- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitrittdannelse i utvendig filter? (side 2)
Nitrittdannelse i utvendig filter? (side 2)
En ting til
Målte Nitrat til 30 mg/litre (ppm)
Ifølge manualen indikerer dette en velfungerende bakteriebalanse.
Da må vel bakteriekulturen i filteret gjøre jobben sin?
At Nitritt faktisk blir omdannet til nitrat, bare at filtere ikke har nok kapasitet til og raskt fjerne den enorme nitrittoppen som oppsto.
Konkluderer jeg riktig nå? Eller er jeg helt på jordet?
Målte Nitrat til 30 mg/litre (ppm)
Ifølge manualen indikerer dette en velfungerende bakteriebalanse.
Da må vel bakteriekulturen i filteret gjøre jobben sin?
At Nitritt faktisk blir omdannet til nitrat, bare at filtere ikke har nok kapasitet til og raskt fjerne den enorme nitrittoppen som oppsto.
Konkluderer jeg riktig nå? Eller er jeg helt på jordet?
Postet 28.06.09 kl 00:08
Nitrat er siste ledd i syklusen. Dette vil akumuleres i akvariet. Det må spesielle midler til for å fjerne det. Enten tilsetning til vannet, eller en Svovel/Hydrokarbonat reactor.
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367933&t=temartic_e&userid=I0g41qDOm7CNbPQD89PMEbebZZwMPrZ0QA3
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367934&t=temartic_e&userid=I0g41qDOm7CNbPQD89PMEbebZZwMPrZ0QA3
Disse to sammen, f.eks
-Tim
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367933&t=temartic_e&userid=I0g41qDOm7CNbPQD89PMEbebZZwMPrZ0QA3
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367934&t=temartic_e&userid=I0g41qDOm7CNbPQD89PMEbebZZwMPrZ0QA3
Disse to sammen, f.eks
-Tim
Postet 28.06.09 kl 00:25
Tror du misforsto.
Vet jo at Nitrat er sluttproduktet.
Er det ikke Proteiner-ammonium-nitritt-nitrat som er "kjeden"?
Hvorfor skal jeg fjerne nitratet?
Er jo langt unna skadelige konsentrasjoner.
Lurer på om Det målte nitratnivået indikerer at filterbakteriene gjør det de skal?
Er Nitritt omgjort av filterbakteriene eneste kilde til Nitrat i vannet?
Eller kan Nitratverdier forekomme av andre årsaker?
Med andre ord; er Nitrat i vannet en sikker indikasjon på friske filterbakt?
Vet jo at Nitrat er sluttproduktet.
Er det ikke Proteiner-ammonium-nitritt-nitrat som er "kjeden"?
Hvorfor skal jeg fjerne nitratet?
Er jo langt unna skadelige konsentrasjoner.
Lurer på om Det målte nitratnivået indikerer at filterbakteriene gjør det de skal?
Er Nitritt omgjort av filterbakteriene eneste kilde til Nitrat i vannet?
Eller kan Nitratverdier forekomme av andre årsaker?
Med andre ord; er Nitrat i vannet en sikker indikasjon på friske filterbakt?
Postet 28.06.09 kl 01:16
Postet 28.06.09 kl 01:31
I JBL combisett sin manual står det "Non toxic to fish even in relatively high concentration" Står videre at man ikke bør ha mer enn 50 ppm mg/l,
men denne grense er satt fordi algevekst øker kraftig ved høyere konsentrasjonen. ikke for at fisken tar skade.
Men hvis Tetra påstår noe annet, så velger jeg å tro på JBL
Har mistet troen på Tetra etter å ha kjøpt flere tvilsomme produkter.
men denne grense er satt fordi algevekst øker kraftig ved høyere konsentrasjonen. ikke for at fisken tar skade.
Men hvis Tetra påstår noe annet, så velger jeg å tro på JBL
Har mistet troen på Tetra etter å ha kjøpt flere tvilsomme produkter.
Postet 28.06.09 kl 01:43
Postet 28.06.09 kl 01:49
Endret: 28.06.09 kl 01:49
Postet 28.06.09 kl 02:05
Kjetil EriksenI JBL combisett sin manual står det "Non toxic to fish even in relatively high concentration" Står videre at man ikke bør ha mer enn 50 ppm mg/l, men denne grense er satt fordi algevekst øker kraftig ved høyere konsentrasjonen. ikke for at fisken tar skade. Men hvis Tetra påstår noe annet, så velger jeg å tro på JBL :) Har mistet troen på Tetra etter å ha kjøpt flere tvilsomme produkter.
Kan du utdype litt dette om Tetra? Gjerne på PM. I Trondheim er det Tetra (og til dels Prodac) som blir mest solgt i butikkene. Er det vannbehandling, fôr eller begge deler du ikke er fornøyd med?
-Tim
Postet 28.06.09 kl 11:14
Foret er vel greit nok, men vannbehandlingsmidlene fungerer ikke i det hele tatt. Har prøvd medisiner mot både hvitprikk og finneråte. Kunne vel like gjerne helle oppi grønn konditorfarge
Merkverdig at ingen dyrebutikker i Tromsø fører Esha sine produkter, men alle har derimot Tetra medical serien. Tror det må foreligge noen form for avtale mellom Tetra og dyrebutikkkjedene (Lav innkjøpspris på for/medisin/utstyr, mot at de kun fører Tetra).
Prøvde General Tonic mot finneråte, eneste medisinen gjorde var å gjøre enklelte planter (Ikke bunnplanter) gule og bleke.
Prøvde med esha 2000, omtrent samme grønnfarge som fra tonicen men den forsvant etter 3-4 timer (Tonicen gjorde vannet grønt i 4 dager).
Etter 2 dagers behandling var finneråten helt borte.
Har et par svære Zebra hanner som slåss med hverandre og med en enda større Polleni, de er ofte fulle av sår og skader. Med Esha 2000 i vannet virket det som om sårene forsvant merkverdig fort.
Esha er en anerkjent effektiv medisin som er skånsom mot filterorganismer og fisk.
Alle burde ha stående Esha Exit og Esha 2000 til enhver tid.
Ikke bare sparer du fiskene for masse lidelser, du slipper å miste kjære og ofte dyre fisker.
Merkverdig at ingen dyrebutikker i Tromsø fører Esha sine produkter, men alle har derimot Tetra medical serien. Tror det må foreligge noen form for avtale mellom Tetra og dyrebutikkkjedene (Lav innkjøpspris på for/medisin/utstyr, mot at de kun fører Tetra).
Prøvde General Tonic mot finneråte, eneste medisinen gjorde var å gjøre enklelte planter (Ikke bunnplanter) gule og bleke.
Prøvde med esha 2000, omtrent samme grønnfarge som fra tonicen men den forsvant etter 3-4 timer (Tonicen gjorde vannet grønt i 4 dager).
Etter 2 dagers behandling var finneråten helt borte.
Har et par svære Zebra hanner som slåss med hverandre og med en enda større Polleni, de er ofte fulle av sår og skader. Med Esha 2000 i vannet virket det som om sårene forsvant merkverdig fort.
Esha er en anerkjent effektiv medisin som er skånsom mot filterorganismer og fisk.
Alle burde ha stående Esha Exit og Esha 2000 til enhver tid.
Ikke bare sparer du fiskene for masse lidelser, du slipper å miste kjære og ofte dyre fisker.
Postet 04.07.09 kl 01:42
Jeg har en Dalmatinermolly som har noen gule prikker. Mistenkte at dette var Oodinium. Fisken har nå fått to omganger med Tetra Contralck og en syklus med eSHA EXIT. Ingen forbedring å spore.
Har vært rundt og sett på dalmatinermolly i butikkene, og mange har de samme prikkene. Er det vanlig? Kanskje min ikke er syk......... Prikkene har kommet etter at jeg kjøpte den.
Noen forslag?
Fisken virker ellers pigg og fin. God matlyst of svømmer rundt i tanken.
-Tim
Har vært rundt og sett på dalmatinermolly i butikkene, og mange har de samme prikkene. Er det vanlig? Kanskje min ikke er syk......... Prikkene har kommet etter at jeg kjøpte den.
Noen forslag?
Fisken virker ellers pigg og fin. God matlyst of svømmer rundt i tanken.
-Tim
Postet 04.07.09 kl 18:32
Gule prikker kan skyldes mange ting på mollyer.
Fisken kan ha naturlige gule pigmentflekker, men siden det dukket opp plutselig står det to alternativer igjen; Enten er det en gravid hunnfisk (gule prikker er visstnok vanlig når de skal yngle), eller så er det en parasitt som kalles "marine velvet"
Men hvis sykdommen har kommet så langt som til at det utvikles gule prikker, er det visstnok liten sjangse for å få fisken frisk igjen. Dette fordi gjeller vil være ødelagte på dette stadiet.
Men hvis din fisk er frisk å rask kan vel dette og utelukkes.
Kan ettersom jeg forstår både behandles med Esha exit og esha oodinex uten at jeg er 100% sikker på dette
Sjekk denne linken og se om det stemmer med symptomene.
http://www.peteducation.com/article.cfm?c=16+2160&aid=2428
Ta et google søk på "Yellow spots on molly" så finner du endel relevante opplysninger.
Fisken kan ha naturlige gule pigmentflekker, men siden det dukket opp plutselig står det to alternativer igjen; Enten er det en gravid hunnfisk (gule prikker er visstnok vanlig når de skal yngle), eller så er det en parasitt som kalles "marine velvet"
Men hvis sykdommen har kommet så langt som til at det utvikles gule prikker, er det visstnok liten sjangse for å få fisken frisk igjen. Dette fordi gjeller vil være ødelagte på dette stadiet.
Men hvis din fisk er frisk å rask kan vel dette og utelukkes.
Kan ettersom jeg forstår både behandles med Esha exit og esha oodinex uten at jeg er 100% sikker på dette
Sjekk denne linken og se om det stemmer med symptomene.
http://www.peteducation.com/article.cfm?c=16+2160&aid=2428
Ta et google søk på "Yellow spots on molly" så finner du endel relevante opplysninger.
Postet 04.07.09 kl 19:19
Postet 04.07.09 kl 20:00