Dette er ikke lett! Fisker som passer i lite akvarium på grus... (side 2)

Inaktiv bruker
mange gode forslag her... =D
(er i akkurat samme situasjon som SGS)

Er det flere fisk??
Virker en sånn sammensetning fornuftig for en 63 liter?

2 dverggurami (han og ho)
4 Otto
8 venusfisk

De er alle ganske små, men både Otto og venusfisken vil være i gruppe/stim. Tenker å stille inn akvariet på 24 grader, som er bra både for guramien og for Otto, men litt varmt for venusfisken (men den klarer seg opp til 28 grader). Skjer det noe med vannverdiene når vannet er litt kaldere? Akvariet står i dag på 26 grader.
24 grader er fin-fint. Sparer strøm gjør du og.

Når det er sagt, og det er ikke meningen å være slem - kun å gi råd, og det er at det er smart å lese seg litt opp på hva man gjør før man gjør det slik at man unngår ubehagelige overraskelser. Man sparer seg selv, og viktigere - fiskene, for unødig stress og ubehag av det. Da slipper man også å måtte kompromisse på fiskenes vegne av økonomiske årsaker.

Før du kjøper inn fisk så bør du sette deg inn i hvilke krav fiskene stiller i forhold til vannverdier, plass, innredning osv. Jeg vil slå et slag for en gammel oppfinnelse - boka. De aller fleste bibliotek har akvariebøker (så slipper du å kjøpe de til overpris i dyrebutikken) hvor du kan lese litt om de enkelte fiskene, men også litt om hva som kjennetegner de forskjellige fisketypene (hvorfor dverg-guramier (og labyrintfisk generelt) bør ha dekkglass el.l. (heldekkende lystopp funker fint). Der står det litt om hvilke fisketyper som kan gå sammen, litt om temperament, krav til plass o.l.

I tillegg til dette, vil god kunnskap om de enkelte fiskene gi deg mye mer utbytte av fiskene dine; du vil lettere kunne forstå fiskenes adferd og se om de trives, krangler eller om det er noe galt (brygger på sykdom?)...

Lykke til med verdens flotteste hobby!
Takk, Joakim! De tre sortene er valgt ut fra at de ut fra fiskebasen har behov for samme vannverdier og kan gå i samme vanntemperatur. De går ikke alle i samme del av akvariet, og ingen av dem fremstår som revirkrevende eller trenger veldig stor svømmeplass.

Og jeg har allerede sjekket opp at heldekkende topp veier opp for dekkglass når det gjelder dverggurami

Jeg har en bok "Akvariet mitt", men den sier ikke så mye om alle fiskesortene. Skal ta meg en tur på biblioteket

Men når du sier det du sier, mener du at jeg har gjort en feil i mitt valg av arter som skal gå sammen?
Hei; nei artsvalget ditt er helt innafor, det. Det var ment som et generelt tips. Det er ikke alltid man kan ta det dyrebutikkene sier for god fisk (pun intended), og det er dessverre mange som går på en smell der mtp. fiskevalg.

Bor du i nærheten av en akvarieklubb er det også smart å melde seg inn der; de har ofte godt utvalg av bøker til utlåns, mange gode og erfarne akvarister man kan spørre om råd; og ikke minst god tilgang til flotte planter gjennom klubbauksjonene...
Jeg bor på Jessheim og har vel så vidt jeg vet Lillestrøm som min nærmeste klubb. Så da ville jeg nok heller vurdere Oslo, siden det er hipp som happ med kjøretid/avstand og jeg regner med at den er mer aktiv Men det får bli på litt sikt.

En ting jeg lurer på i forhold til dverggurami, når den skal ha rolig vann (det leste jeg forsåvidt på honninggurami, men det står at det gjelder alle labyrintfisker) - hvor rolig er rolig? Jeg har et Juwelkar, der utblåsningen står vendt innover mot veggen og oppover mot overflata, for å få sirkulasjon. Blir det da rolig nok for dverggurami?

Ellers har jeg fått beskjed på nettakvariet om at venusfisk ikke er en tropisk fisk, slik at jeg ikke bør velge den. Selv om den står nevnt i Akvariet mitt som en av artene som kan gå i "det lille sørøstasia-akvariet".
Altså, når det gjelder hva som går og hva som ikke går... Det må du nesten avgjøre selv - én av de tingene man lærer etter litt tid i hobbyen (jeg har ikke mange år på baken selv, men noe har jeg jo fått med meg) er at det som funker ett sted ikke nødvendigvis funker et annet sted og at grensene på hva som går an er veldig flytende (bokstavelig talt

Venusfisk trives i kaldere vann, men selv ser jeg ikke noe problem å ha den i 24 grader som du nevner. Om du skal ha 26-28 grader i vannet blir det nok litt i overkant i lengden; men min erfaring når det gjelder vannverdier (både ph, kh og alt mulig) er at det viktigste for fiskene er stabile verdier; ikke at de ligger på tidelet i forhold til en eller annen "fasit". Men det er fint du sjekker flere steder og kilder; da får du forskjellige synspunkt og på bakgrunn av det gjør du opp din egen mening. Som ellers i livet, egentlig...

Når det gjelder guramier og labyrintfisk så er litt av greia at de lager såkalte skumreder. Dvs. når de skal formere seg legger de egg; disse eggene inneholder ørlite olje som gjør at de flyter opp, i stedet for legger seg langs bunnen som f.eks. eggene til tetraer og mange andre arter. Da samler guramiene sammen planteblader og andre rester og legger det i et hjørne av akvariet; de lager også en slags skumbobler med munnen som gjør at sammen med kvister og planterester får de et lite skumrede. Der plasserer de eggene sine, og passer på de. Om det er for stor overflatesirkulasjon så vil dette skumredet bli blåst utover og bli oppløst; og de vil ikke klare å formere seg. Nå er i utgangspunktet ikke det noen enorm krise, men de aller fleste fisker liker å oppholde seg steder hvor ting ligger til rette for formering; da føler deg seg bedre og tryggere.

Generelt så er det også slik at fisker som er høye og flate, som discus, scalare og de fleste guramier; er jo også utsatt rent fysisk for kraftige strømninger i vannet. Det er vanskelig å svømme ordentlig om de blir "blåst over ende". Sånn sett kan man se på mange fisker hvordan vannforholdene er der de kommer fra; lave og spisse "torpedo-fisk" og de fleste stimfisker er ganske så aerodynamiske i formen og bor enten på steder med kraftig vannføring eller de svømmer fort. Maller f.eks. ligger ofte på bunnen og er formet på oversiden som en slags spoiler/vinge; de blir presset ned på bunnen av den kraftige strømmen...

Fascinerende denne hobbyen vår... Og jo mer man lærer, jo mer får man ut av den.
Mye sant i det Joakim sier. Du må gjøre dine egne erfaringer. Synes ikke du skal gjøre sand/grus til et problem. Og til en 63-liter er det viktigste at du finner fisker som er små.

Vi har alle gjort alle de samme feilene. Det må nok du også gjøre. Lytt til de med erfaring, men ofte kommer rådene i etterkant. Altså man spør om hva som gikk galt heller enn om hva man bør gjøre. Men man kan jo ikke spørre om alt heller.

Det samme når det gjelder innkjøp av både fisk og planter. Det er greit å ha en ide om hvilke arter man har lyst på, men de kommer jo aldri i butikken! Så ender man opp med å kjøpe noe som de anbefaler. Av og til feil. Slik er det, og det er disse feilene man lærer av.

Selvfølgelig skal man ta så langt som mulig ta hensyn til fiskene behov, men ikke ha veldig vond samvittighet om du tabbet deg ut. Litt brutalt, men alle som er hellig overbevist om at det er viktig å hele tiden tenke på fiskenes beste har alle sammen fått denne innstillingen etter at de har gjlrt alle feilene! Sånn er det bare.

Kjør i vei. Spør og grav, men gjør dine egne erfaringer også. Det er det som er kjekt med hobbyen. Ingenting av det jeg har lært har jeg lært før jeg gjorde feil. Det finnes ingen eksamen eller svennebrev å ta.....

Roar

ps
Har alltid hatt grus i mine kar. Regelen er ingen skarpe kanter. Hverken på sand, grus eller stein. Plantene liker normalt grus bedre enn sand. Dersom det er nødvendig med gjødseltabletter ved siden av plantene for at de skal ta opp næring er det noe galt med bunnlaget eller balansen i karet. Det er ingen som legger tabletter ut i naturen.....! Og det er lettere å få balanse i et større akvarium enn ett lite.
SGS
2 dverggurami (han og ho)


Det er vanskelig å se kjønn på pygmègurami så jeg ville ikke valgt bare to stykker. Da kan du ende opp med to hanner som konstant vil svømme etter hverandre når er under lekstiden for å ta hverandre.
Dverggurami og pygmegurami er vel to forskjellige arter?

Guramier og labyrintfisk lever vel stort sett i de store elvene i Asia. Spesielt der elvene går over side bredder. Også i Kina's rismarker er de ganske vanlige. Områdene er preget av grumset vann, og absolutt ikke hverken stein eller sandbunn. Som nevt tidligere liker de best stille, eller sakteflytende vann. De har dårlig syn, siden de ikke trenger å kunne se når vannet er så grumset. Derfor har de velutviklede følere. De kakn også puste atmosfærisk luft, hvilket gjør dem i stand til å overleve i oksygenfattig vann, ja sogar under tørkeperioder.

Skulle da tro at de ikke egnet seg i et selskapsakvarium, men det gjør de altså.....

Små guramiarter er et godt valg, synes jeg.
Beklager, mente hun snakket om pygmègurami til begynne med, og gikk derfor utfra om at hun fortsatt snakket om det. Er redd for at en 60-liter er for lite for dvergurami. Vi hadde to trioer i en 110-liter og selv der gikk de i tottene på hverandre (to hanner som hver hadde to hunner). Hvis vedkommede skulle hatt dvergurami måtte det vært en trio med en hann og to hunner da hannen kan være ganske så slitsom. Karet må da vært godt beplantet så hannen ikke sliter hunnene til døde da han kan bli ganske så hissig og nappe dem i finnene (det var det som skjedde hos oss). Da hannen ofte napper i hunnene er det viktig å være obs på finneråte. Ville ikke anbefalt å ha noen flere fisker med disse hvis de skal gå i en 60-liter. Søk på dverggurami og les litt om hva folk har skrevet om disse.
Rådet om dverggurami kom fra noen her, da... Men kanskje jeg da bør vurdere noe annet. Boka jeg forholder meg til sier også minste karstørrelse 50l.

Det jeg leter etter er en stim med noe smått (kileflekkraspora?), algeetere (Otto?) og så noe som kanskje er ørlite større og som kan være alene eller i par, men selvfølgelig ha nok plass i akvariet. Tips?

Forøvrig er jeg en "hun", jeg heter Solveig. Jeg ser at jeg omtales som han/hun og vedkommende - like greit å fortelle hvilket kjønn jeg har, iallfall
Som du ser så har folk forskjellige erfaringer med de samme fiskene. Jeg syntes du bare skal prøve deg frem litt selv. Finnes ingen presis oppskrift, så alt det vi skriver blir bare en liten pekepinne. Jeg hadde først 2 røde dvergguramier i mitt kar. Og de var så trivelige at jeg kjøpte 2 til i litt lysere blå farge. Det var aldri noe problem. Det var også vanskelig å kjønnsbestemme disse, så det ble nesten bare tipping. Jeg hadde litt strøm i karet, og det virket ikke som noe problem. Fiskene oppsøkte selv strømmen innimellom og "lekte" i den. Dette er også, såvidt jeg har hørt, en meget vanskelig art å drette. Så det blir vel uansett ganske uaktuelt med rolig vann og skumreder.

Lykke til =)
Vi har alle ulike erfaringer med forskjellige fisker. Hos noen kan det gå fint i en 60-liter, mens hos andre gjør det ikke det. Fisker er som mennesker, de har forskjellige personligheter. Noen kan f.eks helt fint ha en kampfisk hann og en hunn sammen, mens hos andre blir hannen altfor hissig. Det er med andre ord bare å prøve seg frem for det finnes ikke alltid noe fasitsvar. Les om andres erfaringer om fiskene etc. Man lærer av sine egne feil, og ikke nødvendigvis alltid av alle andres feil. Her kan du se hvilke fisker som passer i en 60-liter. Se etter noen som du synes er fine, og se deretter etter om de passer samme mht vannverdier osv.
Det er her man lytter til dem som har prøvd. Jeg bruker ikke så små kar til annet enn yngel. Og dverggurami går greit i mine minste som er 120l. Så dersom noen har prøvd i 60-liter og det blir problemer, så vær oppmerksom. Det kan også gå godt...... Unge fisker som har gått sammen siden de var små er ofte enklere enn fullvoksne individer. Så skal man kanskje være forsiktig med innavl.

Vi trenger ikke gjøre alle feilene selv....
SGS
Rådet om dverggurami kom fra noen her, da...

Råd var det kanskje ikke, men forslag?

Jeg har sett hundrevis av tråder som dette. Og trådstarter er stort sett alltid nybegynner, og forventer gjerne at alt arbeidet er gjort for dem, slik at de får en ferdig løst kabal fremlagt. Det er det stort sett ikke.

Når du spør om forslag til fisk, så lirer folk ofte bare av seg den ene etter den andre uten hensyn til om de passer sammen eller ei. Og mange som hiver ut av seg alle fiskenavnene de kommer på i farten, tar heller ikke noe hensyn til eventuelle andre fisk spørsmålsstilleren måtte ha.

Du må selv sette deg ned og lese om de fiskene som foreslås, og kabalen,
den må du legge selv. Etter at du har lest og skjønt hvilke som passer sammen, og hvilke som ikke gjør det. Les om temperatur, fiskens aggressjonsnivå og temperament, vannverdier, hvor store de blir osv.

Som du skjønner forutsetter slike tråder at trådstarter er villig til å lese og lære litt selv.
Forslaget mitt om dverggurami, otto og venusfisk kom på bakgrunn av sammenligninger i fiskebasen.

Så fikk jeg råd om at venusfisk ikke trives i så varmt vann som 24 grader, selv om fiskebasen sier at de kan trives opp til 28 grader.

Jeg har derfor byttet ut venusfisk med muligens kileflekkrasbora, også basert på forslag herfra _og_ lesing i bok og fiskebasen.

Dvergguramien oppgis til å kunne gå i minste kar 60 liter, og omtales ikke som agressive noen steder jeg leser. Basert på andres erfaringer skjønner jeg likevel at de kanskje ikke er noe godt valg.

Så Mona, jeg kan forsikre deg om at jeg sitter ikke og venter på at noen der ute skal sette sammen et bombesikkert artsutvalg som passer perfekt i mitt kar som jeg allerede har lest mange ganger at er altfor lite til å kunne lykkes med (omtrent!). Jeg ser forslagene som kommer til meg og andre her på forumet, leser i fiskebasen og i bok, og prøver å gjøre meg opp egne meninger. Men akkurat som Rody mener jeg at jeg ikke skal trenge å gjøre alle feil selv, men skal kunne lytte på dem som har gjort mange av dem før meg

Og det er iallfall sikkert - jeg har aldri noensinne lest så mye om et tema på så kort tid noen sinne når det har dreid seg om en hobby, som det jeg har gjort om akvariumhold!
Flink jente! Lesing er bra.
Jeg har nok aldri lest så mye om et tema som jeg har gjort om akvariehobbyen selv, og over så lang tid Man blir aldri ferdig utlært.
Tilfeldig bekjentskap
© Torild Olsen
Reklame for plussmedlemskap