Kampfisk (nybegynner.) (side 2)

Jeg har kraftig overdimensjonert tror jeg. Men går ann å lukke en sånn ventil foran, som gjør at strømmen blir vesentlig svakere. Og den står mot langveggen sånn du sier. Så da burde det vel gå greit.

Flyttet nettopp en stein, fordi det ble så utrolig mye alger akkurat der det ble stille stående. Men ser at noen av plantene mine danser rundt, men andre står helt fint i ro, så er nok noen rolige områder også.

Jeg får høre med butikken om jeg kan få bytte rett på fisken, og se om den trives først.

Var litt redd den skal spise snegle ynglene mine. Men er verdt risken.
Jeg har svært lite sirkulasjon i nesten alle karene mine, siden jeg nesten utelukkende har bettaer, men opplever ingen problemer med alger av den grunn. Tror du burde se litt nærmere på mengde og type lys, samt nitratnivået. Veldig lav nitrat kan også forårsake alger.
Mvjnz
Jeg har svært lite sirkulasjon i nesten alle karene mine, siden jeg nesten utelukkende har bettaer, men opplever ingen problemer med alger av den grunn. Tror du burde se litt nærmere på mengde og type lys, samt nitratnivået. Veldig lav nitrat kan også forårsake alger.


Sparer til sånne tester.. Men kommet mye kluss i mellom..
Har kjøpt test kit nå.

Skal ta å sjekke verdiene i morgen..

Har tilmed funnet meg en jeg håper ikke blir solgt før jeg får kjøpt den.

Men hva må en passe på når en har kampfisk?

Har lest litt om dem, men de er ikke så veldig anderledes enn annen fisk?

Åssen er det med mating for eksempel?

Verdiene den skal ha i vannet står vel på siden dens, men det er bare PH oh GH? Er det ingen andre verdier jeg burde sjekk også?

Klør i fingrene etter å kjøpe den, og den jeg fant her var utrolig lekker!
Så jeg får bare krysse fingrene.
Temperaturen må du ha kontroll på.

Betta henter også ofte luft fra overflaten så heldekkende armatur eller dekkglass annbefales. Ellers kan fisken bli syk av å puste inn kald luft.


-Tim
Du kan sette utblåset slik at strømmen når overflata for deretter å ha flyteplanter som demper strømmen eller ev putte litt ekstra svamp i utblåset. Da blir det ikke så mye strøm lenger ned i karet.
Jeg har selv labyrintfisk (guramier) og ikke mye strøm i karet, men er ikke unormalt plaget av alger vil jeg si.... Jeg har utblåset øverst slik at det blir mye oksygen i vannet til Coryer som jeg har på bunnen

Tipper kampfisken gjerne vil ha en plass i karet hvor det er stille vann m flyteplante slik at han har mulighet til å bygge skumrede


Som MarenB sier, putt noen flytelanter i baret til Bettaen. Ikke bare demper dem strømmen, den demper ogå lysmengden som går ned i karet. Slik at skyggen fra dem holder algene i sjakk, hvis det i det hele tatt blir noe i nærheten av et problem. Jeg har Betta gående i et kar der det er svært lite strømm, noe på linje med det som jag antar det vil vere i en risåker. Men det er kanapt synelig med alger.

Men flyteplanter vil øke trivselen til Bettaen betraktelig. Synes nesten synd på Bettaer som går i kar uten flyteplanter. For meg ser det ut som de føler seg nakne og sårbare...


Bettaer er ikke noe annerledes enn andre fisker nei, som alle andre trives de best når man etterligner det naturlige miljøet deres. Jeg ser at mine trives bedre når de får en hule eller to og tett beplantning, slik at de ikke ser hele karet på en gang. Dermed kan de patruljere territoriet sitt. De ser også ut til å ha en forkjærlighet for eplesnegler. Noen napper på dem, men mine bare liker å kikke på dem og følge etter dem rundt i karet og blåse seg opp

Tim
Temperaturen må du ha kontroll på. Betta henter også ofte luft fra overflaten så heldekkende armatur eller dekkglass annbefales. Ellers kan fisken bli syk av å puste inn kald luft. -Tim


Kjøper den nettopp fordi den tåler 30 grader..

Leste det om den på http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183. Jeg har selvfølgelig lest alt som står der, men laget spørretråd her om ting som ikke står oppført der. Men takk lell!
MarenB
Du kan sette utblåset slik at strømmen når overflata for deretter å ha flyteplanter som demper strømmen eller ev putte litt ekstra svamp i utblåset. Da blir det ikke så mye strøm lenger ned i karet. Jeg har selv labyrintfisk (guramier) og ikke mye strøm i karet, men er ikke unormalt plaget av alger vil jeg si.... Jeg har utblåset øverst slik at det blir mye oksygen i vannet til Coryer som jeg har på bunnen:) Tipper kampfisken gjerne vil ha en plass i karet hvor det er stille vann m flyteplante slik at han har mulighet til å bygge skumrede:)


Flyteplanter er uaktuelt da jeg har meget lys krevende planter, og elsker sånn planter som ikke bare er grønne..

Utblåste må stå som det står, for jeg kjøpte pumpe uten å måle den først, og den passer egentlig dårlig i det lille akvariet jeg har. 35 x 35 x 93 cm.. (Bruker fluval 4 + )

Er stillestående områder i akvariet mitt, det ser jeg på plantene. Men skal se om jeg får tak i noe svamp. (Tenkt å kjøpe det før, men ikke visst hva jeg skal ha det til, så har utsatt det.) Takker for tipset!

Har også vinklet den sånn at den blåser rett i bakveggen, noe som fikk flere av plantene mine til å stå i ro. Og jeg kan fortsatt skru ned styrken på strålen via den spaken i fronten..
Mvjnz
Eplesnegler tåler fint temperaturer over 30 grader, jeg har hatt snegler i kar hvor jeg har brukte varmekuren. De liker det ikke noe særlig og blir litt sløve, men de overlever det.


Veit ikke om jeg alt har svart på denne, men jeg har jegersnegler, og de eter eple snegler.. Så det er bare aktuelt som fõr..
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap