Iwagumi 380l (side 2)

Christian Mørk
Jeg falt for en nydelig forgrunnsplante som heter Utricularia graminifolia, jeg vet dette er utrolig vanskelig plante å starte opp, men hvis man får til denne skikkelig vil man få et unikt inntrykk.


Ojj, den var virkelig flott! Håper du får den til

He he, er du bittelitt pirkete? Koste sand av steinene og sånn

Blir veldig bra dette
He, he, ja, det kan sikkert virke sånn, men kosten er veldig grei å bruke mellom steiner for å få sanden til å ligge naturlig.
Ser veldig bra ut gleder meg til å se utviklingen til plantene
Dette blir bra Christian!
Spennende at du bruker Ug, får den være i fred en stund vil den ta skikkelig av. Er nok min favoritt blant bunndekkere.
Hva gjør du mht Co2 og plantenæring?
Mvh
Jan Ove
Co2 og plantenæring
Takk for det, Jan Ove!
Først og fremst vil jeg takke deg for all den hjelpen jeg har fått fra deg, du er en stor inspirasjonskilde! Og lampa er din gamle!

Når det gjelder Co2 kjører jeg keramikkdiffuser ved utblåset Ph 6.8 / Kh 4. Jeg droppet jeten jeg kjøpte av deg, synes den bremset utblåset for mye=). Også elsker jeg å se boblene fra diffuseren.

Plantenæring, kjører 20ml aquacare de første ukene, deretter 40ml.

Spennende å høre hva dine prosjekter er om dagen?
Send meg gjerne en PM. =)

C
Vannbytte
30% to ganger de to første ukene, deretter én gang i uka.
Veldig flott oppsett Håper du slipper unna algeboom og sånn i startfasen.

Et par spørsmål bare Jeg ser karet ditt er limt med blank/fargeløs silikon, til forskjell fra standard svart som de fleste helglasskar i dag leveres med. Har du spesialbestilt karet?

Ser også at du bruker glassklare og gjennomsiktige rør og slanger for et mest mulig "usynlig" inntrykk når det kommer til det tekniske. Veldig flott! Men blir ikke dette ganske raskt fullt av brunt slam og alger når lyset kommer til? Det er lekkert å se på, ingen tvil, men medfører det mer vedlikeholdsarbeid mtp rens av slanger og rør hyppigere enn normalt?

Jeg har bare prøvd meg på plantekar med CO² og greier en gang, og det var forbløffende hvor raskt alt utstyret var dekket innvendig med alger og gørr :p
Transparent
Ja, karet er spesialbestilt, både med hensyn til målene(kant i kant med bokhylle i stue, og dørkarm inn til vaskerom) og transparente fuger. Synes transparente fuger gjør at inntrykket blir mer "cleant".

Inn og utsug i glass, og transparente slanger krever selvfølgelig mer rengjøring, men ikke mye. Bruker selv denne børsten, en gang inn og ut, ferdig. Kanskje én gang i måneden.
Det geniale med denne børsten er at den passer i all rørdimensjoner.

Algeboomen skal vi nok takle =).
Christian Mørk
Takk for det, Jan Ove! Først og fremst vil jeg takke deg for all den hjelpen jeg har fått fra deg, du er en stor inspirasjonskilde! Og lampa er din gamle! Når det gjelder Co2 kjører jeg keramikkdiffuser ved utblåset Ph 6.8 / Kh 4. Jeg droppet jeten jeg kjøpte av deg, synes den bremset utblåset for mye=). Også elsker jeg å se boblene fra diffuseren. Plantenæring, kjører 20ml aquacare de første ukene, deretter 40ml. Spennende å høre hva dine prosjekter er om dagen? Send meg gjerne en PM. =) C


Hyggelig å høre at rådene mine har vært til nytte
300 literen gikk lekk i sommer så det var en strek i regningen, nå er den reparert og venter på flyttingen jeg skal foreta.
Jeg har en 160liter nå som er ett sammensurium av planter, disse skal etterhvert danne grunnlaget for ett nytt scape i det store karet.
Regner med å ha noe å vise frem om ett par mnd tid.

Tror det kunne vært flott med litt Blyxa japonica innimellom steinene for å fylle ut mellomgrunnen litt. Denne harmonerer også bra med Vallisneria nanaen. Om du får tak i Cyperus helferi kan denne også brukes i bakgrunnen sammen med Vallisen.

JO
Da gleder jeg meg til å se!

Jeg har plantet noe Ceratopteris thalictroides for å bruke litt næring, har klippet de til så de ser fyldige ut, men tror jeg bytter de ut.
Digg akvarie og tråd. Gleder meg å følge med her ja. Har lyst på sånt kar sjøl men bare ADA kar og lysoppheng/oppsett. Men de karene er ikke å få tak i norge enda.

Ka mente du med Iwagumi?? Er ikke helt med på alle utrykkene her.

Er det noge Takashi Amano utrykk?? Amano er selve forbildet mitt. Håper det er noen i norge som booker han til workshop eller foreslning en dag.


Mer bilder. Nattbilder kanskje.
Guppy
Ka mente du med Iwagumi?? Er ikke helt med på alle utrykkene her.


Google er din venn Her er treff inkl bilder.
Iwagumi
Hei Tommy,

Takk for tilbakemeldingen.

Iwagumi er et Japansk utrykk og stammer egentlig fra landskapsarkitektur/gartner og består av 2-3 steiner satt i grupper.
Du kan lese mer om uttrykket her .
Dette er selvfølgelig noe Amano selv bruker mye.

Jeg vet ikke hvor stort aquascaping er i Norge?
Amano er nok ekstrem dyr, men det går jo ann å ha en workshop med ADA.
F. eks. som her

Jeg vet at Webzoo vurderer å ta inn hele ADA-serien, men ingenting sikkert =). Men, det er sinnsyke priser på ADA. Jeg bestilte karet mitt fra Aquamanias, 4200,- for glasskar i 12mm.

Det kommer flere bilder.
Oppsett 8 uker
Etter åtte uker.
UG klarte seg ikke, virker som om den ble spist opp av eplesnegler.
Skal prøve igjen om et par uker.
Hei!

Ka heter planten på steinene??

Liker dette her ja!

Har selv prøvd meg litt legger ved noen bilder..
Hei Christian,
da har du fått ett fint kar, ja. Og det er bra at Iwagumi-ideen er nå brukt i norge også.
Følgende spørsmål har eg:
Har det kommet alger? Det er ikke så lett å se på bildene.
Bruker du næring med NPK (makronæring)?
Kan du si noe om vannverdiene?
Har du luftbobler i sanden?

Det såg sån ut, at du fylte tørr sand i akvariet. Det er etter min mening ikke optimalt. Har gjort det engang sjølv og det har tatt åreshvis til luftboblene var ut av sanden. Det er bedre å fylle først vatn i akvariet og la sanden renne i vatn. Etterpå kan man jo suge av vatn igjen.

Mvh og lykke til videre,

Michael
oo, dette vil jeg se mer av... Hvilke typer stein er lette å finne i norge og bra å bruke? leker meg med fossilt tre, men vil egentlig ha mer typsike japanske grå med røffe kanter...
Tommy Tran
Hei! Ka heter planten på steinene?? Liker dette her ja! Har selv prøvd meg litt legger ved noen bilder..

Hvilken plante tenker du på? Den på toppen av den største steinen er Javamose.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap