Hjelp!! fisken sitter fast!! :o (side 2)
Postet 05.07.09 kl 02:13
Endret: 05.07.09 kl 02:13
Kaia Wirgeness SørenmoHuff da prøv å dytt den litt på baken eller smør såpe rundt han.
Synes det er uhørt å komme med slike forslag. Jeg prøver å skille mellom voksne og yngre akvarister når jeg blir frustrert, men denne gangen går det for langt. Når en har så lite kjennskap til akvariehobbyen at en foreslår SÅPE, ja da er grensen gått langt over hva jeg kan skille på eldre og yngre akvarister. Har en ikke den "kompetansen" som trengs for å gi et råd som kan følges, bør en holde seg langt unna å svare. Håper dette er første og siste gangen jeg ser et slikt svar her på forumet. Vi er her inne blant annet for å bedre vår kunnskap og få gode råd, ikke dårlige råd som kan drepe fisken vår. Unnskyld min frustrasjon.... jeg bare måtte si i fra
Postet 05.07.09 kl 02:41
Så bra at det funka, tenkte at tyngdekraften ville hjelpe litt.
Det er jo en forholdsvis tung fisk med dårlig utviklet svømmeblære, så den er ikke "vektløs" slik som høyere utviklede arter.
Denne fisken er foresten utrolig lite smart, rart de ikke har utryddet seg selv slik som de holder på. Ser den et hull eller en sprekk så bare må den presse seg inn.
Det er jo en forholdsvis tung fisk med dårlig utviklet svømmeblære, så den er ikke "vektløs" slik som høyere utviklede arter.
Denne fisken er foresten utrolig lite smart, rart de ikke har utryddet seg selv slik som de holder på. Ser den et hull eller en sprekk så bare må den presse seg inn.
Postet 05.07.09 kl 02:48
Postet 05.07.09 kl 03:25
Hddama; så bra at det endte godt. Få fjernet disse urnene og kast dem.
Jeg har aldri opplevd at ancistruser klarer sette seg fast hos meg. Men. Jeg har opplevd at en corydoras satt seg fast i akkurat en slik krukke du har bildet av her - i mindre utgave da. Krukken smalner inn i enden - og der satt hodet fast. At den satt fast ble bevist når andre fisker begynte spise på dennes halefinne. Jeg løste problemet kun som du nå, ved å løfte krukka opp. Deretter gikk veien for krukkene i søppelkassa.
Du skal skaffe deg foreksempel en skiferhule eller en bambushule - din ancistrus vil antagelig elske denne.
Kjetil; ditt utsagn om at ancistrusen er så lite smart at det er rart den overlever, er jeg nok ikke enig i og bare må komentere dette uten å diskutere fiskers IQ generelt. Den er utstyrt med akkurat så mye "vett" som den trenger for å klare seg. Det yrer av ancistruser her hos meg. Jeg legger forholdene til rette for dem og blander meg minst mulig inn i deres liv og adferd- og har aldri mistet en eneste en av dem.
Ellers så er denne tråden et godt eksempel, mener jeg, på at man skal aldri stole på et råd fra en ukjent hjelper slik helt uten videre. Råd om såpe er nok godt ment fra deg Kaia. Men vil anta at du er ung og fersk innen akvarieverden for dette ble veldig galt. Det fine er at nå har du nok lært dette. Og andre som er innom tråden også.
Erfaringen til den som svarer er noe man bør se litt på før man følger et råd. Det er ikke så vanskelig egentlig. Utifra medlemmers profiler og tidligere innlegg vil man kunne ane mye om svarerens kunnskapsnivå.
mvh
Jeg har aldri opplevd at ancistruser klarer sette seg fast hos meg. Men. Jeg har opplevd at en corydoras satt seg fast i akkurat en slik krukke du har bildet av her - i mindre utgave da. Krukken smalner inn i enden - og der satt hodet fast. At den satt fast ble bevist når andre fisker begynte spise på dennes halefinne. Jeg løste problemet kun som du nå, ved å løfte krukka opp. Deretter gikk veien for krukkene i søppelkassa.
Du skal skaffe deg foreksempel en skiferhule eller en bambushule - din ancistrus vil antagelig elske denne.
Kjetil; ditt utsagn om at ancistrusen er så lite smart at det er rart den overlever, er jeg nok ikke enig i og bare må komentere dette uten å diskutere fiskers IQ generelt. Den er utstyrt med akkurat så mye "vett" som den trenger for å klare seg. Det yrer av ancistruser her hos meg. Jeg legger forholdene til rette for dem og blander meg minst mulig inn i deres liv og adferd- og har aldri mistet en eneste en av dem.
Ellers så er denne tråden et godt eksempel, mener jeg, på at man skal aldri stole på et råd fra en ukjent hjelper slik helt uten videre. Råd om såpe er nok godt ment fra deg Kaia. Men vil anta at du er ung og fersk innen akvarieverden for dette ble veldig galt. Det fine er at nå har du nok lært dette. Og andre som er innom tråden også.
Erfaringen til den som svarer er noe man bør se litt på før man følger et råd. Det er ikke så vanskelig egentlig. Utifra medlemmers profiler og tidligere innlegg vil man kunne ane mye om svarerens kunnskapsnivå.
mvh
Postet 05.07.09 kl 08:28
Lillian UlriksenHddama; så bra at det endte godt. Få fjernet disse urnene og kast dem. Jeg har aldri opplevd at ancistruser klarer sette seg fast hos meg. Men. Jeg har opplevd at en corydoras satt seg fast i akkurat en slik krukke du har bildet av her - i mindre utgave da. mvh
jeg har faktisk opplevd å miste 6 dyre corydoras i røret til en slamsuger. Hadde lagt dette oppå kanten på akvariet ved vannbytte, og 10 minutter senere fant jeg 3 haraldschultzi og 3 metae som hadde gått tom for oksygen inni der. Lurer på om det gjennomsiktige røret lurte dem litt..
Postet 05.07.09 kl 10:22
Kjetil EriksenNøtteknekker du liksom :) Fisken blir jo skvisa hvis du prøver det. Hadde en zebraciklide som satte seg fast i en "pyntekrukke" som var formet omtrent som en stor konkylie. Jeg tok ut krukka, la den på et hardt underlag ok kakket forsiktig gjentatte ganger med en liten spisshammer. (du kan sikkert bruke en gaffel eller smørkniv). Treff samme punkt flere ganger og krukka sprekker uten å knuses. (hvis det er kjeramikk/porselen/glass funker denne metoden alltid)
Mulig du ikke klarer det men jeg hadde fint klart å sprekke en krukke med en nøtteknekker. Knuser du krukka skader du fisken..
Postet 05.07.09 kl 13:24
Hddama[QUOTE=Gomp]Skulle likt å sett ett bilde. :) Er det en "konisk" krukke, så trenger du bare "knekke" toppen av den. Om du gjør det, så er det ikke å knuse den du er ute etter, bare det å få en sprekk, eller så kan du skade fisken. PS: Om du ikke får lastet opp bilde men har telefon med MMS så kan du få nummeret mitt på privaten. Fikk lyst til å se åssen det der ser ut as. :) Selv hadde jeg en malle i akvariet når det sist var operativt, når jeg var 16 år. Den var borte i så mange dager at jeg begynte å lete etter den, og den satt kilt fast i/under en stor rot, stein dau.. Så ingen tvil om at de kan sette seg fast, men det var jo en malle da..
Her er bilder... vet ikke hvor gode de ble, men litt vises værtfall...
Jeg hadde brukt en tang, og "klippet" på den kanten der, da ville krukka he sprukket, ikke knust, og fisken ville kommet fri helt uskadet.
Postet 05.07.09 kl 13:27
Kjetil Eriksen[QUOTE=Kaia Wirgeness Sørenmo]Huff da prøv å dytt den litt på baken eller smør såpe rundt han.
Såpe? Håper det var en spøk?
Først blir nøtteknekker foreslått, deretter såpe.
Skulle tro noen ville fisken din til livs
Å ha såpe på en fisk er vel noe av det værste du kan utsette den for.
Vil jo oppløse fiskens slimhinne fullstendig og det vil ikke være noen "sperre" mellom fiskens kropp og vannet.
Kan vel nesten sammenlignes med et menneske uten hud
For ikke å snakke om hva som skjer med gjellene.
Den krukka så forresten veldig solid ut, er vel ikke bare å knuse den.
Både formen på krukka og formen på fisken hindrer fisken i å komme seg ut
Men om du finner en måte og feste krukka så den henger opp ned, vil den antagelig ha mye bedre sjangse til å komme seg ut.
Lykke til!
Synd du disser nøtteknekker forslaget, skulle ønske du bodde i nærheten og hadde en sånn krukke så jeg kunne vist deg hvor lett det er å sprekke en sånn krukke, i stede for å knuse den og skade fisken..
Postet 05.07.09 kl 13:28
Børge JohannessenHadde en L-129 som trødde hodet helt fast i et forlatt eplesneglhus. Malla raste rundt i akvariet et par minutter, med sneglhuset over hodet, mens den stanget i det meste. Før ny pause når den ble sliten. Også samme greia på nytt. 10-15 min tok det før den plutselig kom seg løs. Helt uskadd. Lettere komisk å se på, men selvfølgelig blodig alvor for fisken. Sikkert tvilsomt om jeg ville klart det bedre om jeg hadde blandet meg inn i situasjonen så jeg lot den være. Malla var stressa nok om ikke jeg skulle begynt å ta den opp av vannet, dra den etter halen, banke i sneglhuset og smøre såpe på den. Men greit nok om man ser fisken kveles, da blir det noe annet. Men dropp såpa som sagt ;) Lykke til.
Men herregud da?
Såpe? Såpe inn en fisk? En skal høre mye rart...
Postet 05.07.09 kl 13:30
loffa[QUOTE=Kaia Wirgeness Sørenmo]Huff da prøv å dytt den litt på baken eller smør såpe rundt han.
Synes det er uhørt å komme med slike forslag. Jeg prøver å skille mellom voksne og yngre akvarister når jeg blir frustrert, men denne gangen går det for langt. Når en har så lite kjennskap til akvariehobbyen at en foreslår SÅPE, ja da er grensen gått langt over hva jeg kan skille på eldre og yngre akvarister. Har en ikke den "kompetansen" som trengs for å gi et råd som kan følges, bør en holde seg langt unna å svare. Håper dette er første og siste gangen jeg ser et slikt svar her på forumet. Vi er her inne blant annet for å bedre vår kunnskap og få gode råd, ikke dårlige råd som kan drepe fisken vår. Unnskyld min frustrasjon.... jeg bare måtte si i fra
Enig!
Postet 05.07.09 kl 13:30
Gomp[QUOTE=loffa][QUOTE=Kaia Wirgeness Sørenmo]Huff da prøv å dytt den litt på baken eller smør såpe rundt han.
Enig!
Takk for det GOMP
Postet 05.07.09 kl 18:01