Rar guppy yngel! hva skjedde?! (side 2)

Kampfisken lever vel enda fordi den er en Labyrintfisk. I motsetning til slørhalene kan en kampfiskogså hente oksygen fra lufta om den måtte trenge det. Derfor kan den leve i dårlig vann lengre da den slpper å puste inn dette vannet. Vet ikke helt hvordan jeg skal si det på annen måte. Jeg anbefaler at du leser litt om labyrintfisk, så ser du mer hva jeg mener

Det kan være veldig lurt å sette seg inni hva hver enkelt fisk du har trenger for å trives.
Takk for gode svar, jeg skal prøve og skjerpe meg:P
og JO jeg har lyst og lære noe, men alt kommer så brått på for meg, jeg er jo bare en nybegynner på 12 år da jeg gjør MITT beste for fiskene, og jo jeg vil jo selvfølgelig at de skal ha det bra.. 60literen min har stått i 2 uker i dag, og idag tok jeg oppi 4 guppyer, for hun i dyrebutikken sa jeg kunne ta i fisk etter 2 uker. I morgen skal jeg gjøre rent på 9literen til den skjønne kampfisken min.
ElinH
Tim: Jenta er 12 år... ;)




Ups.....så ikke det. Begynner å bli sent. Da beklager jeg litt krass tone

Her er norsk variant : http://no.wikipedia.org/wiki/Akvariefilter


-Tim
hehe, gjør ikke noe det. jeg vet at dere bare vil at jeg skal forstå hva jeg skal gjøre for fiskene mine
Les den artikkelen jeg linket til. Den vil forklare helt enkelt hvordan filtreringen i akvariet virker, og hvorfor den er viktig.

Til boller finnes små luftdrevne filter til rundt hundrelappen. Du må ha en liten luftpumpe i tillegg.


-Tim
Jeg ser du har et fint 60Liters akvarium hvor du har 1 pansermalle. Om jeg var deg så tror jeg at jeg ville ha skiftet til sand slik at pansermallen får det litt bedre. Den vil gjerne kunne rote med bartene sine nedi sanda og lete etter godbiter ved foring Når den har grus blir disse bartene ofte slitt bort og da blir det vanskeligere for den å finne maten.
Den vil også gjerne ha flere venner av sin egen art, så kanskje pansermaller er noe du får lyst til å kjøpe i fremtiden? Jeg synes i alle fall de er veldig fine å se på når de er flere og stimer og leker rundt i karet, gjerne på glasset sammen!
Anette

Etter 2 uker er da nitritten er på det høyeste når vi kjørre inn et akvarium. Det er fordi nitritten øker og øker mens det ikke finnes bakterier der til å spise den. Disse snille bakteriene kommer etter ca to uker, men da er det bare noen få der, så de klarer ikke å spise opp alt på en gang.

I løpet av de neste to ukene vil nitritten gå nedover igjen, etter hvert som bakteriene blir fler og fler og spiser mer og mer.

Derfor: siden du har fisk i det akvariet nå, så må du skifte vann hver eneste dag. Omtrent 1/3 del. Kan du få kjøpt en slik dråpetest for nitritt er det fint, for da kan du måle og se hvordan det går.

Bytt vann på guppyene dine i morgen, også gir du kampfisken din litt godt, rent vann i samme slengen

Synes det er flott at det finnes unge som liker fisk og akvarier jeg, og jeg er sikker på at du kommer til å gjøre så godt du kan for fiskene dine. Det er bare snakk om at du må lære litt, men det må vi jo alle
Ok Tim.
Men så var det den 60literen min jeg har et spørsmål til, etter den hadde stått i 11 dager tok jeg oppi 1 eplesnegle og 1 malle, og den 12 dagen tok jeg oppi ei pansermalle idag er det 14 dager siden jeg starta opp i akvariet så jeg tok i de 4 guppyene mine idag. men jeg årker ikke og ta ut vann hver dag, men 1gang i uka går bra..'

Jeg har tenk og kjøpe 2 av noen fisker som er hvite eller lysegule,med en stor mage og en rar munn (husker ikke hva de heter) men kan jeg ta oppi dem i neste uke? er det for tidlig og da oppi flere fisker? når kan jeg ta oppi flere?
Skal du være sikker på at fiskene overlever nå i starten er du nesten nødt til å ta arbeidet med å skifte ca halvparten hver dag de kommende 2-3 ukene.


-Tim
ElinH
Anette Etter 2 uker er da nitritten er på det høyeste når vi kjørre inn et akvarium. Det er fordi nitritten øker og øker mens det ikke finnes bakterier der til å spise den. Disse snille bakteriene kommer etter ca to uker, men da er det bare noen få der, så de klarer ikke å spise opp alt på en gang. I løpet av de neste to ukene vil nitritten gå nedover igjen, etter hvert som bakteriene blir fler og fler og spiser mer og mer. Derfor: siden du har fisk i det akvariet nå, så må du skifte vann hver eneste dag. Omtrent 1/3 del. Kan du få kjøpt en slik dråpetest for nitritt er det fint, for da kan du måle og se hvordan det går. Bytt vann på guppyene dine i morgen, også gir du kampfisken din litt godt, rent vann i samme slengen :) Synes det er flott at det finnes unge som liker fisk og akvarier jeg, og jeg er sikker på at du kommer til å gjøre så godt du kan for fiskene dine. Det er bare snakk om at du må lære litt, men det må vi jo alle :)


okei : ) takk for svar )
men jeg må bare spør, hvor mye er 1/3 av en 60liter? haha.
si heller hvor mange liter jeg må ta ut, så jeg kan forstå det hehe
Bytt 20 liter i slengen du. Kanskje 30 nå i starten.


-Tim
Bare tapp ut 20 liter og fyll på igjen med 20 liter vann minst en gang om dagen.

Ser du at fiskene dine henger i overflata og snapper, så betyr det at de sliter fordi vannet er giftig. Da må du bytte vann med en gang.

Pass på at temperaturen ikke synker mye hver gang du bytter vann

Blæh, sorry.

Jeg skrev i utgangspunktet 15 liter, men er enig med Tim i at du bør bytte mer enn det. Jeg var bare redd for temperaturen, men det er godt mulig at det går bra
ok, da tar jeg 15liter i morgen for nå har jeg slukt lyset hos fiskene så di har tatt natta.
ElinH
Bare tapp ut 15 liter og fyll på igjen med 15 liter vann minst en gang om dagen. Ser du at fiskene dine henger i overflata og snapper, så betyr det at de sliter fordi vannet er giftig. Da må du bytte vann med en gang.



Blir dette nok Elin? Jeg byttet halvparten i 170 literen min i starten, og måtte likevel bytte 2 ganger om dagen av og til. Målet var å holde nitritten under 0.3. Jeg hadde mindre fisk oppi enn hun har i 60 liter. 2 Ancistrus, og en Molly.


-Tim
Tim
Blir dette nok Elin?


Det er absolutt ikke sikkert, derfor jeg endret det også. Men, om hun klarer 15 liter om dagen er det uansett mange ganger bedre enn noen få liter hver 3. uke. Det er en balansegang mellom å gjøre det slik vi ville gjort det, og å ikke skremme henne vekk fra hele akvarieholdet også

Aller helst ville jeg ha sagt 20 liter to ganger om dagen, hvert fall frem til skolen begynner igjen, men... blir det for mye, forsvinner kanskje motivasjonen?
ElinH
[QUOTE=Tim] Blir dette nok Elin?


Det er absolutt ikke sikkert, derfor jeg endret det også. Men, om hun klarer 15 liter om dagen er det uansett mange ganger bedre enn noen få liter hver 3. uke. Det er en balansegang mellom å gjøre det slik vi ville gjort det, og å ikke skremme henne vekk fra hele akvarieholdet også

Aller helst ville jeg ha sagt 20 liter to ganger om dagen, hvert fall frem til skolen begynner igjen, men... blir det for mye, forsvinner kanskje motivasjonen?



Skjønner tankegangen din

Selv synes jeg tanken på døde fisker det som er mest skremmende. Dette er sikkert litt individuelt. Synes bare det er kos å dulle med akvariene jeg.


-Tim
Helt enig i det! Jeg koser meg veldig når jeg steller med akvariene mine, og ser hvordan fisken reagerer på å få rent vann. De svømmer bort til stråla og danser i strømmen. Jeg er overbevist om at de liker det

Samtidig har jeg en 12-åring selv, og det er ikke alltid at slike snart-tenåringer ser verden slik vi ser den

Ikke godt å si, altså. Det aller beste ville vært 20 liter, to ganger om dagen, uten at temperaturen går ned for mye
Skift av vann hver 3 uke...?
I de bollene jeg har hatt kampfisken min har jeg skiftet ca 50 % av vannet
1-2 ganger i uka.
Nå som jeg har fått akvarium slifter jeg ca 30 % av vannet hver uke. Kampfisken min har nå levd i halvannet år, og de fire neontetra jeg kjøpte for 11 mnd siden lever også enda i beste velgående. Så ja, hver 3 uke er ALT for sjeldent!

Jeg har selv platy yngel nå. 23 stk som er seks dager gamle. de er i gamle kampfiskbollen med en flyteplante og grus. Hos de skifter jeg ut 50 % av vannet hver dag, og tar da vann fra akvariet der filteret durer og går, og det ser ut som det går bra

Jeg er selv nybegynner, og bruker forumene her til å lese meg frem, og har på halvannet år ikke mistet en eneste fisk

Selvom man bare er 12 år så er det faktisk levende vesener. Og når man har hatt en aha opplevelse med masse død, og enda kjøper nye fisk til tross for anbefalingene her. Det er trist, for det er så lett å ende i motbakke, og derfor gi opp hobbyen. "De dør jo uansett".

Ingen hadde vel droppa å lufte bikkja en dag, den kan jo tisse i morra?

for ca 2 mnd siden starta jeg opp akvariet, men 2 av fiskene døde da, pga jeg tok dem oppi første dagen fordi hun i dyrebutikken sa at jeg kunne gjøre det. men siden de 2 døde, så tok jeg ut alt vannet skifta ut steinene , og flytta fiskene oppi et annet lite kar, og lot akvariet stå i 2 uker før jeg tok oppi fisk for det var det hun i en annen dyrebutikk sa, å nå er jeg lei av og høre klager ! jeg gjør det jeg kan for mitt akvarie, og her inne blir jeg bare forvirra.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap