Vær så snill og hjelp - helt nybegynner (side 2)

mona o
Vannet som har stått i ukesvis er ikke viktige for fisken. For fiskene sin del er det en fordel om man "frisker opp" det fire-fem uker gamle vannet ordentlig før man setter inn fisk. Om man tar 2 x 30% eller 2 x 50%, vel det får bli opptil hver enkelt. Jeg ville nok valgt det siste, for å ha helt rent og fint vann å starte med når fiskene skulle introduseres. Det er ikke så lurt å ta alt på en gang hvis man ikke mellomlagrer og tempererer vannet før bruk. Dette fordi hvis man har grønne planter i karet, så vil de få kuldesjokk av alt kaldtvannet. De fleste plantene våre er jo tropiske. NB! Jeg anbefaler IKKE å bruke vann fra varmtvannsbereder å spe ut det kalde kranvannet med! Gjør opp egen mening, og google gjerne litt, men husk at det bl.a. aldri anbefales å bruke vann fra varmtvannsberederen til matlaging for oss mennesker.... Så gjør man følgende personlige test hjemme: fyll et drikkeglass med varmt vann fra krana. Når det har kjølt seg ned, så tar du noen slurker.... det smaker guffent og emment, litt metallisk. Det er et eller annet skikkelig guffent med vannet fra en varmtvannsbereder. Det samler seg over år et tjukt lag med slam og slagg i bunnen av en slik bereder. Bakterier kan også oppstå. Dette er [B]ikke sunt og godt vann for fisk![/B]



Ja er riktig det du sier at det "frisker opp", og fisker liker det. Men nå tenkte jeg først og fremst på bakteriene i filteret. De lever de også, og også dem kan dø av vannbytte. Derfor trodde jeg det var viktig å ikke "fornye" så mye av vannet første gang.

Og dette angående å ikke bruke varmtvann .. det er 100% varierende fra hus til hus, tror jeg.. I huset har vi bare fyllt vann via badet - da vi enkelt ordner riktig temperatur. ikke en eneste gang har fiskene reagert anderledes enn positivt.

Jeg har tatt den testen din før, og jeg reagerte ikke på smaken..

Jeg sier ikke at du lyver.. men jeg har stor tro på at det varierer. nesten som ph-verdien i vannet fra springen. noen kan bruke det uten å gjøre det lavere/høyere - jeg er igjen en av de heldige som slipper å endre. mens andre kanskje må. :P

Men, til dem som har "uggent" vann fra varmtvannstanken - kan ikke de bruke AquaSafe* til å klargjøre vannet, og fjerne disse giftige stoffene?


* = Det var aquasafe det het ja? satser på det. Hukommelse er en fin bil...eller var det båt?
Don't remove more than 50% of the water during a water change if you can help it. Sometimes, more than 50% is needed in extreme cases (such as ammonia spikes or overdoses), but this can put stress on the fish and the beneficial bacteria in the aquarium. It can lead to rapid changes in water parameters (such as pH) that are as stressful to fish as rapid temperature changes.

---

Don't forget to add a water conditioner that removes chlorine and/or chloramines if you are using tap water. These can kill fish and even plants if not removed. Water conditioners also often remove heavy metals such as copper that may harm plants and fish.
Det med vannbytte gjelder jo bare vis det er fisk i akvariet, og det med aquasafe gjelder ikke norge!
-Knut
Det med vannbytte gjelder jo bare vis det er fisk i akvariet, og det med aquasafe gjelder ikke norge!

Snakker om når man "innkjører" akvariumet (les: filteret).. La oss si det har stått i en mnd og man kan ha fisk i, hvor mye vann bør man bytte før man lar fisken komme i vannet.

Sier du at aquasafe ikke gjelder i norge, fordi vi ikke har klor o.l i vannet? Om så, så er det jo også andre ting aquasafe rensker opp i. for eksempel kobber, som det er i varmtvannstanken

HVIS det er aquasafe jeg mener! Legg merke til at jeg var usikker allerede første gang jeg nevnte aquasafe. men jeg tror det er den jeg mener. det er ihvertfal en veldig standard sak å få i pakketilbud osv. typisk at dyrebutikken presser det på nybegynnere som et feilaktig must
Ronny-André
Ja er riktig det du sier at det "frisker opp", og fisker liker det. Men nå tenkte jeg først og fremst på bakteriene i filteret. De lever de også, og også dem kan dø av vannbytte.


Hæ? Det er jo renspikket tull. Filterbakteriene dø av et vannbytte? Hehe, da skulle vel jeg hatt kriser i karene mine hver uke....
Hvor har du egentlig funnet den slags "informasjon" egentlig? Bok eller på nett?

Du må huske på at kranvannet i Norge har så høy kvalitet, at det ikke er sauset ned med klor i samme grad som en del andre land må gjøre. USA for eksempel, der MÅ de jo bruke vannforbedringsmidler i stil med Aquasafe, og vannet oser av klor-stank når det tappes fra krana.

Jeg tror du har en litt overdrevet klokketro på alt Aquasafe kan fikse...
Det gjør ikke dårlig vann til godt og rent vann, det fjerner ikke alt mellom himmel og jord.

Jeg har tatt vannbytter med temperert, mellomlagret vann på både 50 og 70% mange, mange ganger opp gjennom årene, og det har NULL å si for filterbakteriene. Hvorfor? Fordi jeg verken "koker" eller "fryser dem ned", jeg og gir akvariet, inkl. filterbakteriene, rom-temperert vann på ca 20°C, og som nevnt er mellomlagret (i vanntønner, med luftesteiner for å lufte ut klor og temperere det)


Om du velger å bruke vann fra varmtvannsbereder er opp til deg. Men personlig har jeg så katastrofal erfaring med det, at ikke en dråpe vann fra en varmtvannstank havner i mine akvarier en gang til...! Jeg kan egentlig ikke begripe at noen tør.

Jeg ville bare nevne det, så folk er klar over at det KAN innebære en viss risiko.

mona o
[QUOTE=Ronny-André]Ja er riktig det du sier at det "frisker opp", og fisker liker det. Men nå tenkte jeg først og fremst på bakteriene i filteret. De lever de også, og også dem kan dø av vannbytte.


Hæ? Det er jo renspikket tull. Filterbakteriene dø av et vannbytte? Hehe, da skulle vel jeg hatt kriser i karene mine hver uke....
Hvor har du egentlig funnet den slags "informasjon" egentlig? Bok eller på nett?
Haha, jeg skrev litt fort der :P
Det jeg mente var selvfølgelig at bakteriefloraen har ikke godt av at hele vannet (Eller større mengder, 50%+) byttes. Det kan være renspikket tull, men jeg trodde dette var riktig - og i min hjerne høers dette veldig logisk ut.

mona o
Du må huske på at kranvannet i Norge har så høy kvalitet, at det ikke er sauset ned med klor i samme grad som en del andre land må gjøre. USA for eksempel, der MÅ de jo bruke vannforbedringsmidler i stil med Aquasafe, og vannet oser av klor-stank når det tappes fra krana.

Riktig det ....

mona o
Jeg tror du har en litt overdrevet klokketro på alt Aquasafe kan fikse... Det gjør [I]ikke[/I] dårlig vann til godt og rent vann, det fjerner ikke alt mellom himmel og jord.

Mulig jeg har forklart meg elendig, eller du missforstått veldig. Uansett, Aquasafe er et fint produkt for de som har alt mulig tull i vannet fra springen.

Og istede for at du skal komme med en ugyldig besluttning, som bare passer i ditt favør, så må du huske at jeg spurte om aquasafe fordi det visstnok skal fjerne kobber. Ikke alt imellom himmel og jord, takk.

mona o
Jeg har tatt vannbytter med temperert, mellomlagret vann på både 50 og 70% mange, mange ganger opp gjennom årene, og det har NULL å si for filterbakteriene. Hvorfor? Fordi jeg verken "koker" eller "fryser dem ned", jeg og gir akvariet, inkl. filterbakteriene, [I]rom-temperert vann[/I] på ca 20°C, og som nevnt er mellomlagret (i vanntønner, med luftesteiner for å lufte ut klor og temperere det) Om du velger å bruke vann fra varmtvannsbereder er opp til deg. Men personlig har jeg så katastrofal erfaring med det, at ikke en dråpe vann fra en varmtvannstank havner i [I]mine[/I] akvarier en gang til...! Jeg kan egentlig ikke begripe at noen tør.

Veldig kjipt når slike ting skjer. Synd du har fått katastrofale erfaringer av å bruke vann fra varmtvannstanken.
Jeg skulle bare poengtere at kobber verdien i vannet varierer, sikkert nesten som ph-verdien ! hehe.. Jeg for eksempel som har 0 skade i mine akvarium, mens du har full skade i dine. Forskjellig. Jeg sparer meg mye tid på å bruke varmtvann, og det tar meg rundt 15 minutter fra jeg røyser ræva opp - til jeg setter den ned igjen.

mona o
Jeg ville bare nevne det, så folk er klar over at det KAN innebære en viss risiko.

Supert at du nevner det, da mange kan slite med dette.
Jeg lurte simpeltent om ikke Aquasafe tar unna kobberet (Det står nemlig i akvaforums ordbok at det gjør det).

Dette med vannbytter er ikke rett. Så lenge du har rett temperatur og noenlunde rett PH så kan du bytte 100% vann om du vil.



Dersom teorien om at store vannbytter skader filterbakteriene, så er jo ideen om kickstarting av filter med bakterier fra ett annet akvarium, dødfødt.


-Tim
Tim
Dette med vannbytter er ikke rett. Så lenge du har rett temperatur og noenlunde rett PH så kan du bytte 100% vann om du vil. Dersom teorien om at store vannbytter skader filterbakteriene, så er jo ideen om kickstarting av filter med bakterier fra ett annet akvarium, dødfødt. -Tim

Du sier noe! du sier noe.. Det hadde jeg ikke tenkt på. men når du sier dette kom jeg på en Discovery-episode.
Disse karene skulle bygge et akvarium.. et svært akvarium. de hadde en deadline på seg, og den rakk de.
Grunnen til jeg husker den episoden er fordi den var morsom, fordi byggerne klarte deadlinen sin....men så kom kranglene. De som hadde ansvar for fiskene, de hadde mulighet å hente bakterieflora fra andre kar (noe de måtte), men de fikk ikke beskjed om at deadlinen var så kort for å legge i fisk. De forklarte at de fleste "funksjonene" bakteriene hadde som ble overført ble i behold. Men når vannmiljøet var såpass forandret ville ikke alle bakteriene overleve, og de måtte opparbeide seg på nytt. derfor klarte dem ikke å åpne huset til visning til deadline.

Blir selvfølgelig noe helt annet i våre kar, men prinsippet er vel der uansett. Enkelte av bakteriene i filteret kan dø av 100% vannbytte, men de fleste overlever - og derfor hjelper kickstarten veldig, men det gjør det likevel ikke 100% slik som det skal fungere med en gang. bakteriene må opparbeide seg igjen, men de har bare blitt kickstarta slik at det går raskere..

beklager om jeg er på bærtur, men dette er noe jeg har både lest og hørt om i alle år.
Dette temaet er ikke det jeg er mest kjent med, så jeg skal derfor prøve å finne frem den episoden. Håper den er på youtube slik at den kan deles.
Det jeg -er- bestemt på, dog, det er dette med å hente vann fra varmtvannstankene. Var ikke meningen det skulle avspore så mye

Jeg kickstarter karene mine selv, forresten. Men jeg bytter aldri så mye som 50%.. dette er MINE erfaringer og meninger.
Fersk akvarist
Tror jeg slenger meg på denne tråden jeg og, da jeg vel har opplevd noe av det samme som Korall beskriver. Kjøpte et "komplett" akvarium, på 22 liter, 3-4 planter, et sunket skip og grus. Dette skulle visst også stå og godgjøre seg i ca en uke. Deretter kjøpte jeg inn fisk, i god tro om at akvariet hadde stått lenge nok. Fant fort ut at jeg ville ha et større akvarium, ca 4 uker etter. Et Juwel Rekord 600 ble kjøpt, da jeg ikke har plass til større, dette stod også en ukes tid med nye planter og litt dekor. Når jeg skulle skifte vann i det gamle akvariet helte jeg dette opp i det nye, da jeg ble fortalt at dette ville "speede opp" prosessen litt. Regnet da med at en uke ville være mer enn nok. Nå har vel det nye akvariet vært i gang i halvannen uke ca, ikke hatt noen fiskedød enda. Er det noen mulighet for at fiskene skal klare seg? Evt noe jeg kan gjøre for å bedre oddsene for at de overlever?
Det som er farlig med å starte for tidlig er at filteret ikke har de "funksjonene" til å holde balansen i karet du ønsker. det klarer ikke å holde unna nitritt.
det du må huske på er å ikke mate for mye. helst bør ingen matbiter havne på bunn (spørs hvilke fisker du har), og mat moderat.
slamsuge hver uke..

dette hjelper.. det er ikke slik at det er bestemt at fiskene i karet kommer til å dø, men sjansen er større enn om du hadde ventet noen uker til.. lykke til! :p
Jeg har 3 platyer, 3 ancistrus, 2 øksefisk, 2 palett ciklider og 4 kirsebærreker (hvilket ikke skulle være noe problem å ha sammen ifølge dyrebutikkene). Ser ut til at så å si alle fiskene skaffer seg mat på egenhånd, bortsett fra øksefiskene, i form av alger osv. Håper inderlig at det vil gå bra, da jeg er ganske fornøyd med akvariet for øyeblikket

Takk for svar
WiruZ
Nå har vel det nye akvariet vært i gang i halvannen uke ca, ikke hatt noen fiskedød enda. Er det noen mulighet for at fiskene skal klare seg? Evt noe jeg kan gjøre for å bedre oddsene for at de overlever?


Jeg er søvnløs i natt dessverre, så jeg kan like gjerne bruke natta på dette, hehe

Vi har vel alle vært i dine sko (sokker) en gang, som nybegynnere
Det kan du trøste deg med.

Først og fremst ; ingen av de problemene med vannkvaliteten som nybegynnere får, behøver å være dødelige for fisken, for alt kan fikses med nok rent vann! Det er jo bra, for her i landet er vann billig og nesten gratis Men det krever litt innsats i form av daglige vannbytter i noen uker, men er altså fullt mulig.

Det er visse ting man absolutt bør skaffe , ting som jeg kaller "elementære", for de trengs når man driver med denne hobbyen. Både til bruk nå og senere.

1. Et par rene, nye plastbøtter. Kjøp helst noen som har en annen farge enn husets vaskebøtter så det er lett å skille dem! Rengjøringsmidler, selv de minste spor og rester av dem er ren gift for fisk, så disse nye bøttene er KUN til akvariebruk, aldri noe annet. Skriv gjerne utenpå dem med tusj:
"Kun til akvariebruk!"
Da kan ingen ta feil.

2. En vannslange av typen du får kjøpt på zoobutikken, slamsuger kaller de det vel.

Du har nå utstyret du trenger til å bytte vann. Slangen tapper du vannet ut av akvariet med (hevert-prinsippet).

Så trenger du vanntester, for å sjekke kvaliteten på vannet fiskene dine svømmer rundt i. Les gjerne artikkelen "Vanntester - hvorfor og hvordan", sånn til å begynne med.
Vanntester er det mange akvarieutstyrs-produsenter som lager, men hold deg til de to mest pålitelige og største... unngå billigmerker og slikt! Unngå å bruke strips, de er ikke bra nok, men velg dråpe-tester.

Vanskelig å finne frem i produkt-jungelen? Selv bruker jeg helst JBL vanntester, men Tetra sine vanntester fungerer også fint.
Så; velg enten JBL eller Tetra, så er du sikker på at du får kvalitet.
Til å starte med trenger du en ammoniakk-test, en nitritt-test og en ph-test. Andre ting kan du utvide med senere om behovet melder seg, men de er ikke så viktige som disse tre første testene.

Fisk er ikke flinke til å si fra når noe er galt. De svømmer rundt og viser ikke smerte eller ubehag. Jeg har sett utrolig mange nybegynnere hardnakket påstå at fiskene deres STORtrives! "Hvorfor tror du det?" "Jo, "fordi de svømmer rundt"....
Har de noe valg da? Nei. Skal en fisk unngå å bli hakket på og spist levende, er det best for den å bevege seg, ellers blir den mobbet med en gang. Slik er fisk. De som viser svakhetstegn eller unormal atferd, er de andre fiskene som regel raskt frempå for å plukke på. Derfor svømmer fisk til det omtrent er rett før de dør. At en fisk "svømmer rundt" betyr ikke automatisk at "den stortrives".

Først når de slutter å spise og står i en krok og sturer med kroppen full av merkelige prikker eller råtne finner, skjønner mange nybegynnere at "Her er det noe muffens...." Da er det ofte gått altfor langt og fisken kan ikke reddes i mange tilfeller.
Fisk blir sterkt stresset av å svømme i nitrittforgiftet vann, eller ammoniakkforgiftet vann.
Stress reduserer immunforsvaret til fiskene, og dette i sin tur medfører da lett angrep av sykdom. Så dermed har fiskene både sykdom OG forgiftning å slite med...

Derfor er jeg så veldig FOR å få alle nybegynnere og akvarister i startgropa til å kjøpe seg vanntester, skikkelige vanntester, slik at de kan teste vannet. Da får de vite hvordan det står til med vannet så tidlig som overhodet mulig, FØR det går så langt at fiskene blir syke eller dør. Testene som finnes kan fortelle oss ting i tide slik at vi kan treffe tiltak og forhindre det.

Du kan gjerne lese denne tråden om innkjøring av akvarium og litt om de viktige filterbakteriene vi er avhengige av for å få biologisk renset vann til fiskene.

Puh, dette ble lenger enn jeg trodde, hehe


Tusen takk for svar igjen alle sammen) mange gode råd og forskjellige meninger ser jeg moro og interessant og lese. Skulle ønske jeg hadde slike kunnskaper som dere!

Jeg har nok flere spm etterhvert, men siden jeg ikke har fisk, har jeg ikke kommet ordentlig inn i det enda.

Men nå ser jeg at overflaten er litt møkkete?
skal jeg da fjerne det, eller bare la det være. Ser nesten ut som støv, men det er det jo ikke.

Nye plastbøtter skal jeg i allefall kjøpe Mona
Tror du det kan hjelpe å ha sånne "kuler" i filteret? Vet ikke hvor jeg skulle puttet de, men da får vel bakteriene mer overfalte å boltre seg på?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap