Nybegyners prøving og feiling i jakten på et velfungerende akvarium (side 2)

Tetratest AnalySet dukket opp i posten i dag.

Bruksanvisning på... TA-DA!!!! : Tysk, Nederlandsk, Fransk og Italiensk!

Får rase gjennom den tyske, siden jeg faktisk skjønner litt tysk, og så får jeg søke litt her. Mener jeg så en artikkel/tråd her for en tid tilbake som ga bruksanvisning for noen dråpe-tester.

Plan for kvelden:
- Lese og forstå bruksanvisning

Går dette bra, så:
- Teste kran-vannet, samtlige, eller hvertfall de fleste/viktigste tester. Poste de her, så jeg har de for senere referanse.
- Teste akvarievannet

Algene trives fortsatt, men har bestemt å redusere lystiden nå. Har ikke helt funnet ut NÅR jeg vil kutte, da det er kos med akvariumslys både morgen og kveld. Håper det hjelper dog.
Og det har begynt å murre en liten tanke i bakhodet... SAE... Den passer jo ikke så alt for galt inn i karet, og kan hjelpe litt den også. Må tenke litt mer på den framover.

Rotalaen og Vasspesten vokser riktig godt, og Anubiasen har fått et nytt blad. Gøy å se et Anubias blad uten brunfarge for en gangs skyld (ingen brunalger, enda). Cardamine lyrata virker noe tregere i veksten, og Nymphaea lotus har blitt en riktig god vert for grønn-algene

Sebrafiskene og Corydorasene har misforstått alt i dag. De tusler rundt i hele karet, alle sammen, topp til bunn, og har helt glemt at de er stimfisk ;p

Straks tid for litt mat i karet

Edit: Glemte nevne at i dag durer det som F*** i pumpa igjen. Kanskje det ble litt mye luft i vannet da jeg tømte i nytt vann i går. Skal la det DURE å gå og se om det går seg til igjen...
Tysken skranter... eller, tysken er vel grei nok til sitt bruk, men jeg skjønte fort at jeg ikke bare hadde med et litt uvant språk å gjøre, men også en heller dårlig bruksanvisning

Fant den engelske versjonen her:

Tror nok jeg skal se og lese litt mer på settet og bruksanvisningen før jeg kaster meg ut i det. Den engelske bruksanvisningen er om mulig enda mindre bra enn den tyske syns jeg, men jeg slipper hvertfall se så mange uvante ord som jeg må gjette meg til betydningen av

Nå oppdaget jeg et par andre finurligheter nevnt i tråder og artikler rundt om kring i jakten på den engelske bruksanvisningen; dråpetester, og de aller fleste andre tester gir visstnok ganske unøyaktige resultater for PH i bløtt vann... Og bløtt vann har vi jo nok av her på berget
Engelske bruksanvisninga jeg linket til er søppel.
Mye feil, og mangler halvparten av testene forklart. Nitrit testen er forklart som nitrat og hele greia er bare surr! ROTFLMAO!

Tor jeg begyner få teken på tysken og terminologien nå, så jeg skal vel klare meg :p
Det er jo en bruksanvisning her inne, her.
-Knut
Det er jo en bruksanvisning her inne, [URLBLOCK1].

Takker, det var egentlig den jeg lette etter, og det er jo klart at den ligger rett i glaninga, sånn at jeg hvertfall ikke ser den
Litt bedre lesestoff.

Men har tatt et par tester av akvarievannet nå, og holder på med en tredje. Tysken funker, nå når jeg har fått terminologien på plaas. Men ska lese den Frank Angell har skrevet for å dobbeltsjekke at jeg har fått det rett
Da har jeg tatt 3 tester av akvarievannet med det fine nye tetratest settet:

NO2:
- Helt klart mindre enn 0,3 mg/l på skalaen. Null utslag i praksis.

NO3_
- Litt mer i tvil her. Utslag på fargeskalaen er nærmest 12,5mg/l, men jeg heller til at fargenyansen indikerer bittelitt høyere verdi, men langt fra neste steg på fargekartet som er 25mg/l.

NH3/NH4:
- Jeg vil si at denne er mellom 0 og 0,25mg/l. Fargenyansen er nærmest 0, men jeg kan ikke med hånda på hjertet si at den ER 0.

Skal ta PH, GH og KH senere, kanskje i morgen, kanskje i kveld.
Da var Frank Angells artikkel lest, og jeg har forstått den tyske bruksanvisninga rett.

Målt GH, KH og Ph i akvariet i dag:

Ph:
- 7,0. Fargen var rimelig "spot on"

GH:
- 0. Fargen på prøven var grønn fra første dråpe. Prøvde meg opp til 6, bare for å se om det ble noe farge-skifte.

KH:
- 0. Fargen på prøven var gul fra første dråpe. Prøvde meg opp til 8, bare for å se om det ble noe farge-skifte.

Bløtt vann ja. Kan kanskje tenke på å putte i litt GH/KH+ etterhvert. Har en boks pulver stående, men har ikke brukt noe særlig av det, bare litt for å prøve rundt den tida da vi startet opp med mini-akvariet. Skal lese litt på fiskene jeg har og har planlagt og se hvordan det ser ut ang. vannverdier.
De to Coryene er noen skøyere. Kjører karusell i utblåset fra filtret. Og for en fart de får opp når de hopper inn i jet-strømmen! Arti å se på, men jeg syns de har holdt på lenge nok nå. Avbrutt av mating og slikt, så har de rast rundt der siden hvertfall onsdag. Det er jo litt "spesielt" til bunnfisk å være

Blir å teste NO3 og skifte ca 20L vann før jeg drar på jobb i kveld. Tror jeg skal prøve meg fram med litt GH/KH+ og sakte over tid prøve øke verdiene fra målte 0 og opp mot 3-4-5-6 på sikt. Skal prøve finne litt mer info om stoffet og hvordan det virker på de individuelle vannverdiene før jeg bestemmer meg.

Skal forresten ta en liten ekstra-stopp i Bodø i morgen og se hva for noe festlig de evt kan ha i butikker der. Må vel ta et kjapt oppslag i gulesider.no og se hvor i geografien de holder til. CityNord vet jeg hvor er, men det må da være flere butikker i stor-byen?

Har nesten helt sikkert bestemt meg for å anskaffe SAE, men hvor mange og når gjenstår å bestemme seg for. Helst såpass mange at de klarer gnafse hvertfall en del av algene som begynner feste sitt klamme tak på akvariet vårt.

Og jeg har bestemt meg for å dra tilbake til Clas Ohlson med disse timerne jeg kjøpte for å bruke til armaturen. Kjøpte en 2-pakk med digitale timere, men de klarer altså IKKE holde tida! Går 4-6 dager, så resetter den seg, både tida og programmene jeg har lagt inn blir slettet. Er jo ikke mye å stole på! Ikke at jeg har kvitteringa lenger, og det er jo en måned eller mer siden jeg kjøpte de, men jeg vil nå hvertfall ikke ha de!
Timerne bytta i nye, likedanne. Håper disse oppfører seg!

Selv om pumpa skaper en del sirkulasjon i overflata sliter jeg litt. Blir ikke helt kvitt protein hinna. Er vel kanskje fortsatt utsatt for litt overforing. Skal finne et par-fire nye fisker i morra eller mandag, så da er det flere som kan dele på maten (Jeg har gitt opp å dele de malle-tabelettene, blir bare pulver av det).

Men pumpa er mer enn kraftig nok. Rotalaen min har vokst seg ganske høy, men den henger bare å slenger i strømmen fra pumpa. Likedan med Vasspesten. Dette er litt irriterende. Har en tråd startet ang dette:

Blir å se i Bodø/Fauske i morra om jeg får tak i SAE. Gjør jeg ikke det, blir jeg nok å kjøpe et par Coryer, sånn at de er en glad familie på 6.

Og så blir jeg å saumfare tråder her ang Cory og se hva andre forer de med, for disse Prodac tablettene støver noe forferdelig i vannet, spesielt siden pumpa gir såpass mye sirkulasjon. Disse må byttes ut på sikt.
Hei i natten!

Jeg skulle egentlig på nett og legge et av akvariene for salg, men fikk så lyst å titte innom AF først.. burde vel egentlig ha sove for lenge sida.. gjesp.

Men atte, de malletablettene jeg bruker støver også en del.. JBL sine tabletter, men om de støver like mye som dine det vet jeg ikke. Coryene er hvertfall helt gale etter dem.
Bruker også mallefór fra Ocean Nutrition, det fóret ser ut som flattrykte suppetallerkener.. flirer.. vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive dem. Prøver å legge inn link her (hvis det funker, er på mobil);

http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=2563&pageId=402

Oki, det funket visst ikke. Du får heller kopiére og lim inn da.

Oki doki, ha en flott søndag!
God morgen sirra
Lite fred å få med spedbarn i huset, så nå er det opp å mate. Klokka alt for tidlig på søndag morra!

De wafferne så ikke så dumme ut de heller. Er vist mye fòr der ute å velge i.
Må vel bare bestemme seg for et utvalg når det er tid for å handle.

Befolkningsveksten er foreløpig lagt på is. Hadde en runde i går for å prøve finne SAE, men beste de klarte tilby var Siamese flying fox. Så de 8 som er i karet får klare seg litt til, mens jeg koser meg med kjemi-settet mitt Tenkte måle nitrat igjen i dag og se hva utslag det er etter noen dager uten vannbytte. Algene vokser hvertfall som pesten. Mens Vasspesten vokser bare, vel, vokser veldig bra
Her er de første testene jeg gjorde av akvarievannet for noen dager siden (onsdag/torsdag):

NO2:
- Helt klart mindre enn 0,3 mg/l på skalaen. Null utslag i praksis.

NO3_
- Litt mer i tvil her. Utslag på fargeskalaen er nærmest 12,5mg/l, men jeg heller til at fargenyansen indikerer bittelitt høyere verdi, men langt fra neste steg på fargekartet som er 25mg/l.

NH3/NH4:
- Jeg vil si at denne er mellom 0 og 0,25mg/l. Fargenyansen er nærmest 0, men jeg kan ikke med hånda på hjertet si at den ER 0.

Ph:
- 7,0. Fargen var rimelig "spot on". Målt etter å ha tilsatt ca 1ts jozo salt i 1dl akvarievann, som beskrevet i denne tråden

GH:
- 0. Fargen på prøven var grønn fra første dråpe. Prøvde meg opp til 6, bare for å se om det ble noe farge-skifte.

KH:
- 0. Fargen på prøven var gul fra første dråpe. Prøvde meg opp til 8, bare for å se om det ble noe farge-skifte.

I dag tok jeg meg tid til å teste igjen:

Gh:
- 1 Tilsatte Gh+ i går. Prematurt. Jeg har fått råd om at dette blir heeelt unødvendig Vet ikke helt hvordan dette innvirker på vannverdiene jeghar målt, men jeg har en mistanke om at det kansje trekker Ph bittelitt ned?

Ph:
- 6,5+ Fargenyansen ligger rett i overkant av 6,5 på fargekartet. Fortsatt lang unna neste steg på fargekartet som er 7,0.
- Gjentok testen etter å ha mikset opp 1dl akvarievann med ca 1ts jozo salt: resultatet ble nært, men ikke helt 7,0 på fargekartet.

Testet vann fra krana også
- 7,5, kanskje en anelse over.
- Med saltblanding, nært men ikke helt 8,0!

Nå blir jeg f**n meg forvirra. Har ikke sjekket med vannverket hva de har å melde, men Ph på8??? når karet har på under 7? Økning av Gh på 1 skal da langt i fra gi det utslaget? Og verdien målt på torsdag var op 7,0 beint.
Dette må jeg tenke litt på. Om jeg har endret noen av forutsetningene for målingene eller noe slikt. En slik forskjell på kranvann og akvarievann virker usannsynelig.

NO3:
- AU! fargeavlesningen var et stykke fra de såvidt over 12,5 jeg hadde på onsdag. Begynte komme veeeldig nært 25.
Her må det definitivt tas grep! Økning på 7-8 (ca?) mg/l NO3 på 4 dager er ganske mye ser jeg for meg!

Må vel lese mer, og prøve få litt mer forståelse av NO3 og hva som resulterer i at det blir en boom av det. Antar foring er en viktig del av det!
Kjemepkoselig lesning
Hei! Det var interessant og gjenkjennelig å lese om din nybegynnertråd. Heldigvis har ikke vi opplevd masseutryddelse, men vi gjennomgår også mye prøving og feiling. Jeg var så heldig å få et akvarie i bursdagsgave, et på 100 liter, også i oktober! Fin tid forresten.

Vi har ikke opplevd massedød, men vi har også opplevd at "fiskemollymor" har tatt selvmord etter fødsel. Vi har faktisk "barnebarn" fra to kull, tre sorte mollyungdommer og to gulogsorte på barnetrinnet.

Men vi har dumma-oss-ut med renhold av akvariet. Tok en slags rundvask til jul, og etter det har vi blitt plaga med grønnalger i avnnet, dva grønlig vann. Vannverdienen våre er OK: NO2 på 0, pH på 6,25, GH på 3 og KH på 3. De er noe lavere på pH nå enn da vi startet opp og før juylevasken, da lå pH oppmot 7,0. Dessuten det er jo ikke like lekkert med grønt vann i akvariet. Vi hadde det jo så finfint, og nå sliter vi litt. Men fiskene har det bar, og det er vel det viktigste ogbeste. Så får vi nybegynnere dele erfaring og høste lærdom fra de erfarne akvaristene. Men ennå vet ikke jeg helt hva som er det lureste eller klokeste å gjøre med grønt vann.

Lykke til videre med hobbyen. Det er jo bare utrolig fasinerende. Blir lett hekta. Jeg drømmer allerede om to nye akvareier; ett for kamfisk (først) og deretter når jeg er mer erfaren så vil jeg bare ha et for discus....(det er jo lov å drømme )
Blir å følge med på tråden fremover.
Optimistisk hilsen fra Gunn
Takk for det Gunn@
Du er hjertelig velkommen til å følge med, og gjerne komentere framgangen her. Og tilbakeslagene

Gjerne link til din egen personlige tråd, om du har opprettet en
For å ha det logget; i dag byttet vi ca 30% vann.

Ingen nye målinger etter vannbytte, men antagelig skal vi nå nerme oss Gh på 0,5 og under 15 på NO3.
Ny måling på tirsdag eller onsdag, og eventuelt vannbytte.

Begynte tenke litt over hva som kunne forårsake den høye Ph'n på kranvannet jeg målte, og eneste opplagte forskjellen på kran og akvarievann i de testene jeg gjorde var temperatur. Og at det selvfølgelig er mye gasser i kranvannet når det kommer rett fra springen.

Blir å tappe et glass vann og la det stå å rom-temperere i 10-12 timer, og så teste kranvannet igjen. Da burde det være litt nærmere samme verdien som jeg målte i akvariet... håper jeg...
Komadyret
Ph: - 7,0. Fargen var rimelig "spot on". Målt etter å ha tilsatt ca 1ts jozo salt i 1dl akvarievann, som beskrevet i [URLBLOCK1] tråden

Så vidt jeg forstår deg så bruker du dråpetester, da burde det ikke være nødvendig å styre så mye med eksatra salt når du måler pH, det er (som tråden du lenket til også sier) hovedsaklig et problem for pH-metere med enkleste teknologien. En dråpetest brude være temmelig presis uavhengig av salt-nivået.
siande
[QUOTE=Komadyret] Ph: - 7,0. Fargen var rimelig "spot on". Målt etter å ha tilsatt ca 1ts jozo salt i 1dl akvarievann, som beskrevet i [URLBLOCK1] tråden

Så vidt jeg forstår deg så bruker du dråpetester, da burde det ikke være nødvendig å styre så mye med eksatra salt når du måler pH, det er (som tråden du lenket til også sier) hovedsaklig et problem for pH-metere med enkleste teknologien. En dråpetest brude være temmelig presis uavhengig av salt-nivået.

Hvis du ser testen i post #9 av Liz H litt nede på siden, så er en elektronisk tester og et tre merker dråpe tester testet. For min test (tetra) gjør det jo faktisk et utslag på 0,5 i Ph forskjell (og skal jeg tro testen nøyaktigst med salt).
Jeg observerer jo at det ER forskjell med og uten, og ganske mye også. Men når jeg nå har fått kontroll på alle verdiene mine og får litt erfaring på baken trenger jeg jo slett ikke rote med salt, jeg kan ganske enkelt slå fast at verdien jeg har er den samme som den var ved de forige målingene og si at det er greit.

Men observasjonen er relevant nok. I oppstarten, som nybegyner kan dette være forskjellen på å ha 6 eller 6,5/7,5 eller 8 i Ph i et kar, og det er ikke insignifikant. Og nybegyner, DET er jeg
Jeg tror nok at 0,5 i målt forskjell er en anelse upresist, siden de testene uansett ikke gir deg en sjanse til å skille mer presist enn 0,5. Det er litt som vekter og antall gjeldende siffer, måler vekta kun presist til 0,00 så er det ingen vits i å regne med flere, altså 0,000 eller mer.
Når pH-meteret hadde fått riktig mengde salt målte den da også pH til 6,4, mens tetra dråpetest gir 6,5 som altså like gjerne kunne vært 6,4 eller også 6,3. Når den i første måling har gitt 6,0 så er det fortsatt greit å regne med et slingringsmonn i nøyaktigheten på målingen som gir rom for 5,8 - 6,2.
Om du er ute presisjon på det nivået der så tror jeg du må fram med noe adskillig mye dyrere enn dråpetest eller et billig pH-meter.
Det du da sier er at jeg like gjerne kan hive dråpetesten for Ph på havet, for jeg oppnår riktigere og mer nøyaktig resultat for Ph når jeg bruker JBL 5-in-1 strips enn med dråpetesten.

Så langt i målingene mine (2 målinger, jeg har ikke nevnt i innleggen mine at jeg har kontrolltestet med strips også) har stripsen gitt ganske gode resultater; Gh og Kh har målt litt for høyt på strips, ca 2 grader fro mye (ubetydelig, når vannet er nært 0). Ph har konsekvent målt mellom 6,8 og 6,9 på stripsen. Veldig riktig sammenlignet med saltblandet vann.

Nitrat har ligget noe for lavt i forhold til dråpetesten (dårlig fargeskala og vanskelig å lese av, men ned mot 10 når dråpetesten gir nesten 25).
Så der kunne det oppstått bekymringer.

Nitritt måles til 0, samme som dråpetest.

Jeg blir å fortsette å kontrollmåle strips/dråpetest, og om jeg om 3-4 måneder ikke har opplevd alvorlige avvik i målingene med strips blir jeg å gi klart uttrykk for dette her på forumet. Akkurat nå sitter jeg med en følelse av at strips for enkelte verdier gir et riktigere resultat enn mine tetra dråpetester gjør.
Æsj, nå blir det mye nerding her, er ikke meningen å være super kritisk og vrien, jeg vil bare at du skal være klar over presisjonsnivået på testene, slik at du ikke bruker unødvendig mye tid på ting som kanskje går ut på et.

Det jeg prøver å si er at du må være klar over presisjonsnivået til testene du bruker. Omtrent uansett hva du bruker så vil du neppe kunne avgjøre pH med en større presisjon enn 0,5ish. Det er bare å se på fargekartet til dråpetestene og tenke litt på hvor vanskelig det kan være å skille mellom noen av de fargene, så sier det seg egentlig selv.
pH-papir (av lab-type, hva som er i drift i akvarieverdenen vet jeg fint lite om) er generelt temmelig presise, så lenge du leser dem av på riktig måte. Fargeskalaen er tettere, og siden du ikek har glass i mellom er det lettere å sammenligne. Det negative jeg har hørt om strips har mest vært om 5-i-1 strips som ikke er like presise på alle tingene de skal måle, om ikke jeg husker totalt feil da. Og som nevnt tidligere gir også et pH-meter mer presise verdier om du passer på hardheten i vannet, evt. har et av bra kvalitet (som altså betyr dyrt).
Selv bruker jeg dråpetester, rett og slett fordi jeg er fornøyd med den presisjonen. Så lenge jeg leser av det samme på testen (6,5 hos meg) hver gang så vil variasjonen være såpass liten (slingringsmonn på 0,5) at fiskene tåler det. pH-svingninger er tross alt temmelig normalt i mange biotoper. Den reelle pH i karet kan være alt mellom 6,2-6,3 til 6,7-6,8.
Tilfeldig bekjentskap
© Kurt-Inge Furevik
Reklame for plussmedlemskap