Forslag til en hovedfisk jeg kan ha i mitt 120 liters akvarium? (side 2)

De er like apistoene på flere områder Beate, om dette gjelder partnervalg også er jeg usikker på. Hos de fleste apistogrammaer er det nemlig hunnen som velger hvilken hann hun vil ha.

Fiskebasen anbefaler å starte med en gruppe og la de danne par selv, jeg mener det bør gå an å plukke ut et eller flere par i butikken da jeg ofte ser atferd assosiert med lek på disse hos min LFS (går an å spørre om hjelp der man har dyktig betjening på butikken).
sommerfuglciklider har en litt annen familiestruktur/yngelpleie enn de fleste apistogrammaer det er mulig at dette gjør at de blir mer "kresne" i valg av partner siden de er mer avhengig av hverandre.

Cosmo: hvis du kvitter deg med de slørhalene skal du få et par apistogramma av meg gratis, enten en enkel eller en mer klassisk sortvannsart. Og noen forslag til naboer som vil passe langt bedre enn slørhaler som du kan kjøpe til en hyggelig pris av en kar på Stjørdal`n.
Det er mye artigere med fisk som trives og yngler enn som går og sturer. Min påstand er at gullfisk som ikke yngler mistrives, ikke fordi behovet for reproduksjon ikke blir møtt, men fordi da er det noe annet og mer fundamentalt galt med miljøet som hindrer lek.

Jøss, her var det sterke meninger gitt!

Om det blir jeg kjøper sommerfuglene, blir det nok 2 hanner og 3 hunner eller to ferdig dannede par.

Jeg forstår og din frustrasjon når det gjelder slørhalene mine, jeg har vel bare ikke så lyst å gi de fra meg siden jeg har hatt de i ett år og har vel "knyttet meg" litt til dem. Er også redd for at hvis jeg gir dem bort kan de ende i et enda mindre akvarium og i verste fall i en 5-liters bolle med en plastikkplante... Det er jo hovedsaklig det gullfisker blir brukt til, og jeg har svært sjeldent sett noen med bra størrelse på karet som holder gullfisker der, iallefall slørhalevarianter..
Har tittet litt på infoen i akvariet ditt. For det første, ciklider og corydoras er sjelden en god kombinasjon. Corydoras skjønner ikke ciklidenes revirer, og vimser rundt. Dette blir bare stress for både ciklider og corydoras, og kan ende stygt. Sats heller på ciklider, en stim tetra og noen små algeetere. Dessuten må platy, kampfisk og resten av suppa ut.

Du skriver også at du senere vil skaffe et større akvarium til gullfiskene, eller selge dem når de blir for store. Du sier også at du har blitt alt for knyttet til dem, og at du ikke klarer å selge dem. Hadde jeg vært deg, hadde jeg kvittet meg med dem nå. Sorry, men et er faktisk "bare" fisk. Eksmpelet ditt blir også usaklig, i og med at jeg tidligere har skrevet i denne tråden om "stunting".

Ta en titt på informasjonen om Sommerfuglciklide i fiskebasen. Beklager for feilinformasjon tidligere i tråden, men disse danner altså par. Om to par går greit i 120L kan jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at det ikke går med to par sommerfuglciklider + gullfisker i et akvarium på denne størrelsen.

Du har i tillegg fått et flott tilbud av Ohr, og det er en grunn til at han tilbyr deg dette hvis du kvitter deg med gullfiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap