen bare for at vi mennesker skal få det bedre, men er jo det jeg selv gjør for å få en katt som fanger mere mus, slåss mindre og ikke markerer seg overalt.
Hæ? Er det forbudt å kastrere hunder?
Hvorfor i all verden er det forbudt? Det gjøres rutinemessig i mange andre land. Så hva er egentlig greia med det i Norge?

Jeg antar det er lov så lenge det finnes gode medisinske grunner for det, f.eks. stadige livmorinfeksjoner hos en tispe. Men hvorfor er det ikke lov med hunder man ganske enkelt ikke vil skal formere seg?
mona o
Hæ? Er det forbudt å kastrere hunder? Hvorfor i all verden er det forbudt? Det gjøres rutinemessig i mange andre land. Så hva er egentlig greia med det i Norge? Jeg antar det er lov så lenge det finnes gode medisinske grunner for det, f.eks. stadige livmorinfeksjoner hos en tispe. Men hvorfor er det ikke lov med hunder man ganske enkelt ikke vil skal formere seg?

Hæ, nei det visste ikke jeg heller, det må i så fall være en helt rykende fersk lov? Ikke lenge sida min veterinær la fram spørsmål om jeg ville sterilisere bikkja og ikke mer enn et år siden søstra mi gjorde det med sin hund. De anbefaler jo dette på tisper som ikke skal avles på nettopp for å minske risken for livmorsinfeksjon og jurkreft.
kastrering av hund har vært forbudt lenge. sterilisering av hund av begge kjønn er det ikke. er visst en forskjell der, husker ikke helt hvor jeg hørte det... man steriliserer visst også hankatter :p
Det er ikke lov å kastrere hunder i Norge så lenge det ikke er medisinske eller bruksmessige grunner til at man må gjøre det. En bruksmessig grunn er for eksempel at blindehunder kastreres. En medisinsk grunn vil være en hund med uregjerlige mengder hormoner i kroppen, ut over det normale. En gammel hannhund med prostataproblemer må også kastreres for å bli frisk. Hvis man derimot har en veldig bråkjekk middelaldrende hannhund kan man ikke se på kastrering som en løsning før man ha forsøkt mer konservative metoder, som å gå inn på hvordan man oppdrar hunden.

(hentet fra dyrlegenett.no)
Var vel egentlig det jeg ville fram til, man kan kastrere katter fordi det bare er en katt, lettere opperasjon og billigere. Man bryr seg ikke om hvordan en katt får det etterpå. Hunder er det forbudt å kastrere, de må steriliseres. Hvorfor ikke samme regelen på katt. Når man kastrerer kan det bli noe galt med hormonene eller noe slikt. Er hvis derfor kattene plutselig fanger mere mus når de blir kastrert. De dreper mus selv om de ikke er sultne, det samme som hukattene gjør. For å fange til barna tror jeg. Er jo tydelig at det skjer noe i hue på katten. Alle vet jo at en katt ofte forandrer seg veldig etter den blir kastrert. Å var vel dette dyrlegen min skulle fram til. defor jeg må kastrere katten min før August. Etter en hvis alder er han veldig i mot kastrering. Burde vist kastreres før den skjønner at den er en hann. Han er i mot det uanseth, men skal det gjøres burde man gjøre det innen et år tror jeg det var. Sterilisering er han veldig for.
Skywalker
Er hvis derfor kattene plutselig fanger mere mus når de blir kastrert. De dreper mus selv om de ikke er sultne, det samme som hukattene gjør. For å fange til barna tror jeg. Er jo tydelig at det skjer noe i hue på katten.

Akkurat det med mus kan du se bort i fra. Å fange mus gjør katten for moro skyld, det blir det samme som å løpe etter en ball du kaster.
Men er enig, sterilisering av hankatter der kun sædlederne blir kuttet er bedre enn å fjerne absolutt alt, som kastrering egentlig er. Beklager at jeg har brukt ordet kastrering om sterilisering, jeg tenker sjeldent over det:P

Men igjen, sterilisering er et godt tiltak med tanke på løskatter, sykdommer og slåssing.
Det høres veldig rart ut det den dyrlegen din sier Skywalker. Er flere gode grunner for enn mot kastrering av hannkatter.

En kastrert hannkatt kan ikke reprodusere seg og det reduserer da antallet av uønskede kattunger/villkatter.
Ukastrerte hannkatter slåss mye oftere med hverandre og det oppstår som regel stygge sår etter slåsskamper, som ofte fører til alvorlige infeksjoner. Dette kan medføre til kostbare dyrelegebesøk og unødvendige smerter for katten
Ukastrerte hannkatter streifer ofte og blir borte fra hjemmet sitt i lange perioder, og dermed også komme til skade uten at du som eier er i stand til å hjelpe
Kastrerte katter er ofte mer hjemmekjære og viser ikke samme aggressivitet ovenfor andre katter som ukastrerte katter gjør.
Urinmarkering ute og inne kan være et problem hos ukastrerte hannkatter. Både fra egen katt og hans rivaler. Urinen fra ukastrerte hannkatter kan lukte meget sterkt.

Kastrerte katter blir ikke automatiske overvektige. Det blir de bare av å få for mye mat og for lite mosjon. Det er ikke "grusomt" å kastrere en katt. En katt plages både fysisk og mentalt av sine biologiske drifter. Kastrering tvinger ikke en katt til å endre atferd, det fjerner bare lysten til å parre seg. I motsetning til mennesker, kan ikke katter få følelsen av at det er noe de går glipp av!

Hos både hund og katt er en virkning av kastreringen at de blir roligere. Dette er en bivirking som ikke er grusomt for hverken hund eller katt. MEN man vil ikke at mennesker skal kastrere dyr for å oppnå denne gemytten. Da får man heller ha god oppdragelse på dyrene.

Hunder er sjelden ute å springer alene og parrer seg i øst og vest, og det er derfor ikke nødvendig å kastrere de for å hindre unønskede barn i motsetning til hos katter. Derfor er det kun ved sykdom eller lignende man vil at folk skal kastrere sine hunder.
I utgangspunktet er jeg i mot tukling med naturen. For meg er kastrering tukling med naturen. Skjønner veldig godt dette med uønsket avl hos katter, men å kastrere for å få en roligere katt, mindre urinmerking og urin som lukter mindre syns jeg det er helt fjernt og kastrere. Katten lever to liv et med menneskene og et ute, da er den et villdyr og et flokkdyr, en kastrert katt har vanskligere for å kjempe om sin plass i en flokk og kan bli mobbet ut. Sterilisering gjør bare katten steril, gjør ikke noe med hue dens. En ting til, ganske sikker på at jeg så i et dyreprogramm en gang at hu katter og kastrerte hanner fanger mus for morro skyld. En ikke kastrert katt sparer kreftene til den er sulten. Har aldri sett noe dokumentasjon for hverken det ene eller andre, men for meg virker det som at vi mennesker har bestemt at en kastrert hankatt har det bedre en en som ikke er kastrert. Leste en bok en gang om Romani folket og der var det skrevet en del om at det ble drivd kastrering av unge gutter helt ned i spedbarns alderen. Så å si alle de kastrerte guttene fikk problemer med hormoner. det største problemet ble hos gutter som hadde kommet i puberteten eller senere. De fikk veldig store psykiske problemer. antar at det er noe av grunnen til at vi skal kastrere katter før en viss alder. Er ganske sikker på at det er lignende bivirkninger hos dyr som mennesker. Vi mennesker steriliserer oss. Sjelden det er noen plager etterpå. Hvorfor kan vi ikke heller sterilisere kattene våre. Da blir vi kvitt problemet med uønsket avl. Hvis man velger å ha katt så gfår man prøve og forme dem selv, som man må gjøre med andre dyr. Å kastrere en katt for å få en mere hjemmekjær og kosete katt syns jeg er helt på jordet. Hver katt har sin egen personlighet, men er sikker på at du former det mye selv. Gi en katt mye kos fra den er liten så blir den veldig fort kosete. Min ukastrerte hannkatt er ikke mere en 8 mnd. Den er veldig kosete, nesten litt for mye. Har 3 barn og en samboer som er veldig glad i katter. Leker og koser med den hele tiden. Går litt i mot mine egne prinsipper og skal kastrere katten min fordi det gagner meg best. Og dere får dyrlegen min til å virke som han ikke vet hva han prater om. Jeg er veldig fornøyd med han og er han som skal kastrere katten min. Han er ikke i mot kastrering, han syns vi gjør det av feil grunner. Han mener det er de som har hu katter som har ansvaret. En hukatt kan steriliseres og det kan gis prevansjon. Han kastrerer gjerne hannkatter, men er veldig streng på at det skal skje før de er et år gamle. Hvis ikke er det sterilisering som er dobbel pris. Han er også veldig streng på dette med avliving. Nytter ikke å komme for å avlive et dyr bae for de man ikke kan ha det lenger. Han sier du finner sikkert andre dyrleger som gjør det, men jeg avliver ikke et friskt dyr. Vet dette av erfaring. Dro til han for å avlive min forrige kastrerte hannkatt. Den var 16 år gammel. Trodde katten var syk fordi den hadde blitt så stygg i pelsen og var bare inne. Det virket ikke som den var seg selv. Dyrlegen tittet undersøkte katten og sier denne katten er frisk, den er bare gammel. Tror du selv at du er så pen når du er gammel, tror du at du orker å gjøre så mye. Jeg avliver ikke katten din så lenge den er frisk og har det godt. Du finner sikkert en annen dyrlege som gjør det, men jeg gjør det ikke. Kom tilbake med katten ca et år etterpå da den begynte å få problemer med å holde seg. Den rakka aldri å komme ut eller i kattekassa si. Han undersøkte katten og sier følgende. Denne katten må jeg desverre avlive, jeg ser helst at du eller noen i familien er sammen med katten når jeg setter sprøyta og til den sovner inn. Han tvinger ingen til å være med dyret sitt når det dør, men ser helst at man er der. Vil at dyret skal føle seg trygt sine siste minutter. Han er litt spesiell ja, men en ting jeg er 120 prosent sikker på er at han tenker dyrets beste. vil anbefalle flere å ta en tur til han med katten sin og prate med han. Husker ikke navnet hans, men ligger på Årnes. Han driver mest med husdyr(gris, hest og ku) men har kvelds og helgevakter. Han pleier å gi rabatter på vaksinering av katter. og jeg slapp og betale den gangen han avlivet katten min.
Jeg mener ikke at man skal kastrere katter fordi det gagner meg som eier best. Men jeg ville hatt mye dårligere samvittighet om jeg viste at det var kull på kull med villkatter som gikk ute i det fri, fordi jeg ikke vil kastrere/eller sterilisere katten min.

Både Katteutvalget nedsatt av Landbruksdepartementet , Norsk Huskattforening og Dyrebeskyttelsen anbefaler kastrering av hannkatter.

Dessuten når det gjelder hunnkatt så blir ikke de sterilisert men kastrert de også.. (Kirurgisk fjerning av livmor og ovarier fra katten)

Det er selvfølgelig bivirkinger av kastreringen... men det er både sykdommer som er lettere for katten å få ved kastrering, samtidig som det er andre sykdommer som kastrering forebygger mot.

Står en lang artikkel om kastrering/sterilisering her:
Synes dere har kommet med mange gode argumenter for kastrering og sterilisering av katt her allerede, men vil samtidig minne litt ekstra om at for hannkatteieres egen del vil det å kastrere katten beskytte den mot FIV-Felint immunsvikt virus, som har hatt en dramatisk utvikling i deler av Norge de siste årene.

Her er en litt tilfeldig utvalgt link til litt kjapp ino om sykdommen:

"Det er hovedsaklig ukastrerte hannkatter som får katteaids, fordi de er mye ute og slåss".

Et kjapt søk på "kattaids" gir mye god informasjon om immunsviktsykdommen, som i alle fall her i Bergensområdet har hatt en kjempespredning, da hovedsakelig på grunn av ukastrerte hannkatter som sloss, og allerede smittede hannkatter som smitter hunnkatter de biter i nakken under parring.

Vi har allerede tuklet med naturen ved å temme katten og holde den som husdyr. Ville katter har store revirer, og ville for eksempel aldri valgt å bosette seg i hvert sitt naborekkehus. Når ukastrerte hankatter bor så tett som de gjør i boligfeltene våre er konstant rivalisering ofte resultatet. Selv den mest kosete og menneskrejære hannkatten kan være en skikkelig tiger av en slosskjempe ute i gata.

Skader og betennelser, og hyppige (og kostbare) dyrlegebesøk er ofte resultatet. Vår dyrlege fortalte meg at den gjennomsnittlige levealderen til en ukastrert hannkatt i Norge bare er ca 7 år.

Så å begrense antall uønskede kattunger er bare en del av det å ta ansvar for eget kattehold. Når vi skaffer oss katt tvinger vi den også til å leve i vår "menneskeverden" -med tett befolkede (og bekattede) boligfelt, farlige bilveier, sure naboer (og nabohunder) osv. Da er det viklig å tenke gjennom hvilke tiltak en bør gjøre for at katten skal kunne leve et optimalt liv som husdyr.

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap