Jeg har ønska meg akvarium i presang (side 2)

Takker også for tips om fint nettsted med enkel meny. Med et slikt sett, hvor mange tester kan utføres?

; ) Gunn
Ganske mange! Og nå i starten bør du nok ta tester oftere enn ved vannskifte. Særlig når du begynner å sette inn fisk. Da unngår du mye problemer og at fiskene dine blir syke og dør... Bin there, done that! Lært dette på den kjipe måten.
-Men, det virker som om du har skjønt mange av poengene, så dette har jeg tror på!
Siden du skal kickstarte så trenger du ikke ta prøver før etter 2 uker, så er det viktig at du tar prøver for å se hvilken vei div målinger tar veien. Sagt det før og en gang til LYKKE til og start en tråd når du får akvariet, så kan vi andre følge med og gi deg gode råd på veien. Skrut har du fått før og mer skal du få, du er flink som gjør som du gjør )))

Mvh Per
Dere tror på meg, så da må jeg jo nesten være optimist jeg og ; )
Huffda, dette blir nå nesten litt flaut. Det er ikke sikkert jeg tåler dette forventningspresset! Men jeg får i alle fall info og veiledning.
Takker for all support.

Og hva skulle jeg gjort uten dere?

Hilsen Gunn@
?mann
Ganske mange! Og nå i starten bør du nok ta tester oftere enn ved vannskifte. Særlig når du begynner å sette inn fisk. Da unngår du mye problemer og at fiskene dine blir syke og dør... Bin there, done that! Lært dette på den kjipe måten. -Men, det virker som om du har skjønt mange av poengene, så dette har jeg tror på!


...By the way så kan du kjøpe refill på alle disse testene når du går tom på en (og det gjør man jo. De blir sjelden tomme samtidig ) http://webzoo.net/site/maler/x/default.asp?case_vis=produktutlistning&HKatID=8&katID=92
Jeg er hekta før jeg faktisk kan bli det ; )
Takker igjen for gode råd. Dette forumet vil nok bli min følgesvenn i lang tid fremover.

I dag var jeg på bokhandelen på Storslett for å kjøpe meg ei god akvariebok, av nyere dato. men dengang ei, de hadde ikke noe sånt. Sånn er det å bo litt utfor allfarvei.

Noen sier jo at man ikke behøver bøker, men det er jo ingen sensur på nettet så her kan jo gudoghvermann publisere omtrent hvasomhelst og det fremstår som sannheter. Så da synes jeg det er godt at dere finnes og at det finnes bøker.

Optimistisk hilsen fra Gunn@
Kcikstart
Frode Berntzen
kan også være lurt for deg å etterlyse en akvarist i nærheten av der du bor her på forumet som kan hjelpe de meg filterguffe.... da kickstarter du filteret ditt og kan sette inn fisk moderat etter en uke..... Lykke til...



Eller bare kjøpe "biostart" Da tilsetter du fisk etter 5 dager
Sorry men det du sier der er tull, og mange har gått i den fella og klaga sin nød her på forumet

Mvh Per
guppyoppdretter
[QUOTE=Frode Berntzen]kan også være lurt for deg å etterlyse en akvarist i nærheten av der du bor her på forumet som kan hjelpe de meg filterguffe.... da kickstarter du filteret ditt og kan sette inn fisk moderat etter en uke..... Lykke til...



Eller bare kjøpe "biostart" Da tilsetter du fisk etter 5 dager

Hei Guppyoppdretter

Når man gir råd på dette forumet spesiellt til ny akvarister så har man ett stort ansvar for at den informasjonen er rett. Ber deg neste gang tenke deg godt om før du gir råd ala innlegget ditt over, når du samtidig bruker mitt innlegg som siterende tekst så skriver du mellom linjene at dette ikke er nødvendig.

DET Å BRUKE ETT ELLER ANNET MIDDEL MAN FÅR KJØPT TIL Å FREMSKYNDE BAKTERIEVEKST PÅ ER IKKE ET ALTERNATIV VED OPPSTART AV ETT FILTER I AKVARIET.

Det å gi råd som kan føre til fiskedød og en kansje en ny akvarist som gir opp hobbyen sin er vel ikke noe vi ønsker her på forumet. Er helt enig med Blondviking i dette.
DET Å BRUKE ETT ELLER ANNET MIDDEL MAN FÅR KJØPT TIL Å FREMSKYNDE BAKTERIEVEKST PÅ ER IKKE ET ALTERNATIV VED OPPSTART AV ETT FILTER I AKVARIET.


Det er faktisk mange amerikanske akvarister som sverger til disse produktene, og mener de har innkjørt kar etter 2-3 dager.

Så å bastant påstå at disse ikke virker er jeg ikke enig i, men hvis man skal bruke dem må man ha dråpetester og vite hva man tester etter, men hvis man setter seg inn i dette med akvarium er ikke det noe videre problem.

En annen måte å kickstarte et filter på er å gni en filtersvamp fra et innkjørt kar mot den nye svampen, og deretter sette inn et fåtall fisker etter maks ett døgn. Forutsetter seff at filteret kommer fra et kar uten sykdom.... Helst privatperson, kan ikke stole på butikkene.
Forvirret? ikke egentlig.
Hei igjen!
Jeg var inne på en amerikansk/canadisk side for gullfisk/tropisk fisk for å sjekke ut. Har spurt (en av grunnleggerne er norsk) der for å vite litt mer om tilsetninger, kickstart eller vente i 5-6 uker. Adressen dit er www.thegab.org

Jeg har jo som nevnt god tid ennda, før akvariet kommer. Så i dag har jeg vært å plukka stein fra elva (egentlig vannkilden til vennverket vårt) i et alldeles nydelig høstvær. Men så ble jeg usikker igjen, skal jeg koke steinene eller holder det å vaske dem? Nå er de jo fra samme vann som akvariet skal fylles med, så da vet jeg ikke hva som er lurt. Jeg plukka fine flate steiner til å lage hule med og vanlig avlange, pluss noen som hadde en del kvarts i seg.
Går det bra tror dere?

Fortsatt i forberedelsesmodus
; ) Gunn@


Fra en annen tråd om stener, kvarts skulle ikke være farlig


Mvh Per
Ok
Jeg koker!

Takk.

Hilsen Gunn@
Hei Gunn
Jeg bare prøver dette ut.


Så hva lurer du på nå.

Mine beste råd vil være

Aquarium
filter
varme apperat + heter det det på norsk
tester for ammoniakk, nitritt, pH og nitrat
Det er ikke noe klorin i vannet + nei antagelig vis ikke

Noen få fisk i begynnelsen. Ikke mer en halvparten av det du planlegg.
Mål ammonia etter noen dager
Hvis der for mye ammiakk , bytt ut en del av vannet 10 til 30 prosent . Du må kanskje bytte ut litt vann hver dag de første ukene.
Etter en stund kommer det nitritt i vannet. Det er vanligvis farligere for noen fisk. Litt vanelig salt hjelper noe her. Og mere vann byttinger.
Senere, none uker senere, kommer nitrate. Nitrate er ikke gifting for fiskene og du trenger bare skifte litt vann hver uke eller hver annen uke.

Ja det vanskligste of mest spennende blir å planlegge hva slags fisk du skal ha.

Kjekt med svar her på forumet ; )
Hei!

Ja det er utrolig spennede å se etter kombinasjoner av fisk. Og jeg har en god "medhjelper" i min eldste datter på 10 år. Hun syns dette med fisk er minst like spennede som jeg.

Tror jeg har studert i akvarieleksikon, nettportalen her under fisk og googla, så jeg kan snart å opp i eksamen i tropiske fisker he, he... Vel de latinske navn har ennda ikke festa seg, men nå drømmer jeg nesten om akvariefisk.

Jeg tror forresten at jeg får et komplett akvarie, med alt unntatt stæsj, fisker og planter. Dvs et sånt med skap. Og så må jeg nok bare ha et målesett. Men det shopper jeg via nett så snart presanagen er i hus. For jeg må jo planlegge fisk etter vannkvalitet har jeg forstått. Og så må de like samme temperatur, og ellers passe sammen.

(PS! Jeg har nesten begynt å planlegge et akvarie nr 2, he, he... for å ha noen røffe kampfisk i . De er vakre og fasinerende).

Dette er utrolig artig!

Ha en finfin søndag!
; ) hilsen fra Gunn@

Plussmedlem
Gunn@
.., med alt unntatt stæsj, fisker og planter.

Håper det ikke blir for mye "stæsj"
He, he, he....
Hei Loomis

Det var vel ikke akkurat sånn jeg hadde tenkt det (ref din stæsjlink). Men du kan jo følge med å se hvordan det blir engang. Hvem vet ; )


Lattermild hilsen
Gunn@
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap