Arvet 3 kar, hvad nu? (side 2)

SÅ skulle det være klaret! vi stod og sugede vand ud og spulede og pumpede så igen og skylle.....osv, indtil vandet var helt klar.

Nej det blev ikke biltema sand, da de ikke havde noget og først fik hjem i næste uge, så manden min kørte ind og købte kridhvidt sand i butikken til en formue, men jeg må jo indrømme at det er flot og fint jo.

Min mand vil gerne at akvariet er klar til på Lørdag hvor det er min fødselsdag. (akvariet er min fødselsagsgave fra min mand og datter)
Nu har jeg plantet til og dekoreret, samt vasket mit andet filter i vandet, samt taget vand fra mit første akvarie og hældt i, så mon ikke det får gang i filteret?

Mit første akvarium er sådan et færdigt kit, en rund sylinder ting, bioorb eller noget sådan, og det tog mig evighede hvor fiskene døde på stribe, så nu vil jeg jo gerne gøre det rigtigt uden at slå flere fisk ihjel

Men men, hvor lang tid skal der nu gå inden jeg putter fisk i? jeg kan jo læse alt fra 1-3-4 uger!!!
Jeg har bestemt mig til at prøve mig med små guramier, de to første fisk jeg nogensinde købte var to honningguramier og de er også de eneste der har overlevet af de første fisk jeg havde.

Nu har jeg jo også fundet ud af at jeg havde alt for mange fisk i mit "søjlekar" så den fejl begår jeg heller ikke igen. man bliver aldrig for gammel til at lære og jeg elsker det
Jeg tog lige et billede så i kan se hvor langt jeg er kommet, hvis I er interesserede!
er det to konkylier du har på venstre side?
ja det er to konkkylier som jeg fandt da vi boede i Thailand
Jeg har fået at vide at det ikke er så godt at have koraller og konkylier i akvariet da det hæver ph værdien, men da min ph værdi i forvejen er lav, så ville jeg lige se om ikke det så kune gå alligevel
Hvor lav er ph verdien? Hvis du har tenkt å ha gurami vil jo de fleste ha nettopp lav ph

Personlig syns jeg ting fra saltvann ikke har noe som helst å gjøre i et ferskvannsakvarium...
Lisbeth
Personlig syns jeg ting fra saltvann ikke har noe som helst å gjøre i et ferskvannsakvarium...


Nej men det er jo heldigvis en smagssag For os betyder de meget og har mange dejlige minder og på denne måde bliver de set hver eneste dag og minder om dejlige varme tider.

Med hensyn til ph så vil jeg da lige undersøge det igen, tak for rådet og fordi du gider blive ved med at kigge forbi og hjælpe mig.
Hei Lisbeth, jeg har chekket ph og nitrit idag.
Nitrit er på den laveste altså 0
ph er på 7,5.
Så det skulle vist være ok for gurami iflg netsiden, eller har du anden erfaring?

Jeg har skyllet mit andet filter i vandet og håber at det er med til at fremme bakterie dannelsen. Men men men, hvornår tror du at det er sikkert at sætte den første fisk i?

Tak for alt din hjælp.
Det spørs jo hva slags gurami du har tenkt å ha, men en ph på 7,5 er absolutt ikke det jeg vil kalle lav. Med de konkyliene i vannet vil du oppnå en enda høyere ph etterhvert...

Til mine guramier har jeg en ph på 6, men helst skulle de hatt en lavere ph enn det også.

Les feks denne tråden om oppstart av akvarium
Jeg vil gerne have dværg gurami, og på siden står der ph 7-7.5 ?
Får jeg for høj ph må jeg jo hive dem ud igen.

Det første akvarie havde ph på hmmmm jeg tror det var omkring 3-4-5, det var i alletilfælde for lav til guppier. så jeg hæveden den ved at lægge nogle skaller ned i og den er nu på 7.5.

I forretningen sagde pigen dog at det var ok med lav ph da fiskene jo var opdrættede og ikke vant til naturlig omgivelser med naturlig ph. hmmm det stemmer jo ikke overens med hvad der står her i forummet!

Ja hvad og hvem man skal tro på er svært når man først skal til at lære og prøve ting af, men tro endelig ikke at jeg ikke lytter til dig, tværdigmod, jeg er MEGET lydhør, bare ærgelig over at jeg ikke kan have mine minder omkring mig, som jeg kunne tænke mig, og her som jeg lige havde fået en god ide -(
Lisbeth hvor varm har du så vandet til dine guramier?

Jeg kan se at du har egeblade i dine kar, hvorfor?

Og nej det er ikke fordi jeg ikke gider læse i forumet, for jeg læser og søger dagligt, men at have en anden der bekræfter (eller afkræfter ) min forståelse er guld værd, så igen mange tak.
der står jo opptil 7.5 i fiskebasen her på forumet. da kan du vel ha 7.5 i ph til dverg guramiene? jeg synes konkyliene var fine jeg.

gratulerer med akvarium 200 liter gir jo litt muligheter

ser du bor i stavanger der er det jo mange som har mye flotte fisker så da kan du muligheten til å kjøpe fra privatpersoner. er ofte litt billigere, og ofte bedre enn butikkfisk
26-27 grader har jeg til mine.

Eikeblader kan virke som en naturlig ph senker, skal ha veldig mange blader da, men gjør også et mer naturlig biotop for fiskene. Fiskene liker å smyge rundt i løvet og jeg syns det ser pent ut

Du kan lese om dette her:

Trevirke, røtter og blader i akvariet

Akvarium for fiskenes skyld?
hei fransine

Tusind tak, ja jeg synes jo også at de er fine
Jeg har en sygdom som gør at jeg sover/hviler meget og så kan jeg ligge og kigge på cylinder karret ved siden af mig og 200L karret overfor, det er bare hyggelig og jeg slapper bare sådan af.

Jeg kender ikke rigtig nogen her i stavanger og ved ikke hvor jeg kan få billige fisk, så køber dem i forretninger
Lisbeth
Du kan lese om dette her: [URLBLOCK1] [URLBLOCK2]


Lisbeth, tusind tak for linket med træ, rødder og blade, hvorfor jeg ikke har kunne finde det ved jeg ikke, for jeg har søgt på egeblade
Nogen siger også at man først skal koge egebladene, men det står der ikke noget om her?
Og bruge birkeblade? Jeg troede at alle brugte egeblade?

"Akvarium for fiskenes skyld" har jeg læst før.
Undskyld hvis du er ved at være træt af alle mine spørgsmål, bare sig til når nok er nok, ok?

Igen tak skal du ha.
Søkefunksjonen fuker ikke nå.
Men du kan søke med google på akvaforum.
Og prøv med eikeblader.

Eikeblad
Skal du koke bladene må det kun være for å trekke ut de gode stoffene av bladene og bruke ekstraktet i akvariet, som ph senker feks. Men koker du bladene før du har dem i akvariet koker du altså vekk de gode stoffene. Jeg putter mine som de er i akvariet, eller lar de ligge i en bøtte med vann i bløt et par dager før jeg heller både vann og blader i akvariene. Dette for å slippe at de ligger å flyter i vannskorpa så "lenge"

Et annet løv jeg bruker mer og mer er cattapablader (de kan også kokes for å få ekstrakt). Kvalitetsblader kjøper du billig hos Amy-Lim på ebay :)
[QUOTE=Lisbeth]
Et annet løv jeg bruker mer og mer er cattapablader (de kan også kokes for å få ekstrakt). QUOTE]


Lige eeeet spørgsmål mere
Hvorfor bruge cttaspablader når egeblade er gratis?
okay så to da hvorfor bruge ekstrakt? Er det kun for at undgå blade eller er det for at sænke nitrit endnu mere? eller hvad?

Sorry det blev vist til til mere end ét.
Tak for rådet Tobias, pew der er meget at lære på én gang, det er slet ikke så nemt at have fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap