Kar fullt av alger, er under innkjøring (side 2)

Jeg hadde vel omtrent tenkt meg at det var problemet mitt, Den glade amatør, men det overrasker meg at jeg ikke opplevde det samme under innkjøring av det første karet. Forskjellen er antakelig at da hadde jeg flere hurtigvoksende planter, og at sola aldri falt på karet.

Jeg prøver nok uten remedier først, og ser hva fisk og vannskifter kan gjøre for algebestanden. Karet er allerede planlagt for corydoras, med gjemmesteder under røtter og sandbunn. Ikke fordi de er flinke arbeidere, men fordi jeg synes de er kjempefine

Rødalger.
Ditt problem er det samme som jeg har hatt i et nyoppsatt akvarium. Hos meg så det helt forferdelig ut, med brunaktige dusker overalt, på pumpa, på ei rot og på alt inventar. Jeg satte inn eplesnegler den gangen, og de gjorde helt reint på bare noen dager. Disse algene har ikke kommet igjen, selv om jeg ikke har eplesnegler lenger. Siden har jeg fått bedre lys over akvariet også, og bedre plantevekst.

Det finnes en tråd her som heter "Tips mot rødalger". Prøv om du kan finne den, der er det en del gode råd, og dessuten en link til en utenlandsk akvarieside. (Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med å lage link til tråden, er litt analfabet på PC.)

Har også et kar, Juwel Lido 120 som har gått i 4uker i dag.
Har også litt alger, ikke mye så mye etter at jeg slang inn pista som flyteplanter, demper lyset littegranne i tilegg. Har også brutk flytende gjødsel og har hatt grønn og brunalger.

Nå som karet har kommet i orden ser det ut til at sebrasneglene fikser det som er igjen av alger. Eplesnegler forøvrig er ræsere på grønne og brune alger.. Hatt gode erfarigner fra dem tidligere.

mvh Kenneth
Hm. Hadde ikke tenkt å sette inn andre snegler enn jegersneglene som går der på utlån fra datteren min sitt kar. Kanskje jeg må tenke om igjen. Er det noen bakdeler med å ha eplesnegler? Og de kan vel ikke gå sammen med jegersnegler, husker jeg rett?

Hvis jeg går for snegler, må jeg justere opp Gh som i dag er bare er 3, og det hadde jeg egentlig slått fra meg å skulle gjøre. Men kanskje allikevel...

Godt karet er tomt, så har jeg iallfall anledning til å tenke meg om! Hvor mange eplesnegler ville jeg evt trenge? Og er alle eplesnegler gule, eller kommer de i ulike varianter?
Eplesnegler finnes i mange farger, både ensfargede og stripete. Jeg satte inn 18 stk i en 70-liter, men syntes det ble litt for mange. Du kan jo prøve med f.eks 10 stk? Vannet hos meg har også veldig lav GH, og det tenkte jeg ikke over i det hele tatt da jeg kjøpte sneglene, men over tid blir de stygge i skallet, dersom pH er under 7,0. Etterhvert måtte jeg justere opp både pH og GH, men det går helt fint med lav GH en stund, til algene er borte. Jeg hadde sneglene gående sammen med Guppy.

Den eneste ulempen med eplesnegler, er at man blir helt hekta på dem.

Jeg ville ikke hatt eplesnegler sammen med jegersnegler.

Fant du forresten den tråden jeg nevner i innlegget over her?
SGS
Hm. Hadde ikke tenkt å sette inn andre snegler enn jegersneglene som går der på utlån fra datteren min sitt kar. Kanskje jeg må tenke om igjen. Er det noen bakdeler med å ha eplesnegler? Og de kan vel ikke gå sammen med jegersnegler, husker jeg rett? Hvis jeg går for snegler, må jeg justere opp Gh som i dag er bare er 3, og det hadde jeg egentlig slått fra meg å skulle gjøre. Men kanskje allikevel... Godt karet er tomt, så har jeg iallfall anledning til å tenke meg om! Hvor mange eplesnegler ville jeg evt trenge? Og er alle eplesnegler gule, eller kommer de i ulike varianter?


Det sies at jegersneglen spiser større snegler også, slik som eplesneglen.. Det er dog forskjellige erfaringer rundt dette. Noen har kar der det går jegersnegler i lag med eplesnegler uten problemer mens hos andre blir dem spist. Skal jeg gjette kan det gjerne henge sammen med at karet de samlet går i er for lite, eller at det ikke er andre snegler slik som damsnegler, posthorn o.l. som du sikkert ikke vil ha uansett. Derfor tenker jeg at eplesnegler kan bli spist pga mangel på plass og mat for jegersneglen.
Tips kan jo være og flytte jegersneglen over til et annet kar så lenge og la eplesneglene gjør jobben sin. Forstod at karet ditt var 125L, jeg hadde da puttet i hvertfall 10, gjerne 15 eplesnegler i variende størrelse(De små spiser best, de store er ofte veldig late) og sett på utviklingen.
Dem trenger litt hardere vann enn 3GH så du kan jo enten supplere litt med GH+ salt eller en mineralstein?
Eplesneglen er også veeeldig sær når det kommer til giftstoffer i vannet, særlig kobber og metaller fra vannrør osv. Du kan oppleve at alle dauer i ett større vannbytte pga dette så det kan være lurt kanskje bruker aquasafe e.l. da det har en god effekt på vannet mtp eplesnegler. sjekk , Kjempe bra side.

Sneglene kommer i alle regnbuenes farger som er avla frem. Personelig syntes jeg da den gule er den flotteste. De andre som er blå, rosa, lilla osv ser veldig kunstig ut. Ikke noe pent i det hele tatt! Smak og behag!

mvh Kenneth
Alge
Eg hadde problemer med alger i fjor, fekk råd å skru av lyset og bytta vaten to ganger i veka. då blei vatne og steinane som nye, ingen alger.
Tove; jeg fant tråden Der skriver du selv at eplesnegler går dårlig i et kar med cory, og det er det jeg har tenkt å ha oppi... Men jeg skal se litt på det likevel.

Svolp; jeg bruker Aquasafe, så det er ikke noe problem. Jegersneglene er det ikke noe problem å plukke ut heller, de hører egentlig til i min datters akvarium og ble satt i mitt da det ble nitrittfritt for å spise litt på den raskt økende mengden av pestsnegler.

Per Sigve; Kutte lyset, ja. Da burde jeg kanskje utsette innsetting av fisk også, for i det lille karet til datteren min går alle fiskene skjevt før lyset kommer på og etter at det er slått av. Hjalp det med bare en ukes mørkelegging? Jeg har justert lysmengden ned, fra 10 til 8 timer.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap