Sette opp brukt juwel 180liter til sør amerikansk biotop (side 2)
chriskosHvor store er de torvplatene? Hvor mye holder en pakke til sånn ca?
Jeg tror 1 pakke holder til 62liter, brukte selv 3pk i min 240Liter. I min tidligere 110Liter bruke jeg max 2pk.
De skal helst ikke ligge helt ut på sidene. Da kommer sand mellom platene og glasset slik at det ser fint ut Det trengs ikke plater under røtter, stener osv hvor det ikke skal være planter.
Black_FlysTrenger ikke både plater og subtraten? Holder det med en stk av de du linket til?
Torvplatene gjør at planter som har vanskelig for å feste seg i sand kan feste seg i platene. Substratet er mer gjødsel som de nyttiggjør seg under substratet (sanden). Mange planter henter næring derfra og ikke fra næringen i vannet.
Postet 17.09.09 kl 23:04
Eheim 2026 - 800 kr
Eheim 2026 - 800 kr
kjøpte jeg av Nils Vollstad på forumet i går.
Usikker på om jeg skal fjerne det innvendige filteret. Hva ville folk ha gjort?
kjøpte jeg av Nils Vollstad på forumet i går.
Usikker på om jeg skal fjerne det innvendige filteret. Hva ville folk ha gjort?
Postet 18.09.09 kl 21:34
Postet 18.09.09 kl 22:15
Postet 18.09.09 kl 22:28
Turnips. Hvordan fjernet du det? kniv?
Hei Tim. Mangler bord til karet så det er ikke satt igang enda.
Vurderer om jeg skal fjerne filterkassen som står der nå.
Er det noen som har prøvd sør amerikansk fisk som du kan anbefale? Ciklider?
Espen
TimVille fjernet det innvendige når det nye er godt innkjørt, og i tillegg dyttet filtergugger rett i innsuget på den utvendige. Eheim Pro serien er meget gode produkter. -Tim
Hei Tim. Mangler bord til karet så det er ikke satt igang enda.
Vurderer om jeg skal fjerne filterkassen som står der nå.
Er det noen som har prøvd sør amerikansk fisk som du kan anbefale? Ciklider?
Espen
Postet 18.09.09 kl 23:24
Postet 19.09.09 kl 01:44
Corydoras og div
MarenB[URLBLOCK1]:)
hehe. Paleatusene mine skal få flytte fra 63literen tenkte jeg og adolfoiene skal få være innvandrere i det som skal bli et asia kar.
Så corydoras skal det være i karet.
Har du andre forslag til fisk jeg bør sjekke ut?
Div: Har kjøpt inn enda en sekk med Biltemasand for å være sikker på at det er nok. Blir å bestille torvplater, næring og bord.
Så til neste helg blir det å bestille en del sør amerikanske planter fra en her på AF.
Skal også teste ut algemidlet til nanogruppen.
Postet 19.09.09 kl 01:51
Black_FlysTurnips. Hvordan fjernet du det? kniv?
Om jeg husker rett fjernet jeg den med det løse bladet til en baufil som jeg stakk ned mellom glasset og kassen. Tror den er festet med punkter med silikon, og får du skåret gjennom de øveste kan du forsiktig bøye kassen ut fra glasset. Den var ikke så vanskelig å fjerne som jeg først hadde trodd den skulle være.
Postet 19.09.09 kl 11:19
Endret: 19.09.09 kl 11:20
Postet 20.09.09 kl 16:48
Postet 20.09.09 kl 23:48
Absolutt Eheim sine, men jeg synes ikke Schego Luftpumper bråker noe særlig heller (har begge). Et medlem på forumet her har testet ut utallige luftpumper og kommet frem til at det er disse 2 merkene som bråker minst fra norske nettbutikker
Postet 21.09.09 kl 00:28
Endret: 21.09.09 kl 00:29
MarenBAbsolutt [URLBLOCK1] sine, men jeg synes ikke [URLBLOCK2] bråker noe særlig heller (har begge). Et medlem på forumet her har testet ut utallige luftpumper og kommet frem til at det er disse 2 merkene som bråker minst fra norske nettbutikker:)
nok en gang takk maren. Da blir det å bestille en av disse. Hvilken synes du bråker minst?
