Syke coryer og mulig yngel... (side 2)

Oi. Tenkte ikke på det før nå, men flaska jeg har er helt anderledes enn den på bildet i linken...
Det ser ut som du har en sånn "storforbruker-flaske". Ikke den lille, vanlige som normalt selges til privatpersoner. Den du har holder for hele 1000 liter står det jo utenpå flaska!

VIKTIG info Maren:
Det står at ved karbonathardhet (kh) under 4, så skal man bare bruke 75% av doseringen. Hvis du har samme typiske norske kranvann som jeg, så er vel kh bare 2 eller 3 hos deg. Da skal du altså redusere dosen med 25% i forhold til det som er oppgitt som "normal dosering".

Dette står i bruksanv:
"The dosage should be varied according to the carbonate hardness in the aquarium to the carbonate hardness in the aquarium as follows: for hardness under 4°d CH: 75 % of normal dosage "

63 liter x 2 dråper pr liter: 126 dråper.
75% av 126 er = 94,5 dråper , rundet til 94.

Siden akvarier aldri inneholder så mange liter vann som det er plass til når det er helt tomt for inventar og fyllt til randen, så runder jeg ned, og ikke opp, når det kommer til doseringer. Jeg tror det er lurt å IKKE runde opp i dette tilfellet, siden kobber er så giftig og farlig å overdosere.

Takk for viktig info, Mona! Jeg har normalt kh på 5, men jeg må teste det før jeg begynner med kuren.
Jeg skal prøve varmekuren først nå, så blir det sikkert medisin etter hvert om det ikke ordner seg.
Takker og bukker mange ganger for all hjelp og kunnskapen du sitter med!
Det er virkelig trygt og godt å vite at du er på dette forumet og tar deg tid til å hjelpe slike som meg!
En god idé(?) og noen spørsmål..
Nå har jeg hatt varmekur over flere uker (siden tråden sluttet sist) og har mistet mange coryer, men betta splendensfiskene har klart den bra. Nå har jeg avsluttet kuren og håper parasittene er borte. Jeg stirrer meg i hjæl på de coryene og synes de ser slørete ut hele tiden, men når jeg spør andre ser de ingenting:p Krysser virkelig fingrene for at det går bra nå.

Jeg har begynt å få noen bestillinger på bettaene, men ønsker ikke å selge når jeg ikke er sikker på om de bærer parasitter. Jeg kom derfor på en idé om å flytte alle over i en stor balje og medisinere der. De trenger jo ingen filter da de henter luft fra overflata, så da slipper jeg å tenke på filterbakterier. Hvordan høres dette ut?

MEN, jeg har også lyst til å medisinere om det viser seg at parasittene fortsatt lever og da må jeg behandle 62litern med coryene og det utvendige filteret vil bli ødelagt. Det jeg lurer på er om det går an å vaske, ev klore filtermediet for så å skylle det ordentlig å bruke det igjen? Må jeg også skaffe nye filtersvamper?

Jeg setter veldig stor pris på hjelp!

Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Hovde
Reklame for plussmedlemskap