Hvor lenge kan vannet stå til mellomlagring før det blir for "gammelt"? (side 2)

Jeg "lagrer" vann i 3 stk 55 liters plastkar (matkvalitet) kjøpt hos Claes O og legger lokk løst over. Disse står på en hylle oppunder taket i vaskerommet i kjelleren. På disse dunkene har jeg montert Gardena slangekoblinger med kraner og satt dem sammen med slangeskjøter til én slange som går gjennom veggen inn til kjellerstua og akvariet. Overløp fra karet rett i 32 mm avløpsrør, også det gjennom veggen og til sluk i vaskerommet. Det gir meg et "halvautomatisk" vannbytte.

Så til spørsmålet/kommentaren til det som er skrevet i tråden: Etter tre dager danner det seg hva jeg tror er bakterier i vannet, eventuelt brunalger. Det ser ut som mørk brunt støv som har sunket til bunns, men som lett hvirvles opp dersom jeg førsøker å få ut de siste 5-6 literne med vann. I følge den svenske produsenten avgir plasten ikke noen skadelige stoffer. Vannet er fra Vansjø i Østfold (Moss, Rygge m.fl.) og er opprinnelig meget næringsrikt, men fullrenset og med flott kvalitet for akvariebruk.

Noen som har opplevd tilsvarende?
Hei 530.
Jeg har vondt for å tro at det brune støvet som legger seg på bunnen av dunkene er brunalger. Det kan heller være små partikler som er så små og lette at de holder seg flytende i vannet så lenge det er i bevegelse i vannledningene, og som bunnfeller når vannet blir stående stille i dunkene. Dette er stoffer som naturlig finnes i vannkilden og som også vil finnes i små mengder i renvannet ut fra vannverket, selv etter fullrensing.
Her jeg bor (når jeg får igang pumpa såklart) må jeg nok la vannet stå i ei uke ca, dette fordi det er vann rett fra ei innsjø med fisk og for ikke å smitte fiskene mine med no må vannet lagres så lenge for å passe på at alle mikroorganismer er døde. Iallefal de som krever en vert for å overleve.
Galemor
Her jeg bor (når jeg får igang pumpa såklart) må jeg nok la vannet stå i ei uke ca, dette fordi det er vann rett fra ei innsjø med fisk og for ikke å smitte fiskene mine med no må vannet lagres så lenge for å passe på at alle mikroorganismer er døde. Iallefal de som krever en vert for å overleve. :)

Du kan vurdere å montere en UV-C som vil drepe alle bakterier, virus og parasitter. Så slipper du en kjedelig lagringstid
530
Jeg "lagrer" vann i 3 stk 55 liters plastkar (matkvalitet) kjøpt hos Claes O og legger lokk løst over. Disse står på en hylle oppunder taket i vaskerommet i kjelleren. På disse dunkene har jeg montert Gardena slangekoblinger med kraner og satt dem sammen med slangeskjøter til én slange som går gjennom veggen inn til kjellerstua og akvariet. Overløp fra karet rett i 32 mm avløpsrør, også det gjennom veggen og til sluk i vaskerommet. Det gir meg et "halvautomatisk" vannbytte. Så til spørsmålet/kommentaren til det som er skrevet i tråden: Etter tre dager danner det seg hva jeg tror er bakterier i vannet, eventuelt brunalger. Det ser ut som mørk brunt støv som har sunket til bunns, men som lett hvirvles opp dersom jeg førsøker å få ut de siste 5-6 literne med vann. I følge den svenske produsenten avgir plasten ikke noen skadelige stoffer. Vannet er fra Vansjø i Østfold (Moss, Rygge m.fl.) og er opprinnelig meget næringsrikt, men fullrenset og med flott kvalitet for akvariebruk. Noen som har opplevd tilsvarende?

Jeg vil tro det er humus som bunnfaller, eller bakteriebelegg fra rørene som løsner. Vi hadde slikt vann her før, men etter at de monterte ozonrensing og filtrering gjennom marmorsand er dette helt borte.
Fiske_Arne
[QUOTE=Galemor]Her jeg bor (når jeg får igang pumpa såklart) må jeg nok la vannet stå i ei uke ca, dette fordi det er vann rett fra ei innsjø med fisk og for ikke å smitte fiskene mine med no må vannet lagres så lenge for å passe på at alle mikroorganismer er døde. Iallefal de som krever en vert for å overleve. :)

Du kan vurdere å montere en UV-C som vil drepe alle bakterier, virus og parasitter. Så slipper du en kjedelig lagringstid

Hmm skal tenke litt på det og se det ann med pumpa når den kommer. Ville jo vært veldig greit da. Har aktivt kull skrudd fast på hovedvasken, men det hjelper jo ikke hvis det ikke byttes jevnlig.
Hvorfor mellomlagre spør noen.
Og hvorfor smaker vannet (for oss) friskere rett fra krana?
Hvorfor er ikke det som smaker friskt for oss, like bra for fiskene våre?

Et av flere svar er for min del : Gas Bubble Disease
(Merk, kun en av grunnene. Det er flere)
Jeg mellomlagrer og lufter alltid vannet med luftesteiner koblet til en luftpumpe før jeg bruker det i akvariene mine.

Vannet som kommer ut av vannkranene våre er overmettet med gass, det er det nødt til ettersom vannet i vannrør presses frem til husholdningene under stort trykk i ledningsnettet. Dette gjør at vannet kommer ut av kranene fullstendig overmettet med ørsmå gassbobler, og det gjør at vi synes vannet smaker "friskere".
Når vannet har stått stille en stund, vil en del av disse gassboblene forsvinne, men ikke alle. Først når vannet aktivt luftes, f.eks. med luftesteiner og luftpumpe, blir alt slikt luftet ut.

Dette med at vannet er så overmettet med gassbobler, er årsaken til at en del akvarister fraråder å bruke vann rett fra vannkranen. Det kan gi fiskene
Gas Bubble Disease og det irriterer i tillegg slimhinnene deres så de klør.

Søk i Google på Gas Bubble Disease (på engelsk) så vil dere finne lesestoff for resten av kvelden...

Et symptom mange undrer seg over og spør "Hva er galt?" er når fisk plutselig får symptomet kjent som pop-eye. Dvs øyet sprenger ut av hodeskallen. Dette kan forårsakes av mange grunner. EN av grunnene kan være rett og slett Gas Bubble Disease!
I verste fall er fenomenet dødelig, f.eks. når gassboblene kommer inn i fiskenes blodstrøm. Tema diskutert på engelskspråklig forum (med bl.a. bilder)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap