Restaurant med kampfisker i "vaser". (side 2)
Postet 30.10.09 kl 14:44
Postet 30.10.09 kl 14:48
SAFEgentlig burde vi her også ta opp hvordan kampfiskene har tilbrakt livet frem til de kommer til butikken, dvs. hos oppdretteren - ettersom det ville gi helt nye perspektiver til diskusjonen, men siden det åpenbart generer noen, så lar jeg det ligge i denne omgang :). mvh Svein
Ja de har nok enda mindre vann der de kommer fra Denne type fisk kan faktisk ikke håpe på større vannmengder før de forhåpentligvis kommer til en eier som er villig til å gi det
Postet 30.10.09 kl 14:56
En dyrebutikk i området har dem i små plastposer som ligger og flyter i planteakvariet. Det er så vidt akseptabelt siden de likevel skal selges... Men en annen butikk selger "ferdigpakkede" kampfisker i 2-liters akvarier, uten filter og varmekolbe. Helt forkastelig... Er det noen vits i å melde dette til Mattilsynet?
Postet 30.10.09 kl 15:07
Da jeg var der, var det sammen med en hel delegasjon på over hundre mennesker. De som jobbet der, hadde det så travelt, så det var ikke rette tidspunkt å diskutere slikt, følte jeg.
Jeg skal sende dem en epost, men ofte kan det ha større virkning om noen fra en akvarieklubb uttaler seg, enn om en eneste privatperson gjør det.
Finnes det regler som gjør at mattilsynet kan gjøre noe med slike forhold?
Jeg ville uansett ha gitt bedriften (eller personen) en sjanse til å gjøre noe med det selv, før man kobler inn mattilsynet.
Jeg skal sende dem en epost, men ofte kan det ha større virkning om noen fra en akvarieklubb uttaler seg, enn om en eneste privatperson gjør det.
Finnes det regler som gjør at mattilsynet kan gjøre noe med slike forhold?
Jeg ville uansett ha gitt bedriften (eller personen) en sjanse til å gjøre noe med det selv, før man kobler inn mattilsynet.
Postet 30.10.09 kl 16:15
_reah_[QUOTE] Det er stor forskjell på å oppbevare fisken i små beholdere for en kort periode enn det å ha de i små beholdere permanent. Dyrebutikkene selger jo kampfisken så de står ikke lenge i de små karra. Kampfisken er veldig utsatt for finnenapping så det er ikke akkurat en fisk de bare kan stappe sammen med andre fisk i butikken, og ikke kan kampfiskhannene gå sammen. Så da er nok den beste løsninga å ha de i små beholdere inntill de blir solgt ;)
En ting er det praktiske ved det, men zobutikkene har et ansvar for den signaleffekten de gir ved å holde fisk på en slik måte. De har et moralsk ansvar for å veilede folk i dyrevelferd!
Og i forhold til restauranten;
Det er etter norsk lov (Dyrevernloven §15) forbudt å stille ut dyr som reklame eller pynt på offentlige steder. Mattilsynet må ergo gi dispensasjon til de som vil gjøre dette enten for salg eller pynt (som i restauranten)
Gi meg navnet på restauranten i Hamar (som PM), så tar jeg gjerne kontakt med Mattilsynet og drøfter dette med dem.
Så fint at du visste om dette forbudet! Jeg skal først sende restauranten en epost gjor jeg gjør dem oppmerksom på dette. Fint å gi noen som kanskje ikke vet bedre, en sjans til å rette opp tabben først!
Postet 30.10.09 kl 16:19
GulliSå fint at du visste om dette forbudet!
Det begynner å bli mange innlegg i denne tråden, og ikke så lett å holde oversikten, så jeg får minne om mitt tidligere innlegg hvor jeg fastslår at det IKKE er forbudt å stille ut fisk:
Sitat fra Dyrevernslovens §15: Ingen må skipa til offentleg framsyning av andre dyr enn fisk...
Hvorvidt det blir endringer i dette f.o.m. neste år, når den nye Dyrevelferdsloven trer i kraft er for tidlig å si, ettersom den nye loven ikke gir spesifikke detaljer om dette, men overlater avgjørelsen til Mattilsynet (jfr. http://www.lovdata.no/all/tl-20090619-097-002.html#26). Før noen nå kaster seg over Mattilsynet og roper om at det må bli forbud mot offentlig fremvisning også av fisk, vil jeg minne om at det i såfall også lett kan komme til å ramme akvarier på legekontorer, gamlehjem, sykehus etc., såvel som fremvisning på akvarieklubbers auksjoner, akvarieutstillinger m.m.
mvh
Svein A. Fosså
Postet 30.10.09 kl 16:28
Endret: 30.10.09 kl 16:29
Før noen nå kaster seg over Mattilsynet og roper om at det må bli forbud mot offentlig fremvisning også av fisk, vil jeg minne om at det i såfall også lett kan komme til å ramme akvarier på legekontorer, gamlehjem, sykehus etc., såvel som fremvisning på akvarieklubbers auksjoner, akvarieutstillinger m.m.
(Forbudet i § 15 gjelder jo ikke ved utstilling og avlsarbeid... Å innlemme fisk i § 15 ville vel dessuten neppe føre til at sykehus osv. ikke ville kunne ha akvarier, da det med stor sannsynlighet ville defineres i drift og daglig virke, og ikke i underholdningsøyemed m.v. Men det er en annen diskusjon..)
Det er vel ikke snakk om å kontakte Mattilsynet for å få et generelt forbud mot akvarier på offentlige steder, men å få dem til å se på kampfisk-holdet ved det spesifikke stedet (restauranten)?
Mattilsynet i Sør-Østerdal avviklet bl.a. et akvarie med hummer i en butikk for noen år siden, fordi velferden for hummeren ikke var tilstrekkelig ivaretatt. Når noen melder bekymring, er det jo nettopp Mattilsynets oppgave å reise ut og se på om det er grunnlag for det eller ikke. Om dette er en prioritert oppgave kan sikkert diskuteres, men trådstarter spør jo etter råd.
Postet 30.10.09 kl 17:53
Endret: 30.10.09 kl 17:54
_reah_(Forbudet i § 15 gjelder jo [I]ikke [/I]ved utstilling [B]og[/B] avlsarbeid...:)
Tunga rett i munnen nå
Forbudet gjelder ikke ved utstilling som er arrangert i forbindelse med avlsarbeid.
Hundeutstillinger er vel riktignok på kanten. Men NKK kaller det vel avlsarbeid.
Dyrsku'n i Telemark driver jo med utstilling, men har i tillegg ordnet seg "disp".
Postet 30.10.09 kl 18:07
Endret: 30.10.09 kl 18:12
Vær så snill og les hva jeg skriver. Det finnes IKKE noe forbud not utstilling av fisk i dag, men den NYE dyrevelferdsloven som blir gjeldende fra 1.1.2010 gir vide fullmakter til Mattilsynet som evt. kan komme til å innskjerpe dagens bestemmelser.
Dagens lov gir forøvrig unntak for utstillinger som er et ledd i avlsarbeid - IKKE utstillinger generelt.
mvh
Svein
Sorry for gjentakelsen, Loomis, men jeg skrev på mitt innlegg mens du postet ditt.
Dagens lov gir forøvrig unntak for utstillinger som er et ledd i avlsarbeid - IKKE utstillinger generelt.
mvh
Svein
Sorry for gjentakelsen, Loomis, men jeg skrev på mitt innlegg mens du postet ditt.
Postet 30.10.09 kl 18:14
Endret: 30.10.09 kl 18:16
Jeg syntes det er pussig at det ikke diskuteres mer prinsipielt rundt hvor stor plass en (kamp)fisk trenger? Hva er stort nok og hvem bestemmer det og i så fall på hvilket grunnlag?
Hvordan påvirkes fisker, og i dette tilfellet kampfisk, av størrelsen på beholderen de lever i? Hva kan aksepteres kortsiktig og hva er passende permanent oppholdssted?
Hva vet vi om biotopene kampfiskene lever i? Hvor stor plass har de der, og hva i så fall med oppdretts-kampfisk? Vil de ha de samme krav til størrelse på beholder som viltfanget fisk, da det jo er vant til noe helt annet?
Jeg syntes man i alle fall bør tenke litt over noen av disse spørsmålene før man gjør seg opp alt for skråsikre meninger om hva som er rett og truer med å kontakte mattilsynet o.l...
Hvordan påvirkes fisker, og i dette tilfellet kampfisk, av størrelsen på beholderen de lever i? Hva kan aksepteres kortsiktig og hva er passende permanent oppholdssted?
Hva vet vi om biotopene kampfiskene lever i? Hvor stor plass har de der, og hva i så fall med oppdretts-kampfisk? Vil de ha de samme krav til størrelse på beholder som viltfanget fisk, da det jo er vant til noe helt annet?
Jeg syntes man i alle fall bør tenke litt over noen av disse spørsmålene før man gjør seg opp alt for skråsikre meninger om hva som er rett og truer med å kontakte mattilsynet o.l...
Postet 30.10.09 kl 18:57
..Synes kanskje dere drar diskusjonen litt vel langt nå i forhold til trådstarters spørsmål. Og må man alltid forstå hverandre i verste mening?
Men hadde man kontaktet Mattilsynet ville man kanskje fått hjelp til å besvare de fleste av spørsmålene du stiller. Og jeg truer ikke med å kontakte dem, det kan faktisk av og til være nyttig å drøfte problemstillinger med fagpersoner. Man trenger ikke trekke konlusjoner eller ha skråsikre meninger for å kontakte dyrevernmyndighetene. Det er opp til dem å vurdere om bekymringen er nødvendig
For å avslutte her, vil jeg bare presisere at jeg er opptatt av hvordan man kan øke kunnskap og få bedre holdninger, og dermed øke velferden for den individuelle fisken. Og ja, jeg synes det ville være bra å diskutere både oppdrett, fangst, frakt osv. i tillegg til salgsstedene. Som "forbruker" av fisk til å dekke egne behov(hobby), mener jeg man har et moralsk ansvar for å kjenne hele prosessen og ta valg innenfor hva man kan akseptere etisk.
Som en god nybegynner innen akvarieverdenen ser jeg et stort potensiale i signaleffekt som gis fra salgsstedene m.v., mangelfull veiledning og ikke minst kortsiktig inntjening fremfor langsiktig kundeforhold, som fører til at alt for mange fisk "kjører porselensekspressen" unødvendig. Derfor synes jeg det er bra at folk reagerer på kampfisk som bordpynt, og at man kan diskutere både i hvor stor grad det er bra for fisken, og hvor nødvendig det er med slik fiskehold. Ikke dermed sagt at man blir enige, eller MÅ være enige, men man setter dyreetikk på dagsorden.
Om ikke dyrevernloven beskytter fisk generelt, så handler det til syvende og sist om respekt for levende vesen
Men hadde man kontaktet Mattilsynet ville man kanskje fått hjelp til å besvare de fleste av spørsmålene du stiller. Og jeg truer ikke med å kontakte dem, det kan faktisk av og til være nyttig å drøfte problemstillinger med fagpersoner. Man trenger ikke trekke konlusjoner eller ha skråsikre meninger for å kontakte dyrevernmyndighetene. Det er opp til dem å vurdere om bekymringen er nødvendig
For å avslutte her, vil jeg bare presisere at jeg er opptatt av hvordan man kan øke kunnskap og få bedre holdninger, og dermed øke velferden for den individuelle fisken. Og ja, jeg synes det ville være bra å diskutere både oppdrett, fangst, frakt osv. i tillegg til salgsstedene. Som "forbruker" av fisk til å dekke egne behov(hobby), mener jeg man har et moralsk ansvar for å kjenne hele prosessen og ta valg innenfor hva man kan akseptere etisk.
Som en god nybegynner innen akvarieverdenen ser jeg et stort potensiale i signaleffekt som gis fra salgsstedene m.v., mangelfull veiledning og ikke minst kortsiktig inntjening fremfor langsiktig kundeforhold, som fører til at alt for mange fisk "kjører porselensekspressen" unødvendig. Derfor synes jeg det er bra at folk reagerer på kampfisk som bordpynt, og at man kan diskutere både i hvor stor grad det er bra for fisken, og hvor nødvendig det er med slik fiskehold. Ikke dermed sagt at man blir enige, eller MÅ være enige, men man setter dyreetikk på dagsorden.
Om ikke dyrevernloven beskytter fisk generelt, så handler det til syvende og sist om respekt for levende vesen
Postet 30.10.09 kl 19:18
Endret: 30.10.09 kl 19:29
Eg har sett bilder av hvordan hannfisker oppfostres i Asia, og det er ingenting annet enn ren tortur mot fiskene, i følge min evne til å se ting på.
Bittesmå, gjennomsiktige glassbeholdere plassert tett inntil hverandre, slik at hannene konstant er helstresset.
Dette har selvfølgelig sammenheng med plasshensyn/lettvinthet, men det skal visstnok også stimulere størrelsen på finnene...
Restauranten har gått altfor langt slik det er beskrevet her, men det finnes viktigere ting å diskutere.
Hvorfor holder "vi" slike fisker? Man bør styre klar disse kulturformene, etter min mening. Ikke bare for at de er helt unaturlige, men først og fremst grunnet fiskevelferd.
Lite seriøst å støtte en slik industri, etter min mening.
Dette er skrevet på bakgrunn av hva eg har fanget opp av informasjon. Eg er fullt klar over at eg nå mest sannsynlig blir slått i bakken av motinformasjon av rette person, men det ser eg bare på som et pluss. All kunnskap er et gode, siden den ikke tar plass
Bittesmå, gjennomsiktige glassbeholdere plassert tett inntil hverandre, slik at hannene konstant er helstresset.
Dette har selvfølgelig sammenheng med plasshensyn/lettvinthet, men det skal visstnok også stimulere størrelsen på finnene...
Restauranten har gått altfor langt slik det er beskrevet her, men det finnes viktigere ting å diskutere.
Hvorfor holder "vi" slike fisker? Man bør styre klar disse kulturformene, etter min mening. Ikke bare for at de er helt unaturlige, men først og fremst grunnet fiskevelferd.
Lite seriøst å støtte en slik industri, etter min mening.
Dette er skrevet på bakgrunn av hva eg har fanget opp av informasjon. Eg er fullt klar over at eg nå mest sannsynlig blir slått i bakken av motinformasjon av rette person, men det ser eg bare på som et pluss. All kunnskap er et gode, siden den ikke tar plass
Postet 31.10.09 kl 00:29