Happy-life algin regular/extra -et algemiddel som virker! (side 2)
mona oBare en liten kontramelding fra meg her, ang. den leksgruppa som ikke ville leke som vanlig dagen etter et vannbytte da antialgemiddelet ble tilsatt. De var bare litt sent ute, hehe ;) De er i gang i dag :)
Så bra
mona oEllers er det nå gått 3 dager siden jeg hadde oppi antialgemiddelet, men så langt ser jeg ingen forskjell enda. Hadde vel håpet på mirakler, men må vel smøre meg med litt mer tålmodighet. Akkurat nå henger det og vifter lange tråder fra plantebladene og mosen, omtrent som før, så det ser ut som det greier å vokse litt selv om middelet er brukt. Jeg fjernet så mye som mulig med hendene på lørdag i forbindelse med vannbyttet, men disse algene her vokser jo flere cm pr dag! :p
Hehe, 3 dager er vel litt optimistisk Du må nok beregne ut kuren, altså 4-5 uker. Jeg fulgte desverre ikke opp trådalgekaret, i forhold til når det egentlig begynte å virke. Bare plutselig gikk opp for meg at det stod der gullende rent 5 uker etter at middelet hadde blitt hatt oppi. Går ikke fisk der så det står bare og går for for seg selv..
Postet 12.01.10 kl 12:43
Postet 12.01.10 kl 12:49
Postet 12.01.10 kl 12:51
Neon BebopHvordan synes dere de andre HappyLife-produktene fungerer? Happylife er et teit merkenavn, men det er jo ikke noe hint om hvordan det virker :) Ønsker sterkt at EasyCarbo skal virke godt :)
Dette er en tråd angående algemiddel. De andre produktene til happylife er ikke algemidler og bør derfor diskuteres i en annen produkttråd syns jeg
Postet 12.01.10 kl 12:58
Postet 12.01.10 kl 13:16
Tilbakemelding fra meg, som er omtrent halvveis i kuren med dette antialgemiddelet.
Algin Regular skal gis en gang i uka over fire uker.
Jeg startet med 1. dose Algin Regular i en 160 liter lørdag den 9/1.
Lørdag 16/1 ble dose 2 tilsatt, altså nå sist lørdag.
Nå begynner jeg å se store forandringer! Dette ser faktisk ut til å VIRKE, hehe
Det er fremdeles litt trådalger, men de vokser ikke overalt lenger, og de er kortere og mindre. Jeg gleder meg til å se karet om to uker når kuren er ferdig!
Algin Regular skal gis en gang i uka over fire uker.
Jeg startet med 1. dose Algin Regular i en 160 liter lørdag den 9/1.
Lørdag 16/1 ble dose 2 tilsatt, altså nå sist lørdag.
Nå begynner jeg å se store forandringer! Dette ser faktisk ut til å VIRKE, hehe
Det er fremdeles litt trådalger, men de vokser ikke overalt lenger, og de er kortere og mindre. Jeg gleder meg til å se karet om to uker når kuren er ferdig!
Postet 20.01.10 kl 12:03
Har nå kjøpt disse 2 flakene og lempa en skvett i 540'n (ca 1/4 del av innhold) gleder meg til å se resultatet. Har noe alger på frontglasset som selv algeskrapa har trøbbel med. Det kan nevnes at jeg kjøpte meg en liten Pittbullpleco, og makan til ivrig fisk, "flyr" over glassa som en liten utsulta unge. Skal til by'n i mårra g kjøpe de 3 døm har igjen
Mvh Per
Ps Flere raporter ønskes
Mvh Per
Ps Flere raporter ønskes
Postet 20.01.10 kl 20:23
På lørdag hadde jeg oppi 3. dose (av totalt 4) med Algin Regular, og NÅ begynner jeg å se resultater!! Yippi!
Samtidig med at jeg bytter vann på denne 160 literen en gang hver uke, har jeg hatt som rituale siden i sommer å manuelt stå og fjerne laaaaaaange algetråder fra karet med fingrene. En tidkrevende møkkajobb, men det måtte gjøres for at karet ikke skulle drukne helt i trådalger.
Normalt ville det på disse få dagene etter siste fjerning ha vokst ut massevis av "reir" med sånne alger igjen.... men hva ser jeg? Ingenting! Det er så lite at jeg må sette meg ned og granske karet ordentlig nøye og lete etter algetråder! Ser noen få og små tråder enkelte steder, men de ser heldigvis ut som de "tynes" og ikke har det så godt, hehe
Det er første gang siden tidlig på sommeren i fjor at karet ser sånn ut!
Dette virker, det ser jeg.
Gleder meg til siste dose er hatt i. Iflg flasken kan man ha i halv dose annenhver uke for å forhindre ny algeboom, men det er egentlig litt dumt. Jeg liker ikke å bruke "kjemikalier" på denne måten. Men må jeg så må jeg. Iallefall for en periode, til alle spor av algene er "kverka".
Samtidig med at jeg bytter vann på denne 160 literen en gang hver uke, har jeg hatt som rituale siden i sommer å manuelt stå og fjerne laaaaaaange algetråder fra karet med fingrene. En tidkrevende møkkajobb, men det måtte gjøres for at karet ikke skulle drukne helt i trådalger.
Normalt ville det på disse få dagene etter siste fjerning ha vokst ut massevis av "reir" med sånne alger igjen.... men hva ser jeg? Ingenting! Det er så lite at jeg må sette meg ned og granske karet ordentlig nøye og lete etter algetråder! Ser noen få og små tråder enkelte steder, men de ser heldigvis ut som de "tynes" og ikke har det så godt, hehe
Det er første gang siden tidlig på sommeren i fjor at karet ser sånn ut!
Dette virker, det ser jeg.
Gleder meg til siste dose er hatt i. Iflg flasken kan man ha i halv dose annenhver uke for å forhindre ny algeboom, men det er egentlig litt dumt. Jeg liker ikke å bruke "kjemikalier" på denne måten. Men må jeg så må jeg. Iallefall for en periode, til alle spor av algene er "kverka".
Postet 26.01.10 kl 13:23
Endret: 26.01.10 kl 13:23
mona oDette virker, det ser jeg.
Puhh, det høres bra ut. Jeg er en uke avgårde på mitt neste algebefengte kar. (egentlig 2 uker men første telles ikke fordi jeg glemte å fjerne det forkulla bambusrøret..) Syns det er litt skremmende at algene kom så raskt tilbake og ikke virker hemmet i det hele tatt. Jeg mener siden de var helt borte ved oppstart. Håpet middelet skulle bremse algene siden jeg var føre var. Se på vedlagte bilde, er det rart jeg blir skremt..
mona oGleder meg til siste dose er hatt i. Iflg flasken kan man ha i halv dose annenhver uke for å forhindre ny algeboom, men det er egentlig litt dumt. Jeg liker ikke å bruke "kjemikalier" på denne måten. Men må jeg så må jeg. Iallefall for en periode, til alle spor av algene er "kverka".
Og det har heller ikke jeg gjort. Jeg liker ikke tanken på å fortsette for å forebygge. Jeg vil gi fiskene rent godt vann når kuren er over, selv om de ikke ser ut til å ta skade av middelet. Men det har jo ikke vært tilbakefall i de andre karene så det har heldigvis ikke vært nødvendig
Postet 26.01.10 kl 13:39
Endret: 26.01.10 kl 13:42
Inaktiv bruker
Hvordan ser det ut etter kuren er over. og ikke fortsatt forebyggende?
Og jeg tenkte å tilsette både algin-extra og algin-regular når jeg første skal begynne på dette her, noen andre som bruker/har brukt begge to samtidig?
Og jeg tenkte å tilsette både algin-extra og algin-regular når jeg første skal begynne på dette her, noen andre som bruker/har brukt begge to samtidig?
Postet 01.02.10 kl 20:34
chr87Hvordan ser det ut etter kuren er over. og ikke fortsatt forebyggende? Og jeg tenkte å tilsette både algin-extra og algin-regular når jeg første skal begynne på dette her, noen andre som bruker/har brukt begge to samtidig?
Som jeg skriver i første innlegget i denne tråden, blandet jeg begge typene og har fått et helt algefritt kar. Ikke vært behov for etterbehandling så langt
Postet 01.02.10 kl 22:28
Inaktiv bruker
Ok, takk for svar, fikk ikek det helt med meg jeg.
Men ser på flaska med algin-extra at om den skal blandes med algin-regular, så skal dosene av begge skal da reduseres med 50% gjorde du dette, eller brukte du full dose?
Men ser på flaska med algin-extra at om den skal blandes med algin-regular, så skal dosene av begge skal da reduseres med 50% gjorde du dette, eller brukte du full dose?
Postet 01.02.10 kl 22:32
Kan hende jeg har lest litt for raskt igjennom hele tråden. Men påvirker dette middelet de andre plantene i karet? Vekst/Farge?
Høres ut som ett for-godt-til-å-være-sannt middel. Men hvis dette er ufarlig for plantene og fisken skal jammen jeg og prøve meg på dette. Har alger som dreper mine sverdplanter og windeløven.
Høres ut som ett for-godt-til-å-være-sannt middel. Men hvis dette er ufarlig for plantene og fisken skal jammen jeg og prøve meg på dette. Har alger som dreper mine sverdplanter og windeløven.
Postet 01.02.10 kl 22:54
Postet 01.02.10 kl 22:59
Postet 01.02.10 kl 23:01
Jeg er i gang med et nytt forsøk med dette middelet. 450 litern min har blitt kraftig angrepet av BGA. Som meget samvittighetsfull akvarist blir jeg ganske fortvilet når jeg leser dette i artikkelen om alger:
Årsaken til disse bakteriene er ganske klare: Dårlig stell med manglende delvannsbytter og ofte sammen med et filter som burde vært renset for lenge siden.
Men så står det videre:
En annen årsak kan være at bunnlaget er for tett slik at det dannes anaerobe (lufttomme) forhold her. Dette kan skje på de plassene i akvariet hvor sirkulasjonen er dårlig
Hos meg oppsto BGA etter at jeg fikk et utbrudd av andemat i karet. Uansett hvor mye jeg luket vokste det seg et tett teppe av denne møkkaplanten. Jeg reagerte nemlig på at BGA startet i overflata blant flyteplantene istedet for på bunnen der disse algene bruker å starte. Dette karet er 1,5 m langt og flyteplantene samler seg på motsatt side av hvor ublåset fra pumpa er. Der det nesten er stillestående. Så grunnen for BGA kan virke fornuftig i forhold til sistnevnte årsak.
Jeg er litt over en uke inn i behandlingen, men likevel har algene begynt å krype nedover plantene...
Og har såvidt begynt å spre seg på bunnen...
Jeg håper algemiddelet skal gi resultater etter 4 ukers kur og legger ut det her da
Årsaken til disse bakteriene er ganske klare: Dårlig stell med manglende delvannsbytter og ofte sammen med et filter som burde vært renset for lenge siden.
Men så står det videre:
En annen årsak kan være at bunnlaget er for tett slik at det dannes anaerobe (lufttomme) forhold her. Dette kan skje på de plassene i akvariet hvor sirkulasjonen er dårlig
Hos meg oppsto BGA etter at jeg fikk et utbrudd av andemat i karet. Uansett hvor mye jeg luket vokste det seg et tett teppe av denne møkkaplanten. Jeg reagerte nemlig på at BGA startet i overflata blant flyteplantene istedet for på bunnen der disse algene bruker å starte. Dette karet er 1,5 m langt og flyteplantene samler seg på motsatt side av hvor ublåset fra pumpa er. Der det nesten er stillestående. Så grunnen for BGA kan virke fornuftig i forhold til sistnevnte årsak.
Jeg er litt over en uke inn i behandlingen, men likevel har algene begynt å krype nedover plantene...
Og har såvidt begynt å spre seg på bunnen...
Jeg håper algemiddelet skal gi resultater etter 4 ukers kur og legger ut det her da
Postet 02.02.10 kl 12:06
Endret: 02.02.10 kl 12:08
Jeg ble ferdig med siste dose (4 doser over 4 uker) Algin Regular i en 160 liter på lørdag, men dessverre er ikke mitt kar fritt for trådalger. Eller, dose 4 ble gitt lørdag, i dag er det tirsdag, og da har middelet fremdeles noen dager igjen å virke på.
Jeg trodde en stund det ville fjerne alt, for det så veldig bra ut en stund med kraftig reduksjon av trådalger. Men så *poff* blusset det plutselig opp i javamosen igjen, uten at jeg begriper hvorfor. Det var uventet. Tror jeg kommer til å fjerne den javamosen helt, og heller sette inn ny senere.
Jeg blir nødt til å fortsette kuren utover de fire ukene, for jeg er ikke helt kvitt det. Men gudskjelov er det veldig redusert og kun små mengder av det nå.
PS!
Lisbeth, hvilken type alge var det du brukte kombo-metoden på (dvs miks av Regular og Extra) ?
Jeg trodde en stund det ville fjerne alt, for det så veldig bra ut en stund med kraftig reduksjon av trådalger. Men så *poff* blusset det plutselig opp i javamosen igjen, uten at jeg begriper hvorfor. Det var uventet. Tror jeg kommer til å fjerne den javamosen helt, og heller sette inn ny senere.
Jeg blir nødt til å fortsette kuren utover de fire ukene, for jeg er ikke helt kvitt det. Men gudskjelov er det veldig redusert og kun små mengder av det nå.
PS!
Lisbeth, hvilken type alge var det du brukte kombo-metoden på (dvs miks av Regular og Extra) ?
Postet 02.02.10 kl 13:18
Endret: 02.02.10 kl 13:19
mona oJeg ble ferdig med siste dose (4 doser over 4 uker) Algin Regular i en 160 liter på lørdag, men dessverre er ikke mitt kar fritt for trådalger.
Jeg var heller ikke kvitt skeggalgene i 450 litern i 4 uke av behandlinga, det tok nok et par uker til før det var vekk. Tror jeg fortsatte med algemiddelet de to ukene.
mona oPS! Lisbeth, hvilken type alge var det du brukte kombo-metoden på (dvs miks av Regular og Extra) ?
Jeg brukte mix på trådalgene i karantenekaret. Siden det funket så bra har jeg fortsatt å mixe i kuhliikaret også.
Jeg bruker mix nå i 450 literen også, men tror jeg skal kutte det siden det står på den ene flaska at den virker mot alle alger bortsett fra BGA. Jeg begynte med mix siden det står at man kan gjøre det ved hardt angrep av alger. Det er jo et hardt angrep, men kun av BGA, ingen andre alger, så da er nok mix bortkastet i akkurat dette tilfellet..
Postet 02.02.10 kl 13:37
Hørtes litt verre ut enn det er, når jeg skrev innlegget ovenfor, det ser jeg nå.
Jeg må understreke at Algin Regular har virket, det er drastisk mye bedre enn det var. Og det har tatt kål på 95% av trådalgene
Det er bare jeg som vil ha 100% altså, hehe
Det er littegranne igjen som henger og vifter fra tuppen av noen planteblad, helt ved overflaten, samt litt hist og pist i javamosen. Ser ut som lørdagens dose har fjernet noe av mose-algene, for det er mindre nå enn i helga i den.
Jeg må understreke at Algin Regular har virket, det er drastisk mye bedre enn det var. Og det har tatt kål på 95% av trådalgene
Det er bare jeg som vil ha 100% altså, hehe
Det er littegranne igjen som henger og vifter fra tuppen av noen planteblad, helt ved overflaten, samt litt hist og pist i javamosen. Ser ut som lørdagens dose har fjernet noe av mose-algene, for det er mindre nå enn i helga i den.
Postet 02.02.10 kl 14:22
Endret: 02.02.10 kl 14:23
Postet 08.02.10 kl 21:24