Ikea boks (side 2)

Det er filteret som kjøres inn selv om man vanligvis sier "akvariet innkjøres". Derfor bør filteret stå i en 4 ukers tid før du kjøper fisken.
Gunttre
lurer på om det er giftige stoffer i ikea boksen de er på ca 26 l er det noen som har dette som akvarie vil gjerne ha bilder trenger svar


Gunttre, jeg undrer meg meg litt over din måte å tilnærme deg akvariehobbyen.

Hvis du leser de svarene du har fått i dine tråder og de artiklene som omhandler oppstart av akvarier og gode råd til nybegynnere vil du kanskje se at du starter litt i feile enden. Blir litt som å starte med å kjøpe ei gammel campingvogn for å bruke den som stall til en hest..

Saffen og flere andre har vært innom at minimum 60 liter akvarium er nærmeste et "krav" for nybegynnere. Hvis du leser om nano og micro akvarium vil du fort oppdage at dette er de meste krevende akvarien som finnes.

Anbefaler ikke å starte med en plastboks som akvarium. Er det derimot snakk om midlertidig oppbevaring av f eks yngel kan det fungere, men da krever dette ekstra tilsyn og rutiner med reingjøring og vannbytte. Vet at noen bruker slike bokser, der de tømmer og vasker boksene hver dag for å unngå bakterie/soppinfeksjon på yngel. Da må du ha modnet vann stående slik at du har konstante vannverdier.

Men da jeg forstår det slik at dette er ikke din intensjon med disse boksen, men at du tenker å bruke den som et permanent oppholdssted for dine fremtidige fisk vil jeg på det sterkeste anbefale deg å glemme disse planene.

Du vil fort finne ut at noe av det rimeligste med hele akvariehobbyen er selve akvariet.
Må bare si at jeg er "Maren"
Jeg synes disse "baljene" fra IKEA er supre, men jeg bruker de kun til medisinering av fisk når jeg ikke kan medisinere i karet, om jeg har yngel, skifter kar eller skal flytte fisk. Altså ingen permanent oppbevaring
Jeg bruker forøvrig den på 65L.

Jeg tror ikke du vil få den store gleden av fisken om du velger å bruke disse. Selv om de er gjennomsiktig er det ikke på langt nær det sammen som klart glass. Jeg tror rett og slett at du kan gå lei etter hvert og finne på å kjøpe et ekte akvarium, så hvorfor ikke gjøre det med en gang
Litt feil her har allerede en del akvarier fra før men vil ha et som ekstra så jeg starter ikke med plast akvariet
Platy yngel
Hei!

Jeg har platy og de er jo som kaniner, tror faktisk at en er gravid nå.

Kan jeg ha yngelen i SAMLA boksen på 130L?

Hvordan er det med disse, skifter man vann hver dag? Det kan vel ikke brukes pumpe på sånne? Skal det være grus og planter?
du kan ha yngel der det er helt flott filter kan du også ha
Har du filter? Hvilket filter kan brukes?
Hva som helst til 130 liter
saffen
[QUOTE=Black_Flys]Kan sikkert rengjøre den med klor for å fjerne eventuell oljefilm fra plasten. Espen
klor??? tror du skal holde alt som har med vaskemidler og da især klor langt unna alt som skal brukes til og ha fisk i..

Å bruke klor for å rengjøre er vanlig. Bare viktig å skylle godt og la gjenstanden tørke slik at restene fordamper. Bruker selvsagt utvannet ikke direkte fra flasken. Mange som legger nedalgete steiner i lett klorvann for å få de rene igjen. Ikke lavasteiner og andre porøse ting da.
Er også klor i de fleste drikkevann, men i små mengder, en av grunnene til at man bruker aquasafe.

Espen
Du kan jo bare innrede det som et hvilket som helst akvarium m filter
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap