Algefrie akvarium? Vi søker akvarier for utprøving... (side 2)

Fairfax
Effektperiode er ennå ikke testet...men vi anslår minimum 6 måneder.

Hmm, det var ikke lenge. I alle fall hvis man skal smøre det på glasset, må jo tappe karet helt ned. men til løst inventar som mine huler er det jo en smal sak å påføre nytt.
hei.
har mange akvarier i drift, og har ofte et eller to ute av drift. Kunne mer enn gjerne tenkt meg å teste det ut.
Til alle sammen!
6 måneder er satt som et minimum - det kan godt hende behandlingen kan holde i 6 år...men dette gjenstår å se. Jeg vil tippe på noe midt i mellom. Det dannes en fysisk hinne som gjør glasset mye "glattere" enn det opprinnelig er, siden det faktisk er mye ujevnheter i glass. Når det gjelder Ancistrus så er dette noe som må prøves ut. Produktet utskiller ingen ting, men gjør det altså vanskeligere å få fotfeste.
Produktet er også blandet direkte i akvariet. Ingen bivirkninger å spore. En stund seinere kom det også snegler i akvariet - noe som tyder på et sunt akvariemiljø, eller tar jeg feil der??
Til alle sammen!
Rian, Petter Hagen og Pål Laumann: send meg e-post via forumet om dere vil teste dette ut.

Lisbeth: skal sjekke ut dette med elementer laget av leire, kommer tilbake til deg!
Hei.
Jeg skal snart sette opp en brukt 180 liter.

Espen
Fairfax
Lisbeth: skal sjekke ut dette med elementer laget av leire, kommer tilbake til deg!

Flott, vil gjerne prøve!
Jeg er også nysgjerrig. Skal sette opp et 10-liters rekeakvarium i løpet av en måneds tid (og det er jo lettere å tappe ned en 10-liter og fylle
Jeg er interessert i å teste i et 60-liters
Gå inn på "Profil", send meg en e-post med navn og adresse.
Gå inn på "Profil", send meg en e-post med navn og adresse.
Lisbeth
[QUOTE=Fairfax] Lisbeth: skal sjekke ut dette med elementer laget av leire, kommer tilbake til deg!

Flott, vil gjerne prøve!

Da trenger jeg fullt navn og adresse Lisbeth, men vil vente til jeg kan gi deg rett svar og rett middel for påføring på leire...men du må gjerne prøve "glass-varianten" om du ønsker det
Fairfax
[QUOTE=Lisbeth][QUOTE=Fairfax] Lisbeth: skal sjekke ut dette med elementer laget av leire, kommer tilbake til deg!

Flott, vil gjerne prøve!

Da trenger jeg fullt navn og adresse Lisbeth, men vil vente til jeg kan gi deg rett svar og rett middel for påføring på leire...men du må gjerne prøve "glass-varianten" om du ønsker det

Det jeg lurer på er om hulen har en glatt overflate...eller er den ru?? siden dette produktet er konstruert for overflater av glass...
Fairfax
[QUOTE=Fairfax][QUOTE=Lisbeth][QUOTE=Fairfax] Lisbeth: skal sjekke ut dette med elementer laget av leire, kommer tilbake til deg!

Flott, vil gjerne prøve!

Det jeg lurer på er om hulen har en glatt overflate...eller er den ru?? siden dette produktet er konstruert for overflater av glass...

jeg har sendt deg e-post, mine huler er porøse -det vil si ru!
Lisbeth
[QUOTE=Fairfax][QUOTE=Fairfax][QUOTE=Lisbeth][QUOTE=Fairfax] Lisbeth: skal sjekke ut dette med elementer laget av leire, kommer tilbake til deg!

Flott, vil gjerne prøve!

jeg har sendt deg e-post, mine huler er porøse -det vil si ru!

Kommer tilbake til deg når jeg har løsningen for leire...
Fairfax
6 måneder er satt som et minimum - det kan godt hende behandlingen kan holde i 6 år...men dette gjenstår å se. Jeg vil tippe på noe midt i mellom. Det dannes en fysisk hinne som gjør glasset mye "glattere" enn det opprinnelig er, siden det faktisk er mye ujevnheter i glass. Når det gjelder Ancistrus så er dette noe som må prøves ut. Produktet utskiller ingen ting, men gjør det altså vanskeligere å få fotfeste.

Da er jeg med. Forstod det som at du mente opp til 6 måneder. Vil dette middelet virke på plexiglass?

-Tim
Tim
[QUOTE=Fairfax]6 måneder er satt som et minimum - det kan godt hende behandlingen kan holde i 6 år...men dette gjenstår å se. Jeg vil tippe på noe midt i mellom. Det dannes en fysisk hinne som gjør glasset mye "glattere" enn det opprinnelig er, siden det faktisk er mye ujevnheter i glass. Når det gjelder Ancistrus så er dette noe som må prøves ut. Produktet utskiller ingen ting, men gjør det altså vanskeligere å få fotfeste.

Da er jeg med. Forstod det som at du mente opp til 6 måneder. Vil dette middelet virke på plexiglass?

-Tim

Det vil virke på plexi ja, men må testes på et lite område for å se effekten. Kan skaffe eget produkt beregnet for plexiglass - vil nok anbefale dette som alternativ.
Nja....skeptisk..

Jeg tillater meg å være litt skeptisk til seriøsiteten her......

Er dette et markedsføringstriks?

Vil nødig være negativ men.....

Noen av innleggene sier at produktet allerede er testet, hvorfor skal det da testes mer? Hvis produktet er lovlig og sikkert, er det vel bare å starte markedsføring?

Denne "testen" som vanlige akvarister skal gjøre, hvilken verdi har den. Hva skal testes?

Hvis noen får fiskedød og skriver om det her i forumet, hvordan skal det kunne bevises at dette skyldes "naturlig" død og ikke produktet. Hvis noen skriver at de får mer alger på plantene med dette produktet, hvordan skal det "motbevises" at dette ikke skyldes en bivirkning av produktet. Hvis noen skriver at rekene formerer seg mye dårligere......skal det da skyldes på gammelt for?

Skal man "bevise" at produktet virker og er ufarlig, må det helt andre metoder til. I praksis må man sette opp mange kar så likt det går an, bare med den forskjellen at noen har middelet og noen har det ikke. Så må man måle virkninger og bivirkninger for å se om det er noen signifikante forskjeller......

Jeg har ikke lyst til å teste dette med fisk i karet før jeg vet mer, men har tenkt å teste i et tomt kar. Skal dette da smøres på halvparten av akvariet, gjøre akvariet mottakelig for alger og se hvor det setter seg mest? Er det en lur fremgangsmåte?

Antar at dette skal testes av "vanlige akvarister" siden produktet blir mer attraktivt om akvarister som ikke tjener penger på produktet, opplever og forteller at de har effekt.
Ebbeto
Nja....skeptisk.. Skal man "bevise" at produktet virker og er ufarlig, må det helt andre metoder til. I praksis må man sette opp mange kar så likt det går an, bare med den forskjellen at noen har middelet og noen har det ikke. Så må man måle virkninger og bivirkninger for å se om det er noen signifikante forskjeller......

Dette er jeg enig i. Det er mange ting som avgjør om det blir alger eller ikke, f.eks hvor mange planter man har, hvor mye man fôrer, hvor mye lys akvariet får, hvor mange fisker man har oppi, om akvariet får direkte sollys osv. Jeg satte opp et akvarium for tre uker siden med masse planter og 10-12 timer lys pluss noen få timer kveldssol, og har ikke sett en eneste alge ennå. Hvis de som tester dette produktet ikke får alger på glasset kan de likevel ikke garantere at dette er pga dette mysteriestoffet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap