Anitas akvarieblogg (side 2)

Det er dalmatinerklubben som arrangerer kurs med Ellinor Antonsen. Så det er lørdag og søndag nå, og så to ukeskvelder, en før og en etter påske.
Det blir spennende, men vi trenger det virkelig!!

Det er min far som er en av aktørene på scenen, og Jon er hovmester i morgen kveld. Derfor lurer jeg meg med og ser revyen, danser noen danser og drar hjem igjen. Håper at svigers kan sitte hos ungene mens jeg er borte!

Det er kjempekoselig at dere legger igjen spor her!! :o)
Jeg abbonerer på tråden, så hver gang jeg får mail om aktivitet her, så er jeg innom og leser Jeg er kanskje ikke så flink til å skrive mye, så det er nok mange som leser denne tråden ellers også (selv om du ikke ser det)!
Koselig Maren!! Jeg har ikke tenkt på å abbonere på tråder, det var smart!!

Nå er jeg på vei til revy! Jubi var kjempeflink på kurs i dag, ny dag i morgen!!
Må bare innrømme at jeg blir litt forvirret når du bruker 2 forskjellige "navn" her.... Hvorfor har du 2?
MarenB
Må bare innrømme at jeg blir litt forvirret når du bruker 2 forskjellige "navn" her.... Hvorfor har du 2?

Anita F- profilen lagde jeg meg når jeg startet på akvaforum den første gangen jeg hadde akvarium. Så tok jeg en pause, og når jeg starta på igjen i år så huska jeg ikke hverken e-postadressen jeg brukte da, eller passordet.

Siden jeg hadde ny epostadresse laga jeg meg ny bruker. Så etter hvert som jeg kikket gjennom akvarieutstyret mitt fant jeg kladdeboka med diverse info, bland annet brukernavn og passord!! Så da logga jeg meg inn på ny-maskina med det gamle navnet. Men så måtte denne på service ( oppdaterer windows til win 7 ) og da brukte jeg den gamle maskina.. Og der ligger jeg pålogga med den siste innlogginga.. Så derfor dukket det opp noen innlegg med Dalma-pia.

Logget meg også på fra min fars pc her om dagen, og så i ettertid at jeg også der lå logget inn som Dalma-pia. Men nå skal det være rettet opp på de fleste maskinene :o)
Rart hvor glad man blir for pakke i posten??? Også når man har bestilt den ( og betalt den ) selv. Snille postmannen hadde gått inn til svigerfar når ikke jeg var hjemme, så han fikk lagt igjen pakken her. Snille svigerfar la også ut toll-omkostninger for meg, og vips så lå det en pakke og ventet på meg i dag når jeg kom hjem fra jobb!!

Jeg hadde bestilt hos akvaristikshop i tyskland. Eneste grunnen til at jeg bestilte derifra var at de hadde rimeligste koblinger til slanger. Jeg måtte jo ha to, men tro det eller ei, jeg hadde klart og bestille bare en...
Men det var jo med litt annet jeg ventet på også. Eheim 2224 hadde litt behov for 'oppgradering'. Den ene kurven hadde fått seg en trøkk og pakningene var ikke helt tette.
Så nå fikk jeg to nye kurver ( her hadde jeg husket og bestille to.. ) Hadde også bestilt installasjonssett for innsugdelen, jeg har et forfilter på nå, og det er jeg ikke fornøyd med. Ble så bra så!!

Skiftet samtidig ut en del av filtermediaet, da jeg ble 'lurt' til å kjøpe tropehages eget merke 'Procac' som jeg vil kalle det. Jeg turde ikke skifte alt på en gang, så det ble halvt-om halvt nå. La også inn ny blåsvamp, siden jeg hadde inne en svart en fra tropehagen ( ikke kullsvamp altså ). Sånn får det gå litt dobbelt en stund nå før jeg plukker ut det gamle mediaet og kjører eheim på alt.

Så nå må jeg vel legge inn en ny bestilling sånn at jeg får den andre stoppekrana også og kan fikse eheim 2213 også.

Ellers hadde jeg en gylden mulighet til å kjøpe meg fisker fra dahls til påske, men når jeg får oppdatert fiskeliste over de corydorasene de har inne nå fant jeg ingenting jeg ønsket meg.. Så da slipper søstra mi og ta turen ned til Moss før hun kommer hjem. Synd, men det kommer da nye muligheter.

Var innom hos tam lade forrige dagen, og da hadde de akkurat fått inn smykketetra. Jeg reddet tre nannostomus marginatus og to nannostomus trifaciatus fra den lokale butikken der de sto og 'mistrivdes'. Etter det har jeg ikke funnet noen av disse, men nå hadde de altså fått inn på tam. Så da drar jeg nok inn etter helga for å kjøpe flere marginatus ( de hadde ikke av de store ) slik at i allefall disse blir en stim.
De hadde også Nannostomus beckfordi, og disse er jo også flotte!! Så nå har jeg for lite kar (igjen ).

Planen nå er å flytte ildtetraene over i 54 literen, Marginatusene skal få over i 110literen, og så bor rødmunntetraene i 120literen. Får jo også en ny 54liter av søstra mi når hun kommer hjem til påske. Vi får se hva jeg putter oppi der, men planen er at guppyene skal få bo der til jeg gir dem bort eller selger dem.

Jeg har jo lyst på mange flere liter :o)
Surt at de ikke hadde coryene "dine" inne akkurat nå, for det skjer ikke daglig at noen kan ta med noe nordover fra Moss. Søstra de kan kanskje ta turen innom ved en senere anledning!?!
Du er heldig som får det karet da!
Da har det gått noen dager siden sist igjen. Det skjer ikke all verden her, men litt blir det nå læll.

I går kom min søster hjem på påskeferie, og da hadde hun med et 54 liter kar til meg som hun ikke hadde bruk for selv. Det hadde stått i kjelleren et par år, så jeg testfylte det på badet og lot det stå i natt. I dag har jeg satt det opp på stua, og fylt det med sand og vann.
Eheim 2008-pumpa som var med tok kvelden to sekunder etter at jeg satte den ned i karet, selv om jeg hadde testkjørt den i ei bøtte på forhånd. Sånn kan jo skje, ikke verdens beste pumpe heller. Så jeg la nedi Fluval 3+'en. Den er for lang til å stå, så den ligger på rygg med en stein på magen for å holde den nede. Så har jeg bestilt en Fluval 2+ til. Jeg flytter bare over blåsvampen jeg satte inn i 3+'en, så er filteret nesten ferdig innkjørt til 2+'en kommer fra aquamanias.

Kjøpte et par planter hos den lokale zoo'en i dag, som jeg slapp nedi med krukka og alt når vannet var blitt varmt nok. Så blir det vel standard innkjøring med litt mating etter hvert.

Vet ikke helt hva planen for dette karet er enda, mest sannsynlig flytter jeg over platyene til dette karet, og selvsagt må jeg flytte over en cory-art. Siden karet er lite blir det ingen stor stim, kanskje jeg kjøper meg habrosus? Eller pygmeus?

Ellers fikk jeg hjelp fra min bedre halvdel i dag. Jeg kjøpte meg ei redmoore rot for 'lenge' siden. Den synker aldri helt, til nå har den blitt holdt nede av en stein. Men i dag fikk jeg overtalt mannen til å sage og skru litt for meg. Den er av en sånn utforming at du ser stammen som kommer ned, og så forgreiner røttene seg utover ( nesten som å se en amazonas bakgrunn ). Så da fikk jeg saga av litt av et par greiener, sånn at den passa inn hengende med sugekopper på bakveggen. Og det ble så BRA!!! Jeg bare må legge ut et bilde etterpå! Så nå har jeg lyst på sånne røtter til alle fire karene. Men da blir de jo like igjen, og det er ikke like mye stas det heller..

Jeg kjøpte 10 Nannostomus Marginatus og satte inni 120 karet på mandag, jeg hadde tre fra før, så nå er de en stim endelig! Nå har jeg derimot to stimer der inne, ni rødmunntetraer og 13 smykketetraer. Så en av de skal ut, og jeg har ikke bestemt meg for hvem enda. Den stimen skal over i 110 karet, mens ildtetraene skal inn i ett av 54 karene. Da står jeg uten stim i det ene 54 karet, men om jeg skal ha levendefødene der trenger jeg ingen stim heller, de fyller jo raskt opp.

Det jeg mangler av fisk i dag er otto i 110 karet, flere c.sterbai og etter hvert green laser og weitzmani. Hadde tenkt og kjøpe fire fra dahls nå til påske, de sto på den første lista jeg fikk, men på den siste lista var de borte :o( Så håpet nå er at jeg får kjøpt privat i sommer :o) Hvem vet, kanskje jeg har enda mer plass til sommeren??
Hei Hei!

morro å lese i tråden din
Grattis med nytt kar Anita

54 liter er ikke så lite da ,god plass til en gjeng med coryer der. Har selv nesten bare små kar til mine fra 45 til 64 for det meste. Har selvfølgelig ikke noe sælig annet der da men fungerer fint som artskar og når man forsøke å få oppdrett på de.
Du må jo kar til noen grønne lasere og kanskje Weitzmani og om alt går bra til sommeren

Ble litt misunnelig når jeg leste at du hadde fått tak i Nannostomus Marginatus ,disse er bare utrolig flotte.

Ser frem til bilde av karet med redmoor-roten i .Disse kan være veldig flotte ,bruker endel av disse selv

Ja, da er påska over og hverdagen har innhentet oss.
På akvariefronten har det vært rolig, jeg fikk jo dette karet før påske som sto til innkjøring, men rett etter påske klarte jeg ikke vente lenger. Da flytta jeg over et par platy-yngel som ble ofret som innkjøringsfisk.
Putta over noen til etter hvert, så det blir nok yngel-kar av det. I dag flytta jeg over de to voksne guppyene også, for jeg fikk en forsendelse med 30+ krystall reker!! De kom i posten, og jeg var litt spent, har aldri fått sendt levende vesen i posten før. Men det gikk supert, kun en av de var døde. Hun hadde satt seg fast i krinklene i posen. Men resten var i topp-form, om enn noe bleke. De fikk litt tilvenning før jeg tømte de over i akvariumet sammen med seks ottoer som ble innkjøpt før jeg dro fra jobb.
Så nå skal de få litt og jobbe med i 110 literen, der har det nemlig ikke vært algespisere, så det er ganske grønt over det hele.
Alle sammen er nå i fin form, og fråtser i mat.
Atropersonatusene går i dette karet, og jeg synes de har forandret seg. De har blitt mørkere i prikkene sine, mye penere faktisk! De er fem stk, jeg har lyst på to-tre stk til sånn at de blir en god stim.

Jeg har også vært helt bortevekke på å ta bilder, er fortsatt veldig fornøyd med redmoor-karet, og har bestilt ei lita redmoore-rot til yngelkaret også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap