Cicklide-drømmen (side 2)

Lurt av min egen uvitenhet..... Og selgere som heller ikke vet bedre... men man lærer etter hvert.
Yngel observert!!
Endelig slapp hun ut ungene! Yngel er nå observert mellom steinene. Veldig sky. Vet ikke om de overlever, men det var jo kjekt å se at alt gikk bra.

Må nok ominnrede karet en smule. Trenger å dele opp steinrøysene i flere deler slik at jeg får ned en glassplate mellom dem. På den måten håper jeg å kunne stenge av karet litt etter litt og så fange hunnene når de har begrenset med plass. Vet ikke helt hvordan jeg skal få det til i det store karet. Steinene er store og tunge og karet er 60cm dypt.....
Ny yngel!!
Nå går forsyne meg den andre auratusen også og tygger. Og jeg her ikke fått ominredet karet ennå.... Nå viser det seg at der er ikke mange overlevende etter den andre, men minst en er observert i live under en stein....
Her skal jeg følge med. Hadde vært gøy med bilder!
De små nurkene viser ikke på bilder ennå. Men det er ganske fasinerende å se de små 1 cm lange fiskene med fulle farger akkurat som de voksne. Nysgjerrig tittet de ut mellom steinene. I beste fall kan det dreie seg om to, så jeg må finne på noe lurt for å få tak i den andre hunnen.
Har fått litersyken.
Hadde den egentlig fra før, så jeg visste den kom til å bryte ut igjen. Men nå er det gjort. 220 liter søramerikansk biotop-akvarium er påbegynt. Fikk kjøpt et brukt med utstyr, bl.a. innkjørt filter!! og planter. Så jeg får ta det derfra. Hadde noen mollyer og coryer gående i et lite 54 liters kar som flyttet inn i det nye, De titalls rekene jeg overtok sammen med det nye karet har fått den gamle 54 literen.

Og under!! Når jeg ryddet og ordnet dukker det altså opp en liten baby-cory. Der har et stakkars foreldrepar prøvd å passe på ungene sine iten at jeg visste det. De kunne jo fått hjelp.....! Stakkars.
Hvilke søramerikanske skal du ha?
Ja, der kunne jeg trenge litt hjelp. Forslag til hva som "hører" sammen og hva som går sammen.

Scalare står langt oppe på lista. Det samme gjør en del apistogramma. Og så noen som går sammen med dem.

Savner enkle forslag til hva som kan være greie utgangspunkt for ulike biotop-kar.

News
Endelig greide jeg å fange auratushunnen med yngel. Og mens jeg holdt på fanget jeg like godt Metriaclima hunnen også. Hun gikk og tygget på egg.

Etter gode forslag fra akvafil og Shiramor laget jeg en skillevegg av tyll som jeg stiftet rundt en ramme av tvinnede aluminiumstråder. Rett og slett stiftemaskin. (Jeg er ikke noe tess med symaskin. hehe). Rammen ble laget i 60x60 cm så matchet den omtrent tverrsnittet på akvariet. Rammen ble litt myk, men det gjorde det lett å legge den rundt steiner og tett til det meste av karet. Fikk stengt av omtrent halvdelen slik at det ikke ble så mye stein å flytte på. Omsider havnet de begge i håven og over i ynglekaret. En 120 l som har gått i to måneder uten fisk, nå.

Nå er jeg spent på om det blir noe mer igjen av dette kullet enn det forrige. Der var det bare to som overlevde. Lurer på hvor mange som må overleve får du kan kalle det vellykket oppdrett......?

Vi får se......

Her er bilde av rammen....
Ps
Fikk omsider tak i hunner til min Hongi.

Shiramor: Det er vel en hann jeg har.....?
Nå går forsyne meg den andre Metriaclima-hunnen også og tygger. Så er det frem med spesialnettet til helgen og ut på ny jakt.

Var inne på en tråd der vannbytte ble diskutert. Mona frarådet å benytte lunkent vann fra berederen, så jeg gikk over til bare kaldt vann. Temperaturen i karet synker 2,5 grader, men etter at jeg hadde gjort det første gangen lekte Metriaclimaene og den ene hunnen gikk med egg. Etter andre tredje gangen gikk den andre hunnen med egg.

Nå har den ene Metriaclima-hunnen spyttet de siste ungene. Hun fikk litt hjelp med de første, men ville ikke gi fra seg de siste seks, men nå er alle gjenforent. Mora er tilbake i det store karet. Nå går det 10-12 auratus-unger og 16-17 Metriaclima (F2!) unger i yngelkaret. Må lage klar et nytt yngelkar til den neste auratusen.....

Den andre Metriaclima-hunnen sluttet plutselig å tygge. Vet ikke hva som skjedde.....

Etter råd fra Mona har jeg sluttet å bruke varm vann fra berederen ved vannbytter, og fiskene har sluttet å klø seg! Tror det hadde noe for seg. Takk Mona!

Nå er Auratusen i gang med et kull igjen, så nå hadde jeg håpet at noen av de andre kunne forsøkt seg, men de er vel for unge. Tror ikke hverken Golden eller Delfinene er seks måneder ennå. Vi får se.

Lagde meg en malle-hule av skifer til Ancistrusene. Satte den inntil bakveggen med en del småstein over og rundt. Siden har jeg ikke sett Ancistrusene! Og det er en måned siden! Ikke nok med det, der er ikke inne i hulen. Neida - BAK hulen! Der ble det er trangt hulrom som visst passet dem bedre. Men nå ser jeg dem ikke lenger. Ser bare halene stikke litt utenfor når de ikke har vært raske nok inn i hulen. Har ikke hjerte til å ødelegget hjemmet deres heller, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre..... Lurer på om de har yngel der inne.....?
Nå ser det ut til at unger fra tre auratus-kull har overlevd de voksnes sultne blikk. De små steinrøysene jeg har laget ser ut til å hjelpe. Ungene stikker seg vekk mellom steiner de voksne ikke kommer til blant.

Hadde min bedre halvdel med på auksjon i dag. Veldig! lurt! Hun er mye flinkere enn meg til å shoppe. Merkelig.... Uansett, vi fikk skaffet oss over 30 nye fisker fordelt på de to store akvariene. Socolofi, rød sebra, Fire Blue og Ctenopharynx til Malawikaret. Villfanget C. Julii og oppdrettsfisk av C. Aneus samt en Grenmalle til søramerikanerne.

Ellers har en Auratus igjen fått yngel. Nå går det vel en 50+ småfisk i de små oppdrettskarene. Veldig kjekt.

Socolofi'ene jeg kjøpte i dag var voksne. Håper jeg kan få til litt yngel med dem.
Tiden går, og tingene utvikler seg. Etter auksjonen har jeg hatt litt problem med at fisk dør. Vet ikke helt hva som er årsaken. Mistenker foret. Det er cicklde-for, men det står ikke eksplisitt på boksen at det er for Malawier. Har byttet for til JBL sitt spesial-for for rift-fisk.

Etter hvert synes jeg også at grusen ble litt trist i fargen. Det er bruk elvegrus/sand fra Sirdal, og jeg har vært veldig fornøyd med den i selskapsakvariene tidligere. Registrerte også at det stort sett bare var auratusene som lekte. Tenkte at de andre artene kanskje heller ville ha fin sand, så jeg startet et prosjekt for å bytte ut bunnsubstratet.

Det er bare det at man tømmer liksom ikke et 900 liters kar for å bytte bunnsubstrat. Det møtte gjøres mens karet gikk og fiskene svømte rundt!
Bytte av bunnsubstrat
Er nå i ferd med å se enden på en lang prosess med å bytte ut grusen i min 900-lilter med Biltema-sand. Mens det er i drift. I utgangspunktet var relativt enkelt. Helt ti lisoporen i bunn begynte å flyte opp!

Sand raste ned på glasset og isoporen knakk i biter og fløt til toppen. Måtte gjøre en vri og ta litt etter litt. Du skal ikke avdekke rare området før isporen har mest lyst til å flyte til overflaten. Den knekker utrolig lett. Også av egen oppdrift.

Plassere steiner på hver kvadratdesimeter jeg avdekket. Så fylle over med biltema-sand og så fjerne steinene igjen.

Det har gått greit, men har tatt tid. Nå nærmer det seg slutten. Har også benyttet sjansen til å få på plass en større rot til Ancistrusene, og en liten klynge med kalkstein for å holde hardheten oppe. Tok vekk malle-hula. Det var ingen som likte den allikevel. Ble veldig fornøyd med resultatet.

Ser også ut til at det hadde den ønskede effekt på leken. Har nå allerede fått yngel på rød zebra, samtidig er det to socolofier som går og tygger, og nå mistenker jeg hongien også for å tygge.

Kjekt!

Kommentarer til det nye oppsettet? (Gjenstår litt mer sandbytte bak steinene, men det vises ikke på bildene. Og så litt final adjustments....)

Et problem oppsto imidlertid: Det ser ut som om de nå graver bort all sanden helt ned til isoporen. Noen som ahr forslag til hva jeg skal gjøre med dette?
Endelig mer plass!
Endelig har jeg fått i gang det nye oppvekstkaret. Fikk det i hus for halvannen uke siden, og hadde 50 småtasser som begynte å synes at 110 liter var alt for lite. Veldig enig med dem. Nå har de fått 450 liters tumleplass, og nye venner venter. Bare de siste to ukene har det kommet til 50-60 nye yngel av ulike arter. Golden, rød zebra og socolofi. Minst en av de fiskene som fulgte med det nye karet spyttet umiddelbart etter ankomst, så noen cyaneorhabdas unger ble det også.

Nå denne uken har begge auratus-hunnene også spyttet så det går 50 nye auratus-unger i det minste karet. Nå holder det før ferien.....!
Her går det unna angående yngelproduksjonen
Og gratulerer med nytt kar.
Ja det er lett å se på småtassene at de setter pris på sine "venner". De er som kattunger: Øver seg på å bli voksen ved å lekeslåss og liksom-flørte.
Og så er det artig at yngelen er små, fargerike kopier av sine mødre.

Så ikke før nå at du spør om råd angående graving i isoporen.
Hvis du har noen pleksiglass-biter så kan du legge dem under sanden der problemet er størst (under steinhuler o.l.). Tynne skiferbiter går også.

Angående sanden: Det ble fint, og personlig liker jeg at det er litt grovere grus i sanden noen steder. Det ser mer naturlig ut, men det er jo også en smakssak.
Fiskene setter nok større pris på sanden også. Det er utrolig hvor opptatt enkelte hanner kan være av å flytte på sand, så de kjeder seg nok ikke med det første. Det virker som at hunnene inspiserer hulene før de leker, akkurat som noen fuglearter. Har sett de svømme oppned og sjekket taket i hula, og også lagt seg nedi gropa, så de blir visst imponert over flinke grave-hanner.
Artig fisk malawiene
Du misforsto Shiramor. De graver ikke i isoporen, men rydder rent ned til den. Spesielt ved frontglasset. Isoporen flyter opp! Eller prøver å flyte opp. Det ser ikke pent ut. Kanskje jeg må ta den bort der det ikke ligger stein oppå. Burde gjerne limt den nedtil med noen klatter silikon, men det er litt sent til det nå.....

Ellers er jeg enig. Det er herlig å se de små leke voksne. Helt fra de slipper ut av moras munn. Utrolig morsomt. Og det hjalp virkelig på veksten å få et større kar. Det er ikke slett for dem med de spisseste albuene, eller finnene, å jage bort de minste fra matfatet når det blir spredd på et så stort område.

Nå er jeg redd for at jeg har alt for mange arter i 900literen. Dersom du gidder så hadde jeg vært takknemlig for forslag til arter som med fordel burde vært tatt ut og kanskje skulle gått i 450-literen. Det fulgte med 40-50 fisk med det nye karet. Noen veldig flotte ekspemplarer, og stort sett yngel av F1 eller F1. Er litt redd for utilsiktede krysninger. Har lagt ut en oppdatert artsliste.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap