- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Planer om gullfisk, trenger råd(: (side 2)
Planer om gullfisk, trenger råd(: (side 2)
Postet 14.09.09 kl 21:04
Inaktiv bruker

hvis jeg spør om å få en hann og en hunn, tror du de på dyrebutikken er erfarne nok til å finne fram dette til meg? hva skjer om jeg velger to hanner?
Postet 14.09.09 kl 21:05
Postet 14.09.09 kl 21:10
det går sikkert bra om du har to hanner også men de vil jo ta seg best ut som par da... er du heldig får du yngel og da blir det en liten familie...
om den dyrebutikken du handler i skjønner opp ned på hann eller hunn veit ikke jeg men du kan se i basen så ser du veldig god forskjell på dem.. kommer ann på hvor gamle de er hvor godt du ser det...som alle andre..
om den dyrebutikken du handler i skjønner opp ned på hann eller hunn veit ikke jeg men du kan se i basen så ser du veldig god forskjell på dem.. kommer ann på hvor gamle de er hvor godt du ser det...som alle andre..
Postet 14.09.09 kl 21:11
Petter BombanAv eggleggere, annbefaler jeg [URLBLOCK1] Se også her: [URLBLOCK2]
En eller annen barbe er ikke et dumt forslag! Mange flotte og hardføre barber. feks Gullbarbe, den ligner på gullfisk men blir mye mindre og er harfør. helt ypperlig stimfisk
Flere gode barbevalg:
Fembåndsbarbe
Nettbarbe
Cherrybarbe
Postet 14.09.09 kl 21:11
Inaktiv bruker

hvor mye er prisen på dem til vanlig? hvordan bør jeg innrede akvariet?
Postet 14.09.09 kl 21:12
larsh[QUOTE=gutt16]betyr det at jeg slipper å bruke noen form for ph midler i vannet?:)
jeg diskuterte det med deg i en annen tråd i går jeg? der skreiv vi om at du skulle sjekke/måle verdier i vannet ditt.. først da kan noen si deg om du må det...
Grunnen til at han spør om ting flere ganger er fordi han vil være sikker på at han får samme svar fra flere = større sjans for at det er riktig svar
Postet 14.09.09 kl 21:15
Lisbeth[QUOTE=larsh][QUOTE=gutt16]betyr det at jeg slipper å bruke noen form for ph midler i vannet?:)
jeg diskuterte det med deg i en annen tråd i går jeg? der skreiv vi om at du skulle sjekke/måle verdier i vannet ditt.. først da kan noen si deg om du må det...
Grunnen til at han spør om ting flere ganger er fordi han vil være sikker på at han får samme svar fra flere = større sjans for at det er riktig svar
ja men når 10stykker svarer det samme på alle spm. i forrige tråd gjentatte ganger er det neppe no vits å spørre om alt i en tråd til? ingen som har en link til retnigslinjene å lime inn?:=)
Postet 14.09.09 kl 21:24
Inaktiv bruker

vet dere hvordan jeg bør innrede et 60 liters akvarium, for to palletciklider?
Postet 14.09.09 kl 21:24
gutt16betyr det at jeg slipper å bruke noen form for ph midler i vannet?:)
Det spørs hvilken pH DU har i springvannet ditt, dette må du teste, anbefaler dråpetest Det enkleste for deg vil være å finne fisk utifra den pH du har i springen, da slipper du å bruke midler for å justere pH. Det skal dog nevnes at røtter o.l som man gjerne har i akvariet kan endre pH over tid, det anbefales derfor å ta jevnlige sjekker av pH i vannet forså å evnt justere
Postet 14.09.09 kl 21:35
Inaktiv bruker

paletciklider trenger noen store planter å gjeme seg i og noen groter for å legge egga sine i og helst sanbun i karet å noen trerøter å
Postet 14.09.09 kl 21:44
Inaktiv bruker

jeg er så skuffa over tropehagen zoo - skedsmo. de selger ingen form for dråpetester , eneste de selger av tester er sånne vanlige stripstester, å de er sabla dyre -.- og eneste merket de har i butikkens varer er jo prodac..
Postet 15.09.09 kl 16:26
de har faktisk ikke lov til å selge annet en det kjeden er bundet til, altså prodac. tropehagen i byen her har enkelte jbl produkter og har faktisk tetra weekendfor, men thats it. vil du ha andre merker, må du faktisk dra til andre butikker eller be foreldrene dine bestille på nett. som faktisk er *mye* billigere
Postet 15.09.09 kl 17:20
Inaktiv bruker

er det virkelig sånn at stripsttester er helt udugelige? av merket prodac?
Postet 15.09.09 kl 17:42
Postet 15.09.09 kl 17:50
gutt16Jeg har et 60 liters akvarium som er under innkjøring. jeg er nybegynner å ønsker derfor en veldig hardfør fisk, har dessverre liten interesse for levendefødere. å sånn som jeg har forstått det finnes det mange som har hatt gullfisker i bolle i flere år? dette er ren dyreplageri etter min mening, men vil det funke med to gullfisker i 60 literen min? isåfall har jeg ikke planer om flere fisker i akvariet. om ikke det funker, hvilken hardfør fisk kan jeg velge ut? jeg ønsker kun 2 type arter i akvariet, ikke flere typer. helst ikke levendefødere(ikkespør)
Gullfisk klarer seg i et lite akvarium fordi de krever ikke så stor plass men de blir digre så du bør ha større akvarium
Helt enig dyreplageri
Postet 15.09.09 kl 21:42
Bestill varene dine fra Aquamanias.no.
Selv med porto så blir det billigere enn å kjøpe tester fra f.eks. Buddy på Strømmen.
Eventuelt så kan du få noen til å kjøre deg til Kløfta og Aquamanias for å hente bestilte varer.
Fra Korset er det ikke lange veien.
Selv med porto så blir det billigere enn å kjøpe tester fra f.eks. Buddy på Strømmen.
Eventuelt så kan du få noen til å kjøre deg til Kløfta og Aquamanias for å hente bestilte varer.
Fra Korset er det ikke lange veien.
Postet 15.09.09 kl 22:10
Endret: 15.09.09 kl 22:11
Størrelse på gullfisk
Hvorfor er myten om gullfiskenes kjempestørrelse så seiglivet? Det går knapt en uke uten at en eller annen skriver på nettet at "de blir over en halv meter så de trenger kjempemye plass".
La meg sitere fra mitt tidligere innlegg i denne tråden:
"Selv om det finnes en uoffisiell verdensrekord i sportsfiske av gullfisk på 59 cm (Database of IGFA angling records until 2001. IGFA, Fort Lauderdale, USA.), så blir de fleste gullfiskvarianter i handelen vesentlig mindre enn dette.
En slørhalegullfisk på 30 cm regnes som en ordentlig slugger, og de fleste stammer oppnår aldri en slik størrelse uansett hvor gode forhold de holdes under og hvor gamle de blir! Faktisk er det mange varianter som aldri blir mer enn 15-20 cm.
Det blir som å kreve en fraktekasse med høyde på 1,10 meter for en dvergpuddel, fordi verdensrekorden i mankehøyde på hunder er 107 cm på en Grand Danois."
Det betyr selvsagt ikke at 60 liter nødvendigvis passer for en fullvoksen 15-20 cm lang fisk heller, men det er langt igjen til plasskravene for en halvmeters fisk.
mvh
Svein A. Fosså
La meg sitere fra mitt tidligere innlegg i denne tråden:
"Selv om det finnes en uoffisiell verdensrekord i sportsfiske av gullfisk på 59 cm (Database of IGFA angling records until 2001. IGFA, Fort Lauderdale, USA.), så blir de fleste gullfiskvarianter i handelen vesentlig mindre enn dette.
En slørhalegullfisk på 30 cm regnes som en ordentlig slugger, og de fleste stammer oppnår aldri en slik størrelse uansett hvor gode forhold de holdes under og hvor gamle de blir! Faktisk er det mange varianter som aldri blir mer enn 15-20 cm.
Det blir som å kreve en fraktekasse med høyde på 1,10 meter for en dvergpuddel, fordi verdensrekorden i mankehøyde på hunder er 107 cm på en Grand Danois."
Det betyr selvsagt ikke at 60 liter nødvendigvis passer for en fullvoksen 15-20 cm lang fisk heller, men det er langt igjen til plasskravene for en halvmeters fisk.
mvh
Svein A. Fosså
Postet 16.09.09 kl 10:43
Hei
Kjøper du to unge gullfisk, har de nok ingen problemer i å trives i en 60liter. Jeg har 4 gullfisker (sløhaler) i mitt kar på 240 liter (med mange andre arter), og de ser ut til å trives meget godt. De svømmer alltid sammen, så det er fint at de har hvertfall en annen gullfisk å være sammen med. Mine har bodd sammen i et år nå, og det har ikke vært noen problemer.
De jeg fikk mine to første gullfisk hos, hadde de i en bolle på max 10 liter. Da fiskene kom til meg i min 80liter, syntes de dette var HELT fantastisk. "Oj, så stor plass". Nå har jeg flyttet de over til 240literen, og dette tror jeg de syntes er fantastisk.
Har dere sett hvordan gullfiskene svømmer sammen på dyrebutikkene? De karene kan neppe være mer en 80-100 liter, og der fyller de oppi så mange fisk de bare kan - hvertfall her hvor jeg bor og de karene jeg har sett.
Nei, vet du hva - kjøp deg to passelig store gullfisker de vokser ikke så sabla fort som folk påstår, og jeg tror nok interessen din for akvarier har vokst såpass til at de har blitt digre, at du da har rukket å kjøpt et større kar til de.
Lykke til
Kjøper du to unge gullfisk, har de nok ingen problemer i å trives i en 60liter. Jeg har 4 gullfisker (sløhaler) i mitt kar på 240 liter (med mange andre arter), og de ser ut til å trives meget godt. De svømmer alltid sammen, så det er fint at de har hvertfall en annen gullfisk å være sammen med. Mine har bodd sammen i et år nå, og det har ikke vært noen problemer.
De jeg fikk mine to første gullfisk hos, hadde de i en bolle på max 10 liter. Da fiskene kom til meg i min 80liter, syntes de dette var HELT fantastisk. "Oj, så stor plass". Nå har jeg flyttet de over til 240literen, og dette tror jeg de syntes er fantastisk.
Har dere sett hvordan gullfiskene svømmer sammen på dyrebutikkene? De karene kan neppe være mer en 80-100 liter, og der fyller de oppi så mange fisk de bare kan - hvertfall her hvor jeg bor og de karene jeg har sett.
Nei, vet du hva - kjøp deg to passelig store gullfisker de vokser ikke så sabla fort som folk påstår, og jeg tror nok interessen din for akvarier har vokst såpass til at de har blitt digre, at du da har rukket å kjøpt et større kar til de.
Lykke til
Postet 16.09.09 kl 11:37
Sunniva JohansenHar dere sett hvordan gullfiskene svømmer sammen på dyrebutikkene? De karene kan neppe være mer en 80-100 liter, og der fyller de oppi så mange fisk de bare kan
Bortsett fra at jeg er enig med deg i hovedsak (dvs. at det selvsagt ikke er noe i veien for å holde unge, små fisker i mindre kar, så lenge man har en back-up-plan for hva man gjør når de blir for store), er jeg bare nødt til å påpeke at de forhold fisk holdes under i en butikk IKKE kan sammenlignes med dem de bør ha ved permanent hold.
I en butikk skal fiskene (fortrinnsvis) gå i bare ganske kort tid. Om de blir gående lenge i butikken er det dårlig økonomi for selgeren, såvel som at det kan føre til dårlig velferd for fiskene. Hurtig omskifting på fiskebestandene er derfor noe man etterstreber i en butikk (og det er noe av forklaringen på at mange mindre butikker er forsiktige med å ta inn spesielle arter som de er redde de ikke vil få solgt raskt nok).
Når fiskene bare skal gå en kort tid i butikken, er det lettere å forsvare at de holdes i mindre akvarier og tettere der enn hva de bør ha for permanent hold.
mvh
Svein A. Fosså
Postet 16.09.09 kl 11:54