Postet 21.09.09 kl 09:29
Har nå bestillt et sort akvariebord til karet hos akvarieverden
Kjempe fornøyd med de så langt. God kommunikasjon og hadde en hyggelig telefonsamtale med eieren.
Går dette bra blir det å bestille mer fra den kanten.
Kjempe fornøyd med de så langt. God kommunikasjon og hadde en hyggelig telefonsamtale med eieren.
Går dette bra blir det å bestille mer fra den kanten.
Postet 21.09.09 kl 09:32
Postet 21.09.09 kl 11:02
MarenB[QUOTE=Black_Flys] nok en gang takk maren. Da blir det å bestille en av disse. Hvilken synes du bråker minst?
Tror jeg ville gått for Eheim
Takk for hjelpen Maren. Da blir det Eheim sin. Skal være på stuen og den jeg har nå lager en infernalsk skjærende during hele tiden. hehe.
Fant en fordeler med tilbakeventils topp og fordeler med utak til tre lufteslanger på troya til 50kr. Helt genial. Hadde et uhel en dag da strømmen ble trukket ut på den ene luftpumpen. Så gulvet hadde et fint lag med vann. hehe.
SÅ ALLE MÅ HUSKE Å HA EN TILBAKESLAGSVENTIL PÅ LUFTPUMPER!!. dagens oppfordring. hehe
Postet 21.09.09 kl 11:06
Filter
Når jeg nå mottar filteret denne uken.
Er det lurt å kjøre det oppi 63 literen der det har vært velfungerende den siste måneden?
Skal fjerne 45 literen når 180 literen kommer opp og flytte dette filteret over. Og når bordet til 180literen kommer på fredag, flytter jeg det utvendige filteret over samt få over litt filtermedie. Kanskje på søndag.
Hvor lenge må de kjøres sammen?
Er det lurt å kjøre det oppi 63 literen der det har vært velfungerende den siste måneden?
Skal fjerne 45 literen når 180 literen kommer opp og flytte dette filteret over. Og når bordet til 180literen kommer på fredag, flytter jeg det utvendige filteret over samt få over litt filtermedie. Kanskje på søndag.
Hvor lenge må de kjøres sammen?
Postet 21.09.09 kl 15:58
Motvirke steinras
Tenker på den ene siden av karet å ha en del stein/skifer.
Hvis dette raser bør jeg kanskje ha noe for å beskytte sanden?
Eller er det nok med torvplate og sand?
Hvis dette raser bør jeg kanskje ha noe for å beskytte sanden?
Eller er det nok med torvplate og sand?
Postet 21.09.09 kl 23:03
Postet 24.09.09 kl 22:46
Ja, filteret får opparbeidet seg en bakterieflora ved å starte det i et kar du har fra før..
Når det gjelder steinras så kan man aldri være for sikker. Det forrige karet mitt som nettop ble lekt, var søstra mi sitt. Hun har sikkert hatt store stener med skarpe kanter som pekte nedover mot glasset og lagde riper.. karet så bra ut når jeg fyllte det - men var nok noe jeg overså , som bare tyngden av vannet klarte å knekke. Derfor kommer jeg til å bruke isopor - uansett om grusen/sanden kanskje er nok
Kjipt at dem ikke hadde bordet! Men det betyr jo at du har lengre tid å forberede deg på Undersøk mer om hva du kan gjøre eventuelt..
Når det gjelder steinras så kan man aldri være for sikker. Det forrige karet mitt som nettop ble lekt, var søstra mi sitt. Hun har sikkert hatt store stener med skarpe kanter som pekte nedover mot glasset og lagde riper.. karet så bra ut når jeg fyllte det - men var nok noe jeg overså , som bare tyngden av vannet klarte å knekke. Derfor kommer jeg til å bruke isopor - uansett om grusen/sanden kanskje er nok
Kjipt at dem ikke hadde bordet! Men det betyr jo at du har lengre tid å forberede deg på Undersøk mer om hva du kan gjøre eventuelt..
Postet 25.09.09 kl 01:01
Postet 25.09.09 kl 17:40