Lite akvarie innredning :) (side 2)

Mvjnz
Jeg ville absolutt ikke ha puttet neontetra i dette karet. En liten stim mikrorasbora kan gå.


De fleste Microrasboraene blir "ganske store" (i miniatyrfisksammenheng) ca 3cm. Men arter i slekten Boraras (det er det minste rasboraene) blir 1-2 cm og går fint med et dusin eller to i en 35liter. Ellers er snegler fine vaktmestere til både å ta unna alger, matrester, fiskelort etc.
Da er du på vei mot asia. Det finnes noen bittesmå søramerikanere som også kanskje kan trives men ikke alltid lette å få fatt på.
Takk for svar, alle

nå har jeg iallefall tenkt på kampfisk, men hva er minimum strl for kar med kampfisk? og evnt hvilke småfisk med den?
Jeg skjønner at du gjerne vil ha mest mulig ut av det karet og mest mulig fisk

Desverre så er det litt for lite til at det går veldig mye oppi, i alle fall av de fiskene du har veldig lyst på...

En kampfisk kan nok ikke ha noe særlig mer enn noen eplesnegler som den kan mobbe i karet.
Om du i tillegg til kampfisken velger å ha noen av de minste fiskene som er små nok til å gå i ett akvarium på den størrelsen kan du tenke deg hvor stresset de vil være! De skal da bo i en 35Liter med en kampfisk som fint får plass til de i munnen sin! En kampfiskhann trenger ikke like kjapp i vendingen som de andre fiskene, men de er likevell hele tida i livsfare om jeg kan si det slik jeg ser det.

En kampfisk har jeg forstått har veldig til personlighet og er svært kontaktsøkende. Jeg har lest om flere på forumet som har fått ett nært forhold til sin kampfisk, noe jeg absolutt tror på! Jeg har selv en 33Liter jeg muligens skal ha en kamfiskhann i senere, men da kun med eplesnegler og godt beplantet kar så han har litt å se på og ikke kjeder seg hele tida

Om du velger kampfisk så tror jeg det kan bli fint jeg Men det er selvfølgelig opp til deg hva du vil ha i karet!
tusen takk for at du advarer meg!
hehe
skal ha en kampfisk, og ingen snegler eller reker!

men går det å ha 2 kampfisk bare alene i 35 litern?

og hvor lite akvarie kan en kampfisk ha?
MarenB
Jeg skjønner at du gjerne vil ha mest mulig ut av det karet og mest mulig fisk:) Desverre så er det litt for lite til at det går veldig mye oppi, i alle fall av de fiskene du har veldig lyst på... En kampfisk kan nok ikke ha noe særlig mer enn noen eplesnegler som den kan mobbe i karet. Om du i tillegg til kampfisken velger å ha noen av de minste fiskene som er små nok til å gå i ett akvarium på den størrelsen kan du tenke deg hvor stresset de vil være! De skal da bo i en 35Liter med en kampfisk som fint får plass til de i munnen sin! En kampfiskhann trenger ikke like kjapp i vendingen som de andre fiskene, men de er likevell hele tida i livsfare om jeg kan si det slik jeg ser det. En kampfisk har jeg forstått har veldig til personlighet og er svært kontaktsøkende. Jeg har lest om flere på forumet som har fått ett nært forhold til sin kampfisk, noe jeg absolutt tror på!:) Jeg har selv en 33Liter jeg muligens skal ha en kamfiskhann i senere, men da kun med eplesnegler og godt beplantet kar så han har litt å se på og ikke kjeder seg hele tida:) Om du velger kampfisk så tror jeg det kan bli fint jeg:) Men det er selvfølgelig opp til deg hva du vil ha i karet!:)



Jeg måtte ta ut eplesneglene fordi kampfisken begynte å bite i antennene. Tror egentlig ikke den var ute etter mat, men som du sier er den fryktelig nysgjerrig. Har satt inn ene ancistrusen i stedet og denne blir også forfulgt til stadighet. Forskjellen er at ancistrusen hugger tilbake når den får nok.

-Tim
Nei, to kampfisker kan ikke bo i samme kar. Hannene slåss konstant og den dominante vil konstant mobbe den underlegne til den dør. Hunner kan bo sammen, men kun i grupper på minst 6 og i større kar enn det du har.

Hanner og hunner kan kun bo sammen dersom karet er svært tett beplantet og minst 60 liter og begge fiskene er noenlunde bedagelig anlagte.

Men hvis du vil ha mer enn en fisk, så finnes det andre bettaer (slektninger av kampfisken) som er mer bedagelig anlagte og som kan bo sammen i par eller grupper.

Du kan f eks prøve deg på betta smaragdina, eller betta coccina. De er ikke av de vanligste fiskene i dyrebutikker, men burde kunne bestilles inn.
Det går vel med flere Kampfiskhunner eller?


-Tim
Som jeg nevnte burde disse holdes i en større gruppe for å spre aggresjonen, og karet burde ha litt størrelse siden de da blir mer tolerante overfor hverandre. Det er heller ikke alle hunner som kan bo sammen med andre hunner, siden noen av dem er like aggressive som hanner.

Men hvis du kan få tak i 2-3 hunner som er søstre og har vokst opp i et kar med bare hunner, pleier disse å være ganske bedagelig anlagte. Men ville ikke kjøpt dem altfor unge da, for aggresjonen kommer muligens ikke før senere.
Jeg har løsningen din jakob:p
Du kan kjøpe et større kar og få all den fisken du nevnte:P
sats Heller på noe stort. Du får mye mer ut av det!
ja, har tenkt på en 54 liter istedenfor, på Dahls Dyrerike i moss er det 54 l komplett til bare 495 kr. det er jo sykt da
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap