Nitite \nitrate (side 2)

fant ut at nitrat ,nå ligger på 0,1 det ser ut som fiskene trives med det .men kjøpte . tetra ,nitrate minus noen små kuler som skulle legges i filteret skulle også ha en stabiliseings effekt på kh og på ,har hørt mange ganger at slike produkter er bortkastet ,men det må vel vere noe i det siden det selges ,finnes det noen dokumentasjon på slike produkter
Du må huske at slike produkter nettopp blir laget for å få solgt mest mulig produkter for å tjene penger. Det trenger ikke å være noe noen trenger, men de lager det slik at man kan bruke "bortkastede" penger på det selv om man kanskje ikke trenger det....
F.eks. kan de lage ett middel mot nitritt som du tilsetter vannet for å få mindre av de verdiene, mens det beste egentlig er naturlige vannbytter enn å tilsette noe "unaturlig".

Jeg er usikker på om det finnes noe dokumentasjon. Kanskje noen er uenig med meg eller vet om ev dokumentasjon

Ble veldig rotete dette...
malla100
fant ut at nitrat ,nå ligger på 0,1 det ser ut som fiskene trives med det .men kjøpte . tetra ,nitrate minus noen små kuler som skulle legges i filteret skulle også ha en stabiliseings effekt på kh og på ,har hørt mange ganger at slike produkter er bortkastet ,men det må vel vere noe i det siden det selges ,finnes det noen dokumentasjon på slike produkter

Mener du nitritt?
Hvis du har 0,1 i nitrat (vedvarende verdi) er det en sikker indikasjon på at Nitrosomonas bakteriene dine (De som omdanner nitritt til nitrat) er utslettet.
Da har du (eller fiskene dine) et stort problem. Et jevnt økende nitratnivå sammen med et minimalt ammoniakk/nitrittnivå er sikre tegn på en bakterieflora i balanse. Hvis Nitrat derimot ikke øker, betyr det at nitritt og ammoniakk ikke blir uskadeligjort.

Sjekk denne linken om nitrogensyklusen, kompliserte greier

50 ppm i nitrat er MAKSIMALT nivå. Det er selvfølgelig ikke gunstig for fiskene.
Med mye fisk i lite kar kombinert med overforing og underdim. på filter vil nitrat raskt stige opp mot 50 ppm hvis vannskifter ikke forekommer hyppig nok.

I mitt kar er Nitritt 0,0 og Nitrat har stabilisert seg på 10-12 ppm med en økning på ca 1 ppm i døgnet. Har lite planter i forhold til fisk så nivået stiger forholdsvis raskt. Skifter vann 1 gang i uken (30-40%)

Tetra sine vannbehandlingmidler/medisiner er svindel i stor skala spør du meg. Produktene er uten effekt, eneste grunnen til at de blir solgt er at selgerene lurer kunder til å kjøpe dem. Om de ikke vet bedre eller om de lyver bevisst vet jeg ikke.

Er vel god forretnig å selge placebomedisin slik at fiskene dine dør, for deretter å selge deg nye fisker etterpå.
Akavari
har 0 i nitrite og nitrate ligger på ca 0,12 har tatt ukentlige tster ,og ligget på det lenge ,plantene vokser godt og det samme gjør fiskene.ingen fisker har dødd på lenge i det karet
Symbiosemannen
Uansett, å bytte alt vannet i akvariet på en gang er ikke bra. då får du sikkert en ny nitritt-topp senere, fordi filterets bakteriekultur blir mindre av mye "ferskt" vann. og må dermed bygge seg opp på nytt.

Hvorfor sier du det? Merkelig konklusjon du har? Vannet har da ikke filterbakterier i seg. Det er noe som sitter kolonisert i filtermediet.

Det som er tilfellet, er at å bytte alt vannet i et akvarium ikke bra for fiskene, for de vil få sjokk pga endringen i bl.a. temperatur og sannsynligvis også noe i ph.
Han mente sikkert at bakteriene også kunne dø av "sjokk". Jeg har lest dette på andre nettsider også. Er det ikke derfor filtermedia skal vaskes i akvariumsvann?

Korriger meg om dette er feil.

-Tim
Kjetil Eriksen
Tetra sine vannbehandlingmidler/medisiner er svindel i stor skala spør du meg. Produktene er uten effekt, eneste grunnen til at de blir solgt er at selgerene lurer kunder til å kjøpe dem. Om de ikke vet bedre eller om de lyver bevisst vet jeg ikke. Er vel god forretnig å selge placebomedisin slik at fiskene dine dør, for deretter å selge deg nye fisker etterpå.

Ah! Dette er jeg 100% enig i! Endelig en som deler mitt syn på Tetras totalt verdiløse og elendige vannprodukter og medisiner!

Tim
Han mente sikkert at bakteriene også kunne dø av "sjokk". Jeg har lest dette på andre nettsider også. Er det ikke derfor filtermedia skal vaskes i akvariumsvann? Korriger meg om dette er feil.

Javel, det blir noe annet i så fall Å fylle karet 100% med vann som holder 8-10°C rett fra vannkrana kan nok ha en ganske uheldig effekt på filterbakteriene, som jo er en levende organisme og må behandles som en.
Og er man uheldig og vannverket har tilsatt klor i drikkevannet akkurat da pga funn av forurensning ved stikkprøver, så er det enda verre for filterbakteriene at alt vannet skiftes på en gang. Og for fiskene....
Når jeg måler nitrite med Tetra sitt målesett, får jeg utslag på gul, som er det laveste på papirlappen som følger med. Dvs etter hva jeg har forstått at verdiene er lave. Men hvordan klarer noen å måle verdiene til 0? Blir ikke væsken farget i det heletatt da? Det står også at man skal dele resultatet på 3,3 hva finner jeg da?
picpac
Når jeg måler nitrite med Tetra sitt målesett, får jeg utslag på gul, som er det laveste på papirlappen som følger med. Dvs etter hva jeg har forstått at verdiene er lave. Men hvordan klarer noen å måle verdiene til 0? Blir ikke væsken farget i det heletatt da? Det står også at man skal dele resultatet på 3,3 hva finner jeg da?

De som måler verdiene til 0 bruker et bedre testmetode enn det tetra lager. For eksempel elektronisk PH-måler. Tror at JBL sine tester også viser mindre verdier enn Tetras
Ok. Det forklarer jo en del.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap