Fisker misfostre?! (side 2)

Jeg vil si det gjør det. Det er korrekt, men jeg synes det bagtelliserer mishandlingen av fiskene.


-Tim
Jeg gidder ikke å delta i dette forumet mer pga. usaklig debattdeltagelse.
ElinH
Fordi det at folk kjøper slik fisk gjør at det blir avlet frem enda flere slike fisk. Så enkelt er det.


Amen!
CrazyFish
Jeg gidder ikke å delta i dette forumet mer pga. usaklig debattdeltagelse.


Hæ? Nå skjønner jeg ingenting. Det er ingen som har vært usaklig her. Absolutt ikke!

Alle har forsøkt å forklare deg og gi deg svar på spørsmål som du har stilt, som dette:

CrazyFish
Og hva er vitsen med å si at folk ikke skal kjøpe de?


Man har forklart deg hvorfor man ikke bør kjøpe disse deformerte fiskene, og hvordan markedet (kjøperne) styrer hva produsentene lager. Ingen gidder å produsere fisker de taper penger på, fordi de selger så dårlig hvis flest mulig mennesker har skjønt budskapet; kjøp ikke ballongmolly!

Det er det alt sammen dreier seg om. Ingenting annet. Det dreier seg om PENGER. De fiskene 100.000 kunder velger når de kjøper fisk, gjør at butikken vil bestille inn enda flere av samme slaget. Og for å møte denne etterspørselen, vil grossistene som driver kommersielle oppdrett avle frem enda flere av samme slaget.

Hvis butikkene slutter å bestille ballongmolly fordi ingen eller veldig få mennesker gidder å kjøpe dem, så slutter grossistene å avle dem frem. De bruker heller tid og plass på å avle frem fisketyper som selger bra. For som sagt: det dreier seg hele tiden om penger! Det kundene kjøper mye av, det lages mye mer av.

Siden du ikke forstår dette, så tror jeg rett og slett at du ikke er så gammel at du har bakgrunn og erfaring til å forstå slikt enda. Ikke vondt ment, men forståelse for hvordan blant annet slike ting og systemer fungerer, kommer med alderen.
Eg er så enig i ditt syn på problemstillingen, Elin!

ElinH
[I]genmanipuleres for å få fasonger naturen aldri har gitt dem. [/I]

Men hvor i all verden har du dette fra? Genmanipulerte fisker er totalforbudt å innføre, og gir astronomiske bøter dersom det oppdages.

Personlig tviler eg på om du, Elin, noengang har sett en genmanipulert fisk i levende live (men, eg kan selvfølgelig ta feil).
Uansett var eg den første i Norge til å bekrefte til en "størrelse" eg ikke navngir her at disse var ankommet Norge (han trodde da at Norge hittil var forskånet). Merkelig nok har eg kommet over den samme sebrafisken, "Glofish", en gang siden også, med ingen link til den første. Ingen av tilfellene dreier seg om dyrebutikker. Glofish finnes forøvrig lovlig i forskermiljøet på Ås.

Tatoverte fisker har blitt solgt i en dyrebutikk i Bergen, som eg heller ikke navngir.

Menneskers moraletikk er en interessant sak Veldig ofte ender det opp med at det er moraletikk på egne premisser (og der er ikke eg noe bedre enn de fleste andre).

Menneskeskapte fisker (hva nå det begrepet egentlig innebærer) byr meg mer og mer imot. Tidligere satte eg min egen definisjon på hva som ikke var akseptabelt, men nå er eg begynt å sette min personlige fot ned for alle kulturvarianter (eg er fullt klar over at VF over generasjoner ikke blir det modergenerasjonen var).

Bobbleøyne er et ekstremt eksempel, men hvor går egentlig grensen? Slørancistrus har eg personlig alltid blitt i dårlig humør av, albinoindivider med sine svakheter, med mer...

Faktisk har eg merkelig nok ikke reagert så mye på de populære kulturkampfiskene, men etter å ha lest og sett bilder i Horst Linkes praktverk "Labyrinth fish" om hvordan disse oppbevares for salg, med tanke på deres gemytt, er dette nå verre for meg enn bobbleøyne...

Dersom noen krysser forskjellige L-maller blir de kjapt "halshugget", selv om det kanskje senere vil vise seg at det var samme art. Det samme gjelder Mbunas.
"Sverddragerplatyene" i alle sine fantasifulle farger er det "ingen" som reagerer det minste på. Eg gjør, som har hatt flere naturarter sverddragere; de viser et fargespill kulturvariantene overhodet ikke kan matche. På tre meters avstand derimot, kan kulturvariantene se mer imponerende ut.

Kulturdiscus er hot for tiden, og også her er det stort sett hallelujastemning. Hvorfor, når det for de fleste andre slekter overhodet ikke er godtatt?
Enkelte av kulturdiscusene er ikke så verst å se på, men mange av dem ser eg på som latterliggjøring av en nydelig fisk.

Kan man egentlig sette seg selv som dommer over hva som er akseptabelt, og spesielt rangere deretter?
Etter min mening ikke, men eg har min soleklare mening likefullt

Edit: Eg ser en forskjell på "abnormiteter" og "ny fargelegging", bare så det er sagt. Men eg liker ingen av delene.




Donald
Tatoverte fisker har blitt solgt i en dyrebutikk i Bergen, som eg heller ikke navngir.


Ville bare informere om at denne dyrebutikken gikk med på å fortelle hva som hadde skjedd i avisen:
De hadde bestilt vanlig fisk, og fått med et par tatoverte ved en feil. Da måtte de velge mellom avliving og salg, og de valgte salg. De bestilte altså ikke tatovert fisk med viten og vilje
De bestilte ikke fisken, nei, og fortalte etter tips fra en kunde.

Fiskene burde vært avlivet. Slike fisker skal ikke selges.
Kampfisk
Når det gjelder kampfisk (tenker da på Betta Betta splendens), kan man overhode få skaffët en "naturlig" variant av denne i butikker? Jeg kunne tenke meg en VF, men har aldri sett det. Jeg personlig synes kampfisk og guppy-oppdrett har gått litt for langt nå og jeg lurer på om det finnes noen form for lover/ordninger med retningslinjer på oppdrett av fisk?
Tror man kan avle i hytt og vær som man vil. Skal du ha naturlige, må du nesten importere/kjøpe en av noen som har importert. Men greia med importering er at de fleste ikke går med på en fisk, skal helst være 50 pluss, og da har man et plassproblem:P
Donald
De bestilte ikke fisken, nei, og fortalte etter tips fra en kunde. Fiskene burde vært avlivet. Slike fisker skal ikke selges.


Denne er jeg enig i, men igjen så er det pengene som betyr noe. Heldigvis vil ikke salgene føre til importering i Norge, men det er med på å påvirke folks holdninger.
Inaktiv bruker
Jeg forstår på en måte CrazyFish her. Det er synn på de stakkars genamnipulerte fiskene som allerede lever. De må mest sannsynlig leve resten av sitt liv på en dyrebutikk. Men som Elin sier: det vil være synd for de fiskene som da allerede lever, Men! Da ville hvert fall ikke enda en generasjon, og enda en, bli avlet frem.
Det kunne ikke vært sagt på en bedre måte.


Det hadde vært stas med en naturlig variant av Betta.. Der samme gjelder guppy. Jeg ville syntes det hadde vært mye mer spennende å drette en naturlig art. Begynner å bli en smule lei slike fisker med enorme slør, unaturlig mange farger, og et litt for snålt utseende... Naturen vet alltid best..
Hehe
Jeg lurer litt på hvorfor det ikke kommer noen VF kampfisk da det egentlig ser ut til å være ett lite marked for det... Er det så vanskelig å få de hit?
De er å finne i markedet, og venter lengselsfullt på akkurat deg, men man må gjerne gjøre en liten innsats selv for å få tak i dem.

Dessverre blir de aller fleste butikkene styrt av den gjengse akvarists sans for "fancy" fisker, men den egentlige sannheten er etter min mening stikk motsatt: butikkene styrer kundene mot fancy fisker, selv om det nok ikke er intensjonen, men mer en (ubegrunnet?) frykt for tap av inntekt.
VF betta splendens i sin naturlige form er nesten umulig å få tak i. Tro meg, jeg har lett etter dem i flere måneder og snakket med flere bettaguruer som visstnok skal kunne få tak i "alt", men de kan ikke skaffe en ekte splendens. Problemet er at oppdrettsvarianten settes ut i elver og dammer i Thailand og har krysset seg med den ville formen, og selv om kan fanger dem vilt er det svært sjeldent at de faktisk er en ren viltform.

Den eneste personen jeg har funnet som kan skaffe en slik, er en person som er villig til å gå flere timer inn i jungelen, til steder som fremdeles er uberørte av mennesker.

Ellers er jeg helt enig med mye av det som er sagt her, alle burde unngå å kjøpe disse ekstreme fremavlede variantene for fiskene ikke har det spesielt bra, for ved å kjøpe dem lager man et marked for dem.

Kanskje det alltids vil finnes et marked for dem pga nybegynnere som ikke vet hva de driver med, men det er ikke noen unnskyldning for å kjøpe dem for å gi dem gode hjem. Det er bedre at det finnes et bittelite marked for dem kun pga uvitende nybegynnere enn at det finnes et stort marked for dem pga alle skal 'redde' dem og gi dem gode hjem.

Det ville ikke vært behov for å gi dem gode hjem dersom de ikke fantes.
Donald
[QUOTE=ElinH][I]genmanipuleres for å få fasonger naturen aldri har gitt dem. [/I]

Men hvor i all verden har du dette fra? Genmanipulerte fisker er totalforbudt å innføre, og gir astronomiske bøter dersom det oppdages.



Det er nok på tide å legge seg paddeflat og beklage Å nevne genmanipulering var nok en feil. Jeg må innrømme at jeg aldri har lest meg opp på hvordan noen har klart å avle frem ballongmolly, gullfisker med merkelige "poser" og kroppsfasonger. Der og da i all min iver tenkte jeg at her må det ha vært gjort mer enn bare selektiv avl for å få frem slike ekstreme former. Men det er feil. Jeg kunne tatt meg bryet med å sjekke det før jeg skrev noe, men det gjorde jeg ikke

Får håpe jeg blir tilgitt. Jeg står forresten ved synspunktene mine, uansett hvordan disse stakkars fiskene har blitt fremstilt!
CrazyFish
Jeg gidder ikke å delta i dette forumet mer pga. usaklig debattdeltagelse.



Ja nå var du saklig........:P




-Tim
Dette er en interessant problemstilling, og jeg kan gjerne trekke andre dyr inn i sammenligningen.

Jeg mener at alle dyr som er avlet på en slik måte at de ikke har mulighet til å fungere optimalt fysisk eller psykisk bør bli FORBUDT i Norge!

Dette gjelder i fiskeverden slørhaler, ballongmollyer og lignende fisk som ikke greier å svømme på en naturlig måte.

De fleste har sikker hørt om storferasen Belgisk Blå. Den er ikke genmanipulert som mange tror, men de er avlet på et genavvik som gir dobbelmuskulatur i lårene. Dette gjør at kyrne som regel må tas keisersnitt på, da kalvene er for brede til å komme til den naturlige veien. Denne rasen er forbudt i Norge nettopp fordi den ikke kan kalve naturlig.

Det merkelige er at hunderaser som vanligvis ikke kan føde normalt er lovlig i Norge. Engelsk bulldog er det godt eksempel. Mange av disse hundene greier knapt å bli med på tur på grunn av den flate snuten som gjør at de ikke får puste ordentlig. Valper av denne rasen må som regel tas med keisersnitt etter hva jeg har hørt.

Mange av de små motehundene har arvelige svakheter, HD, gemytt, pustevansker, øyne som faller ut og andre skavanker som hundene må slite med hele livet på grunn av uvettig avl av populære raser.

Vi trenger en lov som forbyr dyr som ikke får utløp for sin naturlige adferd på grunn av vettløs avl på skavanker som noen mennesker oppfatter som "gøye".
Cara, nå er du virkelig inne på et godt poeng.
Så en dokumentar om en hunderase som var avlet frem på en sånn måte at hjernen i visse tilfeller kunne vokse fortere enn kraniet, og dermed påføre hunden vanvittige smerter..
Jeg så den samme. Helt sykt! Jeg skal selv skaffe meg en Cavalier King Charles spaniel med tiden og det var den som var nevnt hyppigst. Heldigvis kan man velge oppdrettere selv, og jeg har sett meg ut ei som driver og går 8 genrasjoner tilbake hvor det ikke er sykdom på hundene hun avler på! Dette er en seriøs oppdretter, noe det desverre ikke er en selvfølge at alle er. Ser bare alle hundevalpene på Finn.no...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap