Fått meg 14 liters akvarie! (side 2)

Fant denne på de med min. 20 liter. Den var jo ganske søt og har vanskelighets grad på ganske lett
Den killien var fin bamsemums. Men kan ikke huske å ha sett den i den lokale butikken.
Må prøve huske den der om jeg kommer til det punktet at jeg vil utvide
Takk for svar folkens. Problemet med mange av fiskene er at de har ikke alt mulig i den butikken jeg har vært i.
Men nå har jeg gjort noe sikkert ingen av dere anbefaler(så det trenger dere ikke å si,hehe)

Jeg fylte i vann idag og ph-greier til vannet.
Kjøpte 1 hann kampfisk ikveld, og 2 hu guppyer + en hann.
Så har jeg også en algespisende fisk som jeg ikke vet hva heter. Den er hvertfall liten, sort og brune prikker på.

Skal heller oppdatere dere om hvordan det går.

Den ene guppyen min er forresten gravid!
Helt ærlig tror jeg ikke dette kommer til å gå særlig bra, det er for mange fisker i for lite akvarium og ikke en helt ideell sammensetting. Yngelet vil nok ikke overleve de voksne guppyene og kampfisken, og de vil ikke ha nok plass til å vokse opp skikkelig uansett. Hvis du ikke visste det kan du få dyrebutikken til å bestille fisk og reker som passer inn i ditt kar, så vet du det til neste gang=) Ønsker deg likevel lykke til.

Forresten, algespiseren er nok ancistrus sp. oppdrettsvariant.
Jeg har ikke mange fisk nå. Fikk beskjed i dyrebutikken at dette var en grei sammensetning.
Jeg har 3 guppyer fordi hannen måtte ha 2 hunner.
Og en kampfisk gikk visst greit sammen med de, og den siste klarte seg fint alene som algespiser.
Tina Gundersen
Jeg har ikke mange fisk nå. Fikk beskjed i dyrebutikken at dette var en grei sammensetning. Jeg har 3 guppyer fordi hannen måtte ha 2 hunner. Og en kampfisk gikk visst greit sammen med de, og den siste klarte seg fint alene som algespiser.



Eh...den algespiseren. Er det en sugemalle (ancistrus)? I såfall har den alt for liten plass. Den blir 10-12cm stor i løpet av ett halvår eller sånn.


Butikken har lurt deg til å kjøpe uegnede fisker. Annbefaler at du leverer alle, utenom kampfisken tilbake.


-Tim
I et 14 liters blir dette for mange siden filterløsninga ofte ikke er bra nok til å ta unna all avfallet til fiskene, samt plassen de krever. Guppy og kampfisk er en lite anbefalt sammensetting. Kampfisken kan nappe guppyens finner og motsatt. Algespiseren går greit sammen med guppy og kampfisk, men skal ha et kar minst 100 liter etter hva jeg har erfart, for den blir opptil 15 cm lang.

Greia med dyrebutikker er at de ofte sier at alle fisker passer med alle fisker og i alt slags vann. Enten på grunn av manglende kunnskap, eller på grunn av salget.
Tina Gundersen
Men nå har jeg gjort noe sikkert ingen av dere anbefaler(så det trenger dere ikke å si,hehe) Jeg fylte i vann idag og ph-greier til vannet. Kjøpte 1 hann kampfisk ikveld, og 2 hu guppyer + en hann.


Hm, ja hva skal en si til en slik holdning til de som bruker tid til å hjelpe deg. Og hva med det du utsetter fiskene for? Du kan neppe påberope deg at du ikke viste konsekvensene av å sette inn fisk så tidlig.

Jeg har aldri sagt at jeg ikke vet konsekvensene av å putte fiskene oppi akvariet etter så kort tid.

Dessuten har de i dyrebutikken kommet med anbefalinger av hva som jeg kan ha og ikke ha, og også hva som kan passe sammen og ikke.
Jeg ble anbefalt 3 guppyer(1 hann og 2 hunner fordi hannen alltid skulle ha 2)
Og kampfisken fordi jeg kunne ha en fisk ved siden av.
Foreløpig ser fiskene ut til å ha det bra, så jeg får se hvordan det går videre.
Jeg hadde veldig lite lyst på snegler og reker, fordi jeg ikke liker disse dyrene noe særlig, og når jeg i tillegg har hørt fra andre at de har hatt disse fiskene sammen og dette har fungert bra så må jeg vel få lov til å gjøre et forsøk?
En ting er at jeg spør dere om råd, men jeg må kunne prøve litt på egenhånd også. Selvfølgelig tar jeg til meg de tipsa jeg får, selv om jeg ikke hører på alt.
Jeg er vel ikke eneste her inne som har gjort noe feil fordi jeg ville prøve?

Hadde faktisk en gullfiskbolle tidligere med 3 kampfisk. Dette er endel år siden nå, og dette var ikke stor bolle. Ingen fortalte meg den gangen at dette var galt. Men ville likevel ikke hatt en gullfiskbolle nå både av praktiske grunner når det gjelder rengjøring og fordi fisken ikke klarer seg så bra der.
Men nå som jeg har et akvarie større enn en gullfiskbolle så kan jeg ikke skjønne helt hvorfor det er et problem med de få fiskene jeg har.

Syns det er litt synd når jeg kommer inn på et nytt forum at jeg føler meg dum for å stille spørsmål og be om råd fordi alle hakker på meg.
Litt positive tilbakemeldinger hadde vært koselig. Selv om dere er uenig med meg.
*host,hark*

Du spør flere ganger, selv om du har fått svar - "Hvorfor kan jeg ikke ha neontetra, når jeg vet flere andre har i mindre kar?" (ikke direkte quotet)
Jo, altså - for ikke så veldig lenge siden var det en episode av "Klokka 8 hos meg" (Heter det vel?), og der viste de en fisk som en av deltakerne hadde. Det var en kampfisk i et "stort" vinglass!!
Her går det på desiliter, ikke liter.. Det er jo naturlig for oss akvarister å tenke "HERREGUD! Skjønner du ikke at det der går galt!??!". Det er helt ulogisk å tenke noe annet, mener nå jeg. Men det kan jo hende at eieren faktisk bare er totalt feil informert. Ikke vet jeg.. Men du har jo blitt informert, da trenger du ikke gjøre slike feil. Det er vel derfor du spør?
Når du vet at det ikke går, så trenger du vel absolutt ikke å prøve det?

Jeg likte veldig godt et tidligere eksempel: Hvordan blir det å pakke en gris i kaninbur?

Du bestemte deg for 3 guppy og 1 kampfisk. Både kampfisk og guppy er fine fisker å starte opp med. Fine å se på er dem også, så det var jo gode valg - syns jeg. (Men kanskje ikke så gode sammen)

Men du har bare 14liter, og du har selv nevnt det neste problemet jeg skal poengtere.

"Den ene guppyen min er forresten gravid!"

Guppy formerer seg enormt. Etter kort tid har du bare 1 liter pr fisk. 3-4 uker senere har du bare en halvliter vann tilgjengelig pr. fisk. Da får du virkelig et problem, og du må gjøre noe.
Stygt å si, men forhåpentligvis blir det levendefor for kampfisken. (nei, jeg støtter ikke slik foring)

Vel, det var det jeg hadde på hjertet. Men du spør etter noe positivt også, og dette ble jo bare negativt.. Du har kommet deg på akvaforum, BRA! Her lærer man utrolig mye, på urealistisk kort tid! Det er ihvertfal det jeg har opplevd. Fra å stole på at vikarene på dyrebutikken kunne det de snakket om, til å omtrent lære dem opp - er en stor forskjell. Og det skjedde fort. Bare du hører på råd, så vil du også lære deg veldig fort!
Du nevner også at du bør prøve selv, det er også veldig bra! Man lærer av å feile. Men husk nå at når du har fått svar på hvordan det gjøres riktig, så trenger du ikke å feile

Lykke til videre. Du har fått en utrolig bra hobby. Den krever mye, både fysisk og økonomisk - men den gir deg mye tilbake også. Gled deg til avhengighetskjøpene som kommer i nær fremtid.
Tiniuspuza
Jeg er vel ikke eneste her inne som har gjort noe feil fordi jeg ville prøve?

Nei, men du har blitt advart om at du ikke skal gjøre de feilene du nettopp har gjort.
Og det at du må få prøve litt på egenhånd også, og at du ikke tar til deg alle rådene, det du burde gjøre er å ta til deg rådene, fordi de som har gitt deg rådene er seriøse akvarister som har begått nybegynner feil og prøver å hjelpe deg, slik at du ikke begår de samme.
Og du har før sagt at det ikke er rart at du vil prøve med neontetra siden andre har lyktes med det før, fiskene har kanskje overlevd, men de har ikke trivdes, og når folk sier til deg at det er for liten plass, så trenger vel ikke du å spørre om dette gang etter gang?
Jaja, lykke til, men som nevnt av andre ovenfor, guppyer formerer seg utrolig fort, så du burde få deg større akvarium.
Tiniuspuza
Syns det er litt synd når jeg kommer inn på et nytt forum at jeg føler meg dum for å stille spørsmål og be om råd fordi alle hakker på meg. Litt positive tilbakemeldinger hadde vært koselig. Selv om dere er uenig med meg.


Dette blir bare for dumt nå. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å vri alt sammen til noe negativt og som personlig angrep. Du må klare å skille på råd og advarsler fra seriøse akvarister angående akvariehold og personlig angrep!

Men når du spør om hjelp og velger du å gjøre det stikk motsatte av hva folk anbefaler. Det er levende dyr du velger "prøvemetoden" på. Syns du ikke det er bittelitt dårlig gjort mot fisken at du velger å prøve for å se om det går -hvis vi sier at risken for at det ikke går er meget stor?

Jeg syns det er veldig egoistisk og dårlig gjort mot fiskene i alle fall...

Og dette var nok også det siste du hørte fra meg
Du får servert to "sannheter". En fra dyrbutikken, og en annen fra flere akvarister her på forumet. Noen av dem med ganske så lang erfaring. Du velger da den sannheten som passer deg best, og bryr deg ikke med å tenke litt fornuftig selv.

Gjentar det jeg skrev i forrige post:

Ikke spør dersom du ikke kan takle svaret.


-Tim (som skal slutte å gi deg flere svar)
Dyrebutikker lever av å selge fisk, noen bryr seg dessverre ikke om hvordan fiskene får det etter de er solgt.
Har selv blitt 'lurt' av de som jobber & vil selge.
Syns ikke du har fått noe annet en gode råd av erfarne mennesker som bryr seg om dyr.

Har selv prøvd å ha andre fisker sammen med min Kampfisk, jeg kalte han kosegutten. Han gikk veldig fint sammen med eplesnegler, så jeg tenke at dette er en fredelig Kampfisk... men den gang ei, han tok livet av en & skremte vettet av en annen. Jeg har flere karr så fikk reddet de siste ifra døden. Det er ikke alle fisker som går sammen & i et så lite karr har de få gjemmesteder. Vil derfor råde deg til å holde et øye for mye på det karet ditt.

Lykke til & pass på vannverdiene
Tenkte bare dere kanskje ville vite at alle fiskene mine fortsatt lever
Fint
Stell godt med de og vær flittig.
Men som så mange andre her, så er jeg ikke optimistisk til framtida i det akvariet
Tiniuspuza
Tenkte bare dere kanskje ville vite at alle fiskene mine fortsatt lever :)


Selv om de lever så betyr ikke det at du har det bra.
Du hadde sikkert klart å leve lenge i et lite rom på 5 kvm, men hade det vært noe koselig. Spesielt når du skal både spise og gå på do på det rommet. Når det i tilleg blir dyttet inn 4 personer til. Man kan leve lenge under slike forhold, men trivselen er lav og sykdommer vil garantert komme.
Her var vi opptimistiske ja!

Er vel ikke noe vits i å fortelle hvordan det går eller oppdatere med noen bilder, for dere har tydeligvis bestemt dere for at alt det jeg gjør nå er galt.
En smule oppgitt!

At fiskene lever, spiser og svømmer rundt og herjer rundt der inne er tydeligvis ikke en positiv ting.
At de lever og spiser er ikke noe spesielt, det kan de gjøre selv om de mistrives. At de svømmer er heller ikke noe stort, det er det fisker gjør, det er slik de beveger seg.

At de 'herjer' trenger heller ikke være noe positivt tegn, det kan bety at de er stresset fordi de har for liten plass.

Det er i det store og det hele vanskelig for en nybegynner å se om fisker trives eller ikke, for spise og svømme gjør de uansett. Det er kun når du får litt erfaring og tar til deg råd fra mer erfarne akvarister at du kan se om en fisk har det bra eller ikke.
Tiniuspuza
Her var vi opptimistiske ja! :) At fiskene lever, spiser og svømmer rundt og herjer rundt der inne er tydeligvis ikke en positiv ting.


Hei!

Kan du gi oss samme rapport om 1 mnd eller kansje 2? Altså ingen dødsfall på 2mnd...Tror du det går bra? Husk å vær positiv, så går det kansje
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap