Fikk dråpetestene i dag, er det virkelig så avansert? (side 2)

Ser ut som du er på nitritt-toppen, iallfall
Hehe..

Er vell som det bør vær nå karet bare har gått snaue 3uker
Selv om det er bra med nitritt så har jeg jo snegler gående og det ser ut til at dem ikke tar noe skade av det(enn så lenge hvertfall)

elling ...
Hei, hva kostet den kofferten med tester fra Tetra? Jeg har kjøpt løse hittil, men lurer på og invester i hele kofferten, da det virker enklere:)

Anbefaler deg å bestille på Aquamanias. (Tetra og JBL)
Hei Loomis..
Jeg bestilte fra webzoo og det var samme pris, kanskje aquamanias er rimligere på frakten?
En annen ting på denne kofferten, står jo at det skal følge med CO2 test, det gjorde det jo ikke? Står jo til og med på kofferten, noe jeg har oversett?

Testene som ligger i kofferten er PH, KH, GK, NO2, NO3, NH3/NH4 og O2!

mvh Kenneth
Svolp
Det var ikke CO2 test i denne dyreste kofferten, det var jo litt rart??

CO2 regner man ut etter ph og kh. Se i tabellen litt ned på denne siden: http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
Regner med at det står noe om dette i dokumentasjonen som fulgte med settet også.

Desverre ligger ph'en din høyere enn tabellen går, men du har i allefall mindre enn 1.5. Hvis målingene dine er riktige riktignok.
Mighty
[QUOTE=Svolp] Det var ikke CO2 test i denne dyreste kofferten, det var jo litt rart??

CO2 regner man ut etter ph og kh. Se i tabellen litt ned på denne siden: http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
Regner med at det står noe om dette i dokumentasjonen som fulgte med settet også.

Desverre ligger ph'en din høyere enn tabellen går, men du har i allefall mindre enn 1.5. Hvis målingene dine er riktige riktignok.

Dokumetasjonen som følgte med var på alle andre språk enn norsk og engelsk så den gikk rett i søpla. Den engelske brukerveiledningen på nett var også bare søppel og var ikke godt til noen ting.

Du sier at du regner CO2 forholdet fra KH og PH, så jeg som skal ha PH på 8.5 i mitt kar kan altså ikke måle CO2? Syntes detta bare blir mer og mer latterlig.. Men denne testen her da, er ikke det en egen separat dråpetest? og hvis det er det hvorfor i all verden er den ikke i kofferten det stod den skulle være med på?

Jo forresten. Litt lenger opp på siden har du co2 kalkulatoren. Der skriver du bare inn ph og kh og trykker enter så har du co2

Her er det også en: http://www.fishfriend.com/aquarium_co2_calculator.html

Kan sikkert linke til 20 til hvis det er ønskelig :P
Linken er kjempe flott mighty, var ikke det.. Var bare i utgangspunkte oppgitt over denne kofferten fra tetra så viser deg seg at det ikke er CO2 test som det står skal følge med.. Må ringe i webzoo i morgen og høre hva detta er for noe greier. Testene har fungert fint og det har det ikke vært noe problemer med. Bare så oppgitt over at alt er så mangefult.

Kenneth
Det står nok co2 fordi man kan finne frem til den ved hjelp av settet. Det er jo tross alt enklere enn å måle f.eks nitrat, selv om man må bruke 2 tester

Jeg tror aldri jeg har sett noen ren co2 test på markedet, med unntak av disse "permanente" co2 testene som du monterer inne i akvariet.
Mighty
Det står nok co2 fordi man kan finne frem til den ved hjelp av settet. Det er jo tross alt enklere enn å måle f.eks nitrat, selv om man må bruke 2 tester :) Jeg tror aldri jeg har sett noen ren co2 test på markedet, med unntak av disse "permanente" co2 testene som du monterer inne i akvariet.

Jeg linke til denne i den andre posten Er ikke det en helt egen CO2 test? altså, dråpetest?

Kenneth
Jo, det er det, men jeg har aldri prøvd testen og aner ikke hvordan den tas eller hvor god den er.

Men du trenger ikke en CO2 test hvis du har PH-test og KH-test. Da er det mulig å regne ut hva CO2 ligger på.

Formelen for å regne ut CO2 når du vet verdiene på PH og KH er:

3*KH*10^(7-PH)=CO2 mg/liter
Tetra lager nok en egen CO2-test, men siden du lett kan beregne CO2 ut fra to av de andre testene har de kanskje latt være å legge ved den enkelttesten.

Forøvrig tviler jeg på at JBL sine tester krever særlig mindre arbeid enn Tetra sine. Det er tross alt kjemi en snakker om, og enkelte trinn kommer man ikke utenom.

Hvis du synes alt dette er for tungvint kommer du kanskje bedre ut av det hele med å bruke noen tusenlapper på elektronisk testeutstyr som du kan stikke rett ned i vannet.

LJ
Inaktiv bruker
Var gjennom den samme frustrasjonen som deg for en liten stund siden, da jeg fikk mitt tetra startkit i posten. :p Litt bedre ble det da jeg ble tipset om at det faktisk fantes norsk bruksanvisning her på akvaforum (all kred til Frank Angell, vet ikke hva jeg skulle gjort uten den).

Syntes fortsatt det hele var utrolig komblisert og vanskelig. Men etters store problemer med et akvarium pga. sykdom eller who knows what, har testene vokst på meg og frustrasjonen forsvunnet.

Uten noen aning på hva som feilte fiskene, ble det måling av vannverdier hver eneste dag i håp om at problemet skulle være så enkelt som det. Testene jeg snakker om er NO3, NH3/NH4, pH, KH, GH og NO2. Etter å ha testet disse verdiene 1000 ganger, har jeg nå fått det i fingertuppene. Dermed er det ikke så vanskelig som jeg først hadde trodd. Synes du skal gi disse testene en sjanse, så skal du se at det går rimelig fort når du først får taket på det.

Jeg bruker forresten å fylle opp sprøyten med vann, og sitte ved datamaskinen å utføre det hele. Da kan jeg sitte å lese direkte av artikkelen mens jeg utfører testene, og surfe litt på akvaforum mens jeg venter på at de testene som tar litt tid skal bli ferdig. :p

Vær oppmerksom på at formelen for å regne ut CO2 KUN gjelder om du ikke har andre bufferstoffer i vannet enn bikarbonat.

Les gjerne mer her

Det å teste vannet blir en vant til. Jeg synes Tetra sine tester er veldig greie, er en vanesak. Det at en ikke får med brukende bruksanvisning er under enhver kritikk. Da MÅ utsalgsstedet vedlegget dette ekstra mener nå jeg.
Faktisk så er det ikke lov og selge produkter i Norge uten en bruksanvisning på et av de skandinaviske språk(Norsk, svensk eller dansk).
Det er vel sjelden Tetra har noko tekst på/ engelsk på produkta sine...
Det er eit eller anna (historisk?)med tyskera og engelsk...
Brukar alltid å søke etter norsk / engelsk bruksanvisning på nett,ofte finn eg det her på AF!
Ken Myrseth
Faktisk så er det ikke lov og selge produkter i Norge uten en bruksanvisning på et av de skandinaviske språk(Norsk, svensk eller dansk).

Da har dem gått på en kjempe smell fordi bruksanvisningne i kofferten var på tysk, fransk, nederlansk og et annet europeisk språk. Ikke Engelsk eller norsk.. Den engelske på tetra sine hjemme sider var SVÆRT tynn og kunne egentlig bare gått rett i søpla

Men, alt har ordnet seg, har bare sendt mail til webzoo for og høre hva dem har og si om at kofferten er så "mangefull" i forhold til denne CO2 testen som det står at det følger med(Blir en prinsipp sak) og om dem har hatt andre som har klaget pga bruksanvisningene.

så får vi se hva som blir sagt!

Kenneth
Jeg fant engelsk bruksanvisning for Tetra Analys set koffertens innhold her.
Det er 5 sider. Print ut og klipp ut de ulike delene, brett sammen og putt i de forskjellige test-sett eskene Eller stift sammen arkene og legg hele i kofferten.

Her er en mange-språklig bruksanvisning til Tetra Laborett settet. De første sidene er på engelsk. På side 5 står tabellen for utregning av CO², som kan beregnes når du har testet ph og kh.
Svolp
Men, alt har ordnet seg, har bare sendt mail til webzoo for og høre hva dem har og si om at kofferten er så "mangefull" i forhold til denne CO2 testen som det står at det følger med(Blir en prinsipp sak) og om dem har hatt andre som har klaget pga bruksanvisningene. så får vi se hva som blir sagt! Kenneth

- after measuring the pH-value and the carbonate hardness value, the CO² content in the water can be read from the CO² calculation table

Dette sto i produktbeskrivelsen på kofferten på aquamanias iallefall..
Ken Myrseth

Har du noen dokumentasjon på det, slik at andre kan ha noe å vise til i en eventuell krangel med butikk?
Det er en regel jeg ikke har hørt om, i hvert fall.

LJ
Tilfeldig bekjentskap
© Christine Sundseth Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap