Døde fisker og dårlig informasjon? (side 2)

siande
Har ikke de folkene i dyrebutikken(e) lurt deg mange nok ganger allerede? Start opp karet, men ikke slipp fiskene oppi før hele nitrogensyklusen har kommet i gang, altså 4-5 uker. Alternativt kan du finne en i samme område som driver med akvarier og be pent om du kan være så snill å få guffe fra filteret deres. Da får du en liten bakteriekultur å starte med.


Det er jo derfor jeg spør og ikke bare kjører på med å slippe alt løs slik han sa! Hva vil det si å få guffe fra filteret deres? Hva skal jeg eventuelt gjøre med denne guffen og vil den da korte ned tiden nitrogensyklusen bruker på å komme i gang? isåfall, hvor mye? og hvordan vet jeg at den er kommet i gang? tester jeg det i dyrebutikken?
Når du kickstarter henter du en fullstendig bakteriekultur fra et akvarie i drift. Da slipper du å vente på at bakteriene som utgjør nitrogensyklusen skal komme på naturlig vis,du har fått alle. Det eneste du virkelig trenger å bekymre deg for da er bakteriestammen din er svært liten og trenger tid til å formere seg før du kan belaste den mye.

Guffen kan overføres til ditt filter på flere måter. Da jeg fikkfilterguffe vred vi opp filtrene til min venn i en pose, og samlet i tillegg opp mest mulig brun guffe fra filterboksen hennes(det er virkelig ikke noe bedre ord for det som jeg kommer på). Dette tok vi med oss hjem til meg og helte i filterboksen, den er ganske store og uhåndterlig i det filtersystemet jeg har. Ikke alle filtere er så enkle å bare å fylle med vann/guffe slik, der fungerer det like greit å vri de brukte svamene i en bøtte med litt akvarievann (og gjerne mer filterguffe om det e rmulg å fiske ut noe sted) og så la filteret ditt kjøre i dette vannet en stund slik at mest mulig av guffen blir tatt opp.

Det viktige er at ikke filterguffen blir stående lenge uten sirkulasjon, da dør bakteriene og du er like langt. 1-2 timer er greit, men etter det går det raskt i nedoverbakke.

Når du kickstarter filteret slik har du to muligheter, forsiktig belaste det med fisk eller fore det, enten med amoniakk eller med fiskefor. Om du ikke gjør noe i et kar med kickstartet filter så får sannsynligvis ikke bakteriene nok næring og dør pga. det (det skal ikke være enkelt nei...).
Siden du allerede har problemer i bollen fisken er i ville jeg gjort det første. Fiskene vil da produsere avfall men du har nå alle bakteriene du trenger. men du har neppe en veldig stor mengde av bakteriene, derfor må du være forsiktig med foringen og ikke sett i mer fisk enn de du har før du er sikker på at vannverdiene er fine. Dyrebutikken kan sikkert teste vannet for deg om du tar med en vannprøve 5-6 dager etter kickstarten. Vær sikker på at de tester for både ammoniakk og nitritt, du vil ha tilnærmet 0 av begge for å kunen erklære det hele for en suksess.
Det kan være lurt å få vannet testa for nitrat også. Nitrat er sluttproduktet i nitrogensyklusen, og er det nitrat i vannet betyr det at innkjøringen er ferdig. Da gjenstår det bare å få bygget opp bakteriekulturen til å gradvis tåle mer for og flere fisk om du skal ha det.
Maretard
Det kan være lurt å få vannet testa for nitrat også. Nitrat er sluttproduktet i nitrogensyklusen, og er det nitrat i vannet betyr det at innkjøringen er ferdig. Da gjenstår det bare å få bygget opp bakteriekulturen til å gradvis tåle mer for og flere fisk om du skal ha det.


Jepp, den glemte jeg. Men jeg har hørt om dyrebutikker som tester bare pH, nitrat og GH, og da er man like langt, siden et filter som er delvis i gang godt kan produsere moderate mengder nitrat uten å klare å ta unna all ammoniakk og nitritt.
siande
Start opp karet, men ikke slipp fiskene oppi før hele nitrogensyklusen har kommet i gang, altså 4-5 uker. Alternativt kan du finne en i samme område som driver med akvarier og be pent om du kan være så snill å få guffe fra filteret deres. Da får du en liten bakteriekultur å starte med.


Kanskje jeg ikke har lest tråden godt nok, men er ikke dette snakk om en liten bolle som har nitritproblemer? Da må det vel være bedre å få fiskene over i 100 litern selv om karet ikke er innkjørt? Fiskene har da større sjans til å overleve i 100 litern enn i den lille bolla hvis vannkvaliteten er dårlig i bolla. Trådstarter må jo uansett være forberedt på hyppige vannmålinger, hyppige vannbytter og veldig lite mat.

Jeg er alltid for å kjøre inn karet før man har i fisk, men i dette tilfellet høres det da ut som tilværelsen for fiskene er værre i bollen enn de vil få det i et nystartet større kar.
Jeg venter ihvertfall litt med å sette inn fiskene.. Hvis jeg sjekker vannet i dyrebutikken og de sier det er bra, kan jeg sette de inn da, eller må jeg vente i en mnd uansett?
Hva kan jeg gjøre med bollen? Er det noe fisk i det hele tatt som kan være i den?
Marie R
Hvis jeg sjekker vannet i dyrebutikken og de sier det er bra


... så betyr det fint lite. Sjekk vannet ditt selv.

I dyrebutikken er det 50 % sjanse for at svaret du får er 100 % rent pissprat. Venn deg til det. Skal du klare deg som akvarist, må du klare deg selv.

Kjøp deg et testsett og test vannet ditt. Ikke skyv ansvaret over på andre. I hvert fall ikke på folk som ikke bryr seg.

Beklager hvis jeg er sur nå, men jeg blir litt lei av "dyrebutikken ditt, dyrebutikken datt".

Dyrebutikken har produkter å selge.
De har ikke kunnskap å donere. (Med noen få hederlige unntak.)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